Sivu 1/4
Oulander 800 kokeiltu
Lähetetty: 23 Syys 2005 01:36
Kirjoittaja ATC
Nyt se on koeteltu tämä Bomban uutukainen mahtisonni.Ulkoisesti 800 Outlanderin tunnistaa 400:sen sukulaiseksi helposti,erojakin tosin on tavaratelineiden,valojen ja fyysisen koonkin muodossa.Nykysuuntauksen mukaan uutuuskin on kasvanut fyysistä kokoa ja rengastus on muuttunut karkeammaksi.Kuvio on sama jota Pollekin käyttää -05 Sportmaneissa,niinpä kasvaneen tehon myötä on myös pito parantunut.Bomballa saikin helposti keulan ilmailemaan kiihdytyksissä ja perän jarrutuksissa.Jarrut ovat Bombassa sijoitettu etutasauspyörästön kupeesee eikä etunapoihin kuten yleensä,tällä on saavutettu painoetua jousittamattomaan massaan ja tämän kyllä huomasi kivikkoisella testireitillä.Parikymmensenttisellä kivikolla ajaessa oli kuin ajaisi tasaista kangaspolkua ja vauhtia pystyi pitämään surutta.Minkäänlaista iskua ei tule ranteisiin läpi,vaan tuntui että Bomban etujousitus sietää mitä vaan.Pehmeydestä huolimatta keula kantaa hyvin ja toimii kovavauhtisessa kaarreajossa,eikä kallistele huolestuttavasti etukulman yli.Myös jarrutuksissa keula toimii rauhallisesti eikä niiaa häiritsevästi ja uusi kokemus oli saada jarrutuksessa takarenkaat ilmaan.Takajousituksestakaan ei ole mitään huomautettavaa,mieleen jäi kuva herkkätoimisesta ja pitkäliikkeisestä hyvinvaimennetusta jousituksesta.Alusta on siis uudessa Bombassa kunnossa ja erityisesti keula tuntui mieluisalta,vaikka laitteeseen oli asennettu Warnin vinssikin etujousten rasitukseksi.Moottori on 2-sylinterinen V-kone 4venttiiliä per sylinteri ja ruisku huolehtii polttoaineen jakelusta.Joko kone on riski tai Bombba on keveä!Niin tai molempia,mutta ajossa vaan tuntuu ettei hyvienkään renkaiden pito riitä.Bombba sutii aina kaasusta olipa vauhtia vähän tai paljon,on tuo hysteerinen lähtö tuttu tunne mutta kun se ei ota loppuakseen ja vauhtia alkaa olla enemmän kuin kerkiää ohjaamaan ollaan uudella tasolla.Moottori vastaa kaasuun välittömästi ja hankalassa maastossa oli kuin olisi raivon sammakon selässä ennen kuin kaasun rutiinit iskostuivat takaraivoon.Ojien ylitykset hyppäämällä eivät ole Bomballe mikään ongelma,ei myöskään kikkailu etu tai takarattailla heh vanhakin...no se siitä.Koeajo tapahtui kaukana korvessa eikä mahdollisuutta huippunopeuden kokeiluun ollut.Vaikka metsäautotien suorat näyttivät pitkiltä tuli pää vastaan lentämällä eikä GPS ollut mukana joten nopeuksia en saanut.Noin mutu tuntumana laite kulki kyllä hirvittävää kyytiä johon mielellään tottuisin.Neliveto tai takaveto ei juurikaan muuta Bomban käytöstä yli tai aliohjautuvaksi vaan meno on loogista ja sivuluisuun mutkassa lähdetään aina kaasun painauksella.Luisun kulmaa voi säädellä kaasulla ja ohjaustuntuma sekä eturenkaiden pito säilyy koko ajan hyvänä.Koeajon edetessä oppi tuon kaasukahvan tavoille ja liikkeelle voi lähteä myöskin sievästi kuin hiipimällä.Sitä tarvitsikin sillä eteen tuli suoaukea ja lupa alueella ajamiseen oli kunnossa.Olen aina sanonut että paino rauhoittaa ja niin nytkin.Nimittäin kuski voi rauhoittua kun sitä painoa ei liiemmälti ole.Ensimmäisen kerran myönnän keveyden eduksi sillä en saanut Bombbaa kiinni.En sitä kyllä tosissani yrittänytkään vaan yritinkin selvitä pinnalla ja ajelin sievästi suota ristiin rastiin.En ollut yksin ja voinkin sanoa että välillä kiinnijääneitä sai oikein pujotella.Pollen ominaisuutta sukeltaa kyljelleen eturenkaan upottua ei ilmennyt vaan keveyden ansiosta laite kellui vakaasti.Toki sen sitten sai uppoamaankin helposti,väärä kaasunkäyttö toi useita esimerkkejä.Lopuksi palaan vielä tuohon lauseeseen että paino rauhoittaa.Painava massa ei ole niin arka epätasaisuuksille vaan liikkeet ovat rauhallisia ja tämmöinen vanhempikin jaksaa pitkät safarit epätasaisessa maastossa.Nyt kuitenkin tuli minulle uusi ilmiö joka romuttaa tuon minun teoriani.Bomppa on alustansa ja voimansa ansiosta erittäin keveä ja pehmeä ajettava,eikä paino ole vaikeuttamassa liikkumista pehmeillä alustoilla.Kyllä tuo Bombba oli harmittavan hyvä laite.

Lähetetty: 23 Syys 2005 09:27
Kirjoittaja Roosa999
ATC-hyvän raportin kirjoitit.
Keveyhän on mukava asia, mutta pystyisitkö arvioimaan, oliko keveys tehty kestävyyden kustannuksella?
Esim tukivarsissa,
voimansiirto-osien erityisen pienenä kokona (pienet lautaspyörät ),
koko vaihteisto jossa L-H-N-R-P osiot.
Oletettavasti kone on napsastu jostain olemassa olevasta laitteesta, joten siinä en usko olevan mitään ihmeellistä.
Oliko Tavaratelineet muovia vai ehtaa rautaa ?
Oliko säilytystiloja, lokeroita, vesitiiviitä tiloja ?
Kaikki featuret tuo painoa lisää ja näiden puute taas vähentää laitteen käyttökelpoisuutta toisaalla kun taas keveys parantaa toisaalla.
Tuossa muutama ajatus.
Lähetetty: 23 Syys 2005 10:40
Kirjoittaja jaska
joko ATC tilas ihtelle bomban??

Lähetetty: 23 Syys 2005 12:50
Kirjoittaja petri.n
Taisit kirjoittaa 400 Bombasta, kun se on ihan samanlainen ajoltaan.

Paitsi tuota vääntöä ei ole niin suruttomasti.

Mitoissa ei ole muita eroja 400 kuin 800 on suuremmilla renkailla 400 25" ja 800 26". Tuon esitteen mukaan ainakin rungon mitat täysin samat. Vaikka itse sanon niin totta se on, että Bomba on hiton hyvä mönkkäri.

Re: Oulander 800 kokeiltu
Lähetetty: 23 Syys 2005 18:52
Kirjoittaja Koheltaja
ATC kirjoitti:Kyllä tuo Bombba oli harmittavan hyvä laite.

Kuulostaa huolestuttavalta kun paatunut Polarismies antaa puoltavia lausuntoja kilpailevasta merkistä, ettei vaan käy niin että kohta toteat että kyllä se Polaris on harmittavan huono laite ja ostat Bomban tilalle
Raportti oli hyvä ja varsinkin kulkupuolen kuvailu laittoi hymyn huulille

Lähetetty: 23 Syys 2005 21:01
Kirjoittaja amis
Eiks tuon tekstin vois lisätä tonne varsinaiselle sivustolle, niinku testiraportiksi, oli nimittäin sen verran kattava

Re: Oulander 800 kokeiltu
Lähetetty: 23 Syys 2005 22:05
Kirjoittaja nipapn
Koheltaja kirjoitti:ATC kirjoitti:Kyllä tuo Bombba oli harmittavan hyvä laite.

Kuulostaa huolestuttavalta kun paatunut Polarismies antaa puoltavia lausuntoja kilpailevasta merkistä, ettei vaan käy niin että kohta toteat että kyllä se Polaris on harmittavan huono laite ja ostat Bomban tilalle
Raportti oli hyvä ja varsinkin kulkupuolen kuvailu laittoi hymyn huulille

Ei se uskalla!!

Lähetetty: 23 Syys 2005 22:42
Kirjoittaja poke
Täytyipä pistäytyä lukasemaan nuo atcn tuntemukset bombasta.Asiallisen jutun sai aikaiseksi,vaikka tunteet myllersi miehellä heti safarin jälkeen aikasta lailla.Itsekkin odotan koeajomahdollisuutta,joka on Oulussa torstaina 29 päivä Iinatissa klo 10-18.Olen kiinnostunut lähinnä tieliikennemallista.Muuten nipa,onhan tuo atc vannonut vaihtavansa merkkiä heti,kun joku pistää pollesta paremmaksi.Aika näyttää lunastaako mies puheensa.Noh täällä kyllä tuulee nyt aikasen lailla,meinaa nääs pipo hukkua.Jotta otetaanhan rauhallisesti,täydellistä kömpijää ei ole vielä tehty.Sitä odotellessa voisi tyytyä vaikka nykyiseen.
Lähetetty: 23 Syys 2005 22:45
Kirjoittaja nipapn
poke kirjoitti:Täytyipä pistäytyä lukasemaan nuo atcn tuntemukset bombasta.Asiallisen jutun sai aikaiseksi,vaikka tunteet myllersi miehellä heti safarin jälkeen aikasta lailla.Itsekkin odotan koeajomahdollisuutta,joka on Oulussa torstaina 29 päivä Iinatissa klo 10-18.Olen kiinnostunut lähinnä tieliikennemallista.Muuten nipa,onhan tuo atc vannonut vaihtavansa merkkiä heti,kun joku pistää pollesta paremmaksi.Aika näyttää lunastaako mies puheensa.Noh täällä kyllä tuulee nyt aikasen lailla,meinaa nääs pipo hukkua.Jotta otetaanhan rauhallisesti,täydellistä kömpijää ei ole vielä tehty.Sitä odotellessa voisi tyytyä vaikka nykyiseen.
Torstaina nähdään......
Lähetetty: 23 Syys 2005 23:46
Kirjoittaja petri.n
Kyllä se uskaltaa.

Muistan hyvin, kun kävin testailemassa noita mönkijöitä, kun rupesin vaihtamaan nykyistä ajopeliä. Heti, kun lähdin liikenteeseen tuolla 400XT:llä tunsin tämä on minun ajopeli.

Se oli, kuin hyvä mittatilaus puku. Eritoten olen tykästynyt siihen tuossa aparaatissa, oli sitten alla soraa tai asfalttia, niin se kulkee aivan samalla tavalla. Ainut mihin olen pettynyt ovat nuo ajovalot.

Ne ovat todella surkeat.

Lähetetty: 24 Syys 2005 00:41
Kirjoittaja jr
Valojen kanssa tuskin olet yksin, veikkaan että syvältä ovat valot näissä tieliikennemönkkäreissä noin yleensä. Lisävalot olis jämäkkä juttu, vaan ei saisi muka tunkea sellaisia...
Lähetetty: 24 Syys 2005 07:21
Kirjoittaja petri.n
Näin OT:na. Kuinkahan onnistuisi vaihtaa ne etuvalot halogeniksi? Ovat aika lähelle samaa kokoa, kuin tuossa kotimaisessa traktori merkissä. Onkohan siellä rele valmiina vai onko toteudettu suoraan katkaisimen kautta?
Lähetetty: 24 Syys 2005 14:46
Kirjoittaja timppa
JASKA! joko bomba on tilattu?
Lähetetty: 24 Syys 2005 20:00
Kirjoittaja ripake
Ensi viikonloppuna se sitten toteutuu, eka mönkijä bom.400 max tiemalli . Onpa mielenkiintoista kyllä. Toivottavasti naapurit ei hermostu.
Lähetetty: 25 Syys 2005 13:00
Kirjoittaja TAJ
Juu, itsekkin kutsun sain tonne torstain testaus tilaisuuteen, ja nythän näyttää että sinne mennään oikein polaris-mies porukalla. Pitääkin olla yhteyksissä noihin Nipaan, Atc:hen ja Pokeen että pöläytetään samaa matkaa Iinattiin..Bomba kauppiaalla on varmaan tilaus lomakkeita repullinen mukana voidaan sitten nekin samalla raapustaa....
