Sivu 1/4

Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 23 Syys 2009 19:32
Kirjoittaja ramsey
hommasin erilliset 35w xenonit ulkopuolisiin umpioihin.<mönkijä sammuu aina kun laittaa xenonit päälle...?xenoneille on erillinen katkaisia ja virta on lisävaruste piuhasta
xenonien merkki on ollo.pitääkö hommata huijauspiuha vai mitä tehdä ? mittarissa lukee connection failure.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 23 Syys 2009 19:39
Kirjoittaja Roosa999
Maadoita ballastin runko kunnolla mönkijän runkoon. Sillä voisi tokeentua.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 23 Syys 2009 22:37
Kirjoittaja ATC
ramsey kirjoitti:hommasin erilliset 35w xenonit ulkopuolisiin umpioihin.<mönkijä sammuu aina kun laittaa xenonit päälle...?xenoneille on erillinen katkaisia ja virta on lisävaruste piuhasta
xenonien merkki on ollo.pitääkö hommata huijauspiuha vai mitä tehdä ? mittarissa lukee connection failure.

Seuraavakai sitten meneekin moottorinohjausyksikkö uusiksi.
Noissa Xenonsarjoissa kannattaa sijottaa laatuun, tulee halvemmaksi.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 08:02
Kirjoittaja Koheltaja
Kumpi on otettu varustepiuhasta, virta vai herätevirta?

Elektroniikka kun lisääntyy näissä päristimissä niin sähköasennuksen "ammattimaisuus" ja lisälaitteiden laatu tulee näyttelemään pääroolia kokonaisuuden toimivuuden osalta.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 09:47
Kirjoittaja Roosa999
Keerataan vielä.

Kaasupurkaus, HID, tai kansankielellä Xenonvaloja ei pidä kytkeä minkään mönkijän oman virtapiirin kautta, vaan päävirta tulee ohjata suoraan akulta releen kautta, käyttäen 2.5 neliömillistä kaapelia. Releelle sitten ohjaus jostain mönkijän herätteenä toimivasta johdosta. Tähän väliin sitten kytkin, jolla ohjataan relettä. Vähintään 15 A sulake sinne akun päähän. Jos palaa, niin nosta 20Ampeeriin.

Pakkasessa ballastin hetkellinen virta käynnistyksessä yhteydessä on n. 25A ja siksi laadukas virtapiiri on välttämättömyys moitteettomalle toiminnalle.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 10:58
Kirjoittaja Mähis
Roosa999 kirjoitti:Keerataan vielä.

Kaasupurkaus, HID, tai kansankielellä Xenonvaloja ei pidä kytkeä minkään mönkijän oman virtapiirin kautta, vaan päävirta tulee ohjata suoraan akulta releen kautta, käyttäen 2.5 neliömillistä kaapelia. Releelle sitten ohjaus jostain mönkijän herätteenä toimivasta johdosta. Tähän väliin sitten kytkin, jolla ohjataan relettä. Vähintään 15 A sulake sinne akun päähän. Jos palaa, niin nosta 20Ampeeriin.

Pakkasessa ballastin hetkellinen virta käynnistyksessä yhteydessä on n. 25A ja siksi laadukas virtapiiri on välttämättömyys moitteettomalle toiminnalle.
Tämähän pitäisi olla jokaiselle itsestään selvyys joka lisävaloja (Xenon tai Halogeeni) asentelee, oli kulkine sitten mönkkäri, auto yms.
Pitäiskö rustata kytkentäkaavio, missä havainnollistaa tämän noin yleisellä tasolla ekoja asennuksia tekeville. Jostainhan se oppi on joskus "ammennettava" :roll: :mrgreen:

EDIT: ohessa yksi linkki missä työvalojen relekytkentä yleisesti.
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_422.jpg

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 11:36
Kirjoittaja ramsey
Koheltaja kirjoitti:Kumpi on otettu varustepiuhasta, virta vai herätevirta?

Elektroniikka kun lisääntyy näissä päristimissä niin sähköasennuksen "ammattimaisuus" ja lisälaitteiden laatu tulee näyttelemään pääroolia kokonaisuuden toimivuuden osalta.

Ei ballastilta tule kun plus ja miinus.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 11:38
Kirjoittaja Koheltaja
Ja aina kun tehdään lisäasennuksia sähköihin niin poikkeuksetta lisäjohdotukset sukan tai putken sisään, eikä vedetä niitä piuhoja suojaamatta kiinni omiin johtosarjoihin ym.

Useamman kerran on nähty että pitkin kömpijää seikkailee sinisiä/punaisia/keltaisia jne johtoja miten missäkin suojaamattomana. Sitten kiroillaan kotvasen kuluttua että kömpijä on täysi pska kun herjaa jatkuvasti vikakoodeja eikä toimi niin kuin pitää, parissa tällaisessa tapauksessa on riittänyt kun on poistettu "elektrooniengineerin" johdotukset ja havaittu joko hankaantuneet eristeet johdoissa, rosvoliittimet/huonot abicoliitokset, tai vääristä paikoista otetut sähköt.

Vaikka ei välttämättä alkuperäiseen aiheeseen liitykkään niin huolellisuutta sähkötöihin niin pelit rokkaa senkin jälkeen.

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 11:41
Kirjoittaja Koheltaja
ramsey kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Kumpi on otettu varustepiuhasta, virta vai herätevirta?

Elektroniikka kun lisääntyy näissä päristimissä niin sähköasennuksen "ammattimaisuus" ja lisälaitteiden laatu tulee näyttelemään pääroolia kokonaisuuden toimivuuden osalta.

Ei ballastilta tule kun plus ja miinus.
Eli, silloin kytkennät tehdään Roosan esittämällä tavalla. Lisävarustepiuha on 10A sulakkeen takana ja se ei tule kestämään Xenonien vaatimaa virtaa, muutenkin virrat kulkee laitteen omassa sisäisessä virtapiirissä ja sekoittaa koneen kompuutterit, kuten jo olet huomannut. Toivottavasti et ole vielä käräyttänyt laitteen ECU:a...

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 11:43
Kirjoittaja ramsey
Koheltaja kirjoitti:
ramsey kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Kumpi on otettu varustepiuhasta, virta vai herätevirta?

Elektroniikka kun lisääntyy näissä päristimissä niin sähköasennuksen "ammattimaisuus" ja lisälaitteiden laatu tulee näyttelemään pääroolia kokonaisuuden toimivuuden osalta.

Ei ballastilta tule kun plus ja miinus.
Eli, silloin kytkennät tehdään Roosan esittämällä tavalla. Lisävarustepiuha on 10A sulakkeen takana ja se ei tule kestämään Xenonien vaatimaa virtaa, muutenkin virrat kulkee laitteen omassa sisäisessä virtapiirissä ja sekoittaa koneen kompuutterit, kuten jo olet huomannut. Toivottavasti et ole vielä käräyttänyt laitteen ECU:a...
ei ole särki :) heti lähden ostamaan piuhaa ja releen :) kiitosta

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 11:47
Kirjoittaja Koheltaja
Hyvähyvä, sitten ostat samalla kunnon liittimet sekä johtosukkaa/putkea. Vedät päävirran sekä maadoituksen releelle suoraan akulta ja heräte varustepiuhasta, luonnollisesti kaikki johdot/liitokset suojataan eikä vedetä piuhoja liian kireälle mistään kohtaa niin hyvä tulee :D

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 14:52
Kirjoittaja kekkonem
Mähis kirjoitti:Pitäiskö rustata kytkentäkaavio, missä havainnollistaa tämän noin yleisellä tasolla ekoja asennuksia tekeville. Jostainhan se oppi on joskus "ammennettava" :roll: :mrgreen:

EDIT: ohessa yksi linkki missä työvalojen relekytkentä yleisesti.
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_422.jpg

Onkos linkin kytkäri käypänen Xenoneille myös? Vai pitääkö johdottaa jotenkin eritapaan? Kytkimelle herätevirtaa jostain jammun omasta liittimestä? Itselläkin tulossa todennäköisesti tankoon asennettavaksi jossain vaiheessa lisävaloa, kun ei nuo Jammun tuikut ole ihan parhaasta päästä.

Apuja otetaan kiitollisena vastaan. Niksinurkkaan yleiskytkentäkaavio kaikkien käytettäväksi???

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 15:14
Kirjoittaja Mähis
kekkonem kirjoitti:
Mähis kirjoitti:
EDIT: ohessa yksi linkki missä työvalojen relekytkentä yleisesti.
http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_422.jpg

Onkos linkin kytkäri käypänen Xenoneille myös? Vai pitääkö johdottaa jotenkin eritapaan? Kytkimelle herätevirtaa jostain jammun omasta liittimestä? Itselläkin tulossa todennäköisesti tankoon asennettavaksi jossain vaiheessa lisävaloa, kun ei nuo Jammun tuikut ole ihan parhaasta päästä.

Apuja otetaan kiitollisena vastaan. Niksinurkkaan yleiskytkentäkaavio kaikkien käytettäväksi???
Kyllä on käypänen kaavio.
Voit ottaa kerätteen koneen omasta virtakaapelista, jolloin todennäköisesti valot saat kytkettyä vasta virtojen päällekäännön jälkeen. Tämä heräte relen napaan 86 ja 85:sta maihin.
Jammun kytkentäkaaviota ei ole, mutta voit yleismittarilla mittailla vapaita lisälaite kaapelinpaikkoja.

Jos ei syvempää tietämystä, niin kokonaan erillinen virtapiiri voi olla suotavaa.
Jos teet suoraan kuten linkissä, niin suosittelen myös herätevirran ottamista sulakkeen jälkeen, siis sulakkeelta vasta katkaisijalle, ei suoraan akusta. Tämä siksi, ettei mahdollinen johdinvaurio ennen katkaisijaa aiheuta paloa tai yms.

Ja myös sulakerasia on suositeltavaa olla lähellä akkua edellä mainitun vauriomahdollisuuden takia.

Toivottavasti näillä pärjäät, tai sittenhän kysyt lisää! :D

Edit: Niin ja kuten edellä mainittiin niin huolellinen asennus, kunnon liittimillä ja johtosukalla/ kutistemuovilla niin tulee PRO :mrgreen:

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 15:22
Kirjoittaja kekkonem
Kiittää ja kumartaa...

Re: Renen Xenonit!!?

Lähetetty: 24 Syys 2009 18:07
Kirjoittaja ramsey
voihan paskapussi.. ei pelannut nyt on kokeiltu relellä ja ilmankin, ja paksuilla piuhoilla...taitaa mennä xenonit vaihtoon....vieköhän moottoripyörän xenonit vähemmän virtaa miniballasteilla onko kokemusta ? ?!
Minkä merkkisillä xenoneilla ei ole ollut ollenkaan ongelmia ? ? !