Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Omaan 4satkuun vaihdoin keväällä peltisuojatut, muistaakseni Nsk:n laakerit. Toistaiseksi ainakin toimineet hyvin ja vaihteenvaihto toimii huomattavasti herkemmin kuin alkuperäisillä. Enää ei ole pelkoa että vaihdekeppi katkeaa kesken suorämpimisen... :) Tosin siihen saattaa vaikuttaa harjateräspuikon pätkä hitsattuna kepin kylkeen. :) Toimii!!
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Kova-Luu
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Helmi 2012 23:16
Mönkijä:: Rene 800R EFI X
Paikkakunta: Anttola

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Kova-Luu »

Eikös se niin ollut, että niitä laakereita tarvii sen 2 kpl?
Kasisatkuun Reneen tilaan nyt NSK6808RS:ät.
- Lihasten syvä aukaisut/ kalvokäsittelyt
* vain kilpaurheilijoille!
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Kyllä näin on, kaksi kappaletta.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

ja vielä 2RS niin on suojat molemminpuolin laakeria.
Avatar
Nemo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:34
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Nemo »

Mulla on varmaan edessa sama remontti. Tuo etusivun linkki työohjeisiin ei enää pelaa, onko joku löytänyt vastaavia? On niin kovin erinäköinen värkki kuin kelkan ykkösvari. :roll:

Eli siis lautaset irtoaa toisistaan pelkän keskipultin irrotuksella, ja ilman ulosvetopulttia?


Edit: Joo tuollaisen pätkän jo löysinkin. Eli riittää pelkästään varin ulommaisen lautasen irroitus jotta pääsee laakeriin käsiksi https://www.youtube.com/watch?v=rcB3CrgD6ik
_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Sitten kun vedät sen suuntalaakerihelan siitä akselilta pois niin laita rätti ensin sen ympärille, koska helan sisällä on kaksi nastaa jousien kanssa, jotka ampuu sieltä pihalle mahdollisesti. Eli rättiä päälle niin jääpi ne nastat jousineen sinne rättiin eikä lennä pitkin pihaa tai tallia.


edit:
Kohdasta 4:35 etiäppäin.... https://www.youtube.com/watch?v=MkmQq7zNLAo
Pahis
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Marras 2011 11:26

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Oottako tilannu nuita laakereita maailmalta? Hinta ois melkosesti pienimpi, 5-20 dollarilla saa valita ku kirjottaa vaan googleen 6808 2rs. Esim. tuolla kehuvat laittaneensa nuita kytkimiin ja hyvin toimii...
http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Kit7457
Tuo näkyy olevan C0- välyksellä, eli tinkimpi ku normi?
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Tasannolta (Oulu) oli mielestäni edulliset, olisko ollut 20€ luokkaa kpl vai alle... Ja kaksinpuolin kumisuojattu.
Pahis
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Marras 2011 11:26

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Soittelin Tasannolle ja tänään tupsahti laakerit postiin, hintaa oli se vajaa parikymppiä kpl mutta toimituskuluineen ja laskutuslisineen hintaa tuli n.62e.

Nakkasin ne paikoilleen, alkuun kokeilin tallisa ennen koppien ja suojien kasaamista että eihän tuo oo sen kummempi ku ennenkään, samalla lailla lähtee kakkonen pyöriin vapaalla ja sitte rusahtaa ku laittaa pykälän silmään. Kasasin vehkeen ja kävin pikku koeajolenkin ja löytyhän se ero sieltä, melkein imasee pykälät sisään eikä ryömi heti tyhjäkäynnillä.

Toinen vanhoista laakereista ei tuntunu pyörivän ensin ollenkaan, mutta kun suojat nappas pois niin jopa rullas heleästi. Tunnettuahan on että kumisuojus laahaa pahemmin ku peltinen, mutta ei sekään nuin paljoa sais. Voisko olla että vääränlainen rasva on turvottanu laakerin suojat? Laitoin jotain laadukasta pahan paikan vaseliinia ku viimeksi vehkeen putsasin, mutta kyllähän laakerit useimmiten on rasvan kanssa tekemisissä, joten luulisi tiivisteittenkin sen kestävän... :roll:
Nyt pistin rasvaksi arkanolia, pitäs ainaki olla liukasta.
Deippa
6WD
Viestit: 403
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: OUTLANDER 400EFI -10
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Minkä merkkiset laakerit tuli?
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Mistäs sen huomaa tai tietää että nää laakerit olis aika vaihtaa?
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Vois ajatella että jos ei vaihteet takkua tai ryömi vaihdepäällä, kattoisi esim 100h välein tai tl mallissa jonkun km määrän välein kun varin puhdistaa niin tuo holkki hyppysiin ja kokeilee pyöritellä laakereita/katsoo kuntoa ettei takkuile tms ulkoista näkyvillä? Liekkö näillä mitään vaihtoväliä määritetty noin muuten...

Ja muistaa ottaa sen holkin rätin kera ettei ne jousinännit pongaa muille maille :shock:
Pahis
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Marras 2011 11:26

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja Pahis »

NSK.t taisivat olla.

Mulla alko takkuaan pahemmin sen jälkeen kun käytin varin auki ja putsasin paikat, siksi epäilin tuon vaseliinin, joka oli kyllä sitkeän sorttista, aiheuttavan vetoa tyhjäkäynnillä. Mutta nyt siis eri rasvat ja uuet laakerit, aika näyttää miten käy. Ellei sitte kliineri käyny alkuperästen laakereitten suojien päälle, en usko sitäkään...

Mitä vaseliinia ootta ruukannu laittaa tuonne? Sinnehän pitäs laittaa sitä kullan arvosta kluuberia mitä laitetaan rotaxin 2-tahtisen kampilaakereihin, mutta eihän tuommonen tappiviritys voi olla niin nuuka siitä mitä liukasta sielä on, luulisin että liika viskositeetti tuottaa ongelmia ennemmin.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Kukahan sitä joskus kerto jotta oli laittanu ihan perus tavallista yleisvaseliinia tuonne suuntalaakerin helaan niille nänneille, joka oli kuitenkin sitte sieltä ajan kanssa ottanu ja hävinny! Eli vaikuttais siltä että sinne pitäis laittaa sitä alkuperäistä tai vastaavaa jotain hieman sitkeempää tavaraa.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.

Viesti Kirjoittaja poke »

Roiskumaton vaseliini se olla täytyy, ei tarvi olla alkuperäistä eikä tarvi holovata, pieni määrä riittää.
Normi vassu löytyy ennen pitkää remelistä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Vastaa Viestiin