Sivu 1/2

Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 15:07
Kirjoittaja jjuuhhaa
Eli Can-am outlander max 800 mönkijästäni meni oikealta takaa vetoakselin ulompi suojakumi. Ja katsottuna mönkijää siis tottakai takaapäin..
Löysin haulla jonkinlaisia ohjeita suojakumin vaihtoon.. Neuvottiin että otetaan vain rengas ja napa pois, ja otetaan iskereiden alemmat pultit irti jotta swingi pääsee hieman putoamaan.. Näin tein, ja vetoakselia ei silti mahtunut ottamaan pois!
Tämän jälkeen irroitin perämurikan kiinnityksistään neljällä pultilla ajatellen että jos peräämurikan ylöspäin nostaminen tms auttaisi. Ei auttanut!

Mikä voisi olla ongelma, miten tämä tulisi oikeasti tehdä?? Vaikka kuinka yrittää kammeta, niin ei ole lähelläkään..
Takaswingin irroitus vaatii kuulemma can-amin erikoistyökalun..

Pitääkö vetonivel irroittaa perämurikastakin?? Ennenkuin se irroitetaan navan puolelta..?
Kuinka irroitus perämurikasta tapahtuu? Siinä oli jonkinlainen messinkinen rengas ympärillä, jonka kulmaan yritin vähän naputella mutta näytti vain kuin tämä messinkinen rengas olisi vääntynyt.. Vetoakseli oli kuitenkin tullut ehkä millin ulos perämurikasta.. Yritin venkslailla ja naputella mutta ei..

Mikä neuvoksi?? Auttakaa, kova hinku päästä ajamaan ja mönkijän kanssa remontti kesken tallissa.. :(
Kiitos jo etukäteen!!

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 15:38
Kirjoittaja mikli
Ei oo tarvinnut suojakumia vaihdella, mutta löysäsitkö molempien taiskareiden kiinnitykset, että swingi pääsee laskeutumaan? Tuo swingi irrottamallahan se olis helppo homma, mutta erikoistyökalun vaatii, joka ei maksa paljon.

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 15:50
Kirjoittaja jjuuhhaa
Otin molemmilta puolilta takaiskarit kokonaan irti alimmaisista kiinnityksistään..

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 15:55
Kirjoittaja mikli
Se messinki tms. rengas on vaan kurapelti, joka estää isompien kökköjen pääsyn stefalle. Jos sitä perää pääsis työntämään muutaman sentin vasemmalle, niin lähtisköhän sitten?

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 17:16
Kirjoittaja jjuuhhaa
Itseasiassa juuri tulin tallilta ja sain vetarin juuri noin irtoamaankin..! :)
Eli siirsin perää aika reilusti vasemmalle, mikä vaati melko paljon purkua.. Mutta lähtipähän ainakin.

Nyt sitten uutta kumia ostamaan.. Motonetistä saa kuulemma melko hyviä tarvikekumeja mitkä saa leikattua sopiviksi.

Onko normaalia että tuo nivel, mitä siis kumi suojasi, liikkuu akselin suuntaisesti melko paljon, eli tuntuu ns väljältä?
Ehkä helpompi selittää näin: Kuvitellaan että akseli on kiinni perässä ja kokeillaan liikutella tätä ulompaa niveltä mikä on irti navasta.. Ylös alas suunnassa nivelessä ei tunnu väljää, mutta työntäessä ja vetäessä tuo nivel liikkuu aika reilusti.. Normaalia? Toivottavasti selitys oli riittävän selkeä.

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 18:47
Kirjoittaja mikli
Kyllä se on normaalia ja pakollista. "lepotilassa" vetoakseli(siis nivelineen) on pisimmillään ja kun perää painaa alaspäin, niin vetoakselihan lyhenee. Ei varmaan oo ihan oikeilla termeillä kerrottu, mutta kuitenkin.. :biggrin:

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 21:27
Kirjoittaja jjuuhhaa
Voi jum*****a.. Sain laitettua uuden kumin jne, mutta kun aloin laittamaan vetaria takaisin tukivarteen ei hommasta tullutkaan yhtään mitään..!
Vetoakselin pään kun saa ujutettua tukivarressa olevaan "kuppiin" ottaa vetarin pää laakerin reunaan kiinni.. Vaikka perää siirtelee mihin suuntaan tahansa jne..
Täysi mahdottomuus!!

Kyllä nyt näyttää siltä että pakko saada se can-amin oma erikoistyökalu tukivarren irroitukseen..!! Lähteekö tukivarsi erikseen irti, vai onko swingi "yhtenäinen" ??

Mistä tämän erikoistyökalun voisi ehkä saada?

Hermot menee.. :-X Tuskin huomennakaan pääsee vielä ajelemaan..

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 22:42
Kirjoittaja jr
Tälläi just vetarinkumeja vaihdelleena, ilman kokemusta Canoista, onkohan se vetari kokonaan paikallaan siellä perän sisässä? Onko vetarissa perän päässä jotain lukkorengasta tms joka kanittaisi eikä uppoaisi paikalleen ilman lievää sievää voiman käyttöä? Löitkö "murroksen" (oikee termi on mikä?) irti kumia vaihtaessa, vastaavasti onko siinä lukkorengasta joka ei ehkä paikalleen olisi kolahtanut kasaan laitettaessa ja vetari olisi tästä syystä hivenen liian pitkä?

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 29 Kesä 2010 22:50
Kirjoittaja jjuuhhaa
Vetari ei ole liikkunut perämurikasta irti yhtään, eli tuskin sieltä kanittaa..
En irroittanut "murrosta", siihen ei ollut tarvetta sillä venytin uuden kumin tämän murroksen yli..

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 01 Heinä 2010 02:06
Kirjoittaja jjuuhhaa
Noniin nyt sain erikoistyökalun käsiini ja suojakumin vaihto oli lastenleikkiä toisellekkin puolelle.. (huomasin jälkikäteen että siinäkin oli pienen pieni repeämä, ja ajattelin samantien laittaa kuntoon kun oli erikoistyökalukin hommattu..)

Mutta tuli tuon perämurikan kanssa räpellettyä ennen erikoistyökalun saamista.. Kardaanikin oli irronnut perämurikasta booreiltaan, ja kun käynnistin koneen ja lähdin ajamaan ei kampe liikkunutkaan mihinkään.. Tämän seurauksena tuo suojakumi mikä on kardaanin ja perämurikan boorien päällä (josta kardaani tavallaan "venyy") meni hajalle.. Noh, sain kardaanin paikoilleen jne ja "korjasin" tämän hajonneen kumin kieputtamalla ilmastointiteippiä sen ympärille, ja muovipussin, ja lopuksi muutama nippuside... Oliko hyvä ratkaisu?? Kauhea homma vaihtaa sekin kumi..

Entä mikä on, kun sain mönkkärin tänään vihdoin valmiiksi ja lähdin ajamaan.. Neliveto oli jäänyt päälle ja sen valo paloi mittaristossa, noh, kytkin nelivedon pois mutta kas mitään ei tapahtunutkaan? Valo paloi edelleen jne.. Myöskään pitkät valot eivät menneet päälle.. Hetken ajelun jälkeen (olin jättänyt pitkien katkaisian päälle) pitkät valot syttyivätkin.. Tämän jälkeen myös nelivetokytkentä toimi normaalisti..
Mitä ihmettä? Mittaristoon ei tullut mitään tekstejä tms..

kiitos vastaajille.. Pahoittelen tekstini ulkoasua, mutta kello on 2 ja tulin 20min sitten töistä.. Nyt vihdoin nukkumaan!

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 02 Heinä 2010 00:28
Kirjoittaja ATC
jjuuhhaa kirjoitti:Noniin nyt sain erikoistyökalun käsiini ja suojakumin vaihto oli lastenleikkiä toisellekkin puolelle.. (huomasin jälkikäteen että siinäkin oli pienen pieni repeämä, ja ajattelin samantien laittaa kuntoon kun oli erikoistyökalukin hommattu..)

Mutta tuli tuon perämurikan kanssa räpellettyä ennen erikoistyökalun saamista.. Kardaanikin oli irronnut perämurikasta booreiltaan, ja kun käynnistin koneen ja lähdin ajamaan ei kampe liikkunutkaan mihinkään.. Tämän seurauksena tuo suojakumi mikä on kardaanin ja perämurikan boorien päällä (josta kardaani tavallaan "venyy") meni hajalle.. Noh, sain kardaanin paikoilleen jne ja "korjasin" tämän hajonneen kumin kieputtamalla ilmastointiteippiä sen ympärille, ja muovipussin, ja lopuksi muutama nippuside... Oliko hyvä ratkaisu?? Kauhea homma vaihtaa sekin kumi..

Entä mikä on, kun sain mönkkärin tänään vihdoin valmiiksi ja lähdin ajamaan.. Neliveto oli jäänyt päälle ja sen valo paloi mittaristossa, noh, kytkin nelivedon pois mutta kas mitään ei tapahtunutkaan? Valo paloi edelleen jne.. Myöskään pitkät valot eivät menneet päälle.. Hetken ajelun jälkeen (olin jättänyt pitkien katkaisian päälle) pitkät valot syttyivätkin.. Tämän jälkeen myös nelivetokytkentä toimi normaalisti..
Mitä ihmettä? Mittaristoon ei tullut mitään tekstejä tms..

kiitos vastaajille.. Pahoittelen tekstini ulkoasua, mutta kello on 2 ja tulin 20min sitten töistä.. Nyt vihdoin nukkumaan!
Jos sattuu kardaani irtoamaan spooristaam on tärkeää asentaa se pooritus oikein, muuten tulee ongelmia. Pitää sihdata että etummainen ja takimmainen nivel on samassa asennossa. Vetoakseli takaa irtoaa helposti kun ensin irrottaa renkaat ja sen jälkeen iskarien alakiinnitykset ja sitten napauttaa vetoakselin takaperästä irti. Navan sisältä ei mahdu irtoamaan vaan pitää irrottaa perän puolelta.
Itse olen kiristänyt vetoakselin päälle letkulemmerin ja siitä vetovasaralla napauttanut vatarin irti perästä, ja helposti lehtee kun hieman napauttaa.

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 02 Heinä 2010 13:34
Kirjoittaja jjuuhhaa
Juu tämä oli kyllä tiedossa.. Ja sain boorit jo kohdalleen ja kaikki tuntuu olevan kunnossa..
Ainoa huono homma on että tuo boorien päälle tuleva suojakumi repesi, mutta kiedoin päälle vain teippiä ym jotta edes vähän suojaisi..

Suosittelisin kyllä kaikkia vetarin suojakumin vaihtoa ajatelleelle tuon erikoistyökalun hommaamista.. Tekee työstä 100 kertaa helpomman.

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 02 Heinä 2010 16:48
Kirjoittaja Koheltaja
jjuuhhaa kirjoitti:Ainoa huono homma on että tuo boorien päälle tuleva suojakumi repesi, mutta kiedoin päälle vain teippiä ym jotta edes vähän suojaisi..
Älä jätä suojausta teippauksen varaan vaan laita uusi suojakumi tilaukseen, vaihto on vain 1-2 tunnin homma joten ei kannata ottaa riskiä että keppi on kohta vaihtokunnossa.

Vaihtoon muistaakseni riittää kun irroittaa perän pultit sekä jarrusatulan ja vetää perää taakse niin että kardaani irtoaa booreistaan. Voi olla että perän päästä piti irroittaa vetarit ja jos näin oli niin tukivarsia ei tarvii irroittaa, pelkästään iskareiden irroitus riittää. Vetarit lähtee perästä nyppäämällä, vetareiden booreissa on lukitusrengas. Vetareita perästä irroittaessa on varottava ettei vetarin booritus haukkaa palasta perän stefasta.

Mukavia askartelu hetkiä :D

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 03 Heinä 2010 13:52
Kirjoittaja jjuuhhaa
Tuota kardaanin suojakumia ei kuulemma saa välttämättä tilattua erikseen.. Vaan tulee koko kardaani.
Näin ainakin läheisen can-am huollon huoltomies sanoi...

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Lähetetty: 03 Heinä 2010 15:29
Kirjoittaja poke
Paas soittaen lähimpään canan varaosatiskille ja tilaa yksi kappale suojakumeja osanumerolla 703500255, jo tärppää. lol