outlander ja xenon muutos 50W

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
suortti
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
Paikkakunta: uusikaupunki

outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja suortti »

Outlanderiin vissiin sopi HB3 polttimo?

Mahtaakohan tällainen muutossarja toimia?

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... K%2012V%22
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Outlanderiin menee ihan tavallinen H4. Vakiot on tosin 35W tuikut joissa on pari häviävän pientä metallinastaa vähän eri kohdissa kuin tavallisessa H4-polttimossa. Pihdeillä nuo häiritsevät nastat painuu piiloon noin 15 sekunnin työllä per poltin ja sitten se sujahtaa nätisti paikalleen. Hieman on kirkkaudessa eroa vakioihin.

Onko HB3-polttimossa edes kahta lankaa? Pitkät ja lyhyet tarvii kuitenkin olla samassa lyhdyssä.
suortti
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja suortti »

Ahs, okra.)

Onpa tuolla kyllä ihan h4 single lyhkästä 50 wattisenakin.

Keulatarakalta löytyykin jo 45 w hidi xenoni mutta ajattelin vielä laitta lyhkästen tilalle jotain lisää =)
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja Grey »

Alkuperäinen poltin lienee mallia HS1, elikkäs tuollainen? Lähes identtinen perus H4 polttimon kanssa.
Minkäslainen xenonsarja tuohon pitäisi olla jos haluaa sekä pitkät että lyhyet? Ja käykö suoraan alkup. liittimeen kuten esim autoihin tarkoitetuissa sarjoissa?
suortti
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja suortti »

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 206000K%22

Tuossa on H4 35w xenon missä on pitkät sekä lyhyet.

Meikäläisellä 95% ajosta on 0-15 km/h joten pitkät on kohtuu turhat, siksipä ajattelin omaan laitteeseeni tota 50 wattista.
Ei ole mitään tieliikenne optioita yms ja metsässä/tien aurauksessa valoa tarvitaan.
Avatar
rane
6WD
Viestit: 809
Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
Mönkijä:: Can-Am 800 XT
Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja rane »

Mulla on ollut toi Cobran sarja pitkillä ja lyhkäsillä noin vuodenpäivät.Hyvin on toiminut paitsi pitkien vaihto vähän takkuilee,mutta harvoimpa niitä tarvii.Helppo asentaa kun ne kytketään olemassa oleviin H4 kantoihin mistä saavat ohjauksen.Ballastit olen kiinnittänyt etulokkarin alla oleviin alumiini tukien yläpuolelle ja suojannut ne varmistukseksi ilmastointi teipillä.Liittimet kanssa kannattaa varmistaa,vaikka nippusiteillä.
Uudenmaan Mönkijät Ry
migge70
3WD
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Maalis 2009 17:53
Mönkijä:: Can-am 800 xt -08 tl
Paikkakunta: Huittinen

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja migge70 »

Oletko rane katsastanut xenoneilla?Miten katsastus suhtautuu asiaan?Itellä olis sellanen tossa hetken päästä edessä ni tietäs täytyykö vaihtaa orkkikset paikalle.
Eikö se ruikutus lopu koskaan??Ja mikä on tarpeeksi?
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Ei saa olla xenoneita katsastuksessa. lain mukaan. se on ihan leimasedästä kiinni sit että puuttuuko asiaan.
"Läski" BRP outlander 800 EFi
suortti
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja suortti »

Iski valinnanvaikeus, kumpi parempi?

http://tyovalot.shop.wosbee.com/Publish ... -5000K-ALU

vai

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... K%2012V%22

Metsäkoneesta kun on kyse niin pitkiä ei välttämättä tarvita.
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

Onko nuo "bixenonien" valonvaihtomekanismit kestäneet mönkijäukoilla noita kömpijän täriseviä olosuhteita?
t. man with yellow halogen-bulbs.. O:)
skippari
2WD
Viestit: 58
Liittynyt: 22 Heinä 2009 12:37
Mönkijä:: rally 300 4x4
Paikkakunta: kymi,kotka

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja skippari »

Re: outlander ja xenon muutos 50W
Kirjoittaja Bliz päivämäärä 17 Syys 2010 08:07
Ei saa olla xenoneita katsastuksessa. lain mukaan. se on ihan leimasedästä kiinni sit että puuttuuko asiaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
18 §
Valaisinlaitteet ja niiden asennus.
5. Ajoneuvoon sallitaan kyseiselle ajoneuvoluokalle tarkoitettu EY- tai E-hyväksytty kaasupurkausvalaisin ilman automaattista korkeudensäätölaitetta, jos valaisin on asennettu siten, että valokeila on näkemän kannalta hyväksytyn mukainen ja valaisin ei tavanomaisissa ajo- ja kuormitustilanteissa häikäise vastaantulijoita.

tota jos luetaan niin ei mitään estettä mennä katsastukseen xenoneilla.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja rulez »

suortti kirjoitti:Iski valinnanvaikeus, kumpi parempi?

http://tyovalot.shop.wosbee.com/Publish ... -5000K-ALU

vai

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... K%2012V%22

Metsäkoneesta kun on kyse niin pitkiä ei välttämättä tarvita.

Itsehän tuossa jo itsellesi vastasit :wink:
Mulla kilvettömässä pelissä pelkästään xenon pitkät hyvin näyttää niin lähelle kun kauaksikin ja kuten itsekkin sanoit toisia valoja ei tarvita kun mettälaitteesta kyse niin miksi ottaa sitten kalliimmat,epävarmemmat toiminnaltaan tärinässä ja hieman heikompi tehoiset :roll:

Metässä/maastossa kun ajeloo ikään ei ole tullut tilannetta vastaan vaikka porukalla liikutaankin että kaverin valot häikäsis sen takia ettei käytä lyhyitä. Pimeällä on ennemmin etuna että kaverin valot valasis mahollisimman laajasti ympäriltä.

Tieliikkenne peleihin jos haluaa xenonit laittaa tällöin täytyy asiaa miettiä eri kantilta ja pelkät pitkät saa ainakin unohtaa.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
suortti
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja suortti »

Noju! mutta miksi pitkät?-) Eikös noita lähivalojakin sais hieman veivattua ylöspäin niin että näyttäis lähelle mahdollisimman parhaan valon ja jotain myös vähän kauemmas..
Tosiaan nuo katsastusjutut voi unohtaa kun metsäkone on kyseessä.. Ei optioita edes =)
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja rulez »

En tiiä miten hoidetaan kyseisissä xenon sarjoissa muutos lyhyille mutta itselläni mukana tuli peltilevy joka kiinnitetään polttimon kantaan jolla saadaan valosta lyhyt. Kokeilin tämä levy paikallaan ja ilman enempi ja paremman valon sain aikaseksi ilman peltiä ja johtunee osaksi varmaan siitäkin ettei umpiota ole xenonille suunniteltu niin voi käyttäytyä eri tavalla kun halogeeni polttimolla.

Eli en usko että xenon poltimo toimii välttämättä oikeen lyhyenä tai pitkänä jos umpio ei ole niille suunniteltu kokeilemalla saat selville mikä toimii omassa umpiossasi paraiten.
xenon Polttimot tuossa mun sarjassa oli philipsin tekeleet ja näistä ainakin löytyi mukaa pelti jolla valo muunnettiin lyhyestä pitkäksi.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: outlander ja xenon muutos 50W

Viesti Kirjoittaja Bliz »

skippari, saa olla juu jos on hyväksytty kaasupurkausvalaisin. Mut normaali halogen umpio xenon sarjalla ( vaikka sarja ois hyväksytty ) ei täytä E hyväksyntää kun umpio ei ole kaasupurkaushyväksytty.

tyypimerkinnöissä H = halogeeni, D = xenoni, C = lähivalo ja R= kaukovalo
siten HC = halogeenilähivalo ja DC = xenonilähivalo
HCR = halogeeni lähi ja kaukovalo yhdistelmä
DCR = xenoni lähi ja kaukovalo yhdistelmä
HR = halogeeni kaukovalo
DR = Xenoni Kaukovalo

Kattelee umpiota et mitä merkintöjä löytyy. jos DC niin ei muuta ku sarja kiinni..jos HC ei tartte laittaa.
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Vastaa Viestiin