Sivu 1/1
outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 18 Elo 2010 20:57
Kirjoittaja suortti
Outlanderiin vissiin sopi HB3 polttimo?
Mahtaakohan tällainen muutossarja toimia?
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... K%2012V%22
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 18 Elo 2010 21:31
Kirjoittaja Mika_M
Outlanderiin menee ihan tavallinen H4. Vakiot on tosin 35W tuikut joissa on pari häviävän pientä metallinastaa vähän eri kohdissa kuin tavallisessa H4-polttimossa. Pihdeillä nuo häiritsevät nastat painuu piiloon noin 15 sekunnin työllä per poltin ja sitten se sujahtaa nätisti paikalleen. Hieman on kirkkaudessa eroa vakioihin.
Onko HB3-polttimossa edes kahta lankaa? Pitkät ja lyhyet tarvii kuitenkin olla samassa lyhdyssä.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 18 Elo 2010 21:40
Kirjoittaja suortti
Ahs, okra.)
Onpa tuolla kyllä ihan h4 single lyhkästä 50 wattisenakin.
Keulatarakalta löytyykin jo 45 w hidi xenoni mutta ajattelin vielä laitta lyhkästen tilalle jotain lisää =)
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 18 Elo 2010 22:04
Kirjoittaja Grey
Alkuperäinen poltin lienee mallia HS1, elikkäs
tuollainen? Lähes identtinen perus H4 polttimon kanssa.
Minkäslainen xenonsarja tuohon pitäisi olla jos haluaa sekä pitkät että lyhyet? Ja käykö suoraan alkup. liittimeen kuten esim autoihin tarkoitetuissa sarjoissa?
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 18 Elo 2010 22:25
Kirjoittaja suortti
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 206000K%22
Tuossa on H4 35w xenon missä on pitkät sekä lyhyet.
Meikäläisellä 95% ajosta on 0-15 km/h joten pitkät on kohtuu turhat, siksipä ajattelin omaan laitteeseeni tota 50 wattista.
Ei ole mitään tieliikenne optioita yms ja metsässä/tien aurauksessa valoa tarvitaan.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 18 Elo 2010 22:53
Kirjoittaja rane
Mulla on ollut toi Cobran sarja pitkillä ja lyhkäsillä noin vuodenpäivät.Hyvin on toiminut paitsi pitkien vaihto vähän takkuilee,mutta harvoimpa niitä tarvii.Helppo asentaa kun ne kytketään olemassa oleviin H4 kantoihin mistä saavat ohjauksen.Ballastit olen kiinnittänyt etulokkarin alla oleviin alumiini tukien yläpuolelle ja suojannut ne varmistukseksi ilmastointi teipillä.Liittimet kanssa kannattaa varmistaa,vaikka nippusiteillä.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 16 Syys 2010 23:11
Kirjoittaja migge70
Oletko rane katsastanut xenoneilla?Miten katsastus suhtautuu asiaan?Itellä olis sellanen tossa hetken päästä edessä ni tietäs täytyykö vaihtaa orkkikset paikalle.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 17 Syys 2010 08:07
Kirjoittaja Bliz
Ei saa olla xenoneita katsastuksessa. lain mukaan. se on ihan leimasedästä kiinni sit että puuttuuko asiaan.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 11:52
Kirjoittaja suortti
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 12:06
Kirjoittaja mr.Kreivi
Onko nuo "bixenonien" valonvaihtomekanismit kestäneet mönkijäukoilla noita kömpijän täriseviä olosuhteita?
t. man with yellow halogen-bulbs.. 
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 12:18
Kirjoittaja skippari
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Kirjoittaja Bliz päivämäärä 17 Syys 2010 08:07
Ei saa olla xenoneita katsastuksessa. lain mukaan. se on ihan leimasedästä kiinni sit että puuttuuko asiaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
18 §
Valaisinlaitteet ja niiden asennus.
5. Ajoneuvoon sallitaan kyseiselle ajoneuvoluokalle tarkoitettu EY- tai E-hyväksytty kaasupurkausvalaisin ilman automaattista korkeudensäätölaitetta, jos valaisin on asennettu siten, että valokeila on näkemän kannalta hyväksytyn mukainen ja valaisin ei tavanomaisissa ajo- ja kuormitustilanteissa häikäise vastaantulijoita.
tota jos luetaan niin ei mitään estettä mennä katsastukseen xenoneilla.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 12:24
Kirjoittaja rulez
Itsehän tuossa jo itsellesi vastasit

Mulla kilvettömässä pelissä pelkästään xenon pitkät hyvin näyttää niin lähelle kun kauaksikin ja kuten itsekkin sanoit toisia valoja ei tarvita kun mettälaitteesta kyse niin miksi ottaa sitten kalliimmat,epävarmemmat toiminnaltaan tärinässä ja hieman heikompi tehoiset
Metässä/maastossa kun ajeloo ikään ei ole tullut tilannetta vastaan vaikka porukalla liikutaankin että kaverin valot häikäsis sen takia ettei käytä lyhyitä. Pimeällä on ennemmin etuna että kaverin valot valasis mahollisimman laajasti ympäriltä.
Tieliikkenne peleihin jos haluaa xenonit laittaa tällöin täytyy asiaa miettiä eri kantilta ja pelkät pitkät saa ainakin unohtaa.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 14:45
Kirjoittaja suortti
Noju! mutta miksi pitkät?-) Eikös noita lähivalojakin sais hieman veivattua ylöspäin niin että näyttäis lähelle mahdollisimman parhaan valon ja jotain myös vähän kauemmas..
Tosiaan nuo katsastusjutut voi unohtaa kun metsäkone on kyseessä.. Ei optioita edes =)
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 14:58
Kirjoittaja rulez
En tiiä miten hoidetaan kyseisissä xenon sarjoissa muutos lyhyille mutta itselläni mukana tuli peltilevy joka kiinnitetään polttimon kantaan jolla saadaan valosta lyhyt. Kokeilin tämä levy paikallaan ja ilman enempi ja paremman valon sain aikaseksi ilman peltiä ja johtunee osaksi varmaan siitäkin ettei umpiota ole xenonille suunniteltu niin voi käyttäytyä eri tavalla kun halogeeni polttimolla.
Eli en usko että xenon poltimo toimii välttämättä oikeen lyhyenä tai pitkänä jos umpio ei ole niille suunniteltu kokeilemalla saat selville mikä toimii omassa umpiossasi paraiten.
xenon Polttimot tuossa mun sarjassa oli philipsin tekeleet ja näistä ainakin löytyi mukaa pelti jolla valo muunnettiin lyhyestä pitkäksi.
Re: outlander ja xenon muutos 50W
Lähetetty: 19 Syys 2010 15:06
Kirjoittaja Bliz
skippari, saa olla juu jos on hyväksytty kaasupurkausvalaisin. Mut normaali halogen umpio xenon sarjalla ( vaikka sarja ois hyväksytty ) ei täytä E hyväksyntää kun umpio ei ole kaasupurkaushyväksytty.
tyypimerkinnöissä H = halogeeni, D = xenoni, C = lähivalo ja R= kaukovalo
siten HC = halogeenilähivalo ja DC = xenonilähivalo
HCR = halogeeni lähi ja kaukovalo yhdistelmä
DCR = xenoni lähi ja kaukovalo yhdistelmä
HR = halogeeni kaukovalo
DR = Xenoni Kaukovalo
Kattelee umpiota et mitä merkintöjä löytyy. jos DC niin ei muuta ku sarja kiinni..jos HC ei tartte laittaa.