Hawkeye > Sportsman > Outlander

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laakerit vaihdettu, Vuorenmaalla (Ylivieska) kertoivat suoriltaan että paikalliset mönkijähuollot on kokeilleet monia monia laakereita tähän tarkoitukseen ja tämä malli on parhaaksi havaittu, jotka sitten ostin.
Eipä tuota paljon kokeilemaan päässyt, kun vaimo oli aurannut pihan lumikolalla :evil: jo aiemmin illalla, mutta vaihteensiirto ei ainakaan huonommaksi mennyt. Ei se ole varsinaisesti vaikeuksia ole aiheuttanutkaan, mutta onpahan kokeiltu tuokin "parantaminen". AIka näyttää oliko vaikutusta kun tulee aurattavaa enemmän.

Muuten, esim. tuolla on tarjolla korjaussarjaa:

https://www.amazon.com/All-Balls-25-171 ... KJZXSZPXT8
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt sitä aurattavaa sitten tuli lievästi sanottuna enemmän, eilen illalla ja viime yönä. Enpä muista onko koskaan aiemmin ollut sellaista aamua, että töihin lähtiessä joutuu pihan ja pihatien pätkän auraamaan että pääsee lähtemään, nyt oli varmaa ettei toivoakaan meidän autoilla siitä kinoksesta. Pakkasta kun oli 10-15 ja lunta tuli paljon kovan tuulen kanssa, se kinosti paikkoihin mihin yleensä ei.

Asiaan; vaihteensiirto ei ole laakerien vaihdolla muuttunut miksikään. (eikä vaihteensiirron nivelien rasvauksella, jota hupaisasti joskus sitäkin tarjotaan ratkaisuksi vaihdekepin jumitteluun)
Vaihteistoöljyn vaihtoa on myös ehdoteltu jossain, ja se nyt ei ainakaan 450:iin ole ratkaisu se.
Tähän vähäiseen/olemattomaan muutokseen vaikuttanee osaltaan myös se, ettei vaihteen vaihtaminen niin vaikeaa ole tässä ollutkaan, kuin ilmeisesti joissain yksilöissä - ehkä niihin huonoimpiin saa laakereilla selvää parannusta.

Lumilevyn päätylevyt osoittautuivat erinomaiseksi lisävarusteeksi tuollaisen lumimäärän kanssa.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdoin tänään moottoriöljyt ja suodattimen. Mittarissa 202 tuntia. Öljyssä ei ollut nähtävissä minkäänlaisia käytön merkkejä 34 käyttötunnista.
Halpahallista löytyi luokituksen mukaista Mobil X1 Super 3000 5w40 ja suodatin oli ostettuna jo aiemmin.

Sitä virhettä en tällä kertaa tehnyt, että olisin käyttänyt moottorin kuumaksi ennen öljynvaihtoa. Oli vielä muistissa toissakeväältä miten kuuma öljy levisi pohjapanssarin päälle ja sieltä joka puolelle kun propun avasi. Nyt kylmä öljy valui siististi astiaan.
HiFlo suodattimen mukana ei tullut tiivistettä. Seuraavalla kerralla pitänee ostaa alkuperäisosa, jos siinä paketissa olisi O-rengas.

Työhommissakin Cana on vähiinsä ollut talven lumitöiden jälkeen. Poika kaatoi pari traktorikuormaa koivua ja haki keväällä ne metsästä pois. Sen jälkeen jarrukahva meni syvemmälle kuin koskaan aiemmin ja tuntui pehmeältä. Muutaman ajokerran jälkeen jarrutuntuma on normalisoitunut.
Auton peräkärryllä ajettiin halkoja liiteristä toiseen, ja kesän myrskyn kaatamia puita on vinssattu maastosta pois.
Suurin mänty on halkaisijaltaan tyvestä kai päälle puoli metriä. Se kaatui hyvin viistoon ojan yli ja pari pätkää piti vetää syvästä ojasta. Hirvitti vaijerin ja vinssin kestäminen, mutta kestihän nuo.

Kätevää on näitä tehdä mönkijällä, kovin kätevää. Traktoria en ole käynnistänyt yli vuoteen, viimeksi 2020 kesällä ajoin talliin sirkkeli-halkaisijaa pyörittämästä.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kiitos tuosta öljyvinkistä. Vielä kun saisi 5ltr kanisterissa.

Periin kun löytäisi järkevän hintaisen öljyn. Varsinkin eteen🤬
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onneksi peräöljyjä ei tarvitse kovin usein vaihtaa. Kallista se kyllä on...

Satuin eilen huomaamaan kun joku kauppasi Can-Amin rengaspakettia, 14" aluvanteet ja 235/60 + 195/70 renkaat, eteen Yokohama S306 ja taakse Cooper Cobra Radial G/T.
Paketti oli lähes ajamaton ja niin halpa, että ostopäätös oli helppo tehdä nopeasti. Halvasta hinnasta huolimatta ilmeni ettei ole epäilystäkään, etteikö myyjä ole myymässä rehellisesti omia tavaroitaan.

Sitten vielä jännitetään meneekö nuo 450 Pro alle, ne on olleet -08 650:ssä.
Tarvikevanteet käsittääkseni kyseessä eli pitäisi sopia.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer vuosi sitten kirjoitti:Sellainen havainto tuli myös tehtyä, että paisuntasäiliö oli tyhjä. Letkuista puristamalla säiliöön nousi hieman nestettä. Lisäsin 7-8 desilitraa. Mitään vuotoja ei näkynyt missään -> jatkuvaan seurantaan nestetaso.
Tänään muistin tarkistaa ennen lumitöiden aloittamista, piti lisätä muutama desi. Johonkin nestettä siis katoaa, mutta sen verran vähän ettei innosta erikseen alkaa purkamaan ja tutkimaan.

Edellisessä viestissä mainitsemaani rengaspakettia en ole vielä kokeillut alle, odotellaan kevättä.

Mietinnät IB kauhasta jatkuvat, syksyllä olin jo tekemäisilläni kaupat mutta jotenkin se jäi. Jos pääsisi jossain kokeilemaan kauhaa tositoimissa voisi tulla lopullinen kipinä ostamiseen - tai sitten voisi todeta että antaapa olla...

Kuluvana talvena on ollut auraushommia melkoisesti. Virallisen mittauksen mukaan täällä 54 cm lumensyvyyttä.
450Pro on nyt palvellut yli 5 vuotta ja kiitettävän hyvin. Turhaa rassaamista ei ole ilmennyt ja nykyisellä levyvarustuksella lumitöitä tekee mielellään.
Joskus tulee katseltua uusia mönkijöitä Nettimotosta, mutta kun ei oikein mikään asia parane niissä nykyiseen, näihin hommiin mitä meillä mönkijällä tehdään.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kauhasarja tuli Latvolta.
Erinomaista asiakaspalvelua, torstaina myöhään illalla laitoin sähköpostia ja varttitunti siitä oli kaupat tehty ja tilaus maksettu, maanantaina rahti saapui pihaan.
Tänään kasattiin kauhapaketti ja pääsin hyvin pikaisesti kokeilemaankin.
Canan mittarissa 210 tuntia / 2450 kilometriä. Perän ja etuperän öljyt vaihdoin, Castrol, eteen 75w90, taakse 75w140 .

On riittänyt tänä talvena auraamista. Nyt kun mönkijän vei työpaikalle lämpimään halliin, niin olihan sen rakenteissa hurjasti jäätä ja lunta.
Jo sulattelukin teki hyvää vaikkei olisi muuta tehnyt laitteelle.

Saas nähdä pysyykö kauha keulilla yli talven vai käykö levy välillä ...

Kuva
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kauha oli lopputalven käytössä.
Aivan loistava varuste, mutta ikivanha vaijeri ei enää jaksa vaan katkeilee helposti. Käyttöä oppi hieman siihen suuntaan ettei yritä nostaa liikaa, vinssi on niin tunnoton että se on rousk vaan ja vaijeri poikki ellei ajattele miten painavaa yrittää nostaa.
Vaihtuu tulevaksi talveksi köyteen + liinaan.
Kinosten siirtelyssä kauha saisi olla jopa kapeampi, niin ei tulisi niin helposti otettua liikaa painoa ja toisaalta saisi kovettuneesta lumesta helpommin palaa irti. Sitten siitä ei kuitenkaan olisi auraamiseen vaan pitäisi vaihtaa välillä levyä.

Vikakin tuli Canaan. Laite on ollut kuukauden pihalla ja illalla oli ajovalot syttyneet omia aikojaan. Pitäisi kai suojata virtalukko jotenkin, vai voiko tuollainen johtua jostain muusta, ei kai ?
BTW, irrotin purin ja puhdistin virtalukon + rasvasin WD40:llä. Kymmenen minuutin homma. Enää ei valot oikkuilleet, tosin en kokeillut illalla irrotettua akunkenkää paikalleen ennen puhdistusta olisiko valot syttyneet. Innoissani siinä unohdin tehdä virtalukkoon ajateltua muutosta niin että valot eivät palaisi aina vaan olisi myös kolmas asento jossa saa moottorin käyntiin valojen palamatta. Mahdollisesti rajoitus lukon kääntymiseen oli siellä kytkentänastojen päällä oleva muovilevy, joka tosin ei aivan noin vain irronnut kun kokeilin.

Virtalukossa numero 710004569 jolla voi googletella ja järkyttyä uuden hinnasta.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lumitöitä on tänä talvena tehty toistaiseksi kaksi kertaa.
Nyt toisella kerralla kuului kauhaa nostaessa tuttu rusahdus eli vaijeri katkesi melkein, siitä viimeinkin kimmoke vaihtaa jo aiemmin hankittu vinssiliinapaketti paikalleen. Mukavampihan se nyt pikkupakkasessa pimeässä tehdä pihalla tuollainen homma kun lunta vihmoo, jos vertaa siihen että olisi kesällä tai syksyllä värkännyt, joo :roll:

https://www.monkijavarikko.fi/monkijan- ... /p/147679/

Kauankohan köysi venyy, kun nyt ylös nostamisen jälkeen näyttää aina kauha pikkuhiljaa sitten painuvan alaspäin, vai onko tuo sellainen köyden ominaisuus että sen kanssa on vaan elettävä ?

Edellisessä viestissä mainitsemani virtalukkovaiva loppui kerrasta puhdistuksen jälkeen.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ominaisuus näkyy olevan.
Voi että oli taas tänään kauha tarpeen, kun suvilunta tuli katoilta alas / lapioin katoilta alas.
Sai siirtää kinokset pois haittaamasta.
Pelottaa vaan nostella painavaa lunta, joutuu katsomaan minkä verran olisi nousemassa kauhassa. Joku paikkahan pettää kyllä jos ja kun liina kestää.
Kymmeniä kauhallisia joka tapauksessa siirretty tänään ongelmitta.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt on jo tottunut siihen että liina kestää nostaa. Lumityöt sujuvat vaivattomammin kuin ikinä.
Ihmetyttää kun facebookin palstoilla näkee kuvia ja kommentteja miten "h*levetin heikko" Iron Balticin etukiinnitys on.
Miten ihmeen lailla niillä aurataan ? Joskus auratessa kauha tökkää niin että sielussa asti tuntuu mutta ei ole hajonnut mitään näinä talvina.

Vaihdoin öljyt, tunteja 240.

Yhdenlainen ahaa-oivalluskin tuli kiitos niiden facebookpalstojen, saahan näistä imuvaihtajalla öljyt pois ja on "vähän" helpompaa ja siistimpää kuin propusta laskeminen. Bilteman imuvaihtaja tästä lähin canaankin öljynvaihdossa apuna.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Öljypohja on vissiin sen muotoinen että imuvaihtajalla pääsee syvimpään kohtaan. Suodatin kun olisi helpommin vaihdettavissa. Muovien purku on joutavaa hommaa. Pitäisi päästä lämpimässä huoltamaan. Ainakin tuossa omassa 650:ssä.

Segwayn koppimönkijää katselin. Siinä oli proput ja suodatin hyvin näkösällä.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljynsuodatin on turhan paljon purkamisen takana kyllä.
Nyt kun tajusin että imuvaihtajaa voi käyttää alan tekemään öljynvaihdot tiheämmin. Aina menee toista vuotta että tulee edes 30-40 tuntia mittariin niin ei ole tullut vaihdettua vuosittain. Kustannuksenahan öljynvaihto ei mikään ole, eikä heikennä moottorin kestävyyttä vaikka hieman enemmän huoltaa kuin suositellaan.

Toisen puolen renkaat kun ajaa lankun / lankkujen päälle niin että laite on kallellaan sinne suuntaan missä öljyntäyttöaukko on niin saa kyllä joka tipan pois öljytilasta. Muistaa vaan sitten ajaa tasaiselle ennen lopullista öljytason tarkistusta...
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auraushommaa on piisannut. Lunta satelee vähän väliä.
Tänään tulin kokeilleeksi heiluttaa kauhaa käsin sen ollessa koholla ja kas, heilui osa keulaa mukana :shock: eli se kehikko, jossa vinssi on kiinni.
Neljästä ruuvista kaksi oli ihan löysällä ja kaksi hieman löysällä. Rakenteissa oli runsaasti lunta joten jäi tutkimatta tarkemmin olisiko ruuveja enemmänkin kiristettävänä. Tarkistetaan myöhemmin.
Kauankohan köysi venyy, kun nyt ylös nostamisen jälkeen näyttää aina kauha pikkuhiljaa sitten painuvan alaspäin, vai onko tuo sellainen köyden ominaisuus että sen kanssa on vaan elettävä ?
Eihän se tietenkään veny. Vinssin pyörintä oli väärään suuntaan ja jarru antoi periksi. Korjattu, eikä valu kauha alas.
Vastaa Viestiin