Hawkeye > Sportsman > Outlander

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Outlander vaihtui syksyllä 2016 kyseisen vuoden 450 Pro - traktorimalliin.

Asiaakin oli; tässä viestiketjussa kerroin syyskuussa 2010 että ostin parisen vuotta vanhan eli -07/08 Polaris Hawkeye 300:n.
Mönkijä tuli ja meni, mutta sellaisen havainnon tein että nyt reilu 8 vuotta myöhemmin samanlainen Hawkeye maksaa 10-vuotiaana aika tarkalleen yhtä paljon kuin tuolloin pari vuotta vanhana. Hyvin on arvonsa pitäneet...
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

450 Pro on toiminut ongelmitta.
Ainoa murhe oli tämä
https://keskustelu.sammysatv.com/viewto ... 37#p500237
josta on nyt lopullisesti varmistunut että vika korjaantui, pakkasillakin startti pyörittää aina.
(Linkissä kerrottu Ylivieskan huoltopisteen ongelma on poistunut, mainittu tekniikkanero kun ei enää ole töissä siellä. Eräässä toisessa huollossa sitten tilanne päällä :biggrin: )

Edelliseen nelisataseen kun vertaa niin
- vaihteensiirto toimii paremmin, mutta ei se silti takertelematon ole
- laturi on nykyisessä riittävän tehokas, ei tarvitse pihan aurausten välillä latailla akkua

Ajoa on nyt ollut enemmän, kun juniori hankki traktorikortin reilu vuosi sitten ja talvikeleillä on ajellut tällä. Kesällä toki kaksipyöräisellä.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva

Eräänä iltana oli pakkasta 22 astetta kun aloin siivota pihasta lunta. Käynnistyi normaalisti, tosin ei pyörinyt niin kevyesti startilla kuin yleensä. Ensimmäisen peruutuksen jälkeen pakki jumitti päälle ja piti kertaalleen sammuttaa.

Etutelineen alla on tällainen, saa mukana tulevilla kiinnikkeillä poraamatta yhtään reikää mönkijään, on kuin tehty tuohon:
https://www.ebay.de/itm/19-54W-LED-Slim ... ctupt=true

Takakulmissa tällaiset

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... ed-tyovalo

kuten myös katteessa pleksin takana, tosin ebaysta tilatut.

Ulkonäöllisesti lisävalot istuvat laitteeseen erittäin nätisti eikä hinta juuri lompakkoa rasita, 60-70 euroa kaikki 5 lamppua yhteensä.
Lumitöissä valoteho on hyvinkin riittävä, tiellä en juuri ole pimeällä ajanut mutta neljänkympin vauhtiin mahtaa olla OK. Jos ajoa olisi paljon tiellä varmaankin tulisi laitettua keulaan joku "oikea" lisävalo.

Tunteja nyt 130.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näiden deluxe-katteessa on sellainen ongelma alun alkaen että kate hankaa käännellessä keulan muoveihin eikä siltikään tahdo riittää peilien säätövarat. Onhan tuota jo tullut siedettyä jonkin aikaa, mutta nyt viimeinkin korjasin ongelmaa.
Vähän sattumankin kautta, tilasin talvella mopoon tällaiset
https://www.cosmo-accessories.com/produ ... ser-detail
mutta siinä olisi joutunut vaihtamaan pidemmät jarruletkut joten toteutin maltillisemman korotuksen Bilteman korotuspaloilla.

Tässä riserit paikallaan jo:

Kuva

Tuollaiseen asentoon sai parhaiten asennettua:
Kuva

Alkuperäisellä tankosuojalla peittyy osittain:
Kuva

Nyt on katteessa mahdollisuus asentaa hyvään asentoon. Mitään muita muutoksia ei tarvinnut tehdä kuin katkaista yksi nippuside joka kiristi jarruletkun ja johtoja ohjausakseliin. Erittäin helppo asennus, tosin jälkikäteen tuli mieleen että taidan laittaa ruuveihin lukkoliimaa kunhan tulee ajeltua sen verran että tuo asento varmistuu sopivaksi.

Mittaristo ei jää piiloon korotuksen jälkeen, kunhan kuljettaja on sopivasti pitkä.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takatelineeseen laitettu kaide kun sattui sopivasti käytetty löytymään. Pysyy edes jotain tavaraa siinä pellolla ajaessa ilman kiinnitystalkoita.

Aikoinaan Sportsmanissa oli minulla etukiinnitteinen lumilevy. Se oli niin kätevä että olen harmitellut moisen puutetta sekä edellisen että nykyisen Can-Amin aikana.
Nyt sitten ajattelin että mitta on täynnä, ja tilasin uuden Iron Balticin 150cm levyn Mönkijävarikolta. (moitteetonta palvelua, kiitos)
Mahdollisesti olisin päätynyt kauhasarjaan, mutta sen kapeus mietitytti ja kun sain kuulla että myös tähän leveämpään levyyn on tulossa kauhamuutossarja päätin nyt näin.
Piha on sellainen että lunta olisi hyvä joskus voida siirtää kauhassakin, eikä vain levyllä työnnellen.

Levyhän nousee nyt lähes pystyyn. Vaijeria jää ulos kai 10 senttiä kun aletaan olla lähellä sitä että jokin ahdistaa.
Nopeasti nousee, siitä tykkään myös. Katsotaan mitä ongelmia se ehkä talvella tuo,
Deluxekatteessa olevat valot saattavat auratessakin nousta arvoon arvaamattomaan :mrgreen:

Iron Baltic:
Kuva
Viimeksi muokannut Pappi, 27 Loka 2019 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokattu pois tekstiä käyttäjän pyynnön mukaisesti. Hyviä lumitöitä ;-)
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Nyt nousee kuten kuuluukin... Eikä haittaa vaikka vähän keula nyökkäisi noston aikana. Jämerän näköinen levy.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Levy on ollut aivan erinomainen käytössä. Nopeus nostossa ja laskussa helpottaa auraamista olennaisesti ja helppo irrotus / kiinnitys on mukava kun lähtee muuten ajelemaan.

Nyt on tehty varsinaisia työhommiakin muutamana päivänä. Huomioita siitä:
- maavara riittää yllättävän hyvin, pohjapanssari on tarpeen (kuvassa toki paikassa jossa ei maavaraa paljon tarvita...)
- vaihteensiirtohan se aina canamissa on moitteen paikka
- voimaa on riittävästi ja hidas L on mainio

Tämä koivikko on jo päässyt riukuuntumaan. Eipä sitä auta jäädä murehtimaan, harvennetaan nyt.
Kuva

Kärryn ostin aikoinaan käytettynä, sen on eräs jo edesmennyt hitsari joskus tehnyt.
Jämäkkä, varmasti kestää, ja mielestäni asiallinen kärry mutta yksi puute.
Navat on hitsattu niin ettei juuri mikään vanne sovi. Ihmettelinkin ostaessa miksi on 4x100 jaolliseen värkätty 4x98 mangelsit.
Nyt renkaat on lopullisesti murtuneet kärryn ollessa ulkona säilytyksessä ja yritin laittaa alle varastosta löytyviä vanteita, mutta ei puhettakaan. Töyotan aluvanteet olisi kaivanneet kolmisen senttiä lisää tilaa.
Skoda Felician neljä ja puoli tuumaa leveä menee juuri ja juuri mutta renkaan kylki ottaa ajoittain kiinni.

Aikani mietin mitä tehdä, sitten tilasin 25mm spacerit x4. Tulisivat vaan, odotellaan.... Samaan aikaan tuli tuossa muutaman kilometrin päässä tarjolle 185 leveät hyväkuntoiset renkaat 14" 4x100 peltivanteilla muutamalla kympillä ja kävin ne hakemassa, toki työntömitan kanssa varmistellen että spacerien kanssa menevät alle.
Nyt vielä siis "alkuperäiset" renkaat, parissa ei ilma pysy joten täysiä kuormia ei viitsi laittaa:

Kuva
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Spacerit tuli ja "uusi" rengastus nyt kärryssä, sen puolesta kelpaa puuta kuskata,

Sittenpä tyhmä kysymys; renkaat kun on tavalliset auton renkaat, niin niiden vaurioituminen terävään kantoon tms. on hyvinkin mahdollista.
Voiko riskiä vähentää matalilla tai korkeilla ilmanpaineilla, tai minkä verran yleensäkään kärryssä 185/65/14" renkaissa olisi sopiva paine ?
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Mielestän pari kiloa on auton alla, tuollaisessa kärrissä käyttäisin ehkä alle yhtä. Myötäilisi vähän kantoja ym. Olisko vanteet käyneet väärin päin miten paikoilleen?
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep.
Ei käyneet väärin päin, kun napa on halkaisijaltaan niin suuri. Se oli ensimmäinen kokeilu kun tajusin ettei niin vain menekään perusvanteet alle.
Varmaan olisi löytynyt jotkin 4x100-jaolliset auton vanteet joissa tarpeeksi pieni ET ja kapea vanne, mutta sitten kun alkoi miettiä sitä että spacerit maksaa 120 euroa kierros niin sillä rahalla taas oma hommansa löytää - kauempaa MH rahti 50-60 euroa jne. Sitten taas noille mangelseille olisi voinut hankkia paremmat renkaat mutta rengastöistäkin jotain maksaa ja 13" renkaat yleensä kapeampia.
Nyt kokeilin myös yhtä 15" aluvannesarjaa joka jäi jostain toyotasta, pari milliä jää varaa niillä, leveys 6 1/2 ja ET 42.

Märkä päivä, lunta ja vettä satoi. Ei viitsinyt metsään mennä, mutta jos huomenna tai vappuna ainakin ....

Edit; tänään keskiviikkona 29.4. pari kuormaa pojan etäopetuksen välissä.

Kuva
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilen muutama kuorma, tänään kolme kuormaa niin että puut pystystä kaataen karsien kärryyn.
Kärryn saa laittaa 3,5-metristä koivua reilusti tappeja myöten täyteen eikä ole vetäjälle yhtään liikaa, tavallaan ei tunnu yhtään missään muuten kuin mönkijän perä on alempana. Helppo maasto toki, ei ole upottu mihinkään ainakaan vielä.
Viestiketjun ensimmäisessä viestissä mainitsin 300 Hawkeyestä että "jaksaa ihmeen hyvin kiskoa rankakärryä kuormineen, rajat on toki ymmärrettävä"
No, eroa tähän on kuin yöllä ja päivällä. Sportsmanilla silloin aikoinaan ajattelin tuosta 500 metrin päästä kuljetella silloiset puut kotiin, mutta kyllä joutui traktorimiehen soittelemaan töihin. Se ei vaan 18 hevosvoimaa riitä, eikä viitsinyt niin pienillä kuormilla ajaa että onnistuisi. Ykkönen oli liian pitkä ja jousitus antautui ellei lastia painottanut viimeisen päälle tarkkaan.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa pari lämpöistä päivää.
Pojan talolle on muutama sata metriä pitkä koivukuja jota harvennettiin hieman. Olikohan 25-30 puuta mitä kaadettiin ja vedettiin mönkijällä kokonaisina (isoimmista otettiin tyvestä muutama pätkä heti ja tuotiin kärryllä) takapihalle, karsittiin, pätkittiin noin 40-senttisiksi, pinottiin, vietiin oksat ym roska joutomaalle muutaman kymmenen metrin päähän.

Kuva

Aivan korvaamaton on mönkijä tällaisessa hommassa. Kapealta tieltä käsin voi vinssillä vetää puun lähelle ja jatkaa siitä vaikka pakilla edelleen vetäen karsinta / katkontapaikalle.
Pellolle jäänyttä katkennutta oksaa voi keräillä näppärästi kärryyn, kun pelto kestää kevyen ajoneuvon vahingoittumatta.

Samalla tuli tie lanattua. Hyvin tasoittuu kun vetää muutaman tyveltä 20 cm paksun oksaisen koivun pitkin tietä.

Mikään muu ei vastustanut, mutta pikku-Stihlin käynnistimestä jouduin ihan loppuvaiheessa kerimään jousen uudelleen sen jostain syystä lipsahdettua irti. Kovin vahvasti houkutti pariin kertaan heittää jousi ja koko käynnistin vieressä virtaavaan Pyhäjokeen, mutta loppupelissä näpit kesti ja jousi meni paikoilleen...
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kesän aikana on jonkin verran tullut tehtyä töitä Prolla.
Pihaan tuli noin 30 kuutiota soraa, jonka levittämiseen käytin pikkutraktorin takakauhaa ja tasoittelin mönkijällä, ensin sen puskulevyllä - yllättävän kätevä muuten siinä hommassa - ja lopuksi perään lanaksi kuormalava hinausköyden päähän. Odotukset "lanan" toimivuuteen ei olleet korkealla, mutta erinomaisesti tuo kuormalava tasoitti. Pihalla vettyneenä se oli sellaisenaan sopivan painava. Ainoana ongelmana se ettei narun jatke tietenkään seuraa mönkijän jälkiä.

Kuva

Erinäisiä tavaroita on tullut mönkijän kärryllä siirreltyä ja mm. haettua puutavaraa portaiden tekoon, saunan lauteet ym. kaupungilta noin 10 kilometrin päästä. Sään ollessa kesäinen tuntuu mukavammalta laittaa kärry mönkijän kuin auton perään ja lähteä tien päälle, kun matkakaan ei maalikylille niin pitkä ole että perus traktorivauhti kyllästyttäisi.
Jotenkin tyytyväisyys laitteeseen kasvaa sitä mukaa kun lukee juttua monia (isompia) canoja vaivaavasta jarrujen katoamisesta ja moottoriöljyn lisääntymisestä, ne kun ei ole tätä vaivanneet.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ostin IB levyyn päätylevyt. Kokeiltu on ja ihan mukava, kun lumi ei niin karkaa levyltä. Päätylevyjen alalaidat jäävät alemmas kuin terä, josta en tykkää.
Kauhasarja oli toinen vaihtoehto mutta ajattelin että taidan ostaa sen koko 128cm paketin sitten kun ostan, enkä muunnosromuja tähän 150cm levyyn.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Hawkeye > Sportsman > Outlander

Viesti Kirjoittaja dealer »

https://www.monkijavarikko.fi/monkijan- ... /p/137383/

Tilasin tuon :roll: ja vaihdoin tänään. Ajattelin ennakoida sen verran, etten odottele alkuperäisen muovisen hajoamista.
En tiedä kauanko muoviosa olisi vielä kestänyt, ei siinä mitään murtumia toki ollut.
Sikäli oli erittäin hyvä, että aloin tuota vaihtamaan, kun samalla huomasin että vaihteistosta tulevan akselin booreille kiinnitetty vipu heiluu akseliin nähden kun vaihdekeppiä liikuttaa. Kiristyspultti oli löysällä, ja epäilemättä ennen pitkää olisi tuossa kohtaa sitten kiinnitys antanut periksi ja lipsahtanut "yli" ja ... no, mikä vaihde olisi sattunut päälle jäämään vai eikö mikään, ja missä mönkijä olisi ollut silloin. Luultavimmin metsässä keula melkein kanavassa ja L päällä.

Sellainen havainto tuli myös tehtyä, että paisuntasäiliö oli tyhjä. Letkuista puristamalla säiliöön nousi hieman nestettä. Lisäsin 7-8 desilitraa. Mitään vuotoja ei näkynyt missään -> jatkuvaan seurantaan nestetaso.
Tähän liittyen kysymys, kun en hoksannut tallissa ollessa katsoa tarkemmin; pitääkö venttiilien säädön takia laskea pakkasnesteet kokonaan tai osittain pois ?

Moottoriöljy on nyt, moottorin ollessa noin -10-asteinen, hieman yli alarajan. Kuumana se oli ylämerkissä, kun taannoin tarkistin pihaa auratessa.

Kardaanien nivelet rasvasin.

Ajattelin myös kokeilla yksisuuntalaakerien vaihtoa, josko vaihteensiirto sillä paranisi kuten täällä on toisaalla kerrottu. Uusia laakereita ei ole vielä, mutta eiköhän niitä maanantaina jostain löydy tai ainakin lyhyellä varoitusajalla saa tilattua.

Huomioita tässä vaiheessa remonttia, useimmille itsestäänselviä asioita mutta minulle uutta:

- 450 variaattorin pultin kierre on vasenkätinen
- hihnan saa pois päältä vaikkei löysää varia (ei löytynyt riittävän pitkää M8 pulttia, kasausvaiheeseen toki hankitaan)
- alkuperäinen laakeri on TPI 6808 LUA (Taiwan)

Tulipa mieleen, että voisi asentaa moottoriin lämmittimen. Letkulämmittimelle olisi tilaa mainiosti, vaan sen pitäisi olla pumpulla varustettu ja sittenkin olisi termostaatti estämässä kiertoa. Säteilylämmitin lienee siis ainoa fiksu vaihtoehto, vaan onkohan kukaan sellaista näihin asentanut ja jos on niin mihin kohtaan ja mikä lämmitin :?: Tai onko jollain letkulämmitin, ja toimivaksi todettu ?
Vastaa Viestiin