E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Sain PDF taulukkoa maahantuojalta E10 bensojen soveltuvuuksista, tietenkään en osaa taulukkoa liittää tänne joten näpytellään manuaalisesti tiivistelmä.
V2 500/650/800 E10 sopii kaikkiin malleihin
400 sekä T3 E10 sopii EFi malleihin eli 2008 ylöspäin.
DS, Rally, Traxter, Quest malleihin ei saa käyttää E10 bensaa.
V2 500/650/800 E10 sopii kaikkiin malleihin
400 sekä T3 E10 sopii EFi malleihin eli 2008 ylöspäin.
DS, Rally, Traxter, Quest malleihin ei saa käyttää E10 bensaa.
Kylätason mönkijäkuski
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Saattaapihan se sopia mut liekkö kannattaa laittaa.. Itse ainakin meinaan tankata edelleen 98:a
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Niin, tässähän oli sopivuudesta, ei kannattavuudesta 
Kyllä mä meinaan tankata E10:iä, sitten sen näkee miten pelittää. Etukäteen tuomitseminen on turhaa, aivan kuten nykyisen 98 käyttö vakio koneessa.

Kyllä mä meinaan tankata E10:iä, sitten sen näkee miten pelittää. Etukäteen tuomitseminen on turhaa, aivan kuten nykyisen 98 käyttö vakio koneessa.
Kylätason mönkijäkuski
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Hyvä tieto.
Kiitos Koheltaja 


"Tosi Varovasti"
Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Lisättäköön että E5, sopii niihin laitteisiin joihin ei E10 sovellu.
Shellillä esimerkiksi, V-power on jatkossa E5.
Kyllä Canassakin erottaa 98n ja 95n eron.
Nyt kun tuli nämä uudet, polttoaineet on otettava huomioon, E-polttoaineiden energkian tuotto on huonompi joten "kakkua" palaa enemmän samaan matkaan verrattuna/tunteihin.
Shellillä esimerkiksi, V-power on jatkossa E5.
Kyllä Canassakin erottaa 98n ja 95n eron.
Nyt kun tuli nämä uudet, polttoaineet on otettava huomioon, E-polttoaineiden energkian tuotto on huonompi joten "kakkua" palaa enemmän samaan matkaan verrattuna/tunteihin.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Tässä tiedostot




¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Koheltaja kirjoitti:Nörtti

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Does using 10% ethanol gas have an effect?
Yes it does. Both on power and air fuel ratio. When using fuel with 10% ethanol, this changes the wanted AFR ratio a bit. Pure gasoline has a stoichiometric ratio of 14.7:1. (best ratio where all the fuel is burned and there is no additional cooling) When ethanol is added it dilutes the fuel with an extra oxygen molecule and has a lower btu output. (heat content/ power of the fuel). Since straight ethanol has a stoich ratio of 9:1, when mixed in with gas at 10% volume, this changes the stoich ratio to about 14.2:1. So the fuel will make your engine leaner. You need to lower your target ratio by the same percentage. So when using 10% ethanol fuel and you tune to 12.5:1, you will actually be at the same power as 13:1 (or 12.7 to get 13.2:1) with pure gasoline. For basic calculations to use ethanol blend, take 3.5% off of your target ratio used with pure gasoline.
Tuossa suoraa lainausta Tune Monster FAQs-sivuilta. Omalla kohdalla ei ole ollut vaihtoehtoja, vaan käytän renessä ysikasia yksin viritystason takia.
Tässä kuitenkin ajattelemisen aihetta varsinkin -09+ laitteisiin, jotka on aikas tarkalle säädettyjä.
Yes it does. Both on power and air fuel ratio. When using fuel with 10% ethanol, this changes the wanted AFR ratio a bit. Pure gasoline has a stoichiometric ratio of 14.7:1. (best ratio where all the fuel is burned and there is no additional cooling) When ethanol is added it dilutes the fuel with an extra oxygen molecule and has a lower btu output. (heat content/ power of the fuel). Since straight ethanol has a stoich ratio of 9:1, when mixed in with gas at 10% volume, this changes the stoich ratio to about 14.2:1. So the fuel will make your engine leaner. You need to lower your target ratio by the same percentage. So when using 10% ethanol fuel and you tune to 12.5:1, you will actually be at the same power as 13:1 (or 12.7 to get 13.2:1) with pure gasoline. For basic calculations to use ethanol blend, take 3.5% off of your target ratio used with pure gasoline.
Tuossa suoraa lainausta Tune Monster FAQs-sivuilta. Omalla kohdalla ei ole ollut vaihtoehtoja, vaan käytän renessä ysikasia yksin viritystason takia.
Tässä kuitenkin ajattelemisen aihetta varsinkin -09+ laitteisiin, jotka on aikas tarkalle säädettyjä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Katoppa vaan... eli jos tune monsterilla säätää tuonne 95E10 jonnekki 12.5 niin sitte 98E5 se käypi vähän paksulla?
toisaalta 98 käyttämällä kulutus olis vissiin pikkusen pienempi jos 13.2? ja teho olis sama?
Onko tämä poke huonosti yksinkertaisettuna näin?
toisaalta 98 käyttämällä kulutus olis vissiin pikkusen pienempi jos 13.2? ja teho olis sama?
Onko tämä poke huonosti yksinkertaisettuna näin?
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
lisäksi jos sytkän säätää 95 oktaanille niin eikös se silloin ole varman päälle 98 oktaanilla... vai ollaanko tässäki nyt metässä eli sytkä onkin myöhässä ja tehontuotto pienempi kuin 95 sytkä just kohillaan?
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Noinhan se taitaa palttiaralla mennä, paitti että periaatteesa hiuksia halkomati sama syttöennakko antaa molemmilla pensoilla saman tehon.Tämä siinä tapauksesa että seokset on sääjetty molemmilla omikseen. Nakutukseen puuttumati.
Kuhan saat sen Tune Monsterin, niin hokaset että syttökartta, polttoainekartat ja A/F kartat ovat 3D muodossa. Kaikki alueet voijaan säätää omakseen, näin teho ja polttoainetalous saahaan samaan pakettiin.
Kuhan saat sen Tune Monsterin, niin hokaset että syttökartta, polttoainekartat ja A/F kartat ovat 3D muodossa. Kaikki alueet voijaan säätää omakseen, näin teho ja polttoainetalous saahaan samaan pakettiin.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
- rane
- 6WD
- Viestit: 809
- Liittynyt: 10 Elo 2006 21:25
- Mönkijä:: Can-Am 800 XT
- Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Miten on sitten polttoaine letkujen kesto.Minä en ole käyttänyt kuin 98:a tai Poweria kokoaikana ja niin oli polttoaine letku syöpynyt puhki 6:ssa vuodessa.Veikkaa että menee nopeemmin pieni oktaanisilla löpöillä ?
Uudenmaan Mönkijät Ry
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Täällä menty noin 4 vuotta ja tuo 21tkm/720h aina 98:lla ja vielä on letkut ehjänä.
Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin
Koputetaan päätä eiku puuta
Tähän rekkuun on tankattu nykyisiä bensalaatuja, eli mitä milloinkin.
Pitääpä seurata tilannetta.
Nyt guruille: Eikös näissä ole jokin suojamoodi joka katkaisee polttoaine syötön, jos polttoaine letku mennee puhki?
Mika

Pitääpä seurata tilannetta.
Nyt guruille: Eikös näissä ole jokin suojamoodi joka katkaisee polttoaine syötön, jos polttoaine letku mennee puhki?
Mika