E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Sain PDF taulukkoa maahantuojalta E10 bensojen soveltuvuuksista, tietenkään en osaa taulukkoa liittää tänne joten näpytellään manuaalisesti tiivistelmä.

V2 500/650/800 E10 sopii kaikkiin malleihin

400 sekä T3 E10 sopii EFi malleihin eli 2008 ylöspäin.

DS, Rally, Traxter, Quest malleihin ei saa käyttää E10 bensaa.
Kylätason mönkijäkuski
Milan1
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 11 Syys 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja Milan1 »

Saattaapihan se sopia mut liekkö kannattaa laittaa.. Itse ainakin meinaan tankata edelleen 98:a
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Niin, tässähän oli sopivuudesta, ei kannattavuudesta 8)

Kyllä mä meinaan tankata E10:iä, sitten sen näkee miten pelittää. Etukäteen tuomitseminen on turhaa, aivan kuten nykyisen 98 käyttö vakio koneessa.
Kylätason mönkijäkuski
OlliRV
6WD
Viestit: 408
Liittynyt: 02 Loka 2006 22:39
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja OlliRV »

Hyvä tieto. :D Kiitos Koheltaja :)
"Tosi Varovasti"

Can-Am Outlander 800 H.O. EFI -07
Tieliikenne
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Huhti 2007 23:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Lisättäköön että E5, sopii niihin laitteisiin joihin ei E10 sovellu.
Shellillä esimerkiksi, V-power on jatkossa E5.

Kyllä Canassakin erottaa 98n ja 95n eron.
Nyt kun tuli nämä uudet, polttoaineet on otettava huomioon, E-polttoaineiden energkian tuotto on huonompi joten "kakkua" palaa enemmän samaan matkaan verrattuna/tunteihin.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja ATC »

Tässä tiedostot

Kuva
Kuva
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nörtti :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja ATC »

Koheltaja kirjoitti:Nörtti :lol:

:rock:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja poke »

Does using 10% ethanol gas have an effect?
Yes it does. Both on power and air fuel ratio. When using fuel with 10% ethanol, this changes the wanted AFR ratio a bit. Pure gasoline has a stoichiometric ratio of 14.7:1. (best ratio where all the fuel is burned and there is no additional cooling) When ethanol is added it dilutes the fuel with an extra oxygen molecule and has a lower btu output. (heat content/ power of the fuel). Since straight ethanol has a stoich ratio of 9:1, when mixed in with gas at 10% volume, this changes the stoich ratio to about 14.2:1. So the fuel will make your engine leaner. You need to lower your target ratio by the same percentage. So when using 10% ethanol fuel and you tune to 12.5:1, you will actually be at the same power as 13:1 (or 12.7 to get 13.2:1) with pure gasoline. For basic calculations to use ethanol blend, take 3.5% off of your target ratio used with pure gasoline.

Tuossa suoraa lainausta Tune Monster FAQs-sivuilta. Omalla kohdalla ei ole ollut vaihtoehtoja, vaan käytän renessä ysikasia yksin viritystason takia.
Tässä kuitenkin ajattelemisen aihetta varsinkin -09+ laitteisiin, jotka on aikas tarkalle säädettyjä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 12:28

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja jermu »

Katoppa vaan... eli jos tune monsterilla säätää tuonne 95E10 jonnekki 12.5 niin sitte 98E5 se käypi vähän paksulla?

toisaalta 98 käyttämällä kulutus olis vissiin pikkusen pienempi jos 13.2? ja teho olis sama?

Onko tämä poke huonosti yksinkertaisettuna näin?
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 12:28

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja jermu »

lisäksi jos sytkän säätää 95 oktaanille niin eikös se silloin ole varman päälle 98 oktaanilla... vai ollaanko tässäki nyt metässä eli sytkä onkin myöhässä ja tehontuotto pienempi kuin 95 sytkä just kohillaan?
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja poke »

Noinhan se taitaa palttiaralla mennä, paitti että periaatteesa hiuksia halkomati sama syttöennakko antaa molemmilla pensoilla saman tehon.Tämä siinä tapauksesa että seokset on sääjetty molemmilla omikseen. Nakutukseen puuttumati.

Kuhan saat sen Tune Monsterin, niin hokaset että syttökartta, polttoainekartat ja A/F kartat ovat 3D muodossa. Kaikki alueet voijaan säätää omakseen, näin teho ja polttoainetalous saahaan samaan pakettiin.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
rane
6WD
Viestit: 809
Liittynyt: 10 Elo 2006 20:25
Mönkijä:: Can-Am 800 XT
Paikkakunta: Vantaa/Pälkäne

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja rane »

Miten on sitten polttoaine letkujen kesto.Minä en ole käyttänyt kuin 98:a tai Poweria kokoaikana ja niin oli polttoaine letku syöpynyt puhki 6:ssa vuodessa.Veikkaa että menee nopeemmin pieni oktaanisilla löpöillä ?
Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Täällä menty noin 4 vuotta ja tuo 21tkm/720h aina 98:lla ja vielä on letkut ehjänä.
MikaR

Re: E10 soveltuvuus Can-Am malleihin

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Koputetaan päätä eiku puuta ;) Tähän rekkuun on tankattu nykyisiä bensalaatuja, eli mitä milloinkin.

Pitääpä seurata tilannetta.

Nyt guruille: Eikös näissä ole jokin suojamoodi joka katkaisee polttoaine syötön, jos polttoaine letku mennee puhki?

Mika
Vastaa Viestiin