Sivu 1/2
Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 19:13
Kirjoittaja MönkijäMikke
Can Am 400 Outlander -07 öljynvaihtoa tossa suunnittelen. Onko näissä ns. märkäkytkin vai mites se on toteutettu ?
Osa sanoo että pitäis olla ns. lisäaineellinen Api-sg öljy. Tämä lisäaine juttuhan on vähän soopaa eli kitkaanhan nämä luokitukset
eri tavalla vaikuttaa. Nyt vain mietin että eikö tuonne koneeseen käy hyvä auton öljy paremmin kuin kallis brb-öljy.
Api-luokkasahan on niin että mitä suurempi kirjan on s:n jälkeen niin sen parempi. Eikö siis esim. Shell Helix HX7 auton öljy käy erinomaisesti tuohon myllyyn. Siinähän on Api-SL.
Onko kokemuksia ja onko tarkkaa tietoa/räjäytyskuvaa millainen kytkin noissa vehkeissä on. Mitä öljyä olette koneissa käyttäneet.
Mp-puolella ainakin on aika yleistä tuo ns. autonöljyjen käyttö.
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 19:33
Kirjoittaja MazaP
Moottoriöljy .API luokitus SG,SH,SJ tai parempaa.
räjäytys kuvia voi haeskella vaikka tuolta
http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/ ... Index.aspx
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 19:34
Kirjoittaja MazaP
Käyttämällä hakua löytyy aikapaljo aikasempia juttuja aiheesta

Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 20:03
Kirjoittaja MönkijäMikke
Käytin hakua mutta en löytänyt mielestäni oikein perustelluja vastauksia. Sellaisen keksustelun löysin jossa joku kertoi että
hänen opuksestaan löytyy maininta kytkimen lisäaineesta, taitaa olla joku vanhempi malli kun ei minun kirjassa sellaisesta puhuta.
Olette siis samaa mieltä että ns. normi autonöljyt käy hyvin kun luokka on esim. SL...siis parempi kuin kirjassa sanotaan.
Räjäytyskuva linkistä kiitos ! Eipä sieltäkään mitään kytkinlevyjä löydy.
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 20:14
Kirjoittaja MazaP
Eiköhän se kytkemisen hoida tuo variaattorin puoli ja siihenhän ei apit eikä s-llät vaikuta. voin tietty olla väärässäki niinku yleensä

Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 20:30
Kirjoittaja MönkijäMikke
No näin minäkin asian ymmärrän. Aiemmat keskustelut hieman sekoittivat päätä. Onhan tuossa vaihdelaatikko ja moottoriöljy toki
samalla voitelulla mutta eipäs niissä litkuissa taida kytkimet uida niinkuin joku mainitsi.
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 20:34
Kirjoittaja jukka81
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 20:38
Kirjoittaja MazaP
MönkijäMikke kirjoitti:No näin minäkin asian ymmärrän. Aiemmat keskustelut hieman sekoittivat päätä. Onhan tuossa vaihdelaatikko ja moottoriöljy toki
samalla voitelulla mutta eipäs niissä litkuissa taida kytkimet uida niinkuin joku mainitsi.
Näinpä. Mutta ite käytän aina vaan Brp omia litkuja eihän nuokaan oo hinnan kiroissa
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 20:59
Kirjoittaja MönkijäMikke
Bompan omat öljyt reilu viiskymppiä neljä litraa ja vastaava öljy esim. shell, mobil, teboi yms. maksaa alle kolmen kypän.
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 21:16
Kirjoittaja MazaP
Eikö 400 oo öljy tilavuus 3l huiteilla
Re: Öljystä
Lähetetty: 02 Huhti 2011 21:34
Kirjoittaja MönkijäMikke
kolme litraa menee suodattimen kanssa. Kuitenkin öljy on suhteessa paljon edukkaampaan 4l kannussa kuin litran purkeissa. Käyttää sen lopun litran sit seuraavalla kerralla tai mulla menee esim. ruohonleikkuriin...

Re: Öljystä
Lähetetty: 03 Huhti 2011 13:30
Kirjoittaja pepemt
Outlanderin kytkin on tyyppiä kuiva keskipakokytkin,joka on niinku samalla ykkös(ensiö) variaattori.Öljyt mitä koneen sisällä tulee käyttää,täytyy pakosta olla
ns.moottoripyörä öljyjä.Koska niissä on lisäaineistus vaihdelaatikon rattaita varten ja märkää kytkintä varten,vaikka koneessa ei sitä ookkaa.Purkista pitais
löytyä merkintä JASO MB.Merkin omat XPS-öljyt sisältävät kyseiset lisäaineet vaikkei merkitää JASO MB olekkaa.Kaikki autohin tarkoitetut moottoriöljyt
eivät ole tarkoitettu sellaisiin laitteisiin missä vaihteiston rattaat pyörii kampikammiossa samassa öljytilassa mistä moottorikin saa voitelunsa.Ja joka
öljynvaihdon yhteydessä on aina vaihdettava öljynsuodatin ja puhdistettava öljyropun mangneetti,näin saadaan vaihteistosta irtoavat pienenpienet metallilastut pois öljytilasta.Suodatin ja magneetti pystyy poistaan vain määrätyn määrän metallia ja ylijäävä osuus kiertää öljyn mukana aiheuttaen ties mitä.
Re: Öljystä
Lähetetty: 03 Huhti 2011 15:01
Kirjoittaja MönkijäMikke
pepemt kirjoitti:Outlanderin kytkin on tyyppiä kuiva keskipakokytkin,joka on niinku samalla ykkös(ensiö) variaattori.Öljyt mitä koneen sisällä tulee käyttää,täytyy pakosta olla
ns.moottoripyörä öljyjä.Koska niissä on lisäaineistus vaihdelaatikon rattaita varten ja märkää kytkintä varten,vaikka koneessa ei sitä ookkaa.Purkista pitais
löytyä merkintä JASO MB.Merkin omat XPS-öljyt sisältävät kyseiset lisäaineet vaikkei merkitää JASO MB olekkaa.Kaikki autohin tarkoitetut moottoriöljyt
eivät ole tarkoitettu sellaisiin laitteisiin missä vaihteiston rattaat pyörii kampikammiossa samassa öljytilassa mistä moottorikin saa voitelunsa.Ja joka
öljynvaihdon yhteydessä on aina vaihdettava öljynsuodatin ja puhdistettava öljyropun mangneetti,näin saadaan vaihteistosta irtoavat pienenpienet metallilastut pois öljytilasta.Suodatin ja magneetti pystyy poistaan vain määrätyn määrän metallia ja ylijäävä osuus kiertää öljyn mukana aiheuttaen ties mitä.
Aika paljon tuli väärää tietoa tässä kirjoituksessa ! Älkää siis ihan kaikkee uskoko mitä täällä kirjoitetaan!
Jaso on japanilainen öljyluokitus.
Jaso Mb ei ole mikään lisäaine. Se kitkanpoisto/vähennysaine. Nimenomaan moottoripyörissä ja etenkin märkäkytkimissä Jaso MB- öljyä ei tulis käyttää kun se pilaa kytkinlevyt. Lähes kaikissa mönkijä ja moottoripyörissä on merkintä Jaso Ma ja tämä on se oikea.
Eiköhän ne rattaat tule siellä voidelluksi ihan normi moottoriöljylläkin. Harvaan öljyyn on lisätty mitään `lisäainetta´mistä hanakasti puhut.
Mitä tulee öljynsuodattimen vaihtoon niin se on itsestäänselvyys.
Re: Öljystä
Lähetetty: 03 Huhti 2011 19:38
Kirjoittaja pepemt
Anteeksi tuli tuli väärä kirjain,piti tulla A mut tuliki B.Eikö se kitkanpoisto aineki oo lisäaine?Ja kai sitä lisäaineilla tehdään niihin öljyihin erilaisia ominaisuuksia,eikai vaihteisto-ja peräöljy käy moottoriin ja toisinpäin.Ei kai sillä oon väliä minkämaalainen normi on,kun on oikeanlaiset öljyt koneessa.
Kyllähän normaali autoöljyki rattaita voitelee,mutta ei kestä semmosia rasituksia mitä öljyltä vaaditaan mp:n vaihteistossa.4-tahti moottoripyöriin on eri öljyt riippuen siitä onko millanen kytkin ja vaihteisto vai erillinen öljy vaihteistossa.Terve järki on paikallaan ku nettiä lukee ja kukin saa käyttää mitä tahansa öljyä.
Teräketjuöljylläkin voi varmasti ajaa,ei koneet heti laukee.
Re: Öljystä
Lähetetty: 03 Huhti 2011 19:44
Kirjoittaja MönkijäMikke
pepemt kirjoitti:Anteeksi tuli tuli väärä kirjain,piti tulla A mut tuliki B.Eikö se kitkanpoisto aineki oo lisäaine?Ja kai sitä lisäaineilla tehdään niihin öljyihin erilaisia ominaisuuksia,eikai vaihteisto-ja peräöljy käy moottoriin ja toisinpäin.Ei kai sillä oon väliä minkämaalainen normi on,kun on oikeanlaiset öljyt koneessa.
Kyllähän normaali autoöljyki rattaita voitelee,mutta ei kestä semmosia rasituksia mitä öljyltä vaaditaan mp:n vaihteistossa.4-tahti moottoripyöriin on eri öljyt riippuen siitä onko millanen kytkin ja vaihteisto vai erillinen öljy vaihteistossa.Terve järki on paikallaan ku nettiä lukee ja kukin saa käyttää mitä tahansa öljyä.
Teräketjuöljylläkin voi varmasti ajaa,ei koneet heti laukee.
Näin se on että joskus yhdelläkin kirjaimella on suuri merkitys...

Ei kait kukaan ole täällä väittänyt että peräöljyä tai teräketjuöljyä koneeseen laittais...menee vähän asian vierestä nyt jutut.
Itse olen purkanut ja kasannut lukemattomia auton ja mp:n koneita ja tietoa niistä on todella paljon. Tiedän siis mikä on öljy merkitys
koneessa...

Syy miksi tänne kirjoittelen oli herätellä kysymyksi kokemuksista että millä öljyillä Cana väki ajelee. Monesti käyttökokemukset
menevät kirjojen ja viisastelujen edelle. No joku ajaa siis teräöljyllä osa jollain muulla.
Mut ajellaan kukin millä ajellaan niin eiköhän se ollut tässä.