Sivu 1/2

ristikkonivel

Lähetetty: 27 Kesä 2011 21:12
Kirjoittaja känämi
tuli tuossa laitettua uus ristikkonivel haarukoineen takaperän puoleen. nyt kuitenkin on ilmenny kova, rutiseva ääni kun ajaa tasakaasulla, eli ei vetoa eikä moottorijarrutusta... mistäs nyt ahistaa... moottorijarru toimii. salvaa laittettu kardaanin liukuun. että näin.. kone on 07 400 xt.

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 27 Kesä 2011 21:24
Kirjoittaja poke
Pyyhkäisin väärät ohjeet roskiin, ettei jää kellekkään muistilokeroihin sotkemaan.

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 27 Kesä 2011 22:16
Kirjoittaja iveco
Asian vierestä äkkikysymys: Pitääkö nuo takakardaanin ristikot olla siis 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden eikä linjassa keskenään? Laite 800 Outti.

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 27 Kesä 2011 22:19
Kirjoittaja mikli
iveco kirjoitti:Asian vierestä äkkikysymys: Pitääkö nuo takakardaanin ristikot olla siis 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden eikä linjassa keskenään? Laite 800 Outti.
Pitää olla linjassa. Jos heittää yhtään, niin kuuluu rutinoita ja muutakin kolkotusta voi kuulua. 400:n asennoista en tiedä.

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 28 Kesä 2011 11:11
Kirjoittaja poke
Siis tosiaankin pitää olla linjassa, EI missään kulmissa. Linjasta oon kirjoitellut aiemmin, aivopieruissaan höpisin omiani. :oops: :oops:

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 28 Kesä 2011 16:57
Kirjoittaja lamer
minkä hintainen oli haarukka?

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 28 Kesä 2011 22:59
Kirjoittaja känämi
eikös haarukat ole linjassa kun ristikko sen määrää? Vai mikä ihmeen linja, nyt ei ymmärrä. Selittäkää...!
ja samakai se millä pooreilla osat on, ajattelin mä.. kun ei mitää merkkejäkään tullu huomattua!
osat maksoi 207 egee, eli haarukka takakardaanin ja levyjarrun päälle ja ristikko plus kardaanin puolella oleva suojakumi.. 227e kaikenkaikkiaan kun tulivat matkauollolla sipoosta tammisaareen. erittelisin tarkemmin mutta kun ei ole laskua nyt käsillä..

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 29 Kesä 2011 09:24
Kirjoittaja mikli
känämi kirjoitti:eikös haarukat ole linjassa kun ristikko sen määrää? Vai mikä ihmeen linja, nyt ei ymmärrä. Selittäkää...!
ja samakai se millä pooreilla osat on, ajattelin mä.. kun ei mitää merkkejäkään tullu huomattua!
osat maksoi 207 egee, eli haarukka takakardaanin ja levyjarrun päälle ja ristikko plus kardaanin puolella oleva suojakumi.. 227e kaikenkaikkiaan kun tulivat matkauollolla sipoosta tammisaareen. erittelisin tarkemmin mutta kun ei ole laskua nyt käsillä..
Elikkäs kun laitat sen takimmaisen haarukan kardaaniin kiinni, niin katso että tulee kardaanissa kiinteänä olevan etummaisen haarukan kanssa samaan asentoon/linjaan. Kyllä sen saa ilman merkkejä oikein laitettua. Just sen poorin takia ne haarukat voi laittaa keskenään väärään linjaan. Kyllä sä hoksaat, ku kurkkaat sinne. Jos on väärin, niin perämurikan 4 pulttia auki ja nykäset 5 cm taaksepäin, että saat kardaanin pooreista "poikki". Sit pyörittelet takaperää siihen asentoon, että haarukat on samassa asennossa. Ristikoiden asennuksessa ei voi kämmätä muuten, kuin että rasvanippa jää silleen, ettei pysty prässäämään. Toivottavasti jotain apuu.. :)

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 29 Kesä 2011 15:36
Kirjoittaja känämi
ja eikun ylös, ulos ja ruuvaaamaan heti! toivottavasti suojakumi ei ota itteensä..!

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 29 Kesä 2011 21:47
Kirjoittaja känämi
No jummi, sehän hiljeni!! Mistäs tää johtuu et se ääntää kun ei ole kohdallaan? On tää melkein x-files hommia vai onko kuitenkaan...? :D

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 30 Kesä 2011 07:50
Kirjoittaja Mika_M
Ristikkonivel on kätevä keksintö, mutta omat ongelmansa on silläkin. Akselin pyörimisnopeus kun ei pysy vakiona jos nivelessä on kulmaa (ja canan kardaanissa sitä kulmaa on jonkin verran). Tämä ratkeaa sillä että laitetaan kaksi ristikkoa peräkkäin, jolloin ne "kumoavat" toisensa ja se pyörimisnopeus vaihtelee vain siinä väliakselissa. Sisääntulon sekä ulostulon pyörimisnopeus pysyy tällöin kauniin tasaisena.

Nyt jos ristikot ovatkin eri asennoissa niin... jälkimmäinen ei enää poista ensimmäisen aiheuttamaa pyörimisnopeuden vaihtelua vaan osa siitä pyrkii renkaille asti. Mönkijä taas ei mielellään suostu näin nopeataajuiseen nopeuden muutteluun vaan pyrkii kulkemaan tasaisella vauhdilla. Ihmekös tuo jos alkaa vähän soraääniä kantautua voimansiirron tienoilta. :wink:

Ehkä hiukan sekavasti selitetty, mutta jos kaipaa syvällisempää teoriaa aiheesta, niin sopii lukea: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_ ... _of_motion :)

Seuraavassa kohdassa on myös käsitelty tätä kyseistä ongelmaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_ ... rdan_Shaft

X-filesin suunnalta ei kuitenkaan tarvitse lähteä syitä etsimään. :mrgreen:

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 30 Kesä 2011 22:50
Kirjoittaja känämi
juurikin näin... :D the case is closed! 8

se siitä sitten.. eikun kowaa ajoa waan!! :)

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 30 Kesä 2011 22:53
Kirjoittaja känämi
jaa ju no jatketaan sen verran vielä että tyhjäkäynti kierrokset on turhan korkeat. mistä päin kaasutinta saa säädettyä..? ja paljonko tarttee purk(k)aa että pääsee säätöihin käsiksi...??


Kiitos muuten neuvoista tuohon kardaaninfiksaus juttuun!! =D> =D> =D>

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 07 Heinä 2011 12:13
Kirjoittaja GT-555
Tietääkö kukaan käykö 2008 mallin ristikot 2006 malliin, siis 800 outlander ja taakse? Brp myy vanhempaan vaan pelkkää kardaania kun taas 2008 malliin saa erikseen ristikot. Räjäytys kuvista kattelin että samoja varaosanumeroita antaa kardaanin muille osille kummallekkin vuodelle, joten luulisi käyvän??

Re: ristikkonivel

Lähetetty: 08 Heinä 2011 22:10
Kirjoittaja GT-555
Joo, eli brp:n oma ristikko n.130e kpl!!!! Otin mitat ristikosta ja soitin ristikoita toimittavaan yritykseen ja sieltä saa 26e kpl, joten muillekkin tiedoksi ettei kannata välttämättä orkkiksia ottaa.