Sivu 1/2
Oulander 400:sen parantelu
Lähetetty: 11 Loka 2011 23:15
Kirjoittaja soulost
Terve,
harkinnassa on nyt hankkia samanlainen vekotin kuin isoveljellä, eli canan 400 outti. Vakiona tuo ei oikein silmää miellytä, niin seuraavista asioista haluaisin tietoja/kokemuksia. Laitteke linkit sitten samalla mistä ootte hankkinu ja paljonka makso
Lueskelin noita haulla löytyneitä kommentteja 400:sesta + 27-28" renkaista. Aika moni näyttää laittaneen 27" alle, mut ainankin parilta henkilöltä tuli kommentit, että olisivat laittaneet 28" alle jos olisivat tienneet miten hyvin kulkee. Tätä syytä lienee harkita...
- ruiskun säätö, k&n vapari ja hengittävämpi putki - löytyykö keltään ja hyödyttääkö mitään?
- korotussarja ja/tai paremmat iskarit?
- varikitti, mitä suosittelette isoille renkaille ja mistä? QSC:n kittiä näyttää aika moni suosivan, mutta hinta on kova. Miten lienee toimii EPI tai daltonin, pystyykö joku sanomaan käytännössä kokemuksia?
- snorkkelit, mistä löytyy vai kannattaako tehdä itse?
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 11 Loka 2011 23:40
Kirjoittaja jukka81
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 12 Loka 2011 21:46
Kirjoittaja soulost
Noniin, sieltä löytyi varikittiin ja snorkkeliin liittyen keskustelua. Täytyykin muuttaa näkökulmaa hakunapin suhteen, etsin lähinnä 400 outtiin liittyvää keskustelua, mutta noissa keskitytään yleisesti can amin hilppeisiin. Ilmeisesti ovat aika yhteensopivia 400 eteenpäin?
Mutta lisää kaipaisin kuulla, esim. korottamisesta ja iskareista.
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 15 Loka 2011 11:51
Kirjoittaja soulost
Onko kellään tietoa mistä johtuu 400 ja 500 mallien korkeuserot?
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 17 Loka 2011 20:37
Kirjoittaja soulost
Puuh, epätoivoista keskustelunavausyritystä
Löysin 400 kanaan 2" liftkitin, jossa näkyy seuraavat hilppeet
http://www.candssales.com/store/califtkits.html
voiko tommonen toimia ja ei kai nuo nyt ole kovinkaan ongelmallisia valmistaa itse? Vastaus myyjältä:
"Thank you for contacting CandS Sales. The SMCA400 will fit your 2011 Outlander 400.
At this time we do not carry clutch kits."
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 18 Loka 2011 13:20
Kirjoittaja patkaa
mihinhän väliin nuo tungetaan?
Nuo pyöreät holkit varmaan iskarin ja jousen väliin jäykistämään jousta?
Onko kukaan tehnyt vastaavaa itse 400 outtiin?
Kuvat olisi mukavat
http://s79.photobucket.com/albums/j158/ ... 223427.jpg
tuommosen kuvan löysin
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 18 Loka 2011 20:56
Kirjoittaja TKT
Noi holkit sorvari pyöräyttää hetkessä... Mutta ainut ongelma on vaan se että paljonko uskaltaa keulaa korottaa ilman että hajoo vetarit tai tulee muita rajoittavia tekijöitä vastaan... Etuvetarissa ei oo ihaan kauheesti varaa nousta iskarin jalkaa kohti tai ottaa muuten kiinni.
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 18 Loka 2011 21:30
Kirjoittaja ATC
Jossakin foorumin syövereissä on Wanhan kirjoitukset etujousituksen muutoksista.
Muistaakseni keulaa pystyi korottamaan 20mm ja jousta kiristin 16mm.
Saattoi nuot luvut olla toisinkin päin.
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 18 Loka 2011 21:37
Kirjoittaja jukka81
ATC kirjoitti:Jossakin foorumin syövereissä on Wanhan kirjoitukset etujousituksen muutoksista.
Muistaakseni keulaa pystyi korottamaan 20mm ja jousta kiristin 16mm.
Saattoi nuot luvut olla toisinkin päin.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... t=22944&p=
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 19 Loka 2011 06:48
Kirjoittaja TKT
Sieltähän alkaa pikkuhiljaa tietoa irtoamaan...

Mutta jäi mietityttämään että toimiiko samanlainen ohjeistus 4satkunkin kohdalla vai vaan isommissa malleissa??? Käsittääkseni jousitus on erilainen?? Vai olenko ihan väärillä raiteilla? Kaveri osti uuden 500:n mettämallin ja äkkiseltään katsottuna jousitus on samanlainen päällepäin mutta eroja on pakko olla, koska siinä laitteessa on vakiona jo maavaraa 28 senttiä... Onkohan muutos tehty pelkästään laittamalla pidemmät kepit? Mittailemaan ei oo vielä ehtiny... Vai onko siinä jäykemmät jouset? Keula nousee ainakin tappiin saakka ja iskari hieman kolahtaa ylös noustessa, luultavasti jousen jäykkyyden takia?? Omassa 4satkussa on jokunen sentti tyhjää ylöspäin nostaessa...
Re: Oulander 400 tuning!
Lähetetty: 19 Loka 2011 10:04
Kirjoittaja soulost
Lueskelin jenkkifoorumilta ja sain sellaisen käsityksen, että mallien välillä olevat erot ovat ns. huuhaata ainankin 400 ja 500 erojen osalta. Tämän tosin kumoaa ainankin osittain mitat, jotka löytyvät teknisistä tiedoista:
500:sen alust:
Front: McPherson; 7 in. (178 mm) travel
Rear: Torsional Trailing arm Independent (TTI); 9 in. (229 mm) travel
toi on 400 Front: McPherson; 7 in. (178 mm) travel
Rear: Torsional Trailing arm Independent (TTI); 8 in. (203 mm) travel
Eli miten tätä varsinaisesti pitäisi tulkita? Takana jousituksen liike eroaa 16mm.
Re: Oulander 400:sen parantelu
Lähetetty: 27 Loka 2011 23:19
Kirjoittaja soulost
Nyt on jenkkifoorumia ja paikallista selattu kaiken edestä. On tehty rengasvertailua ja ihmetelty.
Tänään tuli haettua postista hankittu QSC:n varikitti, joka toki on vielä asentamatta.. Täytyy tavata QSC:n kittiä koskeva ketju läpi niin että osaa etu- ja takaperin. Aikaa tuli kuluteltua sen verran, että variaattorin takailmanotto on nyt käytännössä tehty, kiinnitystä vaille valmis, siitä täällä kuvat
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 45#p325445
Sähköistystöihin innostuin myös ja nyt on releet/sulakkeet/johdotukset/kytkimet valmiina asennusta varten kahdelle 15W led-työvalolle ja taakse tulee 15W valo myös omalla katkaisijallaan. Virta näihin tulee herätteen kautta ja olis tuossa valmis vipukytkin, jos haluais laittaa vaihdevivulla toimivaksi.
Akulta lähtevään piuhaan laitan 30A sulakkeen, josta menee piuha etulokeroon releelle. Releeseen tulee heräte ja releestä on päävirta jaettu 4-paikkaiseen sulakerasiaan. Näihin tulee sitten vielä eri lisälaitteille (etu/takavalot, lämppäkahvat, jne) omat sulakkeensa. Kytkimet asennan luultavasti mustaan muoviosaan ratin alle, ei tule vahingossa paineltua ja ovat kuitenkin helposti laitettavissa päälle.
Aikaisemmin viikolla asentelin jo polisportin halppiskahvasuojat halkomaan tuulta. Dicen kahvalämpät pitäisi saapua ensi viikolla ja sitten aletaan olla sillä kynnyksellä, että pitäis tehdä päätös hankittavista renkaista... Tällä hetkellä vahvoilla valinnassa on Zillan 28":set läskit alle. Renkaiden asennuksen aikaan on samalla irroitettava etuiskari ja vietävä se koneistajalle malliksi, jos sinne saisi 15mm korotuspalat jousien alle. Näiden jälkeen olis tarkoitus sitten käydä variaattorin etuilmanoton snorkkelia parantelemaan ja miettimään millä tavoin toteutan keulan lyhennyksen.. TKT:n tekemästä projektista joutuu sen osalta ottamaan oppia.
Ehkä tästä jonain päivänä saadaan yhtä maastokelpoinen kuin Arctic Catti oli?
Re: Oulander 400:sen parantelu
Lähetetty: 28 Loka 2011 07:32
Kirjoittaja kane67
Tuohan näyttää hyvälle.
Jätätkö putken päät muovien alle vai puhkaisetko snorkkelinpäät esille?
Itsellekkin tuota varipoistoputkea tarkoitus fixata ja tuollain kun sulla olisi ihan mainio ratkaisu.
Sinänsä mulla ei ole ajatusta uittaa niin syvällä että tarvisi snorkkelit näkyviin, ainakaan tarkoituksella

Re: Oulander 400:sen parantelu
Lähetetty: 28 Loka 2011 12:27
Kirjoittaja soulost
Alkuun taitan putket muovien alle, täytyy vähän aikaa ajaa tuolla tavoin ja katsoa tuleeko "kosteusongelmia" laitetta uitettaessa

Jos tulee, niin sen jälkeen esim. pleksistä scooppi keulaan, jonka taakse kiinnittää muovin läpi tulevat putket.
Tänään lähti tilaukseen 28" zillat harju6:selta, sattu tulemaan niin sopivasti myyntiin et pakko oli ostaa ja loppuu tää arpominen "sopivista renkaista"

Ensi viikolla pääsee sitten sovittamaan kumeja alle ja muokkaamaan lokareita sopiviksi. Laitan tästäkin vaiheesta sitten kuvia näkyviin.
Re: Oulander 400:sen parantelu
Lähetetty: 28 Loka 2011 22:00
Kirjoittaja ATC
Wanha siis nimenomaa modasi Outin 400 etujousituksen ja myös nosti keulaa, en vaan muista missä ketjussa siitä oli juttua, kun noita modauksia on vuosien saatossa tullut tehtyä yhteen jos toiseenkin laitteeseen.
28" Swamp Whitc ei ainakaan mahtunut pyörimään 400 Outin alla toivottavasti nuot tilaamasi Muzzillat mahtuu.