Sivu 8/8

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 19 Tammi 2018 11:33
Kirjoittaja jansa82
Tuli haettua ensimmäinen can-am talouteen -09 400 ja jos ei ihmeitä tapahdu niin kyseinen remontti tiedossa, toki irrotan venttiilikopan ja tarkastan tilanteen ensin. Cana foorumia luettu ja tutkittu monta kuukautta. ihmetystä aiheuttaa remontin tasa-arvoinen hinta 400/500/650 jne. Mielestäni 400 etulyöntiasema edullisempaan hintaan: 50% vähemmän osia, purkamista ja kasaamista kun isoveljissä?

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 19 Tammi 2018 13:58
Kirjoittaja suomiPIONEERI
Olen jälleenmyyjän kautta kuullut että 400 -Canassa joutuu ottamaan koneen pöydälle jotta pääsee käsiksi ketjuun, v-koneissa onnistuu paikallaan. Eli työtä on enemmän pienemmässä.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 23 Tammi 2018 10:19
Kirjoittaja jansa82
Oikeassa olet, myös manuaali sen vahvistaa. Samalla kun puhdistan/avaan jarrut ja vaihdan taakse kardaaninristikon niin irrotan moottorin ja kiikutan pajalle jakoketjuremonttiin, toki tarkistan onko kyseinen remontti ajankohtainen.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 26 Tammi 2018 11:22
Kirjoittaja jansa82
Taidan tulevaisuutta ajatellen hakea canan 400 -09 nokkaketju remonttiin vaadittavat osat ja työkalut.

Ostoslistalla: Nokkaketju, kiristin,laahaimet, magneetonkopan tiiviste, venttiilikopan tiiviste, pakosarjan tiiviste ja kannentiiviste.
Magneeton ulosvedin, kampiakselin lukituspultti ja kampiakselin pään suoja.

Manuaalia tutkiessani tuli ristiriitaisia mietteitä kun ohjeissa käytettiin kampiakselin lukituspulttia sekä nokka-akselin lukitustyökalua samanaikaisesti, kuinka tarpeellinen nokka-akselin lukitustyökalu on kyseisessä remontissa? Miltä kokeneista konkareista ostoslista näyttää, vieläkö löytyy jotain lisättävää/muuta mitä pitäisi ottaa huomioon? Toki remontin edetessä osia haetaan tarpeen mukaan

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 29 Tammi 2018 11:00
Kirjoittaja Jaaju
Ei tarvitse ottaa konetta pois, en tiedä miksi pitäisi, tilaa on reilusti tohon hommaan.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 29 Tammi 2018 12:23
Kirjoittaja jansa82
Sinähän Jaaju teit kyseisen remontin 2016 ja samalla kirjotit ohjeet. Ilmeisesti käytit vain kampiakselin lukituspulttia, joten onko nokka-akselin lukitustyökalu tarpeeton? Kirjotit jotta kardaaneitten reunimmaisten pulttien irrotus riittää poskesta, mistä kohtaa "katkasit" kardaanit jotta eivät vaurioidu kun moottoria nostaa hieman paikallaan?

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 29 Tammi 2018 12:25
Kirjoittaja cotcot
Jaajua kompaten ei tarvitse ottaa 400 outissa konetta irti, ei ainakaan omassa -10 400 outissa ottaneet ja saivat homman tehtyä.

Enkä myöskään ymmärrä millä logiikalla pikkunen 400 olis työläämpi kuin v-koneet kun pikkusessa on puolet vähemmin tekemistä ja osia mitä vaihtaa. 400:ssa riittää kun ottaa vain toisen posken auki koneesta kun v-koneessa pitää ottaa molemmat posket auki koneesta ja siten pitää purkaa variaattori pois edestä mitä ei tarvitse tehdä 400 outissa että saa homman tehtyä.

Eli hieman tiivistettynä 400 outti, ei tarvitse ottaa konetta irti ja on puolet helpompi, nopeampi ja halvempi tehä.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 30 Tammi 2018 10:07
Kirjoittaja Jaaju
Joo ei muistaakseni nokkaa mitenkään pitäny lukita. Huolellisuutta sen puolipuristimen kanssa. Kardaaniahan ei kai pitänyt katkaista, vaan se sivu poski vaan irti kardaanin ympäriltä, nivelet kyllä antaa nostaa sen mitä tarvii. Itse oikaisin sen verran etten vaihtanut sitä taaempaa laahainta (koska ei ollut yhtään kulunut) ni ei tarvitse ottaa kantta irti. Toki jokainen tavallaan, mutta itse koin turhaksi, koska uusi on sama, kiristäjän puoleinen on vahvistettu ja myös kuluu.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 27 Helmi 2018 14:38
Kirjoittaja jansa82
Nyt on sitten remontti tehty -09 400 Outlander max. Kuulema näin talvella osien toimitusajat ovat hieman pidemmät. Loistavaa palvelua joka tapauksessa pojat tilasivat varta vasten magneeton ulosvetäjän+kampiakselin pään suojan minulle lainaan kun eivät maahantuojan kiellon vuoksi suostuneet myymään. Pullapussien kanssa palautin työkalut. Remonttina yllättävän kivuton, purkutöitä omassa Maxissa oli odotettua vähemmän, moottoria ei joutunut nostamaan kun takajarrun runko ei tässä tapauksessa ollut moottoriposken edessä. Purkutöissä huomasin vesipumpun juorureiästä vuotaneen nestettä, joten tilasin samalla vesipumpun öljystefan, lukkorenkaan ja mekaanisen tiivisteen joka sisälsi akselin. Helpompi asentaa prässäämällä kun poski oli valmiiksi irti, samalla olisi mennyt kampiakselin stefa, uusitaan sitten kun menee. Uudistin myös venttiilikopan tiivisteen, vanha tainnut tihkuttaa öljyä sylinterin etuosaan. Tiivistemassana käytin locktite 5910. Manuaali ja foorumin lukeminen/tuki helpottaa kyseistä remonttia. 7-8kierrettä oli näkyvissä 11500km/785h n.220€ osat.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 09 Kesä 2019 11:36
Kirjoittaja Make R
Moro

Uutena (vanhan) mönkkärin omistaja (outlander 650 - 07,380h aj. 2700km)tiedustelisin, josko jollain olisi tuosta pultin kannasta kuvaa.
Josta voi tarkistaa ketjun venymisen/laahaimen kuluneisuuden.
Ko. koneeseen ei ole tehty vielä tätä remppaa.
Voisin kopat käyttää auki ja tarkistaa tilanteen ja ennalta ehkäistä tulevat vauriot.
Oliko se tämän vuosimallin /koneen heikko kohta että jopa joskus saaneet osia valmistajalta?

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 23 Huhti 2020 09:14
Kirjoittaja CanAmKauhu
outlander 800 -07 ajettu 6500km 460h.
Kone alkoi raksuttamaan ja ajossa sammahti.
Jakoketju hyppäs yli ja toinen pytty lakkas käymästä, koska jako sekaisin.
-> myös öljypaineen merkkivalo syttyi.

Avasin vena kopan ja kiristäjä takimmaisesta sylinteristä kulunut loppuun ja hajonnut.

Korjaamolla sanoivat, että öljynpaineen valo syttyy koska kiristin toimii öljynpaineella ja kun kiristin hajoaa öljy pääsee kulkemaan kiristimen läpi ja siksi valo syttyy.

NO. Korjaamolta soittivat, että mikään ei ole rikki mutta sylintereissä ohivuotoa niin paljon, että kannattaa männät ja venat vaihtaa samalla. Sanoin, että antaa mennä vain.
Koneistamossa käytetty kannet ja sylinterit tarkistuksessa, että kaikki ok.
Hintaa tuli remontille 2050e.
Sitten toin outlanderin kotiin ja ajoin kärrystä alas ja vähän testasilin hitaalla ajolla... 200m ja kone leipoi kiinnit :-)
Nyt korjaamolla ja odottelen viestiä mitä on tapahtunut... Että semmonen tarina tällä kertaa... Onneksi en alkanut itse tekemään remonttia vaikka ehdin sitä jo harkita.

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 02 Helmi 2022 17:42
Kirjoittaja vwaltsu
Onkos kukaan viime aikoina vaihdellut ja hankkinut jakoketjua ja laahureita Outlander 400:een (2006). Lähinnä kiinnostaisi mistä olette nykyään varaosat hankkineet. Kotimaassa ei kauheesti näytä olevan valikoimissa? :-X

Jostain luin myös että lähinnä etumainen laahuri menisi vaihtoon? Taaenpi ei liene saa niin paljon kulutusta osakseen kuin kiristimen (etu)puoli?

Re: Nokkaketjujen ja laahaimien vaihdon hinta?

Lähetetty: 03 Helmi 2022 08:59
Kirjoittaja suomiPIONEERI
Ehdottomasti sinne kannattaa uusia molemmat laahaimet, ja ketju+kiristin. Onhan nuo marmoritiskillä hinnoissaan, mutta kannattaako tuollaisia osia korvata kiinalaisilla osilla, itse en laittaisi.

Jos merkkiliikettä ei ole lähettyvillä, niin ainakin https://www.rmheino.fi/varaosat/ tämä liike tarjoaa alkuperäisosat verkkokaupasta.