Sivu 1/2

Variaattorin huolto

Lähetetty: 31 Elo 2012 21:21
Kirjoittaja cotcot
Herne! :)

Tuli tänään tuo vari mieleen ja erityisesti nuo ensiön ja tosion lautaset ja niitten pinnat. Omalla koneella on jo ajettu jonkin verran ja noihin lautasien pintaan on kerääntynyt jonkin verran hinasta mustaa kumia joka ei lähde pesemällä pois, ei jarru/kytkin puhdistus aineella ( brakleen tai vastaava) tai muutenkaan. Se kumi on ilmeisesti ikäänkuin ajan ja lämmön kanssa paistunut niihin lautasiin kiinni.

Sitä tuli vaan mieleen että onko kukaan ikinään hionut noita lautasia millään, esim. hiomapaperi 400 tai 600 karkealla, tai jollain muulla....
Kannaatko ylipäätänsä noita hioa, onko hyötyä.....vai onko tuo parempi jos on hieman kumia lautasien pinnoissa :?:

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 31 Elo 2012 21:40
Kirjoittaja jaket
joku neuvoi, että karhunkielellä niitä voisi hinkata. Mutta onko mitenkään tarpeellista? jos kerran ei lähe, niin tuskin se mitään haittaakaan.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 31 Elo 2012 22:32
Kirjoittaja poke
On noita hiottu hienolla paperilla jos ei lähde jarrucleanerilla, ei siinä mitään, antaa vain pyörivää liikettä.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 31 Elo 2012 22:51
Kirjoittaja Nege
bräkleeni ei tehoa kumimujuun. Mutta koitas kaasarinpuhdistusainetta. Hallin lattiasta lähti kumirannut pyyhkäsemällä kun suihkas kentin oneshottia.

Tinneri voi olla toinen koska kaasarinputsiaine sisältää muistaakseni tinneriä.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 01 Syys 2012 08:45
Kirjoittaja gamo500
Asetoonia vois kanssa koittaa, muistaakseni joskus kelkassa käyttäny.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 01 Syys 2012 09:43
Kirjoittaja cotcot
Dodii... :D .....asetooni, tinneri, alkaa vaihtoehtoja löytymään =D>
Ja pitää sitä hienoa hiomapaperiakin hommata sitte kun on varihuollon aika.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 01 Syys 2012 09:51
Kirjoittaja gamo500
Jep, 4satanen nauha on hjuva.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 02 Syys 2012 19:32
Kirjoittaja poke
Tuo lautasten puhdistus onnistuu myös karhunkielellä ja WD-40 tai vastaavalla, lopuksi jarrucleanerilla huuhtelu. Kikkakolmosia on monia, hiomakankaan jälkikään ei kauaa viihdy pinnalla, siitä pitää remmi huolen.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 04 Syys 2012 20:07
Kirjoittaja cotcot
poke kirjoitti:Kikkakolmosia on monia, hiomakankaan jälkikään ei kauaa viihdy pinnalla, siitä pitää remmi huolen.
Tuo on käyny itelläkin mielessä, että onko kuinka suurta hyötyä käydä hiomaan jos pinnat on hihnan ansiosta kohta taas samanlaiset..... :doubt:

Kattotaan ny, kun tulee seuraava varihuolto ajankohtaseksi, tekee tuolle mitään vai antaako olla, koska vari kuitenkin toimii täysin normaalisti.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 13 Helmi 2017 13:47
Kirjoittaja PikkuMatti83
Moro,
Onko tollasessa variaattorissa mitä huolto kohteita mitkä olisi hyvä tarkistaa aina välillä ettei satu mitään ikävää?
Ja onko jotain sellaista osaa mitä kannattaa vaihtaa jotta laite paranee entisestään? Kyseessä on 1000 outlander -13

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 14 Helmi 2017 20:29
Kirjoittaja cotcot
Morjesta pikkumatti,

Variaattorin puhtaus ja vetohihnan kunto, siinäpä ne perus asiat varin suhteen jotka hyvä tarkistaa aika ajoin, eipä tuolle muuta perushuoltona...ja samalla ehkäpä olis hyvä tarkistaa varien pulttien kireys. Enemmin ajetuissa canoissa sitten edelllä mainittujen lisäksi alkaa tulemaan jossain kohtaa kuluvien osien muodossa ensiövarissa painot, jousi, rullat, laakerit, liukukengät, vapaalaakerihelasysteemi ja toisiovarin kohdalla laakerit, helix, jousi...ja toki sitten molemmissa lautasien kulutuspintojen kunto.

Virittämisen suhteen sekä muutenkin täältä canaosiosta kun selaa niin löytyy useampikin ketju jossa variaattoria käsitelty, mutta tässä nyt alkuun parit viritykseen...
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=37773
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=28030
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=26973

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 14 Helmi 2017 22:22
Kirjoittaja jiijii-vm60
Maxi skooterin varin pinnat puhdistin,porakoneeseen hiontalaikka jossa niitä teräsharjoja kiinni,en muista virallista nimeä.
Sekaan pistin jotain cleeneriä.Oli yli 70tkm ajettu,ja todella paljon kökköä oli lautasissa.Paremmin tarttuu remmi kiinni kun on vähän karhee
pinta :D

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 07 Maalis 2017 17:28
Kirjoittaja yamurai80
Aloin myös tuota varia putsailemaan kun alkoi pitämään sen verran kolinaa tyhjäkäynnillä ja purkasin etummaisen varin pöydälle. Liut on pysyneet hyvinä kun niistä syksyllä pyyhkäisin pienet kolot nauhahiomakoneella pois. Rullat ei sitten niin hyvät olleetkaan. Näyttivät kyllä pyöreiltä mutta kaksi rullaa oli lähes jumissa. Osat irti ja pöydälle niin rullien kiinnitystappeihin oli kulunu pahat lovet. Syytä en keksinyt mutta laitoin sitten uudet tapit ja rullat tilaukseen. 60e yhteensä sain hinnaksi 4 rullalle ja tapille. Kyseessä siis 400 outti vm.-06. Mielenkiinnolla odotan huomaako mitään eroa kun saa uudet osat kiinni.

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 04 Heinä 2019 21:14
Kirjoittaja Päälyäijä
Miten/millä olette lukinneet 1 varin jotta pultin saa auki sekä kiinnitettäessä momenttiin?

BRP:llä näyttäisi olevan toimenpiteeseen erikoistyökalu mutta ei saa kuin jenkeistä tilaamalla ja hinnasta päätellen on valmistettu kullasta. :x

Re: Variaattorin huolto

Lähetetty: 05 Heinä 2019 11:09
Kirjoittaja Janishell
Yleensä kannattaa olla noi aukaisutyökalut vaikka maksaisi kultaa. Sitten on vesi kikka mutta aika ähräystä se on. Itse oon yleensä käyttänyt aukaisuun ja kiinnitykseen mutteriväännintä kohtuu momenteilla varsinkin kiinnityksessä, niin ei tarvii mitään lukitus työkaluja.