Pappilan Outit...

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Aloitus.

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoittelin vaihtui mönkijämme merkki 12.10.2012.

Haussa oli kilpipeli. Vaihtoehtoina joko tieliikennemalli tai traktori. Jälkimmäiset alkoivat karsiutumaan jo alkumetreillä. Näin ollen nettimoton yms haut supistuivat olemattomiin... Uuteen ei ollut rahkeita tällä kertaa, eikä tarvettakaan kun löytyi nykyinen ajopeli.

Kävin pojan kanssa Iisalmessa katsomassa tarjontaa ja kertomassa Konekympin Jormalle vähän tarpeistamme. Jorma tuumasi, että "ei kiinnostaisi 500XT, tarkalta omistajalta". Kyllähän se kiinnosti, koeajolle ja kuvia ottamaan. Koeajon jälkeen varovainen tiedustelu kokonaishinnasta ja kun budjetti pysyi aikalailla kasassa niin sovittiin alustavat kaupat. Perjantaina sitten mentiin Veljmiehen (Manta 1968) kanssa kahtomaan kampetta uudestaan. Tässä vaiheessa oli jo kärrykin mukana. Huoltomieheltä vielä varmistettiin huollot ja se, että laite on vuosimallia 2010.

Laitteen historia oli aika selvä:
Käyttöönotto 8.2.2010.
Myyty liikkeeseen 2.1.2012 (melkeen vuoden seissyt vaihtokoneena).
Noin 4500km / 140 tuntia.

Yksi omistaja, ajanut pelkästään metsäteitä. Alla renkaat, joilla ajettu max 50km. Mönkijässä on ollut eri renkaat tieajossa. Ensimmäinen omistaja vuonna 1974 syntynyt nuorimies.
Ei ole tehty yhtään lumitöitä, saati metässä rymytty. Parin kesän lomareissut ajettu pohjois-karjalassa.

Varusteiksi lisättiin koko pohjan peittävä panssari ja puskulevy. Tämä otettiin vielä perinteisellä "keskikiinnityksellä".

Tuon näköinen tämä on sivusta.

Kuva

Kokemuksia:
Cattiin verrattuna tässä on aika pieni maavara. Joutuu vähän säästelleen ajamaan, mutta se ei haitanne. Mehtäkäyttöön voisi ajatella jotain isompaa rengasta. Mitään suohautojen kesyttäjää tästä ei ole tarkoitus tehdä. Tähän asti suohaudat on kesyttäneet minut.
Etuperän lukko on äkkiseltään toimiva. Catissahan oli manuaalinen lukko ja sen päälle laittaminen teki mönkijästä tönkön. Outissa kun on tehostin niin mehtäajo oli lepposaa. Aitasavotassa enemmän huolta aiheutti kiikkerä kärry. Hallintalaitteisiin totuin aika äkkiä ja vaihdevipuhan tässä on toisella puolen vrt Catti.
Ruiskukoneen luonne on ihan erilainen kuin Catin kaasarikone. Vaikka tätä 500:sta on sanottu "laiskaksi" niin on tuossa löylyä ihan erilailla kuin entisessä. Ruiskusta johtuen kaasun käyttö on vielä tarkempaa kuin ennen. Äänet on aika mieluisat.

Tehty:
Ensimmäinen homma oli muuttaa kilven kiinnitys semmoiseksi, että pystyy kärryä käyttämään perässä. Toisena hommana oli C-Tekin pistokkeen laitto akkuun. Tässä voisi bombardierin ukot vähän miettiä. Pitääkö tuon akun välttämättä olla noin vaikeessa paikassa. No, pistoke on paikallaan. Huoltomies sanoi, että suurin osa näiden ongelmista johtuu alijännitteestä. Saa nyt nähdä kestääkö akku tämän tulevan talven, vai pitääkö ostaa uusi.

Tulossa:
Varusteluahan sitä joutuu miettimään. Hankintalista on pitkä kuin kauppalista. Työvaloille ajattelin laittaa lisävaloreleen etukoteloon. Ideoita kaapelointiin? Vinssin kaapeloinnista voisi ottaa päävirran. Mistä heräte? Mielellään virtalukon takaa siten, että valoja ei saa päälle ilman virtojen päällä oloa.
Ajovarusteita joutuu myös pohtimaan kun tuli nuo kelkkavermeet hävitettyä taannoin. Kilpi kun mahdollistaa vaikka maitokaupassa käynnin (kummasti käänsi katseita kun hurautin sunnuntaina hakemaan täydennystä).

Aika näyttää, tuleeko tästä yhtä tapahtumarikas topicci kuin "Pappilan Catti". Toivoa sopii, että vastaavaa koneremontti hässäkkää ei tartteisi toistamiseen tehdä.

Katsastus meni heittämällä läpi, joten 2 vuotta saamme ajaa huoletta.

Tästä tämä lähtee...
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 08:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Onnittelut =D> =D>
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
MattiSi
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2010 12:54
Mönkijä:: -

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja MattiSi »

Tervetuloa kerhoon ja onnittelut hankinnasta :)
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistä heräte?
Seisontavalothan palavat aina mönkijän käydessä joten niistä saisi herätteen.
Tosin sitten jää saattovaloilla myös työvalot palamaan JOS ne ovat päällä mutta haittaako ?
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja poke »

Onneksi olkoon vielä kerran veljeksille uudesta laitteesta.

Herätettä voisi ajatella myös virran ulostulolta, siittä "tupakkipistokkeesta".

Kokeilkaa vielä, että pärjäättekö tuolla rengastuksella. Eturenkaiden kantavuus on hieman heikohko, muuten mainiot renkaat, varsinkin lumella uuden karheana. Etuset voisi kokeilla kääntää toisin päin, jotta kuvio olisi aurauksen sijaan kauhaava. Sillä tavoin saisi kantoa lisää, kyllähän te sen jo entuudestaan tiedättekin, vanhat tekijät.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
tupola
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 22 Touko 2011 17:21

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja tupola »

Tuohon C-Tekin pistokkeen laittoon kommenttia. Laitoin 400 H.O. Outtiin C-Tekin piuhan nokkaan tupakinsytytinadapterin, ja latailen akkua sen kautta. Motonet ainakin myy tätä.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455532/0

Tämähän edellyttää että virran ulosottoon tulee jatkuva jännite. En ole varma missä kaikissa laitteissa näin on, ruiskuissa saattaa hyvinkin olla että ei ole jatkuva. Latausvirta 3600 laturilla pysyy sen verran pienenä että tohtii tuota kautta ladata ainakin kaasarikoneessa. Jokainen koittaa omalla vastuullaan.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Dealer: Hyvä havainto tuo saattovalo / parkkivalo. Pitänee pistää harkintaan jos tuosta ottaisi herätteen releelle.

Tupola: Meillä on tuollainen vastaava pistoke olemassa. Syötin tuollaisella Cattiin virtaa pistokkeen kautta.

Pikkusen on suhtauduttava tuohon ruiskun mukanaan tuomaan sähköön varauksella. Ei viitti tehä mitään joutavaa remonttia omilla kötöstyksillä. Huoltomies muistaakseni taisi mainita, että on viisain kun laittaa suorat johdot akulle.

Kyllähän noilla renkailla varmaan pärjää. Catissa renkaat oli leveemmällä kuin katteet niin sai ajaa huolettomasti (renkaat kaatoivat risut ja oksat edestä). Haittana sitten ravan roiskuminen.
Tuo etulokarin muoto kun näyttää olevan aika kiinni ottava. Monessa Outissa näkee juuri nuo etulokarit ottaneen kipiää. Entisellä ajettiin useampi vuosi ja katteet säilyi ehjänä. Toivoisi saman myös tässäkin onnistuvan.

:)
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kokeilin omasta 400efi:stä, virtapistokkeessa on jännite vain kun virta päällä.
Sieltä saa siis työvaloille herätteen muttei voi ladata akkua. Tietysti pieni varaus että näissä vanhemmissa ( :twisted: ) 500:ssa voi olla eri kytkentä.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

:evil: Vanhemmissa :butthead: Meinasin illalla syventyä tuohon katteiden irroittamiseen yms, mutta yövuoroon meno pisti asiat uuteen järjestykseen. Sama ostaa johdot yms valmiiksi ja sitten viedä lämpimään halliin asennusten ajaksi.

Aamulla on sovittu kaverin kanssa halkojen siirtoa pinosta liiteriin. Muistaakseni aika mukavan rinteen alla nuo pinot. Pääsee kokeilemaan "kunnolla" Outin menohaluja.

:)
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja ATC »

dealer kirjoitti:Kokeilin omasta 400efi:stä, virtapistokkeessa on jännite vain kun virta päällä.
Sieltä saa siis työvaloille herätteen muttei voi ladata akkua. Tietysti pieni varaus että näissä vanhemmissa ( :twisted: ) 500:ssa voi olla eri kytkentä.
Kaikissa on sama. Akun + kaapelihan tulee suoraan sivukotelon takana olevaan starttireleeseen johon onkin oikeen nätti kiinnittää se laturin + johto, maata saa sitten akun maanavasta joka on oikein hyvin tyrkyllä. Cana on varmaan yksi parhaita tehdä noita johdon asennuksia, kun runkoa pitkin pääsee sekä eteen että taakse ja vinssipelissä isoja virtoja on molemmissa päissä.
Pokea kannattaa uskoa rengasasiassa ja vaihtaa net etuset keskenään :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kaverin savotta jäi toiseen kertaan. Keli ei aamulla antanut myöten lähteä ajamaan kuivia halkoja pressun alta liiteriin. Aamupäivällä käytin katteet pois ja kahtelin vähän tulevaa valojen asennusta. Aika simppelin oloinen homma, ainakin teoriassa. Paljon johtoa, väri väriin ja loput maihin, vai miten se nyt menikään.

Tarvikkeet vaan pitää käyvä ostamassa kun käy kaupungissa.

Sen verran jäi kaivelemaan tuo halkosavotan siirtyminen, jotta kävin aloittamassa omien tuulenkaatojen keräämisen. Kaverin kiinankärry kesti tasan yhden kuorman ja sitten pajottiin. Pikkusen jäi takapainoiseksi kuorma ja lavan lukitukset petti... Mukavaa kerätä pöllit uudelleen kyytiin ojan ylityksen jälkeen.

Neljä kuormaa kerkesin ajamaan. Näyttää siltä, että runko / kuorma periaatteella mennään. Outti osoitti kyllä kykynsä tuolla ajellessa. Kirjoitin jo aikaisemmin noista etulokareista, niitä saa kyllä vähän varoa. Onneksi tuolla alkaa nyt näkemään kannot yms kohoumat kun aluskasvillisuus on maata vasten. Vakiorenkaiden pito olikin positiivinen yllätys. Muistin tuon tasaisen kaasun käytön, jolloin viscokin oli mukana tasaisesti.

Tunnin savotta ja sykemittari mukana. Eipä tartte lähteä salille kun noita pöllejä punnersi kyytiin ja pois. :)

Kuva

Kärryn akseli vahvistettin aikoja sitten... Sillä alkuperäisellä raskii korkeintaan kuivia lehtiä kuskata.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 17:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Ne etulokarit kannattaa kyllä leikata hetimiten, jottei käy kuten itsellä. Itse tosiaan en pitäny suuremmin kiirettä noiden lokareiden kanssa ja yks mettäreissu ku nappas kanto vai mikä ny olikaan siihen lokarin alakulmaan niin halkas lokarin alhaalta ylös noin 30cm matkalta...rrkele :-X ...ei kiva. Sen reissun jälkeen kyllä lähti aika nopiasti lokareiden alakulmat pois.
Mortti
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Kesä 2009 23:09
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Mortti »

Sama homma ittellä noiden etulokareiden kanssa. Takaa taas nuo puskurin sivulle tulevat osat on aina mutkalla kun puun kylkiä hivelevät.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pittää nyt miettiä tarkkaan tuo lokasuojiin liittyvä epäkohta. Ihan ensimmäisenä ei malttaisi uutta konetta ruveta leikkelemään. Tuosta reunasta kyllä saa siistin kun pokkauksen leikkaa pois ja liimaa siihen paksun uratiivisteen, joka pyöristää leikatun reunan.

Mitä kuvia kahtelin niin ei tuo vuosi 2013 ainakaa ole kehitystä tuonut tuossa asiassa... :evil:

Tämän aamun havaintoja kun käytin pojan metässä omalla reitillämme...

Joko maavara on liian pieni, keulan ylitys on liian pitkä tai vinssin sijoitus huonosti mietitty. Raapii aika rankasti ojien ylityksessä.

Kuva

Mukava kaivoo tuolta kuran ja saven keskeltä vinssin vaijeria / narua. Tässähän on vielä vinssi vaijerilla ja aikalailla käyttämätön.
Koko pohjan peittävä panssari oli kyllä hyvä hankinta. Luistaa kuin pulkka tuolla ylityksissä.

Juniori 3v tuumasi lenkin jälkeen "Isi, ompa kiukkunen mönkijä" :)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Laita paksu (10mm) kumilenkki etutarakkaan kiinni ja se vinssin koukku siihen kiinni. Saa kiristettyä kumia vasten, jotta ei hakkaa. On mukavampi ottaa esiin, jos vaikka on polvillaan penkillä, kun kone mujussa kiinni tai ojassa vasten penkkaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin