Sivu 1/45

Pappilan Outit...

Lähetetty: 15 Loka 2012 08:34
Kirjoittaja Pappi
Aloitus.

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoittelin vaihtui mönkijämme merkki 12.10.2012.

Haussa oli kilpipeli. Vaihtoehtoina joko tieliikennemalli tai traktori. Jälkimmäiset alkoivat karsiutumaan jo alkumetreillä. Näin ollen nettimoton yms haut supistuivat olemattomiin... Uuteen ei ollut rahkeita tällä kertaa, eikä tarvettakaan kun löytyi nykyinen ajopeli.

Kävin pojan kanssa Iisalmessa katsomassa tarjontaa ja kertomassa Konekympin Jormalle vähän tarpeistamme. Jorma tuumasi, että "ei kiinnostaisi 500XT, tarkalta omistajalta". Kyllähän se kiinnosti, koeajolle ja kuvia ottamaan. Koeajon jälkeen varovainen tiedustelu kokonaishinnasta ja kun budjetti pysyi aikalailla kasassa niin sovittiin alustavat kaupat. Perjantaina sitten mentiin Veljmiehen (Manta 1968) kanssa kahtomaan kampetta uudestaan. Tässä vaiheessa oli jo kärrykin mukana. Huoltomieheltä vielä varmistettiin huollot ja se, että laite on vuosimallia 2010.

Laitteen historia oli aika selvä:
Käyttöönotto 8.2.2010.
Myyty liikkeeseen 2.1.2012 (melkeen vuoden seissyt vaihtokoneena).
Noin 4500km / 140 tuntia.

Yksi omistaja, ajanut pelkästään metsäteitä. Alla renkaat, joilla ajettu max 50km. Mönkijässä on ollut eri renkaat tieajossa. Ensimmäinen omistaja vuonna 1974 syntynyt nuorimies.
Ei ole tehty yhtään lumitöitä, saati metässä rymytty. Parin kesän lomareissut ajettu pohjois-karjalassa.

Varusteiksi lisättiin koko pohjan peittävä panssari ja puskulevy. Tämä otettiin vielä perinteisellä "keskikiinnityksellä".

Tuon näköinen tämä on sivusta.

Kuva

Kokemuksia:
Cattiin verrattuna tässä on aika pieni maavara. Joutuu vähän säästelleen ajamaan, mutta se ei haitanne. Mehtäkäyttöön voisi ajatella jotain isompaa rengasta. Mitään suohautojen kesyttäjää tästä ei ole tarkoitus tehdä. Tähän asti suohaudat on kesyttäneet minut.
Etuperän lukko on äkkiseltään toimiva. Catissahan oli manuaalinen lukko ja sen päälle laittaminen teki mönkijästä tönkön. Outissa kun on tehostin niin mehtäajo oli lepposaa. Aitasavotassa enemmän huolta aiheutti kiikkerä kärry. Hallintalaitteisiin totuin aika äkkiä ja vaihdevipuhan tässä on toisella puolen vrt Catti.
Ruiskukoneen luonne on ihan erilainen kuin Catin kaasarikone. Vaikka tätä 500:sta on sanottu "laiskaksi" niin on tuossa löylyä ihan erilailla kuin entisessä. Ruiskusta johtuen kaasun käyttö on vielä tarkempaa kuin ennen. Äänet on aika mieluisat.

Tehty:
Ensimmäinen homma oli muuttaa kilven kiinnitys semmoiseksi, että pystyy kärryä käyttämään perässä. Toisena hommana oli C-Tekin pistokkeen laitto akkuun. Tässä voisi bombardierin ukot vähän miettiä. Pitääkö tuon akun välttämättä olla noin vaikeessa paikassa. No, pistoke on paikallaan. Huoltomies sanoi, että suurin osa näiden ongelmista johtuu alijännitteestä. Saa nyt nähdä kestääkö akku tämän tulevan talven, vai pitääkö ostaa uusi.

Tulossa:
Varusteluahan sitä joutuu miettimään. Hankintalista on pitkä kuin kauppalista. Työvaloille ajattelin laittaa lisävaloreleen etukoteloon. Ideoita kaapelointiin? Vinssin kaapeloinnista voisi ottaa päävirran. Mistä heräte? Mielellään virtalukon takaa siten, että valoja ei saa päälle ilman virtojen päällä oloa.
Ajovarusteita joutuu myös pohtimaan kun tuli nuo kelkkavermeet hävitettyä taannoin. Kilpi kun mahdollistaa vaikka maitokaupassa käynnin (kummasti käänsi katseita kun hurautin sunnuntaina hakemaan täydennystä).

Aika näyttää, tuleeko tästä yhtä tapahtumarikas topicci kuin "Pappilan Catti". Toivoa sopii, että vastaavaa koneremontti hässäkkää ei tartteisi toistamiseen tehdä.

Katsastus meni heittämällä läpi, joten 2 vuotta saamme ajaa huoletta.

Tästä tämä lähtee...

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 08:54
Kirjoittaja gamo500
Onnittelut =D> =D>

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 08:59
Kirjoittaja MattiSi
Tervetuloa kerhoon ja onnittelut hankinnasta :)

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 10:52
Kirjoittaja dealer
Mistä heräte?
Seisontavalothan palavat aina mönkijän käydessä joten niistä saisi herätteen.
Tosin sitten jää saattovaloilla myös työvalot palamaan JOS ne ovat päällä mutta haittaako ?

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 11:12
Kirjoittaja poke
Onneksi olkoon vielä kerran veljeksille uudesta laitteesta.

Herätettä voisi ajatella myös virran ulostulolta, siittä "tupakkipistokkeesta".

Kokeilkaa vielä, että pärjäättekö tuolla rengastuksella. Eturenkaiden kantavuus on hieman heikohko, muuten mainiot renkaat, varsinkin lumella uuden karheana. Etuset voisi kokeilla kääntää toisin päin, jotta kuvio olisi aurauksen sijaan kauhaava. Sillä tavoin saisi kantoa lisää, kyllähän te sen jo entuudestaan tiedättekin, vanhat tekijät.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 11:35
Kirjoittaja tupola
Tuohon C-Tekin pistokkeen laittoon kommenttia. Laitoin 400 H.O. Outtiin C-Tekin piuhan nokkaan tupakinsytytinadapterin, ja latailen akkua sen kautta. Motonet ainakin myy tätä.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455532/0

Tämähän edellyttää että virran ulosottoon tulee jatkuva jännite. En ole varma missä kaikissa laitteissa näin on, ruiskuissa saattaa hyvinkin olla että ei ole jatkuva. Latausvirta 3600 laturilla pysyy sen verran pienenä että tohtii tuota kautta ladata ainakin kaasarikoneessa. Jokainen koittaa omalla vastuullaan.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 12:42
Kirjoittaja Pappi
Dealer: Hyvä havainto tuo saattovalo / parkkivalo. Pitänee pistää harkintaan jos tuosta ottaisi herätteen releelle.

Tupola: Meillä on tuollainen vastaava pistoke olemassa. Syötin tuollaisella Cattiin virtaa pistokkeen kautta.

Pikkusen on suhtauduttava tuohon ruiskun mukanaan tuomaan sähköön varauksella. Ei viitti tehä mitään joutavaa remonttia omilla kötöstyksillä. Huoltomies muistaakseni taisi mainita, että on viisain kun laittaa suorat johdot akulle.

Kyllähän noilla renkailla varmaan pärjää. Catissa renkaat oli leveemmällä kuin katteet niin sai ajaa huolettomasti (renkaat kaatoivat risut ja oksat edestä). Haittana sitten ravan roiskuminen.
Tuo etulokarin muoto kun näyttää olevan aika kiinni ottava. Monessa Outissa näkee juuri nuo etulokarit ottaneen kipiää. Entisellä ajettiin useampi vuosi ja katteet säilyi ehjänä. Toivoisi saman myös tässäkin onnistuvan.

:)

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 15 Loka 2012 20:42
Kirjoittaja dealer
Kokeilin omasta 400efi:stä, virtapistokkeessa on jännite vain kun virta päällä.
Sieltä saa siis työvaloille herätteen muttei voi ladata akkua. Tietysti pieni varaus että näissä vanhemmissa ( :twisted: ) 500:ssa voi olla eri kytkentä.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 16 Loka 2012 00:14
Kirjoittaja Pappi
:evil: Vanhemmissa :butthead: Meinasin illalla syventyä tuohon katteiden irroittamiseen yms, mutta yövuoroon meno pisti asiat uuteen järjestykseen. Sama ostaa johdot yms valmiiksi ja sitten viedä lämpimään halliin asennusten ajaksi.

Aamulla on sovittu kaverin kanssa halkojen siirtoa pinosta liiteriin. Muistaakseni aika mukavan rinteen alla nuo pinot. Pääsee kokeilemaan "kunnolla" Outin menohaluja.

:)

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 16 Loka 2012 00:15
Kirjoittaja ATC
dealer kirjoitti:Kokeilin omasta 400efi:stä, virtapistokkeessa on jännite vain kun virta päällä.
Sieltä saa siis työvaloille herätteen muttei voi ladata akkua. Tietysti pieni varaus että näissä vanhemmissa ( :twisted: ) 500:ssa voi olla eri kytkentä.
Kaikissa on sama. Akun + kaapelihan tulee suoraan sivukotelon takana olevaan starttireleeseen johon onkin oikeen nätti kiinnittää se laturin + johto, maata saa sitten akun maanavasta joka on oikein hyvin tyrkyllä. Cana on varmaan yksi parhaita tehdä noita johdon asennuksia, kun runkoa pitkin pääsee sekä eteen että taakse ja vinssipelissä isoja virtoja on molemmissa päissä.
Pokea kannattaa uskoa rengasasiassa ja vaihtaa net etuset keskenään :wink:

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 16 Loka 2012 17:55
Kirjoittaja Pappi
Kaverin savotta jäi toiseen kertaan. Keli ei aamulla antanut myöten lähteä ajamaan kuivia halkoja pressun alta liiteriin. Aamupäivällä käytin katteet pois ja kahtelin vähän tulevaa valojen asennusta. Aika simppelin oloinen homma, ainakin teoriassa. Paljon johtoa, väri väriin ja loput maihin, vai miten se nyt menikään.

Tarvikkeet vaan pitää käyvä ostamassa kun käy kaupungissa.

Sen verran jäi kaivelemaan tuo halkosavotan siirtyminen, jotta kävin aloittamassa omien tuulenkaatojen keräämisen. Kaverin kiinankärry kesti tasan yhden kuorman ja sitten pajottiin. Pikkusen jäi takapainoiseksi kuorma ja lavan lukitukset petti... Mukavaa kerätä pöllit uudelleen kyytiin ojan ylityksen jälkeen.

Neljä kuormaa kerkesin ajamaan. Näyttää siltä, että runko / kuorma periaatteella mennään. Outti osoitti kyllä kykynsä tuolla ajellessa. Kirjoitin jo aikaisemmin noista etulokareista, niitä saa kyllä vähän varoa. Onneksi tuolla alkaa nyt näkemään kannot yms kohoumat kun aluskasvillisuus on maata vasten. Vakiorenkaiden pito olikin positiivinen yllätys. Muistin tuon tasaisen kaasun käytön, jolloin viscokin oli mukana tasaisesti.

Tunnin savotta ja sykemittari mukana. Eipä tartte lähteä salille kun noita pöllejä punnersi kyytiin ja pois. :)

Kuva

Kärryn akseli vahvistettin aikoja sitten... Sillä alkuperäisellä raskii korkeintaan kuivia lehtiä kuskata.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 16 Loka 2012 18:10
Kirjoittaja cotcot
Ne etulokarit kannattaa kyllä leikata hetimiten, jottei käy kuten itsellä. Itse tosiaan en pitäny suuremmin kiirettä noiden lokareiden kanssa ja yks mettäreissu ku nappas kanto vai mikä ny olikaan siihen lokarin alakulmaan niin halkas lokarin alhaalta ylös noin 30cm matkalta...rrkele :-X ...ei kiva. Sen reissun jälkeen kyllä lähti aika nopiasti lokareiden alakulmat pois.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 16 Loka 2012 18:39
Kirjoittaja Mortti
Sama homma ittellä noiden etulokareiden kanssa. Takaa taas nuo puskurin sivulle tulevat osat on aina mutkalla kun puun kylkiä hivelevät.

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 17 Loka 2012 11:24
Kirjoittaja Pappi
Pittää nyt miettiä tarkkaan tuo lokasuojiin liittyvä epäkohta. Ihan ensimmäisenä ei malttaisi uutta konetta ruveta leikkelemään. Tuosta reunasta kyllä saa siistin kun pokkauksen leikkaa pois ja liimaa siihen paksun uratiivisteen, joka pyöristää leikatun reunan.

Mitä kuvia kahtelin niin ei tuo vuosi 2013 ainakaa ole kehitystä tuonut tuossa asiassa... :evil:

Tämän aamun havaintoja kun käytin pojan metässä omalla reitillämme...

Joko maavara on liian pieni, keulan ylitys on liian pitkä tai vinssin sijoitus huonosti mietitty. Raapii aika rankasti ojien ylityksessä.

Kuva

Mukava kaivoo tuolta kuran ja saven keskeltä vinssin vaijeria / narua. Tässähän on vielä vinssi vaijerilla ja aikalailla käyttämätön.
Koko pohjan peittävä panssari oli kyllä hyvä hankinta. Luistaa kuin pulkka tuolla ylityksissä.

Juniori 3v tuumasi lenkin jälkeen "Isi, ompa kiukkunen mönkijä" :)

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Lähetetty: 17 Loka 2012 11:43
Kirjoittaja Roosa999
Laita paksu (10mm) kumilenkki etutarakkaan kiinni ja se vinssin koukku siihen kiinni. Saa kiristettyä kumia vasten, jotta ei hakkaa. On mukavampi ottaa esiin, jos vaikka on polvillaan penkillä, kun kone mujussa kiinni tai ojassa vasten penkkaa.