Osaako joku kertoo suomeks miten ketjunkiristäjä toimii . Olis nelisataseen ketjuremppa tiedos. Tässä olis video mut mulla ei kielipää riitä suomentaan. http://www.youtube.com/watch?v=-rUG72SMd9o
Ketjun kiristin toimii jousivoimalla. Kiristimen männässä jossa on kierteet on hahlotappi sisällä johon jousi asettuu.
Samanlainen hahlotappi on korkissa, kun korkin kiertää kiinni aiheuttaa korkin kertyminen jouseen kiertovoiman joka pyrkii purkautumaan kiristimen männän välityksellä.
Kun ketjun laahain kuluu tai ketju venyy tulee välystä kiristimen männän ja kiristinlaahaimen väliin. Jouseen varastoitunut kiertovoima kääntää kiristimen mäntää jolloin mäntä tulee ulospäin poistaen välyksen ja pitäen ketjun kireällä.
Kuvan tappi liittyy puolipuristajaan.
Kun narulla nykii käyntiin, pitää puolipuristaja pakoventiileitä hieman raollaan jotta koneen saa pyörimään kevyemmin.
Koneen käynnistyessä keskipakoispaino ottaa puolipuristimen pois jolloin venttiilit sulkeutuvat normaalisti.
Viisaammat korjatkoon jos selityksessä oli aukkoja tahi poikkeaa totuudesta.
Toivottavasti oli apua.