Madallettu asfaltti/rata-alusta bomban kasisataseen.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Madallettu asfaltti/rata-alusta bomban kasisataseen.

Viesti Kirjoittaja poke »

Vanha sanonta, tieto lisää tuskaa on taas voimissaan. Mieltäni jäi vaivaamaan ensimmäinen ajo sulalla pikitiellä. Maastoon suunniteltu alusta ei hirveän hyvin istu noissa asfattimutkissa. Ajatus matalasta ja jäykemmästä alustasta kypsyi mielessä, joten laitoin soittaen ATC:lle, onko moottorimiehessä käytettyjä WP:tä tarjolla, olihan niitä. Siltä istumalta kaiman kanssa hyllyjä koluamaan. Kaksi paria löytyi sopivasti, ATC laittoi purkaen iskarit, jotka olivat lähtiessä jo viisi senttiä matalammat, holkitti etuset vielä kolme senttiä ja takaset kaksi senttiä matalammiksi, sekä simmitti ne öljyllä vielä hieman jäykemmiksi. Yläpäihin pitää vielä kierteyttää silmukat, tämän työn keskeytti pahalainen nämä pääsiäispyhät, ei päässyt vielä mokomia testaamaan. Kuitenkin alusta laskeutuu kaikkiaan liki kymmenen senttiä. Sopivat jouset on varmaan vielä hakusessa, täytyisi löytää riittävän jämäkät, mutta ei liian kovat, alustavasti pari sarjaa on kasassa. Ajattelin laittaa eteen ja taakse samanlaiset, saappaat nähdä, toimiiko ajatus ITP:n aluilla ja Maxxiksilla höystettyinä. Samalla alustalla olisi tarkoitus kokeilla jokkis- ja jäärataa. Jäälle jos saisi aikaiseksi tuon rallirengasjutun, mitä ollaan vähän suunniteltu. Tämmöisiä sekoiluja tällä kertaa, jokohan tässä alkaa vanhuuden höperyys vaivaamaan. :oops:
jaska
6WD
Viestit: 291
Liittynyt: 06 Heinä 2004 10:55
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Mönkijä:Yamaha Kodiak SE 2017 T3

Viesti Kirjoittaja jaska »

"Tämmöisiä sekoiluja tällä kertaa, jokohan tässä alkaa vanhuuden höperyys vaivaamaan."

Epäilemättä, mutta kerro lissää kun saatta testattua bomban nuilla virityksillä. :lol:

Jos alusta majaltuu 10cm.. onko tilausksesa kesän möyrimisiin ns. maastomönkijä? :lol:
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ja kesäksi uudet alumiinikiekot ja Kendan Streetracerit alle. Pitoa myös sadekeleille.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Kyllä Poken täytyy etsiä kohta jo velipoika tai joku sukulainen ajelemaan sitä toista mönkijää mikä pitää ostaa maastoa varten.
Ei enää yx vanhuuden höperö Poke ennätä joka paikkaa.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se on hienoa että Oulun suunnalla tehdään pioneerityötä matalan alusta osalta. Saattaa olla että itsellekkin tulee matalammalle alustalle tarvetta jos ensi talvena innostuu jäärata kisoihin. Ollaan kuulolla mihin suuntaan kehitys menee.
Kylätason mönkijäkuski
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Mihis ne spoilerit unohtu? :lol:
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Iskarit on ajatuksena vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä. Matalat maantielle Maxxiksien kera, orkkikset maastoon. Bomba rauhoittui huomattavasti tiellä jo vaihdettuani maantiekummit alle, ilmeisesti aluvanne leventää raideväliä sopivasti ja kilon paine renkaissa rauhoittaa. Jonkin verran jäykempi ja matala alusta on kuitenkin senverran vastustamaton ajatus, että se on pakko toteuttaa. Nuo spoilerit ja karvanopat on jo taakse jäänyttä elämää, valitettavasti. Mutta irokeesikampauksen liimaaminen kypärään, miksei. :wink: Eiköhän tuossa ensiviikolla ole jo taas hieman viisaampi, toivottavasti. Alappa Roosa kiusaamaan ATC:tä noilla streetracereilla, jos ne on hyvät, on ne pakko laittaa itellekkin, ei voi antaa kalustossa tasoitusta kaimalle.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eilen pohdittiin tallipäälikön kanssa tätä matalaa alustaa ja sen vaihtamista. Päädyttiin siihen että kun tallin oven avaa niin alusta ja renkaat on vaihdettu puolessa tunnissa kun on paineilma ja kunnon tunkki käytössä. Veikkaan että kunhan Oulun Nopeat saa alustat alle ja kokemuksia kertyy niin muutkin alkaa innostumaan matalammasta maantie kiiturista.
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Samoilla linjoilla Koheltajan kanssa. On tuommoinen pöytämallin tunkki tallissa, joka nostaa mahasta koko värkin kerralla, joten tuo vaihto-operaatio on suhteellisen kivuton. Jos ei nyt joka työmatkalle viitsi vaihtaa, niin ainakin silloin, kun on tosihauskaa tiedossa. Toisaalta, jos tuo alusta osuu nappiin, niin ei sitä varmaan malta olla vaihtamattakaan, on se loppupelissä niin pieni vaiva.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuli vielä mieleen että ajoturvallisuus paranee melko varmasti kun mönkijän painopiste madaltuu selkeästi, myös jäykemmät jouset/iskarit vakauttaa ajoa aivan taatusti.

Pirulauta, onko kellään tarvetta juuri päivitetylle kilvettömälle KQ:lle? Alkaa L7e kuume kasvamaan :D
Kylätason mönkijäkuski
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

:D Tässä sitä olhan ihmeteltykin näitä etelän-ihimisten hienoja mersun maastureitakin, ostethan hieno maasturi ja madallethan&spoileroihan se niin ettei kynnykselle taho päästä... :D

Noh, vaan toiset korottaa minkä pystyy, toiset ui vastavirthan ja laskee, pääasia että harrastus on hauskaa. Hondahan se olisi jo valmhiksi matala... Vaan miten olisi Citroenistä kaapattua tekniikkaa, eli säätyvä jousitusjäykkyys ja pituus? Eikös net hyvin aurinkoa saanhet jengiläiset käytä sellaisia hyppiviä ja pomppivia jousituksia niissä tuuninki-autoissa, sellainen se olisi mainio oulun-shamaaneille kun iltasella tipuja bongaavat 8)


t.mie
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Lapin-shamaani kerkes ehottoo tuota jousitus ideoo aikaisemmin, mutta tuohan olis todella kätevä. Tyttö immeinen kyytiin etupuolelle ja eikun rytkyttelemään jousitusta. Nyt karkas mopo käsistä, mutta tätä se tekkee, kun on koko piäsiäispyhät töissä. :lol:
timppa
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Syys 2005 13:47
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja timppa »

Laitappas heti tietua miten alusta pelaa,jahka saat sen alle. Oon aatellu maastomalliin pientä alustan laskua ko ei meinaa pysyä pystysä.Mutta se kai on vaan kuskista kiinni!Tai sitte ne on lainattava tytön pyörästä apurattaat :oops:
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

OffTopic, tai OnTopic:

Herrat, jotka omistavat Yamahan 350cc Raptorin, ja olisi intoa alkaa kimpassa touhuamaan matalampaa alustaa, voisivat heittää privaviestiä.

Itsellä ei vielä ole k.o. vekotinta, mutta ajatuksia muutamista jutuista on. Tarvitaan vain mallikappale mihin toteuttaa protot. Mieluusti tekisin tiettyjä osia jo valmiiksi ihan itsellenikin.

Ajatus on hiukan leventää ja noin 8-15cm madaltaa Raptoria. Vakaajaa unohtamatta.

edit: myös muita osia olisi tarkoitus duunata jos porukalla on kiinnostusta. Pohjapanssari, etupuskinta, spacereita eteen ja taakse, jne, jne...
l Kipu on vain tunne l
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Nyt taisi pokella mennä vähän överiksi. Koska emme vielä löytäneet WP-iskareihin sopivia jousia,laitoin eteen 145 mm. matalemmat Foxit ja taakse 135 mm. matalemmat Kyb-iskarit. Taisi tulla maailman matalin bomba. Kovissa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä ottaa renkulat hieman lokasuojiin. Täytyy korottaa noin 40 mm. sitte on hyvä. Muuten tuntuu aika onnistuneelta noin ensimaultaan, jämäkkyyttä on mukavasti, samoin leveyttä on ajokissa enempi kuin korkeutta, varsinkin tuolla aluvanne/katurengas sarjalla. Voisi sanoa, että painopiste on aikasen matala, maavara matalimmillaan alle kymmenen senttiä. Hauskan näköinen, kun vetoakselit nousevat rengasta kohti. Voi toki olla, ettei paappa kehtaa liikenteessä tuommoisella, mutta radalle ainakin. Kuviakin olisi muutama, kunhan osaisi tuon linkityksen. Löysin samalla reissulla 440:en pollen ProX:n purettavat suksi-iskarit, jotka menee heittämällä eteen ja taakse bombaan, joutuu lisäämään vain prikan silmukoiden väliin. On kymmenen milliä alkuperäisiä matalemmat, mutta käytännössä asettuu samalle korkeudelle. Ensituntuma oli mainio,täytyy viedä ne huomenissa Taj:n pajalle huoltoon.
Vastaa Viestiin