
Madallettu asfaltti/rata-alusta bomban kasisataseen.
Madallettu asfaltti/rata-alusta bomban kasisataseen.
Vanha sanonta, tieto lisää tuskaa on taas voimissaan. Mieltäni jäi vaivaamaan ensimmäinen ajo sulalla pikitiellä. Maastoon suunniteltu alusta ei hirveän hyvin istu noissa asfattimutkissa. Ajatus matalasta ja jäykemmästä alustasta kypsyi mielessä, joten laitoin soittaen ATC:lle, onko moottorimiehessä käytettyjä WP:tä tarjolla, olihan niitä. Siltä istumalta kaiman kanssa hyllyjä koluamaan. Kaksi paria löytyi sopivasti, ATC laittoi purkaen iskarit, jotka olivat lähtiessä jo viisi senttiä matalammat, holkitti etuset vielä kolme senttiä ja takaset kaksi senttiä matalammiksi, sekä simmitti ne öljyllä vielä hieman jäykemmiksi. Yläpäihin pitää vielä kierteyttää silmukat, tämän työn keskeytti pahalainen nämä pääsiäispyhät, ei päässyt vielä mokomia testaamaan. Kuitenkin alusta laskeutuu kaikkiaan liki kymmenen senttiä. Sopivat jouset on varmaan vielä hakusessa, täytyisi löytää riittävän jämäkät, mutta ei liian kovat, alustavasti pari sarjaa on kasassa. Ajattelin laittaa eteen ja taakse samanlaiset, saappaat nähdä, toimiiko ajatus ITP:n aluilla ja Maxxiksilla höystettyinä. Samalla alustalla olisi tarkoitus kokeilla jokkis- ja jäärataa. Jäälle jos saisi aikaiseksi tuon rallirengasjutun, mitä ollaan vähän suunniteltu. Tämmöisiä sekoiluja tällä kertaa, jokohan tässä alkaa vanhuuden höperyys vaivaamaan. 

-
- 6WD
- Viestit: 291
- Liittynyt: 06 Heinä 2004 10:55
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Mönkijä:Yamaha Kodiak SE 2017 T3
"Tämmöisiä sekoiluja tällä kertaa, jokohan tässä alkaa vanhuuden höperyys vaivaamaan."
Epäilemättä, mutta kerro lissää kun saatta testattua bomban nuilla virityksillä.
Jos alusta majaltuu 10cm.. onko tilausksesa kesän möyrimisiin ns. maastomönkijä?
Epäilemättä, mutta kerro lissää kun saatta testattua bomban nuilla virityksillä.

Jos alusta majaltuu 10cm.. onko tilausksesa kesän möyrimisiin ns. maastomönkijä?

En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Ja kesäksi uudet alumiinikiekot ja Kendan Streetracerit alle. Pitoa myös sadekeleille.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Iskarit on ajatuksena vaihtaa aina renkaanvaihdon yhteydessä. Matalat maantielle Maxxiksien kera, orkkikset maastoon. Bomba rauhoittui huomattavasti tiellä jo vaihdettuani maantiekummit alle, ilmeisesti aluvanne leventää raideväliä sopivasti ja kilon paine renkaissa rauhoittaa. Jonkin verran jäykempi ja matala alusta on kuitenkin senverran vastustamaton ajatus, että se on pakko toteuttaa. Nuo spoilerit ja karvanopat on jo taakse jäänyttä elämää, valitettavasti. Mutta irokeesikampauksen liimaaminen kypärään, miksei.
Eiköhän tuossa ensiviikolla ole jo taas hieman viisaampi, toivottavasti. Alappa Roosa kiusaamaan ATC:tä noilla streetracereilla, jos ne on hyvät, on ne pakko laittaa itellekkin, ei voi antaa kalustossa tasoitusta kaimalle.

Eilen pohdittiin tallipäälikön kanssa tätä matalaa alustaa ja sen vaihtamista. Päädyttiin siihen että kun tallin oven avaa niin alusta ja renkaat on vaihdettu puolessa tunnissa kun on paineilma ja kunnon tunkki käytössä. Veikkaan että kunhan Oulun Nopeat saa alustat alle ja kokemuksia kertyy niin muutkin alkaa innostumaan matalammasta maantie kiiturista.
Kylätason mönkijäkuski
Samoilla linjoilla Koheltajan kanssa. On tuommoinen pöytämallin tunkki tallissa, joka nostaa mahasta koko värkin kerralla, joten tuo vaihto-operaatio on suhteellisen kivuton. Jos ei nyt joka työmatkalle viitsi vaihtaa, niin ainakin silloin, kun on tosihauskaa tiedossa. Toisaalta, jos tuo alusta osuu nappiin, niin ei sitä varmaan malta olla vaihtamattakaan, on se loppupelissä niin pieni vaiva.


Noh, vaan toiset korottaa minkä pystyy, toiset ui vastavirthan ja laskee, pääasia että harrastus on hauskaa. Hondahan se olisi jo valmhiksi matala... Vaan miten olisi Citroenistä kaapattua tekniikkaa, eli säätyvä jousitusjäykkyys ja pituus? Eikös net hyvin aurinkoa saanhet jengiläiset käytä sellaisia hyppiviä ja pomppivia jousituksia niissä tuuninki-autoissa, sellainen se olisi mainio oulun-shamaaneille kun iltasella tipuja bongaavat

t.mie
OffTopic, tai OnTopic:
Herrat, jotka omistavat Yamahan 350cc Raptorin, ja olisi intoa alkaa kimpassa touhuamaan matalampaa alustaa, voisivat heittää privaviestiä.
Itsellä ei vielä ole k.o. vekotinta, mutta ajatuksia muutamista jutuista on. Tarvitaan vain mallikappale mihin toteuttaa protot. Mieluusti tekisin tiettyjä osia jo valmiiksi ihan itsellenikin.
Ajatus on hiukan leventää ja noin 8-15cm madaltaa Raptoria. Vakaajaa unohtamatta.
edit: myös muita osia olisi tarkoitus duunata jos porukalla on kiinnostusta. Pohjapanssari, etupuskinta, spacereita eteen ja taakse, jne, jne...
Herrat, jotka omistavat Yamahan 350cc Raptorin, ja olisi intoa alkaa kimpassa touhuamaan matalampaa alustaa, voisivat heittää privaviestiä.
Itsellä ei vielä ole k.o. vekotinta, mutta ajatuksia muutamista jutuista on. Tarvitaan vain mallikappale mihin toteuttaa protot. Mieluusti tekisin tiettyjä osia jo valmiiksi ihan itsellenikin.
Ajatus on hiukan leventää ja noin 8-15cm madaltaa Raptoria. Vakaajaa unohtamatta.
edit: myös muita osia olisi tarkoitus duunata jos porukalla on kiinnostusta. Pohjapanssari, etupuskinta, spacereita eteen ja taakse, jne, jne...
l Kipu on vain tunne l
Nyt taisi pokella mennä vähän överiksi. Koska emme vielä löytäneet WP-iskareihin sopivia jousia,laitoin eteen 145 mm. matalemmat Foxit ja taakse 135 mm. matalemmat Kyb-iskarit. Taisi tulla maailman matalin bomba. Kovissa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä ottaa renkulat hieman lokasuojiin. Täytyy korottaa noin 40 mm. sitte on hyvä. Muuten tuntuu aika onnistuneelta noin ensimaultaan, jämäkkyyttä on mukavasti, samoin leveyttä on ajokissa enempi kuin korkeutta, varsinkin tuolla aluvanne/katurengas sarjalla. Voisi sanoa, että painopiste on aikasen matala, maavara matalimmillaan alle kymmenen senttiä. Hauskan näköinen, kun vetoakselit nousevat rengasta kohti. Voi toki olla, ettei paappa kehtaa liikenteessä tuommoisella, mutta radalle ainakin. Kuviakin olisi muutama, kunhan osaisi tuon linkityksen. Löysin samalla reissulla 440:en pollen ProX:n purettavat suksi-iskarit, jotka menee heittämällä eteen ja taakse bombaan, joutuu lisäämään vain prikan silmukoiden väliin. On kymmenen milliä alkuperäisiä matalemmat, mutta käytännössä asettuu samalle korkeudelle. Ensituntuma oli mainio,täytyy viedä ne huomenissa Taj:n pajalle huoltoon.