Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Tein outtiin perus tarkasteluja ja vaihdoin jäähdytinnesteet, aloin ihmetellä miten sain kasteltua sisälokarin nesteellä. Pian tajusin että ei se ole nestettä vaan öljyä, oikea iskari näytti jotenkin oudolta ja tuntui vielä oudommalle. Iskari heiluu sivuttain aivan hervottomasti, aivan kuin olisi poikki.

Olen koittanut haulla etsiä millaiset iskarit/jouset 2013 vuosimallin 1000 outtiin kannattaa laittaa, mutta en ole löytänyt oikein selvää vastausta. Joten kysympä asiaa uudella aiheella, saa toki siirtää vanhaankin ketjuun jos sellainen on jo olemassa.

Eli kannattaako ostaa vain uusi iskari rikkoutuneen tilalle vai vaihtaa eteen molemmat iskarit vai eteen molemmat iskarit ja jouset vai joka nurkkaan uudet hilkkeet?

Laitehan on ajettu jo yli 700h joten jos on alkuperäiset osat paikallaan niin se puoltaisi kaikkien vaihtoa. Ajo on varmaan 60% maastoajoa ja loput nopeita metsäauto teitä, enemmän tykkään kyllä metsässä mönkimisestä kuin hurjastelusta. Eli jos on jokin hyväksi havaittu jousi/iskari-, etu/takakombo jolla outista saisi vielä paremman mönkijän niin vinkkejä otetaan vastaa.

Ystävällisin terveisin
Matti Leväinen
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja keulii »

Kysäse Pro mallin iskareiden hinnat ja ne tilalle, jos kohtuu hintaan saa. Sama kai se on jouset vaihtaa samalla.
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 06:41

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Noista Foxin vaimentimista on kokemusta 650 maxin alla ja toimii paljon paremmin kuin alkuperäiset: http://www.brppac.fi/brp-715001471.html.
Takapää meni näillä omaan makuun liian jäykäksi etupäähän verrattuna, mutta huollossa vähennettiin puristusvaimennusta noin 30% ja sen jälkeen oli mielestäni paremmin balanssissa sekalaiseen ajoon.

Vielä parempi ja kalliimpi vaihtoehto on sitten XT-P mallien lisäsäiliölliset ja klikkerisäätöiset vakioiskarit.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Minkäslaiset iskarit ja jouset pro mallissa on? Ainakin XT-P:n podiumit menee turhan kalliiksi, noi Jykken linkkittämät foxit olisi ainakin hinnaltaan käypäiset. Toki jos pro mallissa on noiden ja podiumin väliin sijoittuva jousitus ja se olisi vielä jotenkin merkittävästi parempi kuin nuo foxit niin voisi niistä vähän enempi maksaakkin.

Jykke kasvoiko maavara foxin alustan myötä? Metsässä maavaraa aina välillä kaipaisi lisää, olen miettinyt korotuspaloja iskarin yläpäähän mutta taitaa sitten tulla vetareiden kanssa ongelmia. Olisi kaiken paras jos uusi jousitus ryhdistäisi vehjettä vähän ylöspäin ulosjoustoa tietenkään heikentämättä.
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 06:41

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Maavaraa noilla Foxeilla ei saa lisää muuten kuin lisäämällä esijännitystä, mutta silloin taas jousitus jäykkenee liikaa ja ulosjousto menee liian pieneksi. En muista enää ihan varmaksi, mutta Foxit taitaa olla samanmittaiset kuin alkuperäiset iskarit.
Pro paketissa taitaa olla samat iskarit kuin muissakin, etujouset vaan on jäykemmät. Tuolta löytyy räjäytyskuvat ja osanumerot mistä voi vertailla eroja eri mallien välillä: http://epc.brp.com. Nuo perusiskarit on nesteiskarit, joissa ei muistaakseni ole puristusvaimennusta juuri ollenkaan.
Korotusta olen itsekin suunnitellut, mutta edessä vetoakselin sisäpää ei mahdollista kuin parin sentin korotuksen. Jos irroittaa iskarin niin näkee helposti kuinka vähän on pelivaraa.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Huomenna laitan foxit tilaukseen, kannattaako laittaa foxit myös taakse vai onko vakioilla parempi?
Samalla tilaan iron balticin pohjapanssarin, onkos siitä kokemusta että ottaakko alumiininen vai muovinen?
Sitten pitäisi tietenkin ostaa myös puskulevy että voisi laittaa kiinnikkeen paikalleen ennen pohjapanssarin asennusta. Onko suosituksia millainen levy kannaattaa ostaa?
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 06:41

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Jos hankit Foxit niin ehdottomasti sekä eteen että taakse. Muuten on ihan hirveä ajettava kun takapää pompottaa mutta etupää ei. Hitaassa möyrinnässä voisi toimiakin mutta jos yhtään ajaa muualla niin ei toimi, olen kokeillut. Esimerkiksi isomman sisäänjouston jälkeen vakioiskari nousee ajokorkeuden yli ja sen jälkeen laskeutuu ajokorkeuteen tai heilahtaa vielä muutaman kerran, kun Foxit tai muut vastaavat nousevat vaan takaisin ajokorkeuteen.
Shimmaamalla noitakin iskareita pystyy muuttamaan aika paljonkin, pitää tietysti vaan tietää mitä ominaisuuksia haluaa muuttaa ja maksaahan se myös jonkin verran. Joka tapauksessa ensimmäinen huolto noihin Foxin perusiskareihin kannattaa teettää melko nopeasti, joskus sain vinkin että alle vuoden iässä.
Minulla on kokemusta pelkästään muovipanssarista, mutta isot pojat väittävät että se liukuisi paremmin esteiden yli ja kerää vähemmän lunta ja sohjoa kuin alumiininen. Mutta tuo Iron Baltic tarjoaa paremman suojan kuin BRP:n omat panssarit, vaikka onkin aikamoinen palapeli.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Iskarit ja panssari tilattu jospa viikonloppuna pääsisi asennus hommiin. Kokeilitko Jykke löysempiä jousia taakse tai ilman kallistuksenvakaajaa?
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 06:41

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Molempia konsteja kokeilin, mutta ainakin omaan makuun parhaiten sopi Foxien mukana tulleet jouset ja vakaaja paikallaan. Ilman vakaajaa mönkijä kallistelee reilusti jo melko hiljaisessakin vauhdissa, tuntui niin huteralta ajaa että vajaan kilometrin koeajo riitti. Tuo vakaajan irroitushan on helppo kokeilla, riittää kun irroittaa vakaajan pultit tukivarsista ja nostaa tangonpäät ylös.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Onhan se viikonloppu nyttenkin.. Vähän venähtänyt alustan asennus työkiireiden takia ja perheellekkin pitää jättää aikaa. Mutta nyt olisi vähän aikaa paneutua harrastukseen. Ongelmana on nyt se että pitäisi tietää mitkä iskarit ja jouset tulee taakse ja kummat eteen. Minulle tuli irrallaan neljä jousta ja neljä iskaria. Netistä kuvia katseltua sain selville että ilmeisesti tiheämmin kierretty osa jousta tulee ylöspäin?
Osaisiko joku antaa vinkkiä mitkä jouset ja iskarit on parit ettei tarvitsisi kovin monesti purkaa?
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 06:41

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Tällaiset tiedot löysin omista muistiinpanoista:
Takajouset 706000955, pituus 311mm ja paksuus 8,71mm. Etujouset 706201268, pituus 320mm ja paksuus 8,83mm.
Tiheämpi kierre yläpäähän ja iskareista varsi alaspäin, eli iskarit toisinpäin kuin alkupoeräiset. Iskarit on muistaakseni samanmittaiset kuin alkuperäiset.
Avatar
LateVee
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Maalis 2014 22:19
Mönkijä:: Can am t3 1000 pro
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja LateVee »

Joko on uusi alusta tullut koeajettua?
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Tonniseen outlanderiin uusi alusta

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Joo yhden päivän kävin ajamassa, sit tuli vähän remonttia.
Mulla on nyt takakallistuksenvakaaja irroitettuna ja muuten ihan vakio foxin osat paikallaan. Kyllähän se ihan kivasti toimii niin nopeassa kuin hitaassakin ajossa. Tarkoitus olisi koittaa saada vielä paremmaksi etsimällä pidemmät ja pehmeämmät jouset ainakin taakse. Nyt on esijännitys säädetty melko tiukaksi ja silti perä painuu omasta painosta jonkun 4-5 senttiä. Keulassa taas pitää olla esijännitys minimissä että jää edes vähän ulosjoustoa. Mut eiköhän se siitä kunhan saa vielä vähän tutkittua ja testattua.
Vastaa Viestiin