Etuperän korjaus/huolto

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Terve,
Koitin etsiä tietoa etuperän/-lukon korjauksesta, mutta en oikein löytänyt vinkkiä.
Viikonloppuna umpihangessa ajaessa kuului ikävä paukahdus etuperästä ja vasen etupyörä herkesi vetämästä. Onneksi kelkkaura oli 25 metrin päässä niin sain autettua itseni vinssillä siihen ja siitä tielle.
Tänään soitin huoltoon, että osaavatteko sanoa mitä särkyi ja mitä noin maksaisi. Sain epämääräisen vastauksen, että jotain osaa ei saa irrallaan vaan tulee koko pakettina ja maksaa noin 750e ja jonkun pienen rantaan saa irrallaan ja maksaa noin 180e. Kokonainen etuperä maksaisi noin 1300e.
Onko jollain kokemusta mitä perän sisällä saattoi tapahtua? Laite on 2013 vuosimallin 1000cc xt outlander ja ajettu yli 7000km/700h joten muutenkin perän avaus ja tarkastus olisi varmaan aivan järkevää. Onko tuollainen perän purku vaikea homma, että kannattaako sitä lähteä avaamaan jos ei ole aivan perillä viscon toiminnasta? Ja jos se on aivan loppu niin onko sinne parempia osia tarjolla kuin alkuperäiset tai onko nykyään parempaa etuperää vaihtoehtona? Ei nykyisessäkään mitään moittimista ole ollut, mutta jos parempia on olemassa niin samahan se on samalla vaihtaa :D
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja TKT »

Tutkitko ettei ollu murros, mikä poksahti? Youtubesta löytyy useampikin video etuperän purkamisesta. Käsittääkseni visco on oma pakettinsa, mille ei voi tehä mitään.

Tuosta juutuuppiin: https://youtu.be/kWAZwjhUTkc
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Totta, eipä tullut mieleenkään että murros voisi myös olla syyllinen ja murroshan toimii monesti sulakkeena. Rengasta käsin pyörittäessä se pyörii paljon herkemmin tai oikeastaan ilman vastusta toiseen verrattuna. Akseli pyörii kyllä mukana, mutta eihän se kerro mitään ja onhan se "sulake" myös perän puoleisessa päässä akselia. Täytyypä tutkia asiaa, saako murroksen testattua muuten kuin kumin irroittamalla ja katsomalla sisälle?
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja vaughan »

PikkuMatti83 kirjoitti:saako murroksen testattua muuten kuin kumin irroittamalla ja katsomalla sisälle?
Eiköhän se selviä kun näet ne murroksien kumit. Itsellä mitä jostain vehkeestä on murros hajonnu niin aika selväpeli ollu heti. Vaseliinit pitkin maita ja mantuja mm.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Ei siellä kyllä mitään katastrofia ollut kun lumesta putsailin, en kyllä sillä silmällä katsonut.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ota vetoakselista kiinni ja heiluta voimakkaasti. Jon on väljyyttä murroksessa, niin selvä peli. Jos taasen ei mitään, niin vika on muualla. Siis vetääkö kolmella vai vain kahdella? Kardaaneja noista on mennyt kyllä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Kolmella vetää, mitä nyt varovasti vinssatessa vähän autoin. Eikä sieltä suurempia rutinoita kuulunut sen paukahduksen jälkeen, ei nelivedolla eikä tiellä takavedolla. Pitää koittaa illalla ehtiä halliin tutkimaan vaurioita.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja TKT »

Ota kone ilmaan, tarkista murrokset ja boorit niistä ja sitten pyörittelemään renkaita neliveto päällä hiljaisuuden vallitessa, samalla kuunnellen mistä kuuluu mahdollisia ylimääräisiä rutinoita...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Kone ilmassa, ei välystä murroksessa. Neliveto päällä kun kaasutteli niin vasen etunen ei edes yrittänyt lähteä mukaan, eikä tuntunut käteenkään mitään jurinaa vaikka pyöritti samalla väärään suuntaan. Murroksia en ehtinyt vielä purkaa irti, mutta renkaita kone sammuksissa pyörittäessä ei kummempia rutinoita kuulunut.
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 21:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Murroksia tuskin kannattaa lähteä availemaan jos kerran ei välyksiä tunnu. Näillä tiedoilla melko varmasti on tuho käynyt etuperän sisällä. Kumma kyllä ettei rutise enempiä. :-k
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Joo siis tarkoitin etten ehtinyt irrottamaan vetareita :oops: Sitä itsekkin ihmettelen ettei sieltä kuulu mitään ja ettei toinen etunen edes yritä mukaan tai tahmi pyöritellessä. Kun luulisi että jos jokin ratas on kaput niin kyllä siellä jotain irtonaista jossain välissä rutisti tai ahdistaisi.
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 14:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja Nege »

Kuullostaa vahvasti siltä että vetari mennyt juuresta poikki. Katkoskohta perän sisällä stefan takana niin ei näy päällepäin. Monesti saattaa kiertyä poikki niin nätisti ettei aiheuta rutinoita tai muita oireita jälkikäteen.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Se oli meidänkin yksi arvailu kun äsken isän kanssa asiasta juteltiin. Pitää koittaa jaksaa aamulla(yöllä) herätä sen verran aikaisemmin, että ehtisi käydä vähän remontinkorjuussa ennen töihin lähtöä.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Vetoakseli irrotettu, ei vaurioita. Sitten huomasin että akseli oli irti ulommasta vetonivelestä, innostuin että siinähän se vika on, mutta hetken asiaan mietittyä se saattoi kyllä lähteä irti akselia irrottaessa. Jos vika olisi ollut siinä niin olisihan akseli pyörinyt ja todennäköisesti koittanut välillä mennä paikoilleen ja rutissut tai ainakin se olisi rikkonut kumin.
Putsailin murroksen samalla kun kerta irti oli niin havaitsin että se on aika kulunut ja jumittaa todella pahasti. En ihan tarkkaan muista millaiselta uusi nivel tuntuu, mutta muistaakseni siinä liikkuu molemmat osat herkästi. Lisäksi kun poisti vähän rasvoja niin kuulat helisi, en muista onko uudessa niin paljon väljää.
Avatar
KpHr
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
Mönkijä:: Polle 500 HO -11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etuperän korjaus/huolto

Viesti Kirjoittaja KpHr »

Veikkaan että etuperä pura ja kokoa :-). Tuo kuvaamasi paukahdus viittaa siihen että jotakin meni kerrasta rikki.

Minä purin ja kokosin omasta pollesta ihan keltanokkana ensikertalaisena etuperän (oli vain putsauskeikka onneksi), ja ei se työtä kummenpaa ole kunhan vain on aikaa ja kärsivällisyyttä ja osaa netistä etsiä apua (minulla esim. on tämän palstan tietojen kautta ongittuna täydellinen huoltomanuaali jossa seikkaperäiset ohjeet).

Hihat vaan ylös ja perä pöydälle.

-Kphr-
Vastaa Viestiin