Torq-masters lukko canan etuperään

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
synosami
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Elo 2010 17:56
Mönkijä:: Can Am Outlander 1000 XT-P t3

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja synosami »

Hyvät video pätkät oot löytänyt! Joo ei se tosiaan oo tönkki ajaa niin kuin moni täällä nyt luulee.
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Mä kyllä näen päässäni sen edelleen niin, että keula on kokoajan lukossa ja luistaa vain kun pyöriltä tulee vastusta, joka pakottaa nopeuseron etupyörien kesken. Esimerkiksi käännöksissä kun ulkokurvin pyörä haluaa pyöriä lujempaa kuin sisempi, niin lukko luistaa tällöin ja pitää rallatusta. Jos koneen nostaa pukkien päälle ja antaa nelikko päällä kaasua, kaikki pyörät vetää heti ja samaan aikaan. Tämä on minun käsitys asiasta, mulla puuttuu jotain osia päästä kun ei pysty hahmottamaan näinkin yksinkertaista rakennetta ja toimintaa, vaikka katsoisi koko vuoden videoita.

Ekassa vietissäni pohdin oikein liukkaita olosuhteita vaikkapa järven jäällä, kun kitka pyörillä on melkein nolla, luistaako lukko vai ei? Eli kääntyykö kone jäällä vai puskeeko loputtomasti suoraan?

Ja tuo viscon toiminta mietityttää, mitä se tekee tai ei tee jos sen jättää paikalleen? Poistamista suositellaan torqlockia asennettaessa, mutta visko on sen jälkeen entinen kun sen nesteen laskee sieltä sisältä pois. Näin tehdessä, jos sitten haluaakin palata vanhaan orkkissysteemiin, on edessä uuden etuperän hankinta, koska viskoa ei saa ostettua erikseen.
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 18:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Tässähän olisi selvästi mielenkiintoisen testin paikka jäällä niille ketkä ovat lukon asentaneet.. nyt synosami ja kumppanit jäälle sitten kun riittävän paksut jäät ovat tulleet ja videolle miten torq-master toimii liukkailla. Kääntyykö vai puskeeko suoraan? Verrokiksi sitten viscocana. Ja siitä kun saisi vielä videon.. Onnistuisiko testi? Luulen että moni haluaisi nähdä/kuulla miten tuossa käy.

-JSSM-
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Karsta kirjoitti:Mä kyllä näen päässäni sen edelleen niin, että keula on kokoajan lukossa ja luistaa vain kun pyöriltä tulee vastusta, joka pakottaa nopeuseron etupyörien kesken. Esimerkiksi käännöksissä kun ulkokurvin pyörä haluaa pyöriä lujempaa kuin sisempi, niin lukko luistaa tällöin ja pitää rallatusta. Jos koneen nostaa pukkien päälle ja antaa nelikko päällä kaasua, kaikki pyörät vetää heti ja samaan aikaan. Tämä on minun käsitys asiasta, mulla puuttuu jotain osia päästä kun ei pysty hahmottamaan näinkin yksinkertaista rakennetta ja toimintaa, vaikka katsoisi koko vuoden videoita.

Ekassa vietissäni pohdin oikein liukkaita olosuhteita vaikkapa järven jäällä, kun kitka pyörillä on melkein nolla, luistaako lukko vai ei? Eli kääntyykö kone jäällä vai puskeeko loputtomasti suoraan?

Ja tuo viscon toiminta mietityttää, mitä se tekee tai ei tee jos sen jättää paikalleen? Poistamista suositellaan torqlockia asennettaessa, mutta visko on sen jälkeen entinen kun sen nesteen laskee sieltä sisältä pois. Näin tehdessä, jos sitten haluaakin palata vanhaan orkkissysteemiin, on edessä uuden etuperän hankinta, koska viskoa ei saa ostettua erikseen.
No se aivan peili on vähän sellainen mikä pitää ehdottomasti kokeilla.

Mutta katsoppa vielä ensimmäinen video ajatuksella.
KUN lukko on niin sanotusti "vapaassa" tilassa, eli tuolle poikkiakselille, ei kohdistu voimaa, on lukkokoloihin kohdistuva puristus voima suhteellisen pieni, se täydellinen lukkiutuminen sit taas aikaan saadaan sillä kun kardaanilta tuleva veto lautaspyörälle ja siitä niin myös perän kehikolle ja siitä poikkiakselille (Pienten vetopyörien vakioakselille". Kun täältä suunnasta tuleva voima voittaa renkaiden saavuttaman kitkan, joka puolestaan kulkeutuu näille akselin päihin kiinnittyville "hammaslautasille" , silloin akselilta välittyvä voima levittää keskiötä ja painaa lukon hammaslevyihin.
JOS normaalissa tilanteessa ajetaan suoraan ajoneuvolla jossa on samankokoinen rengastus edessä ja takana, ei lukko aktivoidu ennenkuin kardaanilta tuleva voima voittaa renkaiden pidon.
Käännettäessä vuorostaan kovalla alustalla antaa hampaat periksi ja rallattaa. Umpi liukkaalla ei voi tietää käyttäytymistä tietenkään ennen oikeaa koeajoa , mutta jos tilanne on niin liukas että lukko aktivoituu, onko jo niin liukas että ajoneuvo puskee joka tapauksessa, koska silloin renkaiden kitka jään kanssa on jo muutenkin niin olematon, ettei se käänny muutenkaan.
JA noiden levyjen välissä olevilla jousilla määrätään tiukkuus, missä menee raja että se antaa periksi.

Näin minä sen näen , tosin samalla kannalla olen kanssasi, että suhteessa viscoon, on tämän initial torgue, eli lukittumiseen vaadittava voima suhteellisen suuri verrattuna viscoon.

Etuna on myös se ihan kuin visconkin kans, että voi ajella myös takaveto päällä , eikä silloin ole mahdollisuutta että perä edessä on tönkkönä, koska vetoa , eli voimaa ei välity tälle levittävälle akselitapille.

Detroit locker on näiden tämän tyylisten lukkojen edeltäjä, ja sellaisella lantikalla olen ajanut jossa lukko oli, tuolloin ihmetytti se rallatus, mutta ei sillä ilmennyt tällaista kuvailemaasi tahatonta lukkiutumista käännettäessä


JA vielä tuohon canan viscon aukaisuun.... ihminen sen silikoniöljyn on sinne laittanut, saa sen sinne takaisinkin . Silikoniöljyjä / rasvoja on maailma pullollaan , kyllä sinne aina litkut löytyy :p
Viimeksi muokannut Act10nM4N, 11 Joulu 2017 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

ja jos jollakin kiinnostaa tuon tyyliset lukot, niiden toiminta ym , niitä on vaikka minkä nimisiä. videoita jne löytyy youtubesta
lunchbox locker , powertrax , aussie locker , spartan locker , internal locker , torq masters jne jne

Basically it will allow one tire to spin faster than the other, but it will never allow any tire to spin slower than the engine
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Karsta
4WD
Viestit: 188
Liittynyt: 02 Maalis 2016 20:49

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Karsta »

Tämähän selvensi ajatusmaailmaa suuresti. Kiitos! Täytyy varmaan tässä talvella tilata ja todeta. Tää menee offtopiciksi, mutta tuli mieleen tosta viscon nesteestä, voikohan sen viskositeetillä vaikuttaa viskon lukitusnopeuteen? Sehän on kai jonkunlainen "pumppu" jossa silikoniöljy toimii välittäjäaineena ja painaa kitkalevyjä kiinni toisiinsa.
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Erilaisella leikkausominaisuudella ja sitkostumisella lämmetessään omaavaa ainetta.
Silikoniöljyn viskositeetti ilmoitetaan mm CST asteikolla. suurempi luku=jäykempää. jäykempi=tiukempi yhteen purevuus. Se pointti siinä on miksi sanovat että "ei voi korjata , uusittava" on se että kotelomekanismi voi olla mallia laserhitsattu kasaan , ei avattava joissakin tapauksissa. Canan tapauksessa aukeaa eli ei ongelmaa. Öljyä vaan täytyisi saada sinne sopiva määrä lämpölaajenemisen tilan vuoksi. Mitä enemmän öljyä myös lisää levyihin kohdistuvaa puristusvoimaa lukittautumisen helpottamiseksi.

silikoniöljy on lämmetessää leikkaavaa/sitkostuvaa öljyä. Eli kun levyt hieroo toisiaan vasten, kun eripariluistoa tulee, alkaa öljy sitkostumaan/leikkaamaan levyjen välissä aiheuttaen kitkan suurenemisen ja täten "lukittautumisen"
Viimeksi muokannut vaughan, 14 Joulu 2017 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu taas vaihteeksi. Foorumin säännöt edelleen lukematta?
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 883
Liittynyt: 29 Elo 2009 13:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Onko tästä saatu tuloksia.? Uskaltaako laittaa kiinni reneen tollaisen,jos tulee tuolla jäällä ajeltua kylki edellä :?:
Hold my beer..
Avatar
janne007
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Loka 2014 08:22
Mönkijä:: Can-am Outlander 1000R Xmr -17
Paikkakunta: Kurikka

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja janne007 »

Tilattiin porukalla 6kpl lockkeria, laitetaan inffoa kun saadaan asenneltua. Toimimattomia viscon kuoria jos löytyy niin niistä voitaisiin hieroa kauppoja.
TEAM POHOJANMAA
West Coast ATV
CAN-AM OUTLANDER 1000R XMR -17
EX. CAN-AM OUTLANDER 500 DPS T3 -15
Lakeuden moottorikelkkailijat
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja TKT »

Millasella aikataululla suunnilleen saadaan käyttökokemuksia??
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Avatar
janne007
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Loka 2014 08:22
Mönkijä:: Can-am Outlander 1000R Xmr -17
Paikkakunta: Kurikka

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja janne007 »

Omia kokemuksia ei vielä oo. Suora lainaus kaverilta whatsappista "Hiljaisessa mettä ajossa ei kauheeta eroa ajettavuudessa, ainut että vetää heti! Pakittaessa kamala, et suorista sarvia ennenkuin irrotat kaasusta.. Tiellä ihan ok, ja kääntyy liukkaalla. Lumisella pellolla urku auki repii sarviin oikee kunnolla.. saattaa nevalla tulla ohjelmaa pultti pohjassa." ja ensimmäinen etukardaani poikki.

Oma odottaa viä hyllys
TEAM POHOJANMAA
West Coast ATV
CAN-AM OUTLANDER 1000R XMR -17
EX. CAN-AM OUTLANDER 500 DPS T3 -15
Lakeuden moottorikelkkailijat
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 883
Liittynyt: 29 Elo 2009 13:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Pakko taas kysellä kuulumisia,onko tullu kokemusta lisää?? Tänään kysyin viscon hintaa 685€ olis tiukka hinta kuulemma :oops:
Jos teillä ollaan noita pelaamattomia viscoja vailla,ni voisin vaihossa ottaa yhen pelaavan 8)
Hold my beer..
Avatar
janne007
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 04 Loka 2014 08:22
Mönkijä:: Can-am Outlander 1000R Xmr -17
Paikkakunta: Kurikka

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja janne007 »

Tämän näköstä sieltä yleensä löytyy kun lakkaa pelaamasta
Kuva
TEAM POHOJANMAA
West Coast ATV
CAN-AM OUTLANDER 1000R XMR -17
EX. CAN-AM OUTLANDER 500 DPS T3 -15
Lakeuden moottorikelkkailijat
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Ei näy kuva ainakaan täällä
Tykkipekkajr
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09

Re: Torq-masters lukko canan etuperään

Viesti Kirjoittaja Tykkipekkajr »

Tänne näkyy :0
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Vastaa Viestiin