Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Perustietot: 2011 TL-malli Outlander 500 EFI (1400km). Moottori hyvässä kunnossa ja vähänajettu ja tarkoin huollettu.

Kun olen tutkinut asiaa, niin 500cc ja 650cc erona on vain kampiakseli+kiertokanget. Lisäksi männäntappi on paksumpi 650cc moottorissa (sama kuin 800cc).
Onko männässä muutakin eroa, esim. korkeus?
Jos vain männäntappi on paksumpi, niin varmaan 500cc mäntiin voi koneistaan tarvittavat reijät paksummalle tapille?
Miten nokka ketjut, menevätkö ne uusiksi?
Entä jos nokkaketju menee uusiksi, niin pitääkö olla myös uusi nokkapyörä?

Jos männissä myös muita eroja, niin entä jos samalla asentaa kampiakselin ja 800cc sylinterit + männät?
Sopiiko enää 500cc kansi lainkaan?

Miten nämä can-am siemens ruiskusuuttimet, saako niitä vastaavia mistään muualta kuin marmoritiskiltä?

Jos haluat kysyä miksi en ostanut heti kerralla 800cc laitetta, niin vastaan että samassa liikkeessä oli samanikäinen ja todella käytetyn näköinen ja 10th/km ajettu 800cc laite ja hintaa oli 1500€ enemmän, + korkeammat vakuutusmaksut jne.

Odotan nyt asiallisia neuvoja ja jos sinulla on projektiini sopivia osia, niin ole hyvä kerro?
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 04:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja TKT »

650 ja 800:ssa on pitempi isku, joten kampiakseli, kiertokanget, pytyt ja männät vaihtoon. Samalla laittaa korkeapuristeisemmat männät ja kireemmän nokan... Powercommanderilla säätää seokset kohalleen. Ketjuista yms ei tarkempaa tietoa. Vois tosin kuvitella, että ketjun pituus muuttuu, kun laittaa korkeemmat pytyt. Mönkijävarikon pojat vois varmaan ohjeistaa tarkemmin tarvittaviin osiin...
Kannet on samat kaikissa kolmessa koneessa.
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Oulussa on poke ainakin rakennellut/viritittänyt can-am:a, onko muita joka ovat puuhastelleet samoissa merkeissä.?
Nyt en tunnista tuota poke:a ja tietääkö joku vieläkö hän harrastaa näitten laitteiden parissa? Mistä tavoittaa?

Katsoin varaosakuvat läpi ja yhteenvetona 650 ja 800 sama kampiakseli ja kiertokanget ja männäntappi.
500 ja 650 sama sylinteri ja poraus. Männäntappi on paksumpi. Männällä eri tuotenumero, onko männässä muuta eroa kuin isompi tapin reikä? Onko korkeuseroa?
Jakoketju kaikissa moottoreissa/sylintereissä sama ja samoin nokka-akselin hammaspyörä.
Nokka-akselit sitten erit joka moottorissa... onko joku testannut näitä ristiin? Mikä on yhdistelmä on paras?

Ebayssa myyvät OEM laatuista uutta 650-800 kampiakselia + kampia hintaan 334eur.
Vastaavat sylinterit + männät 124eur kipale (650-800)
Nokka-akselit 63eur kpl

Tuossa BRP osanumerot:
800cc
420219745 crank
420217425 rod
420296775 Piston Ass'y, 90.958 mm
420216270 Piston Pin
Front Head
20254433 Camshaft Sprocket, 42 Teeth
420297062 Silent Chain
420620025 Camshaft

650cc
420219745 crank
420217425 rod
420684110 Piston Ass'y, 81.958 mm
420216270 Piston Pin
420613887 Cylinder With Sleeve¨
Font Head
420254433 Camshaft Sprocket, 42 Teeth
420297062 Silent Chain
420620023 Camshaft

500cc
420219697 Crank
420217455 Rod
420684412 Piston Ass'y, 81.958 mm
420216311 Piston Pin
420613887 Cylinder With Sleeve
Font Head
420254433 Camshaft Sprocket, 42 Teeth
420297062 Silent Chain
420620742 Camshaft
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
meura
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja meura »

No juu. Yhden koneen olen päivittänyt 500->800.

Kampura, kiertokanget ja kk:n laakerit.
Momettiavain ja astelevy. Kiristys kolmiosainen. Ensin kahteen tiukkuuteen ja asteilla loput.
Männät ja sylinterit. Ruiskun suuttimet.
Yksittäiset tiivisteet (koko sarjaa ei kannata tilata, turhia tiivisteitä mukana)
Lambdan kierre pakoputkeen.
Powercommander/ tms. + penkitys.

Noin aluksi :)

Mika

PS: Tulihan siihen myös 800cc:n nokat. Poken rojektista jääneet, vähän käytetyt, uutta vastaavat ;)
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Tuota, kun päivitys 500->650 menisi ihan sillä Ebay:n kampura kiertokanki paketilla, olettaen että riittää kun männäntappille koneistaan reijät paksummalle tapille.
Onko sitten käytännössä iso ero 650cc ja 800cc välillä?
Jos lähtee vaihtamaan sylinterit ja männät, niin onko ne jo sama ottaa ne "big borena"?
Tosin Ebayn uudet vastaavat kuin OEM sylinteri (650 tai 800) + männät maksavat vain 124€ per/rööri, mutta big-bore satsit taitavat olla 1000€ luokkaa?

Arvelinkin että ruiskusuutimet pitää vaihtaa ja hankkia powercommander.

Mutta virittäjän tiehän on pitkä mutta kapea... joskus joku totesi minulle että "viritän varmaan ruohonleikkurinkin" :mrgreen: Kumpa olisi tiennyt totuuden :badgrin:

Ainiin alkuperöinen idea oli laittaa turbo kanikkaan, mutta kun haastattelin hemmoja, niin meinasivat että vaihda se "iso-lohkoon", 500:stkua ei heidän mukaan kannata turbottaa. sonta homma, kun minulla oli jo ahdin valmiiksi valittuna ja piirrettynä kuinka pakosarjamuutos tehdään ja kuinka lisärikastus hoidetaan. Ainut mikä mietitytti
oli sulaako koko mönkkäri sen ahtimen ja pakoputkiston päälle? =D>

Olihan sekin pieni haaste kuinka löydän tarpeeksi "sokean" katsastusmiehen joka vuosi, joka ei huomaa solmua putkessa?

En tiedä, entisellä valtion konttorilla tuli yksi 90 luvun catti porkke remmiahdettuna muutoskatsastettua... kun siitä oli turbo versio olemassa, niin sain vertailuautoksi sen turbon ja siihen +20% tehoja. Kun oli japanista tuotu, mutta onneksi ohjaus vesemmalla, sain katsastusmiehen epäilemään että sinä ei ole cattia ollut alkuperäisenä.
Silleen se pullahti sitten kirjohin ja kansiin, mutta tämän TL-mönkkärin muutoskatsastuksen ei pitäisi onnistua?
Eli pitänee mennä kuutiolla sitten eteenpäin...

Olisko jollakin minulle sopivia osia tarjolla?
Ja kaikki vinkit on tarpeen...

Ainiin, onko Oulun mönkkärimiehillä mitään yhteistallia, tai kokoontumispaikkaa?
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 12:28

Re: Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja jermu »

kannattaa miettiä josko samalla laittais kuitenki 840 pytyt... säädettynä voimaa saa kivasti ulos....
RAJU
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 06 Joulu 2007 20:36

Re: Can-am tietäjät hoi, nyt tarvitaan jeesiä 500->650(800)?

Viesti Kirjoittaja RAJU »

Hinta 1000usd, ei mahdu pudjettiin. Uudet 800cc sylinterit + männät 2 settiä yht 249€

Näillä näkymin muutos 800cc ja siihen pikku ahdin ja lisäruiskun ohjaus paineen mukaan.
Joko pirraa kansiin ja/tai sorvia männille ja puristusten lasku.

Saakohan nuita 800cc ruiskusuuttimia tarvikkeena? Siemensin valmistamiahan ne ovat?
Viimeksi muokannut cotcot, 21 Syys 2017 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu, säännöt!
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
Vastaa Viestiin