Can am jarru ongelman yleisyys

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Tuo taitaa olla tyypillinen takuu korjaus. Mulla oli Cf motossa sama homma ja takuuna vaihdettiin jarrunesteet, homma korjaantui pariks päiväksi....
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pappi kirjoitti:Voi kun kahva olisi edes jäykkä... Jarrujen hävitessä kahva painuu pohjaan kuin ajatus.............
Vasta taannoin tulin ajatelleeksi, että vakavan turvallisuusongelman lisäksi jarrujen häviäminen vaikeuttaisi olennaisesti myös työkäyttöä. Olisi minullakin jäänyt tänä keväänä kymmenet puut vetämättä ojan yli tai tielle ellei mönkijässä olisi jarruja....vinssaaminen kun ei jarruitta onnistu.
rkku
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Helmi 2015 11:28

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja rkku »

Ei sitä paljon tartte puita vinssata. Minä ainakin laitan ketjun puun pään ympäri ja koukkuun kiinni ja vie sitä sitten ajamalla eteenpäin . Pienen pätkän voi joskus jouttua ojan yli vetämään vinssillä mutta ketjulla puuhun kiinni ei tartte jarruja. Harvemmin se mönkijän paino riittää pitämään sitä palkallaan , kun vinssi jaksaa vetää niin paljo. Nelivedolla pärjää aika pitkälle.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paljon on pitänyt puita vinssata.

Omassa metsässä joutui kaatamaan koivuja ojan läheltä sen yli eikä kaksisesti ollut tilaa vetää mönkijällä ajamalla, seuraava ojakin vastassa. Vinssillä kun veti tyven ajouran viereen ja katkoi puuta sopivaan mittaan niin latvapään sai vetaista käsin viereen.
Taannoin harvennettiin vanhaa parisataa metriä pitkää koivukujaa pojan talolla, isoja puita ja lupa kaataa pellolle jotka naapurin omistuksessa. Käytännössä pakko vetää vinssillä ensin tyvi tielle, jotta sai vedettyä koko puuta ensin tielle viereisiä puita vaurioittamatta ja edelleen tietä pitkin paikalle jossa karsitaan. Tämä hoitui niin että kun oli vedetty puun tyvi vinssillä aivan keulan lähelle jatkettiin vetämistä pakilla pitkin koivukujaa pihaan ja edelleen karsintapaikalle.
Mönkijän paino jarrujen avulla riitti pitämään laitteen paikallaan 100% tehdyistä vinssauksista molemmilla työmailla. Ellei mönkijässä olisi jarruja, joutuisi tietysti kiinnittämään sen sopivaan puuhun (vaikka ketjulla, ellei haittaa puun vaurioituminen) mutta kun on jarrut voi pitää niillä paikallaan eikä mene värkkäämiseksi, työnteko sujuu jouhevasti. Näin meillä.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja ATC »

Jarrujen häviäminen etenkin talvella. Omani korjaantui kun huolto takuuseen veti jarruletkut koneen alta. Alunpitäen ne kulkee koneen päällä ja on alttiina kuumumiselle ja silloin ilmeisesti muodostuu ilmaa letkuihin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2308
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Onko mitään mahdollisuutta saada kuvia toteutuksesta? Sen verran tympee homma noiden jarrujen ilmaaminen, että letkujen siirto on ulkoistettava toimenpide.

Joku voisi mittailla lämpömittarilla kuinka kuumassa nuo letkut moottorin päällä ovat.

Kiitos vinkistä.
JiiäMOo
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Marras 2018 22:59

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja JiiäMOo »

Itellä ruukaa kadota jalkajarru kun mönkijä seisoo pitempiä aikoja tallissa.. Ettei se kuumana ainakaan sielä ole :mrgreen:
450 pro
Jii.Pee
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 09 Kesä 2020 08:52

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Ei toimi jarrut vielä 2020 mallissakaan.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Kun tätä viestiketjua lukee niin tulee mieleen että onko itselle sattunut joku "maanantai" yksilö kun jarrujen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja ajettu sentään jo yli 19000 km ja ikääkin jo 6 vuotta Outlanderilla. Huumorimiehet varmaan ymmärtää mitä tarkoitin maanantaiyksilöllä.
Bigred300
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Touko 2015 19:42

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Bigred300 »

-15 vuonna yleisty nämä ongelmat, sulla vissiin vanhempi.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Joo, on vanhempi. Alkuvuodesta 2014 rekisteröity, joten valmistunut todennäköisesti joskus vuoden 2013 loppupuolella.
Jii.Pee
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 09 Kesä 2020 08:52

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Menipä mutka hieman pitkäksi kun ei jarrut pelanneet. Onneksi ei ollut ojaa ja just mönkijän mentävä aukko puiden välissä.
Pumppis
6WD
Viestit: 623
Liittynyt: 22 Tammi 2012 14:35
Paikkakunta: Askola

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Pumppis »

Eikö kukaan tee trafille ilmoitusta. Tässä on takaisinkutsun paikka.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 883
Liittynyt: 29 Elo 2009 13:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Eikai siin olis mitää mielenkiintoo, jos jarrut löytys joka kerta :lol:
Hold my beer..
Jii.Pee
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 09 Kesä 2020 08:52

Re: Can am jarru ongelman yleisyys

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Kait nuissa 80kmh malleissa jarrut pelaa? Pitää huollossa käskeä katsoa niitä. Aiemmin sanoin huollossa että seisontajarru ei oikein pidä. Vastasi naurahtaen että odotappa niin pian häviää jalkajarrut :roll:

En kyllä ymmärrä miten sitä jalkajarrua voi edes käyttää. Sehän polin on ylempänä kuin jalka niin ei mulla ainakaan nilkka taivu niin paljon että voisin pitää jalkaa polkimella ajaessa, ilman että se on pohjassa koko ajan. Sehän pitäisi olla paljon alempana niin kuin mopoissa. Toki niin sitä voi käyttää että nostaa koko jalan siihen päälle vaan todella hidasta ja vaikeaa. Muutenkin tottunut että jarrua käytetään vasemman käden yhdellä tai kahdella sormella niin tämä laite todellakin tuntuu siltä ettei jarruja ole.
Vastaa Viestiin