dealer kirjoitti:Mikä Can-Am sinulla on ? Itse harkinnut nykyiseen mönkijään samaa mutta 450Pro ei saa muunnosspacereita järkevästi mistään.
Mulla on tässä syksyllä ostettu Outlander MAX PRO+ 570 T, vuoden 2020 malli.
Alkuperäiset vakio renkaat on edessä 205/90B12 ja takana 255/70B12
Vaikka merkintä on tuollainen ja eturenkaista tulee laskennallisesti hieman suuremmat ( 205/25,4 * 90/100 * 2 + 12 = 26,5" vs 255/25,4 * 70/100 * 2 +12 = 26,1") , niin kyllä ne ihan saman kokoisilta vaikuttaa. Molemmissa on myös toinen merkintä 26x10.00B12 ja 26x8.00B12, joissa tuo ensimmäinen 26 tarkoittaa renkaan halkaisijaa.
Ostin jo 15 tuuman vanteet, jotka sopivat suoraan mönkijän pulttijakoon, paikalliselta jälleenmyyjältä.
Katselin ensin myös muunnos spacereita ja muistaisin nähneeni loukkossa tai mönkijävarikolla 4x137 -> 4x100 adapterin, mutta en löytänyt sitä enää. Ehkä se on poistunut valikoimasta.
Suoraan mönkijän pulttijakoon sopivat vanteet ovat kyllä yleensä kallimpia, kuin vastaavat uudet auton vanteet, mutta eivät ne adapteritkaan ilmaisia ole. Ajattelin että renkaita voisi sitten paljon helpommin vaihtaa takaisin alkuperäisiin, jos välissä ei olisi adapteria. En tiedä onko olemassa adaptereita, jotka saisi kiinni alkuperäisiin "tappeihin" ilman niiden poistamista, mutta jos on, niin ne varmasti vievät renkaita aika paljon enemmän ulospäin. Sitten taas jos adaptereiden kanssa pitää lyödä vanhat tapit pois ja laittaa läpipultilla kiinni, niin sitä ei enää ihan helposti vaihdeta takaisin aluperäiselle vanteelle.
Näissä vanteissa ET on 0, joten rengas menee vakio renkaaseen nähden hieman enemmän ulos.
Ja niille jotka pähkäilevät, mitä se tarkoittaa, niin jälleen kerran auton vanteissa ET ilmoitetaan yleensä eri tavalla kuin mönkijän vanteissa paitsi joskus, kuten tässä tapauksessa. Ihmettelin tätä itsekin aluksi, joten ehkä tästä on jollekin muullekin hyötyä. Mönkijän renkaissa ilmoitetaan yleensä ET 4+3, 4+2, 5+2 tai vastaavaa, kun taas auton renkaissa ilmoitetaan ET 35, 40 tai vastaavaa. No, auton renkaissahan ET eli offset mitataan siitä vanteen keskeltä, jos se on 0, niin se kiinnityspinta on ihan keskellä vannetta, jos se on 40, niin kiinnityspinta on 40mm ulospäin, eli rengas menee sisemmäs autoa kohti, kuin jos se olisi 0. Sopiva ET riippuu tietysti siitä miten auto on suunniteltu, kuinka leveä vanne on, mahtuuko rengas sinne jne.
Mönkijän vanteissa ET ilmoitetaan siten, että ensimmäinen luku tarkoittaa kiinnityspinnan etäisyyttä vanteen takaa mitattuna tuumina (tarkalleen ottaen sen reunan sisäpinnasta, jota vasten kumi tulee) ja toinen luku on vastaava mitta etureunasta mitattuna. Näistä kahdesta luvusta tulee yhteen laskettuna myös vanteen leveys. Niinpä jos ET on 0 ja vanteen leveys on 7 tuumaa, niin se voitaisiin ilmaista myös ET 3,5+3,5.
Outlanderin alkuperäisen vanteen ET:tä ei löydy käyttöohjeesta, eikä se netistäkään ihan helposti selviä, mutta se on vissiin takarenkaissa 5,4+2,1 ja eturenkaissa 4,6+1,4, takavanne on 7,5" ja etuvanne 6" leveä. Molemmissa offset keskeltä mitattuna on siis 41mm, eli renkaat on samassa linjassa, joskin eri levyiset.
Tuo mönkijävanteiden tapa ilmaista ET on kyllä toisaalta kätevä. Esim. tuosta näkee nyt suoraan, että eturenkaassa sisäpuolen ET muutttu 4,6 -> 3,5 eli sinne jää vajaa tuuma enemmän tilaa. Ulkoreunan ET muutttu 1,4 -> 3,5 , eli rengas menee n. 2 tuumaa enemmän ulos.
jallu63 kirjoitti:Oletko katsonut vannetukun sivustoa? Jaonmuutosadaptereita tarjolla joitain kokoja. Keskihinta noin 35 e/ kpl.
Ei löydy.