Spyder
- PrebenElkjaer#10
- 2WD
- Viestit: 50
- Liittynyt: 22 Heinä 2005 11:05
- Mönkijä:: Eiger
- Viesti:
Spyder
TM:n alustus...Loput lehdessä
Can-Am Spyder roadster
Tie kutsuu – mikään ei ole ennallaan!
Markku Lindell
Kolmipyöräinen Can-Am Spyder on jotakin moottoripyörän ja avonaisen urheiluauton väliltä. Joku voi nähdä siinä moottorikelkankin pääpiirteet – sukset ja telamatto on vain vaihdettu pyöriin.
Brp (Bombardier Recreational Products) julkisti 5. helmikuuta 2007 San Diegossa Kaliforniassa ensimmäisen liikenteeseen suunnitellun ajoneuvonsa, Can-Am Spyderin. Kolmipyörä, jossa on kaksi pyörää edessä ja yksi takana, on ainutlaatuinen tekniikaltaan ja lumoava muotoilultaan. Valmistaja luonnehtii Spyderiaan moottoripyörän ja avonaisen urheiluauton mielihyvää tuottavien ominaisuuksien summaksi.
Can-Am Spyderin voimanlähteenä on Brp-Rotax 990 V-Tvin, nelitahtinen kaksisylinterinen V-moottori, jonka iskutilavuus on 998 cm3. Kyseinen moottori on jo niittänyt mainetta sekä kilpailuissa että maanteillä. Moottorihan esiintyy eri versioina esimerkiksi Aprilia ETV 1000 Caponord- ja RSV 1000 Mille R -moottoripyörissä. Spyderin moottori antaa tehoa 79 kW (106 hv) käyntinopeudella 8500 r/min, ja vääntöä on parhaimmillaan 104 Nm kierroslukemilla 250.
Spyder painaa vain 316 kg kuivana, ja sille luvataan huippunopeudeksi 180 km/h sekä 0–100 km/h kiihtyvyydeksi 4,7 s. Polttoainetta kerrotaan kuluvan keskimäärin noin 6,7 l/100 km.
Brp:llä kolmipyöräisen ajoneuvon suunnittelua kutsutaan Y-rakenteeksi, joka tulee Spyderin kolmen pyörän muodostamasta kuviosta. voimansiirrossa kytkin ja vaihteisto ovat rakenteeltaan ja käytöltään kuin moottoripyörässä. Ykkösvaihteen "alla" on myös erillisestä vasemman ajokahvan vivusta kytkettävä peruutusvaihde. Valinnaisena varusteena Spyderiin on saatavana sähköisesti vaihtava viisivaihteinen "nappivaihteisto". Ainoastaan jarrukahva oikealta kädeltä puuttuu, sillä jarruja käytetään oikealla jalalla jarrupolkimesta. Järjestelyllä on varmistettu ja yksinkertaistettu hidastamista ja pysäyttämisen hallintaa, sillä Spyderin lukkiutumattomat jarrut ja koko ajonhallintajärjestelmä on aina mukana kaikissa ajotilanteissa. Ohjausta keventämässä on ajonopeuden ja ohjausvoiman tunnistava sekä niiden mukaan säätyvä ohjaustehostin.
Maahantuojan mukaan Spyder saadaan myyntiin Suomessa keväällä 2008. Keski-Euroopassa Spyderin hinta on noin 16 000–18 000 euroa mallista riippuen, joten meillä moottoripyöräveron rasittaman hinnan voisi arvioida kohoavan 21000–25000 euroon.
SPYDERILLA ajamista ei pitäisi verrata autolla eikä moottoripyörällä ajamiseen. Ajossa sen avonaisuus antaa kyllä samankaltaisen vapauden tunteen kuin moottoripyörä tai avonainen urheiluauto. Ehkä konevoiman läheisyys, välitön tuntuma tiehen ja ajotapahtuman tasapainoisuus ovat niitä tekijöitä, joilla Spyder tuottaa aivan omaa luokkaansa olevan ajonautinnon. Se pitää kokea itse!
(Tiivistelmä Markku Lindellin artkkelista TM 6/06, s. 4-5)
Can-Am Spyder roadster
Tie kutsuu – mikään ei ole ennallaan!
Markku Lindell
Kolmipyöräinen Can-Am Spyder on jotakin moottoripyörän ja avonaisen urheiluauton väliltä. Joku voi nähdä siinä moottorikelkankin pääpiirteet – sukset ja telamatto on vain vaihdettu pyöriin.
Brp (Bombardier Recreational Products) julkisti 5. helmikuuta 2007 San Diegossa Kaliforniassa ensimmäisen liikenteeseen suunnitellun ajoneuvonsa, Can-Am Spyderin. Kolmipyörä, jossa on kaksi pyörää edessä ja yksi takana, on ainutlaatuinen tekniikaltaan ja lumoava muotoilultaan. Valmistaja luonnehtii Spyderiaan moottoripyörän ja avonaisen urheiluauton mielihyvää tuottavien ominaisuuksien summaksi.
Can-Am Spyderin voimanlähteenä on Brp-Rotax 990 V-Tvin, nelitahtinen kaksisylinterinen V-moottori, jonka iskutilavuus on 998 cm3. Kyseinen moottori on jo niittänyt mainetta sekä kilpailuissa että maanteillä. Moottorihan esiintyy eri versioina esimerkiksi Aprilia ETV 1000 Caponord- ja RSV 1000 Mille R -moottoripyörissä. Spyderin moottori antaa tehoa 79 kW (106 hv) käyntinopeudella 8500 r/min, ja vääntöä on parhaimmillaan 104 Nm kierroslukemilla 250.
Spyder painaa vain 316 kg kuivana, ja sille luvataan huippunopeudeksi 180 km/h sekä 0–100 km/h kiihtyvyydeksi 4,7 s. Polttoainetta kerrotaan kuluvan keskimäärin noin 6,7 l/100 km.
Brp:llä kolmipyöräisen ajoneuvon suunnittelua kutsutaan Y-rakenteeksi, joka tulee Spyderin kolmen pyörän muodostamasta kuviosta. voimansiirrossa kytkin ja vaihteisto ovat rakenteeltaan ja käytöltään kuin moottoripyörässä. Ykkösvaihteen "alla" on myös erillisestä vasemman ajokahvan vivusta kytkettävä peruutusvaihde. Valinnaisena varusteena Spyderiin on saatavana sähköisesti vaihtava viisivaihteinen "nappivaihteisto". Ainoastaan jarrukahva oikealta kädeltä puuttuu, sillä jarruja käytetään oikealla jalalla jarrupolkimesta. Järjestelyllä on varmistettu ja yksinkertaistettu hidastamista ja pysäyttämisen hallintaa, sillä Spyderin lukkiutumattomat jarrut ja koko ajonhallintajärjestelmä on aina mukana kaikissa ajotilanteissa. Ohjausta keventämässä on ajonopeuden ja ohjausvoiman tunnistava sekä niiden mukaan säätyvä ohjaustehostin.
Maahantuojan mukaan Spyder saadaan myyntiin Suomessa keväällä 2008. Keski-Euroopassa Spyderin hinta on noin 16 000–18 000 euroa mallista riippuen, joten meillä moottoripyöräveron rasittaman hinnan voisi arvioida kohoavan 21000–25000 euroon.
SPYDERILLA ajamista ei pitäisi verrata autolla eikä moottoripyörällä ajamiseen. Ajossa sen avonaisuus antaa kyllä samankaltaisen vapauden tunteen kuin moottoripyörä tai avonainen urheiluauto. Ehkä konevoiman läheisyys, välitön tuntuma tiehen ja ajotapahtuman tasapainoisuus ovat niitä tekijöitä, joilla Spyder tuottaa aivan omaa luokkaansa olevan ajonautinnon. Se pitää kokea itse!
(Tiivistelmä Markku Lindellin artkkelista TM 6/06, s. 4-5)
Suzuki Eiger 4x4 LT-A400/F Quadmatic
Spyderin proto? http://www.youtube.com/watch?v=RXqsnbYpwPo
Tuotantomalli: http://www.youtube.com/watch?v=s40RtrK3lN0
Tuotantomalli: http://www.youtube.com/watch?v=s40RtrK3lN0
Kylätason mönkijäkuski
Tuli tänään koeajettua Spyder, on mielenkiintoinen laite. Kytkin ja ohjaus tehostettu, sain jopa kallistuksen vakautusjärjestelmän aktivoitumaan
Kevyt, miellyttävä ajaa, potkuakin tuntuu olevan (varauksella), vaikka prätkämallin pannusta kutitettu melkein 60 kaakkia enempi. Luulin että kytkin luistaa, mutta 195 levynen musta vana jäi asvalttiin
Innovatiivisia teknisiä ratkaisuja,mm säilytysluukun/penkin lukitus, pakkisydeemi jne...
Viimeistely vimpan päälle.
Hmm, ehkä vasta ensikesäksi saa vekottimen... Ovh 22 500, keltainen 23 000 ja tulossa ilmeisesti nappivaihteinen peli, jossa puoliautomaattikytkin.
Asusteet oli piste i:n päälle.
Pitää ottaa buranaa notta kuume menisi ohi...
Veikkaan että jonkun vuoden kuluttua ajetaan merkkiluokkaa motoa tai vastaavaa...

Kevyt, miellyttävä ajaa, potkuakin tuntuu olevan (varauksella), vaikka prätkämallin pannusta kutitettu melkein 60 kaakkia enempi. Luulin että kytkin luistaa, mutta 195 levynen musta vana jäi asvalttiin

Innovatiivisia teknisiä ratkaisuja,mm säilytysluukun/penkin lukitus, pakkisydeemi jne...
Viimeistely vimpan päälle.
Hmm, ehkä vasta ensikesäksi saa vekottimen... Ovh 22 500, keltainen 23 000 ja tulossa ilmeisesti nappivaihteinen peli, jossa puoliautomaattikytkin.
Asusteet oli piste i:n päälle.
Pitää ottaa buranaa notta kuume menisi ohi...

Veikkaan että jonkun vuoden kuluttua ajetaan merkkiluokkaa motoa tai vastaavaa...
Testattua tuli juu.Tehoja ainakin tuollaiselle pelille aivan riittävästi. Ei tarvii kuin laittaa vaihde silmään, kevyt kahvankääntö ja uutta pesään. Kyllä kiihtyy! Koeajopelissä oli tosin jotain häikkää, välillä jäi miettimään ja pätkimään kun kaasun avas kokonaan
Moottoritienopeuksissa jotenkin tuntui levottomalta toi etupää ainakin kiihdytyksissä, tehostin jää pelistä pois 50km/h jälkeen. Muuten ihan jees ajettava
Takapyörä vetää ja veto on toteutettu remmillä. Vaihteet kuten moottoripyörässä lukuunottamatta pakkia. Digitaalinäytössä ajotietokone monipuolisilla toiminnoilla.
Aika huikea peli, rekisteröity L5-luokkaan ja vakuutukset moottoripyörävakuutukset. Hinta? No,millaisia 1000cc pyörämalleja tuolla 23000e saa?
Ei ole näillä palkoilla tarvinnu perehtyä
Kokemuksenahan toi on ainutlaatuinen, kannattaa käydä testaamassa.

Moottoritienopeuksissa jotenkin tuntui levottomalta toi etupää ainakin kiihdytyksissä, tehostin jää pelistä pois 50km/h jälkeen. Muuten ihan jees ajettava

Takapyörä vetää ja veto on toteutettu remmillä. Vaihteet kuten moottoripyörässä lukuunottamatta pakkia. Digitaalinäytössä ajotietokone monipuolisilla toiminnoilla.
Aika huikea peli, rekisteröity L5-luokkaan ja vakuutukset moottoripyörävakuutukset. Hinta? No,millaisia 1000cc pyörämalleja tuolla 23000e saa?
Ei ole näillä palkoilla tarvinnu perehtyä

Kokemuksenahan toi on ainutlaatuinen, kannattaa käydä testaamassa.
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER