Spyder

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
PrebenElkjaer#10
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 22 Heinä 2005 11:05
Mönkijä:: Eiger
Viesti:

Spyder

Viesti Kirjoittaja PrebenElkjaer#10 »

TM:n alustus...Loput lehdessä

Can-Am Spyder roadster

Tie kutsuu – mikään ei ole ennallaan!
Markku Lindell

Kolmipyöräinen Can-Am Spyder on jotakin moottoripyörän ja avonaisen urheiluauton väliltä. Joku voi nähdä siinä moottorikelkankin pääpiirteet – sukset ja telamatto on vain vaihdettu pyöriin.

Brp (Bombardier Recreational Products) julkisti 5. helmikuuta 2007 San Diegossa Kaliforniassa ensimmäisen liikenteeseen suunnitellun ajoneuvonsa, Can-Am Spyderin. Kolmipyörä, jossa on kaksi pyörää edessä ja yksi takana, on ainutlaatuinen tekniikaltaan ja lumoava muotoilultaan. Valmistaja luonnehtii Spyderiaan moottoripyörän ja avonaisen urheiluauton mielihyvää tuottavien ominaisuuksien summaksi.

Can-Am Spyderin voimanlähteenä on Brp-Rotax 990 V-Tvin, nelitahtinen kaksisylinterinen V-moottori, jonka iskutilavuus on 998 cm3. Kyseinen moottori on jo niittänyt mainetta sekä kilpailuissa että maanteillä. Moottorihan esiintyy eri versioina esimerkiksi Aprilia ETV 1000 Caponord- ja RSV 1000 Mille R -moottoripyörissä. Spyderin moottori antaa tehoa 79 kW (106 hv) käyntinopeudella 8500 r/min, ja vääntöä on parhaimmillaan 104 Nm kierroslukemilla  250.

Spyder painaa vain 316 kg kuivana, ja sille luvataan huippunopeudeksi 180 km/h sekä 0–100 km/h kiihtyvyydeksi 4,7 s. Polttoainetta kerrotaan kuluvan keskimäärin noin 6,7 l/100 km.

Brp:llä kolmipyöräisen ajoneuvon suunnittelua kutsutaan Y-rakenteeksi, joka tulee Spyderin kolmen pyörän muodostamasta kuviosta. voimansiirrossa kytkin ja vaihteisto ovat rakenteeltaan ja käytöltään kuin moottoripyörässä. Ykkösvaihteen "alla" on myös erillisestä vasemman ajokahvan vivusta kytkettävä peruutusvaihde. Valinnaisena varusteena Spyderiin on saatavana sähköisesti vaihtava viisivaihteinen "nappivaihteisto". Ainoastaan jarrukahva oikealta kädeltä puuttuu, sillä jarruja käytetään oikealla jalalla jarrupolkimesta. Järjestelyllä on varmistettu ja yksinkertaistettu hidastamista ja pysäyttämisen hallintaa, sillä Spyderin lukkiutumattomat jarrut ja koko ajonhallintajärjestelmä on aina mukana kaikissa ajotilanteissa. Ohjausta keventämässä on ajonopeuden ja ohjausvoiman tunnistava sekä niiden mukaan säätyvä ohjaustehostin.

Maahantuojan mukaan Spyder saadaan myyntiin Suomessa keväällä 2008. Keski-Euroopassa Spyderin hinta on noin 16 000–18 000 euroa mallista riippuen, joten meillä moottoripyöräveron rasittaman hinnan voisi arvioida kohoavan 21000–25000 euroon.

SPYDERILLA ajamista ei pitäisi verrata autolla eikä moottoripyörällä ajamiseen. Ajossa sen avonaisuus antaa kyllä samankaltaisen vapauden tunteen kuin moottoripyörä tai avonainen urheiluauto. Ehkä konevoiman läheisyys, välitön tuntuma tiehen ja ajotapahtuman tasapainoisuus ovat niitä tekijöitä, joilla Spyder tuottaa aivan omaa luokkaansa olevan ajonautinnon. Se pitää kokea itse!

(Tiivistelmä Markku Lindellin artkkelista TM 6/06, s. 4-5)
Suzuki Eiger 4x4 LT-A400/F Quadmatic
vaski
6WD
Viestit: 319
Liittynyt: 19 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja vaski »

Suomen markkinoille 2008 keväällä tulossa mutta tulevana suvena vissii pitäs koeajo kappale saapua. Sikäli mielenkiintoinen kapine että jos kohdalle sattuu joutuu kyllä maistiaiset ottamaan.
L5e luokka -> vakuutukset vrt: moottoripyörä, B kortti, Hhmm... :!:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kylätason mönkijäkuski
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

Kuva

8) :lol: 8)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

JR:än lähettämän kuvan perusteella Spyderin kehitys alkoi jo 1900 luvun alkupuolella. Kuvasta on helppo tunnistaa testikuskeina toimivat Oulun vauhtivaarit hiukan nuorempana eli ATC ja Poke, kohteliaita herrasmiehiä kun on kansakoulun opettajankin otettu kuvaan mukaan... :lol: :lol: :lol:
Kylätason mönkijäkuski
wild
6WD
Viestit: 542
Liittynyt: 06 Kesä 2005 20:42
Paikkakunta: vantaa can-am 650 xt

Viesti Kirjoittaja wild »

:lol:
no nyt se vaan on niin mukavaa
PG
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 17 Tammi 2007 19:32
Paikkakunta: Olkiluoto

Viesti Kirjoittaja PG »

Tuli tänään koeajettua Spyder, on mielenkiintoinen laite. Kytkin ja ohjaus tehostettu, sain jopa kallistuksen vakautusjärjestelmän aktivoitumaan :shock:
Kevyt, miellyttävä ajaa, potkuakin tuntuu olevan (varauksella), vaikka prätkämallin pannusta kutitettu melkein 60 kaakkia enempi. Luulin että kytkin luistaa, mutta 195 levynen musta vana jäi asvalttiin :oops:

Innovatiivisia teknisiä ratkaisuja,mm säilytysluukun/penkin lukitus, pakkisydeemi jne...
Viimeistely vimpan päälle.

Hmm, ehkä vasta ensikesäksi saa vekottimen... Ovh 22 500, keltainen 23 000 ja tulossa ilmeisesti nappivaihteinen peli, jossa puoliautomaattikytkin.

Asusteet oli piste i:n päälle.

Pitää ottaa buranaa notta kuume menisi ohi... :?
Veikkaan että jonkun vuoden kuluttua ajetaan merkkiluokkaa motoa tai vastaavaa...
PG
3WD
Viestit: 90
Liittynyt: 17 Tammi 2007 19:32
Paikkakunta: Olkiluoto

Viesti Kirjoittaja PG »

oho
Viimeksi muokannut PG, 13 Kesä 2007 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puuhis
6WD
Viestit: 485
Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

kylläpäs huippuvääntö saavutetaan matalilla kierroksilla :lol: :lol: :lol: :-#
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Testattua tuli juu.Tehoja ainakin tuollaiselle pelille aivan riittävästi. Ei tarvii kuin laittaa vaihde silmään, kevyt kahvankääntö ja uutta pesään. Kyllä kiihtyy! Koeajopelissä oli tosin jotain häikkää, välillä jäi miettimään ja pätkimään kun kaasun avas kokonaan :shock:
Moottoritienopeuksissa jotenkin tuntui levottomalta toi etupää ainakin kiihdytyksissä, tehostin jää pelistä pois 50km/h jälkeen. Muuten ihan jees ajettava 8)
Takapyörä vetää ja veto on toteutettu remmillä. Vaihteet kuten moottoripyörässä lukuunottamatta pakkia. Digitaalinäytössä ajotietokone monipuolisilla toiminnoilla.

Aika huikea peli, rekisteröity L5-luokkaan ja vakuutukset moottoripyörävakuutukset. Hinta? No,millaisia 1000cc pyörämalleja tuolla 23000e saa?
Ei ole näillä palkoilla tarvinnu perehtyä :lol:
Kokemuksenahan toi on ainutlaatuinen, kannattaa käydä testaamassa.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Käykää hyvät immeiset testaamassa peli jos mahdollista, huikea kokemus.

Saattoi muuten Cooleri johtua luistonestosta tuo pätkiminen.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Joko laitoit Reneen vaihtolistalle ja Hämppis tilalle? :D
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Tais esittelijöitä tympästä, pari tyyppiä siinä kiersi uusinta kierroksilla koko ajan.



Varmaan pari markkaa kulkee, kuulin.. :mrgreen:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

:lol: :lol: :lol: :lol: että näin... :lol: :lol: :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
MR Charger
6WD
Viestit: 896
Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
Mönkijä:: HELL RACER

Viesti Kirjoittaja MR Charger »

Pojat on poikia.. :lol:
Vastaa Viestiin