Derbi DXR 250 viritys

Keskustelua SMC mönkijöistä.
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Nyt on SMC 300 kiihdytyspumpullinen kaasari 125 suuttimella kinni ja pelaa pikaisen koeajon perustella ihan jees. Kiitos vaan Lamoksella taas hyvästä palvelusta =D>

Tuntuu että vetoja olisi jopa hieman enemmän kuin tuplilla. Tosin nehän olivat liian isoilla suuttimilla että sekin voi vaikuttaa. Huippunopeus on suunnilleen sama kuin ennenkin, 105 mittariin vakiovälityksillä kun ei se oikein jaksa kiertää enempää. Jos viikonloppuna saisi 36 rattaan paikoilleen niin voisi koittaa mitä se vaikuttaa kulkupuoleen.

Kännyvideo parista hätäisestä vedosta, molemmissa päissä mennään ykkösellä tassut pystyssä kuvan ulkopuolella :) Noin 85-90 ehtii ottaa vauhtia tuolla välillä.

http://www.youtube.com/watch?v=5uwlSEhodIU
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja dillen »

hienosti tuo näytti menevän...mä luulen että se sytkä boxi eli cdi box rajoittaa niin paljon ennakkoa tai katkaisee sytkän ettei taho saada enempää mittariin... jossain 106-107km/h mittarin mukaan niin tuntuu kun katkaisee sytytyksen...onkos kellään tietoa millä kierroksilla on rajoitin joka katkaiseen hetkellisesti sytytyksen...eli ylä kierros rajoitin...
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Itse en usko että siellä on mitään varsinaista rajoitinta joka lyö päälle. 10500 kiersi dynossa ja tuskin tuo ottaa niitä kierroksia viitosella. Ennakkokäyrä on varmaankin laskeva, mutta tuskin mitään katkomista tehdään. Yksi idea tuossa oli että tekisi sellaisen vauhtipyörän jossa staattista ajoitusta on aikaistettu 5 astetta ja katsoisi tuleeko siitä lisää ytyä. Tulisi noin 15 astetta alhaalla ja 30 astetta ylhäällä ennakkoa mikä olisi lähempänä sitä mitä pitäisi.

Hyytyminen johtuu varmasti tehokäyrän muodosta joka alkaa laskea voimakkaasti 8000 rpm jälkeen. Välityksillä uskoisin että tuon saa menemään kovempaa, mutta katsotaan nyt. Ilmanvastus on kova jo noissa vauhdeissa ja tehoa pitäisi olla enemmän että jaksaisi mennä kovempaa. Etulokarien leikkely voisi tuoda ~5 km/h lisää huippuja mutta toisaalta mitäpä siitä on iloa...
sniveri
4WD
Viestit: 192
Liittynyt: 09 Touko 2006 20:45
Mönkijä:: CPI xs 250 TIC´07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja sniveri »

Juu ei siellä boksissa mitään rajointinta ole vaan se sytytyskäyrä on laskeva huippukierroksilla, jossain näistä kiinan CDI-poksin käyristä oli kuvakin, joka ainakin osui CPI:n boksin ulkonäön kanssa samoihin. Mulla ei ainakaan alkanut ikinä pätkimään yläkierroksilla, hyytymään kylläkin.

En tiedä näistä sähköhommista juuri mitään, mutta uuden vauhtipyörän tekeminen vaikuttaa melko hankalalta verrattuna siihen että mielummin siirtäisi sitä triggeri-anturia sen 5 astetta jolla sytytys signaalia tuotetaan cdi-boksille.
- Joka helvatin vehkeessä tarvii olla "varoitus hengenvaara"-tarra kyljessä -
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Oon käsittänyt että se anturi on poterossa ettei mahtuisi siirtämään? Se olisi tietysti helpoin tehdä.

Vauhtipyörän tekemisellä tarkoitin että ostaa toisen vauhtipyörän ja siirtää sitä metallilätkää siitä vauhtiksen kyljestä jota se anturi siis lukee. Vaikka rälläköi pois toista reunaa ja tekee migillä jatkoa toiseen laitaan kun ensi laskee paljonko 5 astetta on milleinä vauhtiksen kehällä.
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja dillen »

itse epäilin sitä kans ettei olis kierroksen rajoitinta mutta ku toi mun tekee just silleen niinku olis et en sit tiedä olisko näihin uudempiin tehty sellanen...ku ajaa ja mittarissa on sellanen 106-107km/h ja kun pitää kaasua pohjassa koko ajan niin se pätkäsee silleen ku rajoitin löis kerran virrat poikki ja palaa takas ku vauhti tippuu 100km/h niin taas meno jatkuu kunnes taas 106-107km/h ja taas sama uudestaan niin monta kertaa se tekee ton ku vaan viittii kaasua pohjassa ajaa...onkin tarkoitus hommata nokka ja ohjelmoitava cdi-box ja jossain vaiheessa kone auki ja kattoa mitä sen on syöny :D onhan sillä ajettu 11800km eikä vielä ole ollut vuotta toi härpäke ja uutena ostin ton...
sniveri
4WD
Viestit: 192
Liittynyt: 09 Touko 2006 20:45
Mönkijä:: CPI xs 250 TIC´07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja sniveri »

Jos nyt ihan oikein laskeskelin niin sitä anturia pitäs kehän ulkolaidalla siirtää se 3-5mm että sais ton 5 astetta, jos siis kehän halkaisija on joku 70-100mm. Ei ole tullut tuota mitattua. Vaikka ois poterossa niin luulis että ton verran löytyy pelivaraa kun muuttaa anturin kiinnitysreiät "pitkiksi" ja vaikka päistä auki. Tää nyt oli vaan tällasta arvuuttelua.
- Joka helvatin vehkeessä tarvii olla "varoitus hengenvaara"-tarra kyljessä -
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja dillen »

en muistanu mitata sillon ku kaverilta oli auki että mitä oli se vauhtipyörän halkaisija mutta eiköhän se 70-100mm välillä oo...jos joku on onnistunu siirtään sitä anturia niin ei muutaku ilmoittelee ittestään sit tänne ja miten vaikutti koneen luonteeseen...pitäis käydä oikeen penkissä sitten hieromassa sytytyskäyrät kohdilleen... ku tietää missä on maksimi vääntö niin sen jälkeen voi aikaistaa siitä maksimi väännön jälkeen aikaisemmalle ja saa sillä lisää vääntöä sinne ylemmäksikin...ei tietysti mitään ihmeitä tän koko luokan koneesta saa mutta jos vähänkin niin on se kotiinpäin...ainkakin yhteen bemariin me sytytyskäyrät hierottiin noin ja tuli 100nm lisää vääntöä yläkierroksille ja melkein saman verran tehoakin...koska nakutus riski on suurin sillon ku on maksimi vääntö koneessa...
sniveri
4WD
Viestit: 192
Liittynyt: 09 Touko 2006 20:45
Mönkijä:: CPI xs 250 TIC´07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja sniveri »

Mulla on ollu aikeissa toi siirtäminen jo pitkään, pitäis kai ens viikolla ottaa asiaks selvittää että onnistuuko ja miten paljon. Nyt ois taas mukavasti aikaa kun meni turbo rikki :P
- Joka helvatin vehkeessä tarvii olla "varoitus hengenvaara"-tarra kyljessä -
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Vai turbo laukesi, oliko öljynkierrossa ongelmia? Paljonko sulla on potkua siinä, onko mitattu?

Sullahan oli se säädettävä CDI, toi rajoittaa maksimiennakon siinäkin sinne 25 asteen paikkeille. Sellaistakin hullua ideaa mietin että jos vaan leikkaa vastaavan paksuisesta pellistä 5mm palan ja jatkaa sitä triggerilätkää vasemmasta reunasta heppaamalla sen kiinni. Pitäisi olla nopea viritys. Pitääkös öljyt laskea kun vasemman kopan avaa? Magneetto ei varmaan ole öljyssä mutta miten muuten?

Kokeilin 36 rattaalla, kierrokset tippuivat maantiellä ihan mukavasti mutta huippuja se ei ota enempää kuin 105 mittariin :? GPS ei ollut mukana, mutta todellista nopeutta lienee noin 106 kun 80 vauhdissa nopeustaulu näyttää 81. No kai toi kuitenkin on ihan hyvä parannus kun vakiona meni se 86 todellista nopeutta. Nyt ottaa nelosella 90. Vois koittaa 130 pääsuutintakin kun tulpat on melko valkoiset.
sniveri
4WD
Viestit: 192
Liittynyt: 09 Touko 2006 20:45
Mönkijä:: CPI xs 250 TIC´07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja sniveri »

Ahtimesta lähti akselinpäästä se mutteri karkuun ja lastutti siivestä sen verran ettei paljon ahda :D Ihme ettei mennyt paloiksi vaan oli niinku ois viilalla vedetty siivet sileeks.

Kyllä tossa se triggeri on 30 asteen kohdalla ainakin kun ajotuslampulla laitoin silloin tuota säädettävää sytkää kohdalleen. Toi mun säädettävä boksi vaan vaatii 2 astetta "laskenta-aikaa" jolloin maksimi ennakko on sen 28 astetta.

Mulla on seuraavaks ohjelmassa ihmetellä jostain sopiva cooleri ja toi turbo kuntoon. Myöhemmin vielä paukku.
- Joka helvatin vehkeessä tarvii olla "varoitus hengenvaara"-tarra kyljessä -
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Yöpäivitystä (vähän huumorilla)! "Pikku" hhumalan siivittämänä lähdin katsomaan mitä magneetonkoppa on syönyt sisällensä kun tässä vaan jahkaillaan :)

Ei tullut öljyjä lattialle ja tiivistekin säilyi ehjänä eli mukava startti asennusurakkaan. Ja sieltähän löytyä kiinteä staattori kopassa ja vauhtis "väärinpäin" eli vähän eritavallla kuin mankissa 80 luvulla. Ei mahdu triggerin lukijaa siirtämään kuten arvelinkin (tai ehkä jos jaksaa dremelöidä koppaa niin voisi kai vähän liikkuakin). Pientä hämmästystä aiheuttaa se että triggerilätkä näyttää olevan ATDC (JYKK) puolella nollakohtaa??? No ei anneta sen haittaa, kai halba CDI vaatii aikaa ihmetellä että paljonko laitetaan viivettä ennen kipunaa. Tai sitten en vaan ymmärrä mikä on myös hyvä vaihtoehto.

Vauhtiksen halkaisija 118mm raksamitalla harittavin silmin katsottuna eli tekee 1,03mm/aste kehällä. Hyvin karkeasti noin 5mm lätkä leikaten 70-luvun peltisaksilla kun ne uudet on "jossain". Näyttää hyvälle, mutta tässä vaiheesa kuvaan astuvat mun olematon hitsaustaito ja #Bilteman ydintäytelankapaska/mig. Täydellä tohinalla se lätkä sinne lopulta tarttuu ja onneksi tuho jää kopan alle piiloon ivallisilta katseilta :) Ja startin ketjuun teflonrasvaa samalla.

Äkkiä romut kasaan ja kone käymään. Käy se, hieman ehkä hermostuneesti tyhjää ja kiekkaa ottaa mukavasti (naapurit tykkää). Ajoituslamppu meni soneraksi syksyllä joten ei voi katsoa mitä ennakolle tapahtui jos mitään, mutta huomenna koeajolle...

Ai niin pitihän mun jotain paskoja paparazzikuviakin laittaa jos ette usko :badgrin: Oikealla nuolella kelaa kuvia eteenpäin.
http://picasaweb.google.fi/fotokansio/M ... 7190547346
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Updatea taas kun ei tänne muutkaan kirjoittele :)
Selvin päin hokasin että tietysti se lätkä pitää olla siellä missä onkin kun se tähystysikkuna on eri paikassa kuin triggerin lukija :oops:

Koeajolle, no eipä osaa sanoa muuttuiko oikein miksikään. Terävästi kiihtyy, ei nakuta, mutta huiput edelleen samoissa. Kävin motonetista uuden ajoituslampun että näkee toimiiko tuo viritys. Kyllä se tuntuisi toimivan! Tyhjäkäynnillä ennakkoa oli jotain 12 astetta ja kierroksilla noin 34 astetta. Tyhjäkäynnillä ennakko otetaan luullakseni lätkän takapäästä (netissä oli tällaista tarinaa) ja siksi se ei muuttunut modauksen yhteydessä. Vanhä lätkä oli noin 16mm pitkä eli kokonaisennakkoa oli ennen modausta noin 28 astetta. Lisää tuli siis juuri sen verran kuin pitikin. Paha kyllä sanoa mikä olisi hyvä ennakko, tuo nyt on sellaista luokkaa mitä netin mukaan vastaavan kokoisissa prätkissä on.

Merkittävä havainto oli se että ei se ennakko laske kovilla kierroksilla. Huudatin konetta paikallaan sen mitä uskalsi ja ennakko pysyi paikoillaan 34 asteessa. Eli eli, ei tuossa mitään CDI rajoitusta ole ainakaan mun laitteessa.

Laitoinpa sitten vielä kokeeksi 135 pääsuuttimen 125 tilalle ja neulan puoleenväliin. Vähän paremmin tuntuu soppa riittävän kaasu pohjassa, ennen ihan lopussa kahvan kääntö ei vaikuttanut kuin ääneen mutta nyt tapahtuukin jotain. Koeajolle ja suunnilleen saman verran kulkee :shock: 36 rattaalla jo viitonen on aika pitkä, nelosella ottaa helposti 95 todellista mutta viitosella ei jaksa enää oikein kiertää. Alamäkeen tietty menee jotain 110-115. Varmaan levityksen takia aika ulos tulevat renkaatkin lisäävät ilmanvastusta ja SMC:ssä on aika norsunkorvat noi etulokarit verrattuna derbiin. Kai se sitten riittää, eipä mun tarvii tuolla moottoritiellä ajaakaan :D Kattoo sitten Evo II vaiheessa isompia venttiileitä, puristusta lisää, avarampaa putkistoa ja tiukempaa nokkaa...
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Jahas pientä päivitystä taas vaihteeksi. Pistin hieman lisää sytkäennakkoa vielä kokeeksi, nyt on jotain 38 astetta kokonaisennakko kierroksilla. Ei tunnu edelleenkään nakuttavan ainakaan 98 bensalla vaikka tuossahan on vähän enemmän puristuksiakin nykyään. Saa olla noin toistaiseksi.

Toinen muutos oli että laitoin pipercrossin tilalle alkuperäisen imuletkun ja ilmanputsarin. Tuntuu toimivan paremmin näin, ehkä ilmanvirtaus ei ole kovin hyvä kun putsari on suoraan kiinni kaasarissa. Toisaalta alipaine on silloin myös pienempi joten saattaisi vaatia vielä isomman pääsuuttimen kuin 135 että jaksaa vetää tarpeeksi soppaa siitä läpi.

Kävin pikkasen mittailemassa ja hieman taas on menty eteenpäin. Huiput GPS:n mukaan 108 km/h ja myötätuulessa otti jopa 114 km/h GPS:ään tasaisella. 0-80 km/h aika parani myös ja on nykyisellään 7,6 sek.

Nopeusmittari on vähän hassu, 60 kohdalla se näyttää vielä oikein mutta 90 jälkeen se alkaa näyttämään reilusti liian vähän.
gini
4WD
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
Mönkijä:: SMC 270 -08
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Derbi DXR 250 viritys

Viesti Kirjoittaja gini »

Kävin vihdoin penkissä SMC:n kanssa. Ihan kivat käppyrät tuli, mutta seokset olivat poskellaan jopa enemmän kuin odotin. Melkein koko vedon ajan seossuhde oli alle 10 ja sen alemmas mittarilla ei päässyt :shock: Tarttee laittaa se 125 suutin kiinni, nyt en jaksanut alkaa ropaamaan. Varmaan olisi hiukan enemmänkin tehoa saatu kun seokset olisi olleet edes sinnepäin.

Max teho: 17,22hp@8000rpm
Max vääntö: 16,37@Nm@5800rpm
Max kierrokset: 11600rpm...

Nämä siis renkaalta mitattu, konetehoa ei otettu. Tuo on 38% enemmän kuin vakiona eli kaippa viritystä voi pitää onnistuneena. Vääntökäyrä on mukavan tasainen noin 15-16Nm välillä 3000-8000 rpm. Tuossa on vielä käppyrät:

Dynokäyrät:http://picasaweb.google.com/lh/photo/Rp ... directlink

Käyrät päällekkäin vakio vs. viri: http://picasaweb.google.com/lh/photo/ys ... directlink
Vastaa Viestiin