No nyt on eri välityksiä kokeiltu, ja kokemusta kertynyt,
Eli rengaskoko pieneni 22-tuumaisesta 18-tuumaiseen, ja vaihdoin samalla 40-hampaisesta 36-hampaiseen takarattaaseen. Kokonaisvälitys pysyi kutakuinkin ennallaan, ehkä hiukan jopa muuttui tiheämmäksi. Sitten vaihdoin 32-hampaiseen, ja matka-ajoon 225/40 takarenkailla 32-hamppinen takaratas on mukavuuden (koneessa vähemmän kierroksia ja vähemmän resonointia) ja kulutuksen kannalta varmaan paras. Tosin "herkkyys" selvästi jo kärsii, ja ainakaan oma laite ei jaksa enää 5-vaihteella ottaa täysiä kierroksia, ainakaan kovin helposti. Kiihtyy varmaankin 0 - 70 kmh paremmin kuin isommalla rattaalla, mutta siitä ylöspäin kiihdytys alkaakin jo kestämään.
Siispä oma johtopäätökseni on: Jos ajaa suoria teitä ja pidempää matkaa, on ratkaisu 32-hampainen. Jos taas tykkää "räppäillä" ja ajaa enemmän pikkuteitä, on 36 tai 38 hampainen parempi ko. kokoisilla renkailla.
Eri välityksien sopivuus on varmaan hyvin paljon laitekohtaisia, mutta näin oli tuntuma omassa laitteessa. Näissä taitaa muutenkin olla eroja eri laitteiden kesken, mutta silti en oikein jaksa ymmärtää noita toisessa topiikissa kehuttuja huippunopeuksia, koska huiput ovat itsellä jääneet 85 - 95 kmh tuntumaan gps:llä mitattuna välityksistä riippumatta. Kierrosalueen yläpäässä veto vain yksinkertaisesti loppuu, eli on varmaankin sitä kautta rajoitettu tehoja, ja ottaa ennakoita pois yläkierroksilla.
