
Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
varmaan halukkaat ilmottautuu sitten kun on testikappale koeponnistettu
Toivotaan ettei ihan viikkotolkulla menis

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Tuollaisen akselin tekeminen on niin hieno homma konepajalle, että toimitusaika voi alle kuukauden, jos on vain vähän hommia jonossa...rönttö kirjoitti:varmaan halukkaat ilmottautuu sitten kun on testikappale koeponnistettuToivotaan ettei ihan viikkotolkulla menis

Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
joku päästi sarkasmia ilmoille hmm 

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Päädyttiin karpiolan akseliin, matskuna karkaistu nuorrutusteräs. Käsi ylös jos joku muukin haluaa kissaansa mittatarkan akselin mikä kestää ajoa. Hinta 500+alv24%=620e
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Kannattaa pyytää lisätietoa matskusta, jos tuollaiseksi mainittiin. Nuorrutusteräs tehdään karkaistusta teräksestä päästämällä suuremmassa lämpötilassa, jolloin saadaan kovuuden kustannuksella enemmän sitkeyttä. Nuorrutusteräksen karkaisu kuulostaa aika myyttiseltä. Voisiko kyse olla siitä, että akseli koneistetaan pehmeässä tilassa ja nuorrutetaan koneistuksen jälkeen? Tätä käsittelyä kutsuttaisiin sitten karkaisuksi? Olisin kuvitellut, että akseli olisi koneistettu nuorrutetusta teräksestä ja lopuksi vain pintakäsitelty.rönttö kirjoitti:Päädyttiin karpiolan akseliin, matskuna karkaistu nuorrutusteräs. Käsi ylös jos joku muukin haluaa kissaansa mittatarkan akselin mikä kestää ajoa. Hinta 500+alv24%=620e
Kuuluuko muuten mainittuun hintaan pintakäsittely? Akseli kannattaa käyttää vähintään sähkösinkissä ja ehkä myös keltapassivoinnissa. Pintakäsittely tulee huomioida jo akselin koneistuksessa.
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
En jaksa uskoa että pintakäsittelevät niitä, mutta tokihan voi kysyä. Se nyt ei ole niin iso menoerä jos siihen pintakäsittelyn haluaa.
Mulle kerrottiin että nuorrutusteräksestä tekevät akselin jonka jälkeen akseli menee karkaistamoon. Luulisi heidän tietävän mitä tekevät....
Edit; voihan olla että ymmärsin itse väärin ja tarkoittivat että akseli sorvataan ensin ja sitten menee karkaistamolle jossa se nuorrutetaan..mitä tapahtuu teräkselle joka nuorrutuksen jälkeen karkaistaan?
Mulle kerrottiin että nuorrutusteräksestä tekevät akselin jonka jälkeen akseli menee karkaistamoon. Luulisi heidän tietävän mitä tekevät....
Edit; voihan olla että ymmärsin itse väärin ja tarkoittivat että akseli sorvataan ensin ja sitten menee karkaistamolle jossa se nuorrutetaan..mitä tapahtuu teräkselle joka nuorrutuksen jälkeen karkaistaan?
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Nuorrutus tapahtuu karkaisun jälkeen, se on yhtä kuin päästö, mutta vain vähän kovemmassa lämpötilassa. (Päästö n. 200 astetta ja nuorrutus 450-650 astetta.) Päästöllä saadaan paras kovuuden ja sitkeyden suhde, ja nuorrutuksella saadaan paras sitkeys.
Eiköhän nuorrutusteräs ole valmiiksi karkaistua & nuorrutettua, eli ei vaadi koneistuksen jälkeen kuin pintakäsittelyn. (??? itseasiassa tästä en ole yhtään varma, siis että onko myytävä nuorrutusteräs valmiiksi nuorrutettua vaiko "vain" siihen kelvollinen..)
Jos nuorrutuksen jälkeen teräs vielä karkaistaan niin eiköhän siitä silloin tule martensiittinen ja tuloksena kova ja hauras akseli.
Eiköhän nuorrutusteräs ole valmiiksi karkaistua & nuorrutettua, eli ei vaadi koneistuksen jälkeen kuin pintakäsittelyn. (??? itseasiassa tästä en ole yhtään varma, siis että onko myytävä nuorrutusteräs valmiiksi nuorrutettua vaiko "vain" siihen kelvollinen..)
Jos nuorrutuksen jälkeen teräs vielä karkaistaan niin eiköhän siitä silloin tule martensiittinen ja tuloksena kova ja hauras akseli.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
En kans usko, ellette niin sopineet. Jokatapauksessa akseli tarvii pintakäsitellä ja sähkösinkitys lisää materiaalia, joka tarvii huomioida ainakin laakerisovitteiden sorvauksessa. Keltapassivointi on jokin temppu, joka tehdään sähkösinkityksen päälle. Todennäköisesti sekin vielä lisää materiaalia.rönttö kirjoitti:En jaksa uskoa että pintakäsittelevät niitä, mutta tokihan voi kysyä. Se nyt ei ole niin iso menoerä jos siihen pintakäsittelyn haluaa.
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Eikös tuo sinkkaus kulu pois tuossa varsinkin kun itellä paha tapa tahnalla kiillotella akseli kerran kuussa peiliksi...
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Sitten kannattaa käyttää kromattavana. Se on apinan hommaa mustaa terästä kiillottaa.
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
kuulostaa kromaus kauhian arvokkaalta.. vai onko se, voisi olla hyväkin juttu ainakin kiillotusurakka loppuisi
.. pitää kysellä kuka niitå tekee ja mihin hintaan.

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Xrace kulostaa ihan metallimieheltä niin osaatko kertoa muuttaako tommonen nuorrutettu akseli muotoaan tai ominaisuuksiaan jos sitä paistaa puol tuntia parissa sadassa asteessa. Tuli mieleen että voisin suojata laakeripinnat ja boorit ja käyttää akselin pulverissa..
Selvistin asian, teräs tulee valmiiks nuorrutettuna karpiolalle josta se sorvataan, ja sen jälkeen se käy nuorrutettavana uudestaan jotta saadaan sitkeyttä vielä kasvatettua, nuorrutuksen jälkeen tehään sitten laakeripinnat yms jotta tulevat mittoihin. Ymmärsin siis itse väärin tuon karkaisun kuten epäilinkin
Selvistin asian, teräs tulee valmiiks nuorrutettuna karpiolalle josta se sorvataan, ja sen jälkeen se käy nuorrutettavana uudestaan jotta saadaan sitkeyttä vielä kasvatettua, nuorrutuksen jälkeen tehään sitten laakeripinnat yms jotta tulevat mittoihin. Ymmärsin siis itse väärin tuon karkaisun kuten epäilinkin

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Tietääkseni 200c ei vaikuta teräksen kiderakenteeseen millään tavalla. Varmistaisin kuitenkin asian joltakin viisaammalta.
En tiedä, mitä kuvittlet olevan mustan ulkona käytettävän teräksen kirkkaana pitämisen, mutta se on tosiaan ihan apinan hommaa. Käytännössä lämpötilan ollessa plussalla akseli olisi kiillotettava mönkijän ulkona seistessä joka aamu. Jos mönkijä on tasalämpöisessä tallissa, riittää ehkä kerran viikossa. Jokaisen ajelun jälkeen akseli olisi myös kiillotettava, jotta pistemäisesti alkava korroosio ei ehdi saamaan pintaan koloja aikaiseksi.rönttö kirjoitti:...ainakin kiillotusurakka loppuisi...
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
En ole mustaa rautaa koskaan kiillottanut.. ainakin orkkisakseli pysyy nätin peilinä kun kuukauden välein näyttää tahnaa ja rättiä 

SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
SMC Wildcat RE Ex
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Wildcat, taka-akselin suoruus gallup
Vastaan vaikken olekkaan Xrace.rönttö kirjoitti:Xrace kulostaa ihan metallimieheltä niin osaatko kertoa muuttaako tommonen nuorrutettu akseli muotoaan tai ominaisuuksiaan jos sitä paistaa puol tuntia parissa sadassa asteessa. Tuli mieleen että voisin suojata laakeripinnat ja boorit ja käyttää akselin pulverissa..
Selvistin asian, teräs tulee valmiiks nuorrutettuna karpiolalle josta se sorvataan, ja sen jälkeen se käy nuorrutettavana uudestaan jotta saadaan sitkeyttä vielä kasvatettua, nuorrutuksen jälkeen tehään sitten laakeripinnat yms jotta tulevat mittoihin. Ymmärsin siis itse väärin tuon karkaisun kuten epäilinkin
Ei vaikuta. Tuo akseli ei varmasti ole niin kova että noin matala lämpötila riittäisi sitä pehmentämään. (Esim. karkaistut puukonterät päästetään noin 200 asteessa ja vähän alle, jolloin niiden kovuus asettuu vähän alle 60HRC:n. (Ja silloinkin niitä pidetään tuossa lämpötilassa 2x2tuntia.))
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06