CPI XS 250 sport

Keskustelua SMC mönkijöistä.
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 16:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re:

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

sniveri kirjoitti:On kyllä vihreä hyppyjohto. Nuo kolme alimmaista johtoa CDI-boksissa on seuraavat:

Ruskea=jatkuva virta +12v,
Vihreä-keltainen = jarrukatkasijoilta tuleva signaali,
Vihreä = pakkikatkaisijan signaali.

Hyppylankaa tähän kaavioon ei ole laitettu. Mutta muistaakseni se hyppylankakin taisi olla vihreä-keltainen että oliskohan sillä jotain tekemistä noitten jarrukatkaisijoitten signaalien kanssa? Täytyy kai kokeilla mitä sen irroittamisesta seuraa.
vihreä hyppylanka irti et ei ole pakin rajoitin käytössä noh poikkasin pois pakkikatkaisijan signaalin et ei tarvi polkea jarrua ku pistää pakin päälle noh samalla poikkasin vahingossa jarrukatkasijoiden signaalin mut eipä ollu vaikutusta samallalailla piti jarrua painaa et lähtee käyntiin :roll:
Pyrres
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 09 Touko 2010 16:20
Mönkijä:: CPI XS250 -10 TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja Pyrres »

Nyt on sitten laite tullut käytettyä huollossa. Ainoa vika mitä oli niin likainen kaasari (ulkopuolelta ihan töhnässä) ja histaub syystä toisen tulpan kärkiväli oli eri kuin toisen. Noh säädetty kohdilleen ja nyt pitäisi taas toimia seuraavat pari tonnia. Kehuja tuli taas laitteen kunnosta että pidetty huolta verrattuna moniin vastaaviin :P.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
Pyrres
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 09 Touko 2010 16:20
Mönkijä:: CPI XS250 -10 TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja Pyrres »

Noh nyt selvisi mikä oli vikana mönkkärissä. Eli kävi huonosti, ei tyhjäkäyntiä, kipinä tuli, ym ym... kaiken piti olla kunnossa muttei vaan tykännyt käydä. Noh selvisi että oli ryypystä joku ruuvi löystynyt ja ryyppyläppä ei liikkunut ja veti seokset aivan todella todella paksuiksi, ja ei siis käynyt kunnolla.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja jesi »

Onneks ei mitää vakavempaa sentään.

Mun ex-cpi funkkaa ok, tosin eipä ole ajettu kuin viitisen sataa.
Mulla meni vänkärin puolen takavilkku ja nyt tuossa on kiukutellu kuskin puoleinen.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Pyrres
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 09 Touko 2010 16:20
Mönkijä:: CPI XS250 -10 TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja Pyrres »

Juu no onneksi oli tuollainen pieni vika. Ei kyllä tullu mieleenkään moinen vika. Vaikka omassa virikuplassa joskus olikin sama vika, tosin ei tärinän takia. Ja omassahan vaihdettiin jo toinen vilkku. Tärinä tappaa ne joskus nopeasti. Itse kun otin vilkun irti niin helis vaan. Moposportin mekaanikko väitti että vetänyt vettä sisään, uskoi sitten kun näytin sitä helistintä :D. Vaihdoin siis itse Moposportin työkaluilla siinä pihalla kun mekaanikolla ei ollut aikaa enkä ollut varannut aikaa tai mitään vaan ilmaannuin sinne akun vaihtoon vaan mutta vilkku sattui löytymään siinä samalla niin vaihdoin sitten senkin samalla.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja jesi »

jesi kirjoitti: Mun ex-cpi funkkaa ok, tosin eipä ole ajettu kuin viitisen sataa.

Pitihän sitä mennä kehumaan...
Töistä tehtiin lähtöä, pantiin koneet tulille että vähä lämpiää, katselin siinä että tekeepäs cpi lammikkoa allensa.

Alempi letku koneelta lauhduttimelle vuotaa, äkkiä katsottuna koneen päästä puristusliitoksen kohdalta.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja Kimi »

jesi kirjoitti:
jesi kirjoitti: Mun ex-cpi funkkaa ok, tosin eipä ole ajettu kuin viitisen sataa.

Pitihän sitä mennä kehumaan...
Töistä tehtiin lähtöä, pantiin koneet tulille että vähä lämpiää, katselin siinä että tekeepäs cpi lammikkoa allensa.

Alempi letku koneelta lauhduttimelle vuotaa, äkkiä katsottuna koneen päästä puristusliitoksen kohdalta.
Tuo taitaa olla kohta tyyppivika, Kimgoldilta jo kaksi kertaa takuuseen vaihdettu CPI:n öljynjäähdyttimen letku.
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja jesi »

Voiski melkee sanoo notta käy korjaamonsetä teettämässä hydraulikaupassa...
Turhan yksinkertainen ja tärkeä asia failatakseen.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Pyrres
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 09 Touko 2010 16:20
Mönkijä:: CPI XS250 -10 TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja Pyrres »

Jep, kunnon letkut tilalle vaan. Kuullut itsekin jo parista jossa on nuo letkut pettäneet.
Viimeksi muokannut Pyrres, 21 Loka 2010 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja jesi »

:shock:

Tekeekö kauppansa vai parsikko vielä kasaan?


Vein tossa äskettäin dillen huoltoon (taka-aksulan laakerit vaihtoon), nappasin samalla tuon mun entisen CPI:in alle (2000km ajoin, 2kk sitten), niin ei tarvi duunikaverin haeskella pitkin maita ja mantuja sitä huollon jälkeen.

Pivekossa askartelivat tämmöset:
Kuva

Oli vähän kiirus saada kiesi takas ajoon ja oli varastosta loppu nuo kulmanipat, niin tuli suorilla nipoilla, menoahan tuo ei haittaa.
Mutta nyt on oikeeta hytikkaletkua ja kunnon puristusliitokset.


Viimesiä tarkistuksia ennen luovutusta:
Kuva

Kuva




Ajelin tuossa äsken cpiin tuolta ylöjärveltä tänne manseen, niin tuli siinä vertailtua dinliin:
- Ajoasento jotenkin outo, ei rohkaise luukuttamaan sorapätkälle ja vetään pitkää kahvaa, "huteran" oloinen. Oiskoha jakkara liian korkeella ja sarvet alhaalla ja kapealla.
- Sarvien kahvaosuuden kulma parempi mitä dillessä, antaa kädelle paremman tuen, vastaavasti tappoi peukaloa kuten jo aikoinaankin. Kaasuvipukompleksi sama kuin dillessä.
- Vaihdekeppi tehdasasennettuna liian paljon alakulmaan, ajosaappaalla mahdoton vaihtaa vaihdetta ilman että joutuu kantapään nostamaan tapilta. Helppo fiksata.
- Cpiistä löytyy vapaa kenties karvan helpommin.
- Cpiin suunnanvaihto, turhan monimutkanen käyttää ja keppi häiritsee seisovilteen ajamista.
- Moottori täysin luonnoton, ihan sama painaako kaasua muutaman millin vai muutaman sentin, vain ääni muuttuu. Ja 60-70kmh vauhdista kuin pudottaa neloselle, niin meno ei miksikään muutu, kolmosella vielä vähemmän.


Vaikka ajoin useita mukavia reissuja porukassa ja keskenään, niin oli kyllä aika raju pudotus tuolla ajo.
Nyt on tullut huomattavasti enemmän kilsoja CPI:in jälkeen, myös kokemusta ja luottamusta kuskiin.

Omasta mielestä sopiva peli ns kauppaajoon, ei kiire minnekkään ja nätisti mennään.

Mutta ajoasennon ja alustan puolesta en itse kuvittelisi tuolla ajavani sorapätkällä painaa sataa mutkaan perä rinnalla.
Tosin tuotahan ei moottorikaan mahdollista, luonnottomuuden ja tehottomuuden takia.

Olisi hieno päästä koittamaan suljetulla alueella kuristamatonta / "järkeistettyä" (kuten esim asiaankuuluvalla kaasarilla jne) CPI:itä, että millanen se on miehiään.
Vaikka kuristettu dille on kuin leijona lyhyessä kettingissä, vaikka papereiden mukaan tehoissa ollaan samoissa, käytännössä tuntuu vaan niin eriltä, Puhumattakaan kuristamattomasta maastomallista.
Viimeksi muokannut jesi, 20 Loka 2010 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja Kimi »

jesi kirjoitti::shock:




Ajelin tuossa äsken cpiin tuolta ylöjärveltä tänne manseen, niin tuli siinä vertailtua dinliin:

- Moottori täysin luonnoton, ihan sama painaako kaasua muutaman millin vai muutaman sentin, vain ääni muuttuu. Ja 60-70kmh vauhdista kuin pudottaa neloselle, niin meno ei miksikään muutu, kolmosella vielä vähemmän.





vaikka papereiden mukaan tehoissa ollaan samoissa, käytännössä tuntuu vaan niin eriltä, Puhumattakaan kuristamattomasta maastomallista.
Ihan niinkuin kirkkain silmin, väität 250cc cpi:stä löytyvän samat dynokäppyrät, kuin 450cc dillestä? En nyt ihan sulata tuota, suoralta kädeltä.
Hevosvoimia varmaankin tl-rajoitetussa samat, mutta dillen koneessa samat "tai huonommat"väännöt kuin cpi:ssä, niin ei mene jakeluun.
Ja ennenkuin uusi maailmansota ottaa tuulta purjeisiin, niin kumpaakaan en omista, mutta kumpaisellakin olen ajanut. :mrgreen:
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja jesi »

Väännöstähän en suoranaisesti ole sanonut sanaakaan.
Ja tuo ranskalainen viivattu lauseke mitä lainasit, koski CPI moottoria, ei dillen.


Dilessähän on maastomallissa 41nm @ 7500rpm, cpi tl-mallissa on 16nm @ 1700rpm.
Pakko sanoa, että molemmat on selvästi huomattavissa, cpi ei kierrättämällä muutu mihinkään, alusta lähtien ns kaikki pelissä.
Dinlistä joutuu piiskaamaan kierroksilla väännön/tehon ulos.

Toki oletuksena "puolet isompi pannu" vääntää paremmin, mutta lähdetään siitä että TL-dinli tuskin kiertää edes korvakuulolla 5000rpm.
(tämä todellakin arvio, mutta hyvin kaukana on dinlille ominaisesta vääntö/tehopiikistä, valitettavasti mulla ei ole TL-dillen jarrulappuja, nii ois voinu katsoo kumpi vääntää enemmä ja millä kierroksilla)

Jos TL-dilleä on ajanut, niin hyvin silläkin kerkiää CPIhin verrattuna, mutta maastomallia EI kannata koittaa, jos haluaa välttää pahaa mieltä tai/ja ostopakkoa.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
kimgold
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Huhti 2010 18:27
Mönkijä:: CPI XS 250 Sport
Paikkakunta: Espoo

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja kimgold »

Kimi kirjoitti:
jesi kirjoitti:
jesi kirjoitti: ]
Tuo taitaa olla kohta tyyppivika, Kimgoldilta jo kaksi kertaa takuuseen vaihdettu CPI:n öljynjäähdyttimen letku.
Joo Takuuseen on mennyt kaks kertaa toi alempi letku.. Ja sit samalla meni lauhduttimen suojapelti kun kiinnikkeen korvat murtuivat. Onks joku tehnyt tohon CPI:hin madallus palikoita olis tarvetta ku tuntuu et istuma korkeus on liian ylhäällä!
Avatar
jesi
Tracks
Viestit: 2029
Liittynyt: 09 Heinä 2010 20:04
Mönkijä:: Pari Dinliä ollut :(
Paikkakunta: Tampere

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja jesi »

Tuttuja vikoja nuo, mutta nuo öljyletkut on kyllä aika fataalit terveydelle.


Mä en oo kyllä seurannut cpiin tontitusta, mutta en tiä lähtisinkö ite maavaraa pudottamaan jos ajelee muuallakin kuin pikitiellä.
Ite voisin ehkä harkita eri mallisia tankoja ja niille korokkeita.
/ Jere Siirilä
/ Myyty: 2x Dinli DL-904
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 16:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: CPI XS 250 sport

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

kimgold kirjoitti:
Joo Takuuseen on mennyt kaks kertaa toi alempi letku.. Ja sit samalla meni lauhduttimen suojapelti kun kiinnikkeen korvat murtuivat. Onks joku tehnyt tohon CPI:hin madallus palikoita olis tarvetta ku tuntuu et istuma korkeus on liian ylhäällä!
on tehty :)
Vastaa Viestiin