Derbiin rattaat

Keskustelua SMC mönkijöistä.
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ehkä sen koneen tärinän kestää paremmin jos sais kierroksia vähän alemmas noilla rattailla.. :D

mulla on toi pakiton malli, joten perää ei ole. pitääkö mun purkaa kokonaan se puoli missä takaratas on? eli pyörä veke ja sitten napa jne.. vai onko toi "helppo" eli rengas veke ja sitten taka-akselista löysälle noi kaksi isoa mutteria ja puolet akselista lähtee kokonaan irti ja sitten ratas vaihtoon? jos mä nyt muistan oikein minkälainen se taka-akseli oli.. :D
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

tuli tilattua 13 eteen ja 32 hubilla taakse. saa nähdä kuinka noi lentsikat lentelee että meneekö vuosi ennen kuin osat on perillä.. :D saksasta löffler quadsista tilasin.

tarkemmin katselin tuota taka-akselin rakennetta.. eli siis akseli onkin kokonaista pötköä.. eli ensin takarengas irti..sitten se keskellä oleva mutteri irti sokkineen että saa navan irti. sen jälkeen noi kaksi isoa mutteria irti jotka ilmeisesti pitää tuota hubia kiinni? ja sen jälkeen pitäisi toi hubi lähteä irti rattaineen päivineen..?
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

siis millä *piip* te olette saaneet ne kaksi isoa 50mm pulttia auki jolla toi takarattaan hubi on kiinni? yritin putkitonkilla ja ei lähteny irti vaikka hikihatussa väännin. :evil: eikös tossa ole kumminkin ihan normaalit kierteet..?
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

2 tunnin jumpan jälkeen rattaat on nyt asennettu 8)

lainasin jakoavaimen ja siihen putkenpätkä jatkoksi. kuumensin isoja muttereita lämpöpuhaltimella ja tiukan väännön jälkeen lähti irti. Liimaa oli aika reilusti laiteltu. lukitetta en laittanut väliin mutta eiköhän sen huomaa jos takapää alkaa vipattaa... :D
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

jaaha täytyy sitten lainata jakaria uudelleen. taka-akseli liikkuu n 2-3mm sivuttain. jos kiristäminen auttaisi asiaan. toi taka-akseli pakittomassa selvästikin kiristyy vain noista 50mm muttereista.muistelen että olisi saanu koko taka-akselin irti kun ei ollut noita muttereita..vastapuolella on jarrulevyn edessä sellanen "koroke" taka-akselissa johonka kiristys vastaa. mielestäni kyllä kokosin ihan oikein hubin tonne.. mukana tuli hubi, iso holkki ja sellanen pieni holkki. pienen pistin ekana, sen jälkeen hubin ja viimeseksi ton ison holkin.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ei kiristynyt ei.. olis taas pitänyt arvata että halvalla ei saa laatua vaikka näinkin yksinkertaisesta osasta kiinni. hubin kaula vai mikä holkki lie on liian lyhyt joka menee tohon keskiöön taka-akselissa jotenka se ei uppoa tarpeeksi syvälle ja ei kiristy sen takia.

kuvia selvennykseksi..

http://www.flickr.com/photos/41737186@N05/4598299607/
eli ton verran toi holki uppoaa tonne mutta toi holkki kuuluu kierteiden puolelle koska muuten kierteet loppuu kesken.



http://www.flickr.com/photos/41737186@N05/4598917824/
tässä näkyy osa joka menee keskiöön ja on liian lyhyt.

http://www.flickr.com/photos/41737186@N05/4598915896/
tossa näkyy osat mitä tuli mukana. jos tarkasti katsoo niin tossa hubissa on noi hampaat loppuun saakka. kävin katsomassa lamoksen sivuja niin siellä hubissa on pätkä sellaista missä ei ole tuota hammasta, vakiohubissa sama homma. juurikin siellä päässä mikä menee keskiön sisälle. en kyllä tiedä vaikuttaako asiaan.

täytyy huomenna käydä kysymässä jos löytyisi jotain sopivaa putkea/ jos joku sorvaisi pidemmän holkin tonne sisälle keskiöön päin. taikka sitten leikkaisin tosta mutterinpuolelle menevästä holkista tuon verran mitä se uppoaa.. helpomminhan niiden muttereiden eteen on keksiä lisää pätkää jos kierteet loppuu kesken.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

nonniin nyt on holkki taskussa josko huomenna pääsisi kasailemaan.. :mrgreen:
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

holkki toimii kappas kappas.. :)

onko muuten kukaan kokeillut 15 piikkistä eturatasta? mahtuuko? löffler quadissa olisi myynnissä.. nälkä kasvaa syödessä olisi melkein pitäny tilata samoin tein 14 piikkinen eteen, tuntuu ettei vauhti riitä vieläkään.

jotkut on hakenut rattaita allrightista..löytyykö niitä suoraan hyllystä ja onko ne honda cb 250/rebelin nimellä? kun tossa on kopio kone tosta hondasta niin kaipa se eturataskin käy. vantaalle ei olisi paha matka kävästä..tuusulassa ei ilmeisesti ole myymälää kun lukee toimisto, olisi ollut vieläkin lähempänä.
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 15:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

etupyörä kirjoitti:Onkohan tuo cpi samanlainen kuin smc/derbi, oletetaan niin?

Halvinta on kokeilla 38 koska 36 tarvii sen "hubin" joka maksaa ~100€.

Minulla pysyi 36 vs 40 "huiput" suunnilleen samana mutta kierrokset tippui paljon eli paljon mukavampaa on ajella maanteillä, tosin maastossa ykkönen on nyt turhan pitkä mutta aina ei voi voittaa näillä tehoresursseilla:D
kertokaas tietämättömälle minkä takia toi 36 tarvii sen hubin??voisko joku jolla on 32 ratas ja 36 mitata niiden pulttien jaon niin tietäs miten passaa pulteiltaan kiinni cpi:hin?
vaniljacreme
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 08 Huhti 2010 06:35
Paikkakunta: pukkila

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

sen vakio hubin rataskiinnikkeet harottaa niin isosti että 36 ratas melkein mahtuu vakio hubin kiinnikkeiden sisälle eli hubi liian iso. en nyt muista montako pulttia vakiossa,5-6?, mutta tossa pienemmässä hubissa on 4. yritin kävästä mittaamassa, eli suht keskeltä pultin kiinikkeeltä viereiselle olisi 57mm?
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
terpi
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Syys 2010 20:40
Mönkijä:: CPI 250-08
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja terpi »

vaniljacreme kirjoitti:holkki toimii kappas kappas.. :)

onko muuten kukaan kokeillut 15 piikkistä eturatasta? mahtuuko? löffler quadissa olisi myynnissä.. nälkä kasvaa syödessä olisi melkein pitäny tilata samoin tein 14 piikkinen eteen, tuntuu ettei vauhti riitä vieläkään.

jotkut on hakenut rattaita allrightista..löytyykö niitä suoraan hyllystä ja onko ne honda cb 250/rebelin nimellä? kun tossa on kopio kone tosta hondasta niin kaipa se eturataskin käy. vantaalle ei olisi paha matka kävästä..tuusulassa ei ilmeisesti ole myymälää kun lukee toimisto, olisi ollut vieläkin lähempänä.
Mahtuu 15 piikkinen, just laiton paikoilllee. tais jäähä karvanverran väliä vielä ettei ota koppaa kiinni :D
Avatar
Nemo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:34
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja Nemo »

Kesä ja ajokelit lähestyy, ja katurenkaiden osto häämöttää,

Onkos täällä hyviä laskupään omaavia, vai löytyykö jostain laskuria välityksien laskentaan? Nyt alla takarenkaina 22-10-10 (255/60-10) renkaat, ja kesäksi tulossa 18-10-10 (225/40-10) katurenkaat. Välitykset ovat vakiot 14/40, jotka ovat tuntuneet melko hyviltä tähän asti, ehkä hieman harvempia välejä on kaivattu pidemmille reissuille.

Eli rengaskoko siis pienenee 4 tuumaa, miten pitäisi ratastusta muuttaa että välit pysyisivät samana, tai ehkä hieman harvenisi? Riittäneekö 36 takaratas?
_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Avatar
Nemo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 25 Syys 2010 11:34
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja Nemo »

No nyt on eri välityksiä kokeiltu, ja kokemusta kertynyt, :shock:

Eli rengaskoko pieneni 22-tuumaisesta 18-tuumaiseen, ja vaihdoin samalla 40-hampaisesta 36-hampaiseen takarattaaseen. Kokonaisvälitys pysyi kutakuinkin ennallaan, ehkä hiukan jopa muuttui tiheämmäksi. Sitten vaihdoin 32-hampaiseen, ja matka-ajoon 225/40 takarenkailla 32-hamppinen takaratas on mukavuuden (koneessa vähemmän kierroksia ja vähemmän resonointia) ja kulutuksen kannalta varmaan paras. Tosin "herkkyys" selvästi jo kärsii, ja ainakaan oma laite ei jaksa enää 5-vaihteella ottaa täysiä kierroksia, ainakaan kovin helposti. Kiihtyy varmaankin 0 - 70 kmh paremmin kuin isommalla rattaalla, mutta siitä ylöspäin kiihdytys alkaakin jo kestämään.

Siispä oma johtopäätökseni on: Jos ajaa suoria teitä ja pidempää matkaa, on ratkaisu 32-hampainen. Jos taas tykkää "räppäillä" ja ajaa enemmän pikkuteitä, on 36 tai 38 hampainen parempi ko. kokoisilla renkailla. :roll:

Eri välityksien sopivuus on varmaan hyvin paljon laitekohtaisia, mutta näin oli tuntuma omassa laitteessa. Näissä taitaa muutenkin olla eroja eri laitteiden kesken, mutta silti en oikein jaksa ymmärtää noita toisessa topiikissa kehuttuja huippunopeuksia, koska huiput ovat itsellä jääneet 85 - 95 kmh tuntumaan gps:llä mitattuna välityksistä riippumatta. Kierrosalueen yläpäässä veto vain yksinkertaisesti loppuu, eli on varmaankin sitä kautta rajoitettu tehoja, ja ottaa ennakoita pois yläkierroksilla. :cry:
_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 15:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

Nemo kirjoitti:No nyt on eri välityksiä kokeiltu, ja kokemusta kertynyt, :shock:

Eli rengaskoko pieneni 22-tuumaisesta 18-tuumaiseen, ja vaihdoin samalla 40-hampaisesta 36-hampaiseen takarattaaseen. Kokonaisvälitys pysyi kutakuinkin ennallaan, ehkä hiukan jopa muuttui tiheämmäksi. Sitten vaihdoin 32-hampaiseen, ja matka-ajoon 225/40 takarenkailla 32-hamppinen takaratas on mukavuuden (koneessa vähemmän kierroksia ja vähemmän resonointia) ja kulutuksen kannalta varmaan paras. Tosin "herkkyys" selvästi jo kärsii, ja ainakaan oma laite ei jaksa enää 5-vaihteella ottaa täysiä kierroksia, ainakaan kovin helposti. Kiihtyy varmaankin 0 - 70 kmh paremmin kuin isommalla rattaalla, mutta siitä ylöspäin kiihdytys alkaakin jo kestämään.

Siispä oma johtopäätökseni on: Jos ajaa suoria teitä ja pidempää matkaa, on ratkaisu 32-hampainen. Jos taas tykkää "räppäillä" ja ajaa enemmän pikkuteitä, on 36 tai 38 hampainen parempi ko. kokoisilla renkailla. :roll:

Eri välityksien sopivuus on varmaan hyvin paljon laitekohtaisia, mutta näin oli tuntuma omassa laitteessa. Näissä taitaa muutenkin olla eroja eri laitteiden kesken, mutta silti en oikein jaksa ymmärtää noita toisessa topiikissa kehuttuja huippunopeuksia, koska huiput ovat itsellä jääneet 85 - 95 kmh tuntumaan gps:llä mitattuna välityksistä riippumatta. Kierrosalueen yläpäässä veto vain yksinkertaisesti loppuu, eli on varmaankin sitä kautta rajoitettu tehoja, ja ottaa ennakoita pois yläkierroksilla. :cry:

itsellä on cpi:ssä takahamppi 32 ja mukava ajella matkaa nyt.kantta avarrettu niin tuli piilotehotkin esiin :) jaksaa tuon ansiosta vääntää vielä vitosellakin huipuista tiedän tänää hiukan enemmän ku otan gps:n mukaan ajelulle.nuo alkuperäset gummit sais kyllä vaihtaa viel matalempiin.
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 14:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Derbiin rattaat

Viesti Kirjoittaja Nege »

Nemo kirjoitti:No nyt on eri välityksiä kokeiltu, ja kokemusta kertynyt, :shock:

Eli rengaskoko pieneni 22-tuumaisesta 18-tuumaiseen, ja vaihdoin samalla 40-hampaisesta 36-hampaiseen takarattaaseen. Kokonaisvälitys pysyi kutakuinkin ennallaan, ehkä hiukan jopa muuttui tiheämmäksi. Sitten vaihdoin 32-hampaiseen, ja matka-ajoon 225/40 takarenkailla 32-hamppinen takaratas on mukavuuden (koneessa vähemmän kierroksia ja vähemmän resonointia) ja kulutuksen kannalta varmaan paras. Tosin "herkkyys" selvästi jo kärsii, ja ainakaan oma laite ei jaksa enää 5-vaihteella ottaa täysiä kierroksia, ainakaan kovin helposti. Kiihtyy varmaankin 0 - 70 kmh paremmin kuin isommalla rattaalla, mutta siitä ylöspäin kiihdytys alkaakin jo kestämään.

Siispä oma johtopäätökseni on: Jos ajaa suoria teitä ja pidempää matkaa, on ratkaisu 32-hampainen. Jos taas tykkää "räppäillä" ja ajaa enemmän pikkuteitä, on 36 tai 38 hampainen parempi ko. kokoisilla renkailla. :roll:

Eri välityksien sopivuus on varmaan hyvin paljon laitekohtaisia, mutta näin oli tuntuma omassa laitteessa. Näissä taitaa muutenkin olla eroja eri laitteiden kesken, mutta silti en oikein jaksa ymmärtää noita toisessa topiikissa kehuttuja huippunopeuksia, koska huiput ovat itsellä jääneet 85 - 95 kmh tuntumaan gps:llä mitattuna välityksistä riippumatta. Kierrosalueen yläpäässä veto vain yksinkertaisesti loppuu, eli on varmaankin sitä kautta rajoitettu tehoja, ja ottaa ennakoita pois yläkierroksilla. :cry:
Itse suunnitellu täsmälleen samaa muunnosta. Hieman pähkäilly miten osuu välitykset kohalleen. Eipä tarvii pähkäillä enää. Kiitoksia infosta niin tietää ruveta tilailemaan palikkaa.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Vastaa Viestiin