SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
- Nemo
- 4WD
- Viestit: 150
- Liittynyt: 25 Syys 2010 12:34
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
- Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö
SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Mitenkäs olette suoriutuneet katsastuksissa saaste-testeistä, ja onko näitä joku saanut onnistuneesti raja-arvojen sisään?
Itsellä tuli konttorilta hylky liian korkean HC-arvon (hiilivety) takia. Sallittu arvo ilmeisesti 600, omassa kikottimessa 1700. Auton moottorissahan tämä tarkoittaisi kutakuinkin sitä, että putkesta tulee palamatonta seosta, eli ei polta kunnolla -> autossa viittaisi virranjakajaan/sytytysongelmiin. Laitteessa oli kiinni vakiokilkkeet pääsuutinta lukuunottamatta (120), tosin tuntuisi tuo arvo olevan sen verran persiillään, ettei noin pieni suuttimen muutos (alkup. 108) vaikuta noin radikaalisti päästöihin. Tulpatkaan ei ole kauhean vanhat, tosin mönkijällä on ollut varsinkin talvisaikaan tapana syödä melko reilusti tulppia, lieneekö syynä tuo pakkirajoitinta vasten ajo.. Ajattelin ehkä vielä säätöön/uusintamittaukseen kokeilla seiskan tulppia alkuperäisen kasin sijasta.
Kait näistä on kuitenkin saasteet otettu ennenkuin näille on eu-tyyppihyväksyntä annettu? Ei ilmeisesti ole edes minkäänlaista kattia putkessa, vaikka useimmissa tl-mönkijöissä nykyään sellainen on...
Itsellä tuli konttorilta hylky liian korkean HC-arvon (hiilivety) takia. Sallittu arvo ilmeisesti 600, omassa kikottimessa 1700. Auton moottorissahan tämä tarkoittaisi kutakuinkin sitä, että putkesta tulee palamatonta seosta, eli ei polta kunnolla -> autossa viittaisi virranjakajaan/sytytysongelmiin. Laitteessa oli kiinni vakiokilkkeet pääsuutinta lukuunottamatta (120), tosin tuntuisi tuo arvo olevan sen verran persiillään, ettei noin pieni suuttimen muutos (alkup. 108) vaikuta noin radikaalisti päästöihin. Tulpatkaan ei ole kauhean vanhat, tosin mönkijällä on ollut varsinkin talvisaikaan tapana syödä melko reilusti tulppia, lieneekö syynä tuo pakkirajoitinta vasten ajo.. Ajattelin ehkä vielä säätöön/uusintamittaukseen kokeilla seiskan tulppia alkuperäisen kasin sijasta.
Kait näistä on kuitenkin saasteet otettu ennenkuin näille on eu-tyyppihyväksyntä annettu? Ei ilmeisesti ole edes minkäänlaista kattia putkessa, vaikka useimmissa tl-mönkijöissä nykyään sellainen on...
_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
itte käytin cpi:tä vko sit leimalla, kuulemma täällä vaan on päästömittaus muodollisuus eli ei maksua eikä hylkyä vaik lukemat persiillään.itellä happi arvo oli 6,2 ja sallittu 5
ex cpi xs250
ex Comanche cross 200cc
http://kuvablogi.com/blog/28959/
http://www.villenrengasjakone.fi/
ex Comanche cross 200cc
http://kuvablogi.com/blog/28959/
http://www.villenrengasjakone.fi/
- JJP
- Tracks
- Viestit: 2521
- Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Soittaisin Lamokselta neuvoa jos SMCn katsastuksessa on huolia.
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
-
- 3WD
- Viestit: 91
- Liittynyt: 25 Touko 2010 23:50
- Mönkijä:: SMC wildcat 500cc
- Paikkakunta: Salo
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Juu.. Saa ottaa pakokaasutestin jos haluaa, mutta sillä ei ole väliä, koska näille ei ole vieläkään päätetty edes kunnon nimikettä tieliikenteessä. Katsastusmies ainkin sanoi, että päästöarvoja näissä ei oikein nyt ole, kun kamun mönkky käytiin näyttääs. Kato vain niveleet (omaa turvallisuuttakin ajatellen ne kannattaa välillä tarkastaa), jarrut ja valot kuntoon niin eiköhän läpi mene.
pikku ediittiä
pikku ediittiä
- Nemo
- 4WD
- Viestit: 150
- Liittynyt: 25 Syys 2010 12:34
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
- Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Joo Lamokselta on aina saanut hyvää palvelua, joten pitänee ehkä kysellä sieltä.
Ajattelin kuitenkin ensin kysellä, onkohan kukaan saanut mittautettua tällä kokoonpanolla olevaa mönkijää päästöistä alle sallittujen raja-arvojen, käsittääkseni kuitenkin L7E-luokan ajoneuvoille on ihan oikeasti olemassa tietyt arvot, joiden sisään päästöt pitäisi saada. Näitä vain ilmeisesti sovelletaan käytännössä melko vaihtelevasti eri konttoreilla.
Tuli vain mieleen, että onko tässä tapauksessa mahdollista edes teoriassa saada saasteita alle sallitun, kyseessä kuitenkin on aikoinaan alunperin pyörään suunniteltu moottori, jolloin ei varmasti paljonkaan ole näitä juttuja ajateltu. Täytynee vielä käydä pajalla testerissä pienin virityksin, kokeilen vielä uusilla kynttilöillä, satkun pääsuuttimella, masinolia tankissa ja ilman ilmanputsaria. Periaatteessa olen tällaisia kikkailuja vastaan, mutta kun nyt ei ole kuitenkaan kysymys turvallisuudesta millään mittareilla...
Ajattelin kuitenkin ensin kysellä, onkohan kukaan saanut mittautettua tällä kokoonpanolla olevaa mönkijää päästöistä alle sallittujen raja-arvojen, käsittääkseni kuitenkin L7E-luokan ajoneuvoille on ihan oikeasti olemassa tietyt arvot, joiden sisään päästöt pitäisi saada. Näitä vain ilmeisesti sovelletaan käytännössä melko vaihtelevasti eri konttoreilla.
Tuli vain mieleen, että onko tässä tapauksessa mahdollista edes teoriassa saada saasteita alle sallitun, kyseessä kuitenkin on aikoinaan alunperin pyörään suunniteltu moottori, jolloin ei varmasti paljonkaan ole näitä juttuja ajateltu. Täytynee vielä käydä pajalla testerissä pienin virityksin, kokeilen vielä uusilla kynttilöillä, satkun pääsuuttimella, masinolia tankissa ja ilman ilmanputsaria. Periaatteessa olen tällaisia kikkailuja vastaan, mutta kun nyt ei ole kuitenkaan kysymys turvallisuudesta millään mittareilla...

_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
-
- Noppeli
- Viestit: 17
- Liittynyt: 24 Touko 2010 07:48
- Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
- Paikkakunta: E-Savo
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Tyhjäkäyntiseosta säädetään sillä ruuvilla mikä löytyy kaasarista. Kai semmonen yleissäätö on 1.5-2.5 kierrosta auki.
Vauhti korjaa virheet
- Nemo
- 4WD
- Viestit: 150
- Liittynyt: 25 Syys 2010 12:34
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
- Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Se ruuvi on 2,0 kierrosta auki, täytynee kokeilla säädellä vielä mittarit kiinni. Onko tämä ruuvi muuten seosruuvi, vai ilmaruuvi? Eli lisääkö sen avaaminen ilmaa seokseen, vai rikastaako avaaminen seosta?Gortex kirjoitti:Tyhjäkäyntiseosta säädetään sillä ruuvilla mikä löytyy kaasarista. Kai semmonen yleissäätö on 1.5-2.5 kierrosta auki.
_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
- Nemo
- 4WD
- Viestit: 150
- Liittynyt: 25 Syys 2010 12:34
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500XT -11
- Paikkakunta: Järvenpää / Lopen ympäristö
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Noniin, leima saatu papereihin!
Päästöt meni kohdalleen ihan uusilla tulpilla, ja pienemmällä pääsuuttimella ja vielä pienellä hienosäädöllä seosruuvista.

_______________________________
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Kun ei nyt vaan sattuis mitään...
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Omastani nyppäsin kaasut tuossa alkuviikosta. HC oli 1500 hujakoilla.
Hieman säädin reosta ja tyhjistä vuorotellen ja sain helposti alle 600:n
Itseasiassa tarkat arvot:
CO 2.006
CO2 11.91
HC 394
O2 2.29
Eli helposti saa alle raja-arvojen pelkällä säädöllä
Ja itelläkin on muistaakseni joku 128 pääsuutin ja oisko ollu 52 tyhjis suutin.
Hieman säädin reosta ja tyhjistä vuorotellen ja sain helposti alle 600:n
Itseasiassa tarkat arvot:
CO 2.006
CO2 11.91
HC 394
O2 2.29
Eli helposti saa alle raja-arvojen pelkällä säädöllä
Ja itelläkin on muistaakseni joku 128 pääsuutin ja oisko ollu 52 tyhjis suutin.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi
Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
-
- 4WD
- Viestit: 203
- Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
- Mönkijä:: Raktori-Polle
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Ite taistellut nyt tuon Sachsin kanssa, sehän on melkein sama kone kuin noissakin. HC arvo 850 ja CO jotain 8. Ei auta säätäminen eikä mikään, ja täysin vakio peli. Mitä tuolle nyt pitäisi tehdä? Korjaamolla meinasivat, että olis pakoventtiilit entiset, mutta kun laitteella on ajettu vasta vajaat 500 kilsaa. Ajattelin kuiten seuraavaksi kokeilla venttiilien säätöä ja puristuspaineen mittausta, josko niillä saisi jotain selville. Hyviä ideoita kuiten kaivataan, että tuon leimaan saisi. Ja jos mahdottomalta rupee näyttämään, niin vien kilvet konttorille.
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
mitenkä kävi jötkis
-
- 4WD
- Viestit: 203
- Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
- Mönkijä:: Raktori-Polle
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Venttiilit säädettiin, oli säädöt tehtaan jäljiltä aivan metikössä. Sen enempää ei ole vielä homma edistynyt ihan oman laiskuuden vuoksi.jahve3 kirjoitti:mitenkä kävi jötkis

Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
ilmottele miten kävi itellä shinukan kanssa ja päästöjen kanssa ongelmia...
-
- 4WD
- Viestit: 203
- Liittynyt: 20 Loka 2008 20:36
- Mönkijä:: Raktori-Polle
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Onko ihan vakio peli? Tarkista venttiilien säädöt ja kaikki imupuolen liitokset ettei ole vuotoja. Eipä kait noissa oikein muuta voi olla jos ei säätöihin saa.jahve3 kirjoitti:ilmottele miten kävi itellä shinukan kanssa ja päästöjen kanssa ongelmia...
Re: SMC / Derbi 250cc päästöt kohdalleen?
Juu vakio on....jötkis kirjoitti:Onko ihan vakio peli? Tarkista venttiilien säädöt ja kaikki imupuolen liitokset ettei ole vuotoja. Eipä kait noissa oikein muuta voi olla jos ei säätöihin saa.jahve3 kirjoitti:ilmottele miten kävi itellä shinukan kanssa ja päästöjen kanssa ongelmia...