led työvalot taakse

Keskustelua mönkijän sähkölaitteista:
Vinssit, valot, gps,,,
digiaslak

led työvalot taakse

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Termos,

Ensinnäkin päätin korvata jatkuvasti kärähtävät Cana-800:sen takavalot+jarruvalot ledivaloilla. No niitähän saa esim Biltemasta, sieltä löytyy ledipatsas lisäjarruvaloja, ei probleemaa kun nasahuttaa vain 12v kiinni...

Noh, ajatusta ethenpäin. Miksipäs ei laittaisi taakse ja vaikka sivuillekin kunnon hajoittavat työvalot, myös ledeillä. Laittaa niitä sen verta että näkee. Virrankulutus on pieni sekä tärinänkesto hyvä. Työvalo ei ylhensä tartte näyttää kauas, mutta laajalle kyllä.

gooooooogle löytää jotain, mutta saapi sitä muutkin ideoija, mikäli tinkaamiselta vielä nykyisin ehimmä.

t.Veli-Pekka
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Tänään tuli uusi TM postiluukusta ja siinä oli ledilampuista juttua ja vertailua. Kävi kans mielessä että stongaan voisi laitta ledivalon. Ovat niin pieniä kooltaan että olis helppo laittaa vaikka parikin ja valo joka näyttää sinne mihin rattikin osoittaa olis monesti hyvä.

Samoin ajattelin korvata pojan Whizin kynttilät tuollaisilla ledivaloilla niin näkis vähän edes hämärässä. Tosin täytyy kattoo vielä kun halogeeni on kuitenkin teholtaan vielä toista luokkaa ja monkkareissa ei tuo virta ole kortilla. Paitsi tossa Whizzissä jossa ne omatkin kynttilät lepattaa kierrosten mukaan :)
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: led työvalot taakse

Viesti Kirjoittaja ATC »

veli-pekka kirjoitti:Termos,

Ensinnäkin päätin korvata jatkuvasti kärähtävät Cana-800:sen takavalot+jarruvalot ledivaloilla. No niitähän saa esim Biltemasta, sieltä löytyy ledipatsas lisäjarruvaloja, ei probleemaa kun nasahuttaa vain 12v kiinni...

Noh, ajatusta ethenpäin. Miksipäs ei laittaisi taakse ja vaikka sivuillekin kunnon hajoittavat työvalot, myös ledeillä. Laittaa niitä sen verta että näkee. Virrankulutus on pieni sekä tärinänkesto hyvä. Työvalo ei ylhensä tartte näyttää kauas, mutta laajalle kyllä.

gooooooogle löytää jotain, mutta saapi sitä muutkin ideoija, mikäli tinkaamiselta vielä nykyisin ehimmä.

t.Veli-Pekka
No hitto kun sen ledilampun otin pois, vaikka en edes tarvi. :oops:
Työvalona on normi halogeenityövalo, valovuoden parempi ledihärpättimiä. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jaahas, ensin V-P ostaa paljon parjatun citymaasturin ja nyt aletaan laittaamaan Bilig-Bling valoja ympäri laitetta, tuuninkia sanon minä :lol:

Kyllä mulla on ollut samat ajatukset mielessä että vilkut ja takavalot voisi päivittää. Suunnitelma on jo valmiina siitä miten takapää toteutetaan, talven aikana nähdään minkälaiseksi valaistus muodostuu.

Sen verran LED-valoista että pääsin kokeilemaan 5W lediä, onhan se älyttömän kirkas mutta valokuvio oli aika onneton ja hinta julma, maksaa 40-50€ kappaleelta :shock:

Työvaloiksi halogeenit niin homma toimii eikä tule älyttömän kalliiksi.
Kylätason mönkijäkuski
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Jeps, hehkulanka on aina lediä kirkhampi tietysti, ainakin niin kauan kunnes pallaa. Ja vähänkin Canasen foorumeita selaillessa saa kyllä käsityksen että hehkuja saa olla joka reisulla repullinen tai vähinthän taskullinen.

Muistelin myös tuota Polaristen virrantuotto-kykyä, se oli aika onnetonta. Ledeillä voisi saada enempi virtareserviä esim vinssin käyttöön, etenkin lumihomhin. Ja CotCottimessa ei sitä narukäynnistintäkhän ole...

Tuuninkiahan pittää tehhä, eihän se naapurin isännät muuten kathellisena pysy. :wink:

Riti-rati-ralla, tuli talvi halla.... aamuisin -8 astetta, joten talvirenkhat pittää laittaa alle...

t.mie
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siihen takalampun palamiseen auttaa kun laittaa parkille menevään johtoon vastuksen. Homma on melko helppo eikä tarvii muuta kuin karkaista johto, pujottaa kutistesukka johtoon, juottaa vastus paikalleen ja kutistaa sukka vastuksen/johdon päälle. Omaan värkkiin en vielä ole sitä tehnyt kun en ole päässyt itseni kanssa sopimukseen mikä pitäisi olla vastuksen arvo.

Täällä kun on näitä sähköinssejä niin minkä arvoinen vastus pitää olla että 12v/5w polttimolle pitää saada jännite putoamaan 1-1,5 volttia?

Jaa että pakkasta, täällä on 12 astetta lämmintä ja puut vihreinä. On kyllä tavattoman pitkä kesä.
Kylätason mönkijäkuski
Ilkka K
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Helmi 2006 10:13
Paikkakunta: Kotka, Can-Am 800 Max XT (15kW)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka K »

Pari kaavaa tähän alkuun
R=U/I ja I=P/U
joissa I=virta, U=jännite, R=vastus, P=teho

Lampun kuluttamaksi virraksi sain (pyöristäen) 5W/12V = 0.42 A
Vastukseen "yli vaikuttavaksi" jännitteeksi oli haluttu 1-1,5 volttia
Käyttämällä keskiarvoa 1.25V tuli vastuksen arvoksi 1,25V/0,42A = 2.97 ohm siis n.3 ohm.

Virrankulutushan pienenee kun vastusta lisätää mutta jätettäköön se huomiotta laskuissa.

Itse olen kyllä ehdottomasti LED-valon kannalla, kestää tärinää ja yli jännitettä ja kaikkea muutakin rasitusta jotka kohdistuvat hehkulanka raukkaan.
Itse rakentelin LED valon 24V ledeistä joissa oli vastukset 24V:n mukaan mutta ovat silti riittävän kirkkaat Kanan persuksessa.
Homma toteutettiin niin että rikottiin vanhan hehkulamppu ja sen kantaan juotettiin johdot jotta alkuperäisen valaisimenrungon kantaa ei tarvitse muuttaa. Sitten otetiin ohut alu-levy johon 12 kpl 5mm. reikiä kahteen riviin ja ledit hetipiti-liimalla levyyn kiinni. Johtojen juottaminen haluttuun syttymis järjestykseen. Levy saatiin sopimaan alkuperäisen kuvun sisään ja on kiinnitetty samoilla ruuveilla kuin kupu on kiinni runko-osassa. Parkkina toimii 4kpl keskimmäisiä ja jarruvaloiksi syttyvät 4kpl lisää molemmin puolin. Tämmöisellä järjestelyllä voidaan takavalo vielä muutaa helposti alkuperäiseen asuunsa, jos esim. katsastusmies niin vaatii

Kanan takavalossa on se kikka että se on miinus ohjattu, eli plus-sähkö tulee kokoajan ja miinusta katkotaan tarpeen mukaan. Hehkulampullehan on aivan sama mitenpäin sähkö sen läpi kulkee, mutta LED on tässä suhteessa ronkelimpi kaveri.
Kun on mönkijä niin ei tarvitse katua eikä katua.
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

jos päättelemällä tuota miettisi niin....


12V ja 5W, eli virtaa huilaa 0,42A...

siis noilla arvoilla tekee lampulle vastusarvoksi 28,5 ohmia...

haluat "kuluttaa" 1,5V pois... 1,5V on 12Voltista noin 1/8 osa, joten vastus täytynee olla myös... siis 3,5 ohmin vastus, tehovastus tietenkin.

Työnnethän 4ohmin tehovastus sarjaan, kokonaisvastus on silloin 32,5ohmia. Virraksi muodostuu 12V/32,5ohm = 0,37A.

Jännitejako on nyt sitten niin että 4ohmiseen vastukseen jää 0,37A*4ohm= 1,4769.... eli noin 1,5V
hehkulamppuun jää sitten vähempi...


Tässä tietysti virrat vaihtelee, hehkulampun teho/vastus muuttuu lämmön mukaisesti yms, joten laskut on summittaisia. Vaan niinhän muuttuu koko ajan myös jännite, kierroksien mukaan, huolimatta jännitteenrajoittimista ja akusta...

Alkaa olla 15 vuotta kun viimeksi laskenut näitä, joten voihan olla ihan mettässäkin nuo laskelmani...


t.mie
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Katos, Ilkka ehti ensin... :lol: :lol:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kiitokset Ilkalle!

Mulla on suunnitteilla upottaa molempiin lokasuojiin pyöreät valot eli kolme kummallekkin puolelle. Valojen "lasina" toimii Hellan pyöreät suunt/takavalojen lasit johon ympätään ledit kiinni... Eteen tulee vilkut vastaavalla tavalla mutta vilkkujen muoto on vielä auki. Toistaiseksi ajellaan hehkulampuilla :wink:
Kylätason mönkijäkuski
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

No niin postipoika toi bilteeman paketin, siinä erimittaisia LED jarruvaloja. Tai tarkemmin sanottuna lisäjarruvaloja.

Testasin niitä pienellä muuntajalla, 300mA:kin riitti saamhan todella kirkkaan valon. Täytynee todennäköisesti suunnata valoa vähän alaspäin, ettei häikäise takana huristelijaa. Toimii jonkinmoisena työvalonakin, oli sen verta kirkas.

Eikun iltasella kiinni laittamhan, niin alkaa perässä ajajat näkemhän persuus-valoja... Kuvia tulee jossain vaiheessa.

t.mie
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

itse otin 6v puimurin valokopan. laitoin auton 12v h4 polttimon sisään ja voin sanoa että se valo nayttää eikä meinaa.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Ilkka K kirjoitti:Käyttämällä keskiarvoa 1.25V tuli vastuksen arvoksi 1,25V/0,42A = 2.97 ohm siis n.3 ohm.
Ns. standardiarvot noilla hehtaareilla on sitten 2,7 ja 3,3 ohmia. 2,7 ohmia hukkaa 0,42A virralla n. 1,1 volttia ja 3,3 ohmia hukkaa n. 1,4 volttia.
Avatar
Ecu
6WD
Viestit: 397
Liittynyt: 18 Marras 2007 16:48
Mönkijä:: ei óle
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Ecu »

Hiukan vanhahko aihe, mutta jatketaan tänne.
Ajankuluksi askartelin kanssa tuollasen led työ/pakkivalon.
Syntyy kätevästi työvalojen kuorista, pe-levystä ja neljästä 5-led:in upotettavasta spotista.
-> http://kuvablogi.com/blog/11516/4/
Täytyynee värkätä vielä toinenkin sen verran hyvin toimii :D
-HUSABERG-
-Näillä, tuosta ja tuonne mennään-
Ex:TGB Blade 425 -wanapii mutaraaseri- :( lähti 21.08.09
Ex: Keeway atv 50cc

http://kuvablogi.com/blog/11516/ <- Päivitys 20.03.09
http://www.ncquads.com
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Viesti Kirjoittaja tepa »

juup ollaan kokeiltu kans noita ledejä ja 5w suber ledillä rupeaa olemaan jo virkaa siihen tarkoitetulla heijastin linssillä joita saa 45asteen ja 10 asteen kulmilla ja teho hyvän led lenserin luokkaa.

ledi ja heijastin maksoi noin 15e per lamppu ja niitä kun laittaa 2 taakse niin kyllä pitäisi nähdä peruttaa.

ledejä saa kyllä vielä 10,20 ja 50 wattisina mutta 20w maksoi jo 45e kipale joten aika tyyris kokeiluun :wink:
Vastaa Viestiin