SUZUKI EIGER

Keskustelua Suzuki mönkijöistä
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

:shock: No eipä oo hinnankiroissa, kun yleensä "raiskaamolla" käy, kukkaronnyörit saa olla melko löyhällä. Mutt kyseessähän taitaakin olla eri firma, toimii vaan Raisamon yhteydessä..? :?:
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Toivottavasti ei '08-mallista ole keväällä mitään 500€ alennuksia, kun koittaa oman laitteen noutohetki... Mitä tähän syyskampanjaan tulee, niin koneet lienevät loppuneet jo, ellei jälleenmyyjillä ole yksittäiskappaleita.

Pisti tuolta Comanche 4x4 -threadistä silmään seuraava:
L7e-pilotti kirjoitti:VETOKOUKUN KUULA MAATAKIERTÄVÄLLE RADALLE! Se on 48mm, kun pitäisi olla 50mm. Toivottavasti tajuavat vaihtaa nuo ennekuin joku tappaa itsensä.
Katselin sitten Eigerin ohjekirjaa, ja siellähän lukee: "Käytä vetokoukkua, joka on varustettu 48 mm pallolla." Eli nyt tuli mieleen, että kumpikohan kaupan yhteydessä mukaan tinkimäni, 25 € hintainen alkuperäinen kuula mahtaakaan olla... :? (Ja tiedän, esim. Biltemasta saa 8 eurolla 50 mm kuulia. Tuli vaan mieleen, että jos Eigerin oma kuula on nyt tuollainen käyttökelvoton 48-millinen, olisin ottanut sen 25 € rahana.) No, ehkäpä tuo on vain jäänyt jonkun muun maan ohjekirjasta kääntämättä, ja Suomessa mukaan tulee oikea nuppi?
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Vetonupista: Itselläni tuli kaupan päälle 50 mm nuppi, mikä on ns. normaalikoko jota käytetään henkilöautoissa yms.
Samalla kun ostin eigerin, hanki myös uuden "tukkikärrin" samasta liikkeestä hintaluokkaa 600 e, nimeä en tiedä..
Kärry perään, vetokytkin kiinni, siinäpä se, jumissa niin kuin voi olla. Ei liiku ylös, alas, ei sivulle.
Eli ainakin minun kärryn vetokytkin olikin sitten se 48 mm.
Ei muuta kun kauppaan hankkimaan 50 mm vetokytkintä ja se kärryn aisaan vaihtamaan, niin nyt pelaa..
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Joo itse ajattelin diy-kärryjä, joten 50 mm vetopää niihin tulee väkisin.

Tarakan ja öljypropun mittoja olisin tietäviltä vielä mielelläni ottanut vastaan, mutta oikeastaan vielä tärkeämpi tieto olisi vetokoukun korkeus maasta (ettei tule kärrysuunnitelmiin sellaista virhettä, jotta kärry jää ylä- tai alakenoon...). Kun ei taida liikkeessäkään olla mallikappaletta, mistä pääsisi mittaamaan.
Mäxä kirjoitti:No PRKL! Nyt vasta hokasin miks Eigerissä on äänimerkki.
Nyt vasta huomasin, että sama sällihän se tuossa videolla pöllöilee, mikä on täällä puolalaisen lehden testin kuvissakin. Ei turhan paljoa löydy Eigeristä materiaalia netistä, kun samoihin jo törmää eri kautta...
Tuossa aiemmin oon koittanut kyselläkin, tuloksetta, ett onko joku laittanut Eigeriin 27" renkuloita alle, eli mahtuuko vielä toimimaan?
Ainakin tämän threadin viestissä #29 käyttäjä takasalo kirjoittelee, että alla on 27":t nastoilla.

edit: Muuttunut linkki korjattu.
Viimeksi muokannut Johnnie, 22 Tammi 2008 00:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Vetonupin korkeus maasta pallon yläosaan 36 cm. Tavaratelineiden mittoja on hankala ottaa, koska telineet eivät symmetrisiä/ suorakaiteen muotoisia. Kannattaa käydä katsomassa paikan päällä ja tehdä sabluunat.
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Suuri kiitos GLX:lle! Tavaratelineiden mittoja en enää tarvitsekaan, ostin pari laatikkoa joiden uskoisin suunnilleen istuvan. Tosin vielä pitäisi käydä mittaamassa telineissä käytetyn putken paksuus (kiinnikkeiden tekemistä varten), ongelmana on vain se että Eiger on ollut todella huonosti edustettuna liikkeessä; mallikappale on milloin myyty, milloin varastossa piilossa... Mutta sen kyllä kerkeää keväälläkin, ei niitä laatikoita heti tarvitse. Ilman peräkärryäkin pitäisi se 10 tunnin sisäänajo ajella, mutta suunnitelmat on tarkoitus saada valmiiksi nyt talvella.

Tuossa ohjekirjaa uudestaan lukiessani huomasin öljynsuodattimen vaihtoa käsittelevässä kohdassa aika poikkeavan ohjeen: Suzukin mukaan uusi suodatin pitäisi kiristää tiivisteen kiinniottamisen jälkeen avaimella ja vieläpä kaksi kokonaista kierrosta! Yleensähän valtaosa niin valmistajien, korjausoppaiden kuin käyttäjienkin ohjeista käskee kiristämään vain käsin ja esim. prätkässäni ohje oli vain 2/3 kierrosta. Tämän rinnalla kaksi kokonaista kierrosta tuntuu kyllä todella tiukalta, ellei Suzukin suodatin ole sitten kovin erilainen(?).
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Oli tullut YouTubeen ATV Televisionin testivideo Eigeristä. Mukavaa katseltavaa, pelkkiä kehuja oikeastaan oli testaajilla sanottavana. :rock:

Minkähän merkkistä öljyä käyttävät valmistajan / merkkihuollon toimesta, Motulia varmaan, kun sitä ohjekirjan takana mainostetaan? Vai onko Suzukilla omaa merkkiöljyä? Entäpä jarruneste, normaalia DOT 4:sta?
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

No, kokeillaan nyt vielä, että onko tämän foorumin Eiger-kanta täysin kuollut. Pitää varmaan siirtyä tuonne jenkkifoorumien puoleen, kunhan nyt sieltäkin jonkun hyvän löytäsi.

1. Löytyykö Eigeristä mitä rasvanippoja, jotka tietysti olisi hyvä tietää? Omistajan käsikirja ei mainitse asiasta mitään, korjausopas varmaan kertoisi enemmän.

2. Uutena Eigerin ostaneille: Onko äänenvaimennin jo uutena ruosteessa? Tuohan ei ole rosteria, kuten Grizzly 350:ssä myyjän mukaan olisi ollut (tarkoittiko sitten koko putkistoa vai pelkkää vaimenninta, en tiedä). Ajattelin, että tuon voisi uutena käsitellä silikonialumiinimaalilla tai jollain muulla kuumankestävällä (lueskelin tuolta ulkomaiselta foorumilta samasta aiheesta juttua myös). Mutta jos jo uutena on ruostetta pinnassa, niin pitäisi tietysti hioa ensin.

3. Vanhoihin kysymyksiin saa edelleen vastata, jos on jotain tietoa. Öljypropun kokoa kyselin siksi, kun löytyy itseltä jemmasta joku uusi proppu jossa on magneetti, niin tietäisi käykö tuo vai tilatako uusi. Tosin tämän nyt kerkeää myöhemminkin, ja enhän minä tiedä vaikka orggiksessakin olisi magneetti. Lisäksi tuosta öljynsuodattimen hurjasta kiristysohjeesta olisin mielelläni kuullut, koska pelkään aina ylikiristämistä, ja siltä tuo kuulostaa, jos ei poikkeuksellinen suodatin.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Enpä ole minäkään rasvanippoja eigerissä nähnyt, pitää katella kun nostan seuraavan kerran ilmaan. Pakoputki ei ole ainakaan vielä ruosteessa, sinistymää kylläkin takapöntössä, ajettuhan tuolla on vasta 100km (enempi tulee talvella lynxillä ajeltua, tuota lunta kun täällä on sen verran reippaasti).
Katon myös sitten tuon öljypropun koon, jahka kikotin on ilmassa.
Öljynsuodatinta ei missään tapauksessa kannata millään avaimella kirrata, pitävä kintas käpälään, ja vääntöä kohtuudella, pysyy, ja saa myös joskus irti.
Viimeksi oli pohjamuovin laittoprojekti, eli entinen muovilärppä pois, ja 8 mm muovista uusi "suksi" pohjaan. Nyt ei ole kohoumia eikä reikiä mistä kannot yms. kurkkii konehuoneeseen, ja muovin etuosa nousee suksen kärkimäisesti vajaa 10 senttiä vaille etupuskuriin.
Seuraavaksi pitäisi alkaa tekemään lumenpuskulevyä keulaan, aihio on jo valmiina...
GLX
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Marras 2007 22:35

Viesti Kirjoittaja GLX »

Edelliseen viestiin korjausta, pohjansuojamuovin yläreunasta etupäässä on etutavaratelineeseen n. 30 cm, eli etusäleikkö näkyy kokonaisuudessaan..
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Kiitti taas, GLX.

Jep, sillä vaan kun yleensä myös laitteiden ja suodattimien valmistajat antavat varovaiset ohjeet suodattimen kiristyksestä, niin mikä lie ollut tuon Suzukin ohjeen kohdalla sitten.

Propusta etsin tietoa varaosanumeron perusteella, joko M14x1,50 tai M14x1,25 lienee kierre, mutta pituus onkin sitten eri juttu. Mutta sen kyllä kerkeää tulevien öljynvaihtojen aikaankin selvittämään!

Oma pohjapanssari tulee varmaan tehtyä jossain vaiheessa, varmasti hyvä olla kun vielä metsätyökäyttöön on laite hankittu. Mutta ajattelin, että jos sisäänajot ainakin ajelisi alkuperäisellä pohjamuovilla. Mitenkäs Eigerin saa helpoiten pystyyn, jos vinssiä tai taljaa ei vielä ole? Taitaa seinälle ajamiset olla vähän hankala tehdä, kun näyttäisi tuota keulaylitystä olevan...

Nipoista ainakin Australian Suzukin sivuilla mainitaan: "Grease nipple added to the rear universal joint for easier maintenance."
Viimeksi muokannut Johnnie, 30 Maalis 2008 01:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

Mitenkäs, kun Eigerissä ei ole erillistä pysäköintivaihdetta, vaan pelkästään se jarrukahvan lukitukseen perustuva seisontajarru, niin pitääkö vaihteen olla vapaalla mönkkäriä peräkärryssä kuljetettaessa?
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
kaiveri
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 14 Syys 2004 09:49

rasuvanippa!

Viesti Kirjoittaja kaiveri »

loytyy ainakin takakartaanin etumaisesta ristinivelestä ja muistaakseni ohjausputken laakeroinnista vm -04
make72
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 03 Touko 2007 16:46
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja make72 »

Johnnie kirjoitti:Mitenkäs, kun Eigerissä ei ole erillistä pysäköintivaihdetta, vaan pelkästään se jarrukahvan lukitukseen perustuva seisontajarru, niin pitääkö vaihteen olla vapaalla mönkkäriä peräkärryssä kuljetettaessa?

Tuskin suurta/mitään merkitystä, kunhan olet kiinnittänyt sen jollain kärryyn.
King Quad 700i
Avatar
Johnnie
6WD
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Loka 2007 00:22
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

make72 kirjoitti:Tuskin suurta/mitään merkitystä, kunhan olet kiinnittänyt sen jollain kärryyn.
Joo, toki asialliset liinat tulevat kiinnitystä hoitamaan, ajattelin vain ettei ole mitään sellaista voimansiirtoa vaurioittavaa tms. seikkaa huomioitavana jos vaihteen jättää ajoasentoon. (newbie pohdintaa) :oops: Mutta jätänpä vapaalle varmuuden vuoksi.
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
Vastaa Viestiin