Etuakseli poikki.
Etuakseli poikki.
En ole asiasta täällä juttua kuulut, mutta nyt kun omasta comanche 200 meni etuakeli poikki niin olisi kiva teiltä kuulla kommenteja/vinkkejä sen korjaamisesta.
Vanhaa akslia varmaan turha alkaa hitsaamaan eli uus pitää sorvata, mutta kestääkö normaali teräs vai pitäskö olla kovempaa?
Niin ja onko muuten muilla mennu nuita akseleita?
Vanhaa akslia varmaan turha alkaa hitsaamaan eli uus pitää sorvata, mutta kestääkö normaali teräs vai pitäskö olla kovempaa?
Niin ja onko muuten muilla mennu nuita akseleita?
Jollakin muullakin on mennyt, löytynee haulla.
En noista koneistettavista teräslaaduista kummemmin tiedä, mutta varmaan niissäkin myötölujuudet alkavata jostain 350MPa:sta. En jaksa uskoa, että tähän peliin tuon hienompia herkkuja olisi alunperinkään laitettu, mutta tommonen akseli voi hyvinkin olla lämpökäsitelty. Ja jos alkuperäinen akseli hajosi, tarvisi uudesta tehdä jopa parempi. Pinnankovuusmittaus voisi olla ihan mielenkiintoinen temppu suorittaa vakiolle akselille.
En noista koneistettavista teräslaaduista kummemmin tiedä, mutta varmaan niissäkin myötölujuudet alkavata jostain 350MPa:sta. En jaksa uskoa, että tähän peliin tuon hienompia herkkuja olisi alunperinkään laitettu, mutta tommonen akseli voi hyvinkin olla lämpökäsitelty. Ja jos alkuperäinen akseli hajosi, tarvisi uudesta tehdä jopa parempi. Pinnankovuusmittaus voisi olla ihan mielenkiintoinen temppu suorittaa vakiolle akselille.
sillä pinnan kovuudella ole mitään merkitystä etuakselissa, koska mitään pintaa kuluttavaa osaa ei siihen tule. enemmän kiinnittäsin teräksen sitkeyteen huomiota. jostain nuorrutettusta teräksestä vaan tekee niin kestää taatusti paremmin kuin nuo orkkis räkäraudat.
tuollaisissa lyhyissä ekseleissa se ei tulisikaan olla liian "kovaa" koska tuppaavat murtumaan herkkään.
eiköhän nuo sorvaamossa tiedä mistä se kannattaa tehdä.
tuollaisissa lyhyissä ekseleissa se ei tulisikaan olla liian "kovaa" koska tuppaavat murtumaan herkkään.
eiköhän nuo sorvaamossa tiedä mistä se kannattaa tehdä.
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
Alkuperäisen etuakselin pinnankovuus kiinnostaisi siinä mielessä, että selviäisi onko sitä jollakin tavalla lämpökäsitelty. Se kun olisi luultavasti helpoin aineenkoetusmenetelmä katkenneelle akselille. Ja kovuudesta vielä: kasvava kovuus ei tarkoita, että haurauden tarvisi lisääntyä, vaikkakin näin äkkiseltään helposti ajattelee. Kovuus / pehmeys ja hauraus / sitkeys ovat eri asioita. Nuorrutus on varmastikin melko passeli lämpökäsittely tommoseen paikkaan: kohtalainen sitkeys yhdistettynä hyvään lujuuteen.
Nyt on uusi akseli, jonka kaveri sorvasi normi teräksestä. Pari päivää on ajeltu nätisti ja vähä vähemmän nätisti ja on kestäny niinku pitääki.
Vanhaa akselia mielenkiinnon vuoksi vähä sorvilla veistettiin ja huomattiin että ei se yhtään sen vahvempaa ollu. Ehkä himpun verran hauraampia ja lyhkäsempiä lastuja lähti normi teräkseen verrattuna.
Vanhaa akselia mielenkiinnon vuoksi vähä sorvilla veistettiin ja huomattiin että ei se yhtään sen vahvempaa ollu. Ehkä himpun verran hauraampia ja lyhkäsempiä lastuja lähti normi teräkseen verrattuna.
Itsehän kyselin YIT:ltä mitä olisi maksanut akselin sorvaaminen niin 70€ se laskeskeli kaikkine lisineen maksavan, eikä se ollu oikeen innokas etes sillon tekemään sitä. Hyvä jos jollaki tuttavalla/kaverilla on sorvi niin sorvauttaa sillä, ja kaivaa kolikot lompakosta sille ja voi tarjota vielä joskus kahvit, niinku mä tein..
Taas poikki
Elikkäs nyt napsahti poikki etuakseli minkä teetätytin kaverilla normi teräksestä.. tuolloin alkuperäinen kesti pari kuukautta ja tämä melkeen 7kk, mutta jännää että toisella puolella palvelee vielä alkupeiräinen eli aika vaihtelevasti kestävät nämä akselit.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=15439 Tuossa samasta aiheesta keskustelua ja joku ynnäili että 8 kaverilta menny jo poikki.
Nyt asiaan. Eli pitäiskö se askeli tehdä sitte kovemmasta, vaiko sitkeämmästä raudata?
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=15439 Tuossa samasta aiheesta keskustelua ja joku ynnäili että 8 kaverilta menny jo poikki.
Nyt asiaan. Eli pitäiskö se askeli tehdä sitte kovemmasta, vaiko sitkeämmästä raudata?