Polariksen AWD

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

POLLE kirjoitti:Sinne käy vaan ja ainoastaan automaattivaihteisto öljy :!: :!:
Eipäs kuin Polariksen alkuperäinen napaöljy :wink:
POLLE
3WD

Viesti Kirjoittaja POLLE »

Joo se olis varmasti paras vaihtoehto mutta toimi se automaatti öljylläkin.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mnää perskeles kaivan vielä jostain sen toimintaperiaatteen oikein kunnon kuvien kanssa. Pollessa ei ole Diffiä, vaan vapaakytkimet kummallakin akselilla ja joo etuperässä. Diffi voi olla joko Kuula, Torsen tai perinteinen 4 kehäinen. Tämä on hieman toisenlainen juttu. Ihmettelen edelleen miten se akseli saadaan yhdeksi puuksi sen lautaspyörän kanssa....

Mietitään.... Kaivellaan...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

Roosa999 kirjoitti:Mnää perskeles kaivan vielä jostain sen toimintaperiaatteen oikein kunnon kuvien kanssa. Pollessa ei ole Diffiä, vaan vapaakytkimet kummallakin akselilla ja joo etuperässä. Diffi voi olla joko Kuula, Torsen tai perinteinen 4 kehäinen. Tämä on hieman toisenlainen juttu. Ihmettelen edelleen miten se akseli saadaan yhdeksi puuksi sen lautaspyörän kanssa....

Mietitään.... Kaivellaan...
Jelppaanpa hieman,etuperä on kuin katissa takana.Vapaakytkimet toimii sähkömagneettisesti ja lukittuvat rullalaakereilla.Mitään takapyörien sutimista ennenkuin etuveto kytkeytyy ei tapahdu,sillä kytkeytyminen ja irtoaminen tapahtuu ennenkuin takarengas on pyörähtänyt puoli kierrosta.Kyll se siit... :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ATC
Koheltaja (r)

Viesti Kirjoittaja ATC »

POLLE kirjoitti:Joo se olis varmasti paras vaihtoehto mutta toimi se automaatti öljylläkin.
Mekanismi toimii sähkömagneettisesti joten en kyllä käyttäisi kuin Pollen omaa öljyä etenkin kun tilavuus on niin pieni ja öljypurkki edullinen. :wink:
¤VETERAANIT¤
ATC
Koheltaja (r)

Viesti Kirjoittaja ATC »

Roosa999 kirjoitti:Itse yritin ymmärtää räjäytyskuvasta jotain ja siellä on jokin neulalaakereilla toteutettu vapaakytkin, joka on lukittavissa sähköisesti.

Nyt on niin että etupyörät ovat tässä tapauksesa kyllä pienemmät, jotta saavuttavat akselille korkeamman kierrosluvun ja ilman kuormaa ja akseleiden reilua kierroseroa pyörivät vapaasti. Kun mennään kaarteeseen, pyörii ulompi etupyörä korkeammalla kierrosnopeudella kuin sisempi ja on näin ollen vapaa vedosta. Tämä mahdollistaa kevyen kaarreajon.

Kun on tilanne päällä ja tarvitaan kaikkien pyörien vetoa menee etuakseli mukaan heti kun takaakselin kierrosnopeus nousee suhteessa eturenkaan kierrosnopeuteen ja voila' meillä on todellinen neliveto.

Ainoastaan pakilla ajettaessa tämä ei toimi ja se on toteutettu Pollessa vielä jollain erillisellä ratkaisulla, jota en nyt saa kyllä päähäni. Oletettavasti vapaakytkimen saa jotenkin sähköisesti lukittua, jolloin vapaa kytkintoimintaa ei ole, eikä tasaustoimintaa yleensä, mutta ei ne niin suuri juttu ole peruutettaessa.

Lisää siis asiasta soppaan sattumia...
Hiano tsydeemi eikö.Mikroprosessori ohjaa koko juttua,tuo epeli asustaa mittarin sisällä ja sille ei kannata tarjoilla mitään kosteita juttuja,saattaa sammahtaa iäksi ja siitä seuraa itku ja hammasten kiristys.Niin ja takavetoinen mönkkä.Sen peruutuksen taika on turvallisuudessa,nimittäin neliveto kytkeytyy pois pakilla.mutta saa sen päälle overdrive napista ja se onkin sitten tönkkönä päällä.Onhan hianoo tekniikkaa,tietokoneohjattu neliveto!!!Tommosen kun sais...ainii mullahan onkin jo Polle. :lol: :wink:
¤VETERAANIT¤
Koheltaja
Koheltaja (r)

Roosa999 kirjoitti:Pollessa ei ole Diffiä, vaan vapaakytkimet kummallakin akselilla ja joo etuperässä. Diffi voi olla joko Kuula, Torsen tai perinteinen 4 kehäinen.
Tässä voisi sanoa kuten eräässä edesmenneessä Lauantai illan visailussa: Tiedetään, tiedetään, tiedetään... :wink:

Kiitti roosalle oikaisusta, oma moka että diffi-sana pääsi lipsahtamaan väärään paikkaan.

atc kertoi mielestäni aika hyvin etulukon toimintaperiaatteen.

Samaa mieltä siitä etuperän öljystä, alkuperäinen öljy on kohtuuhintaista eikä sitä mene paljoa joten mielummin käyttää sitä kun ottaa riskin etuperän rikkoontumisesta väärillä öljyillä.

Subaruissa on rikottu useita vaidelaatikoita siitä syystä että ei olla käytetty Subarun omaa vaihteistoöljyä vaan ollaan etsitty korvaava öljy.
kukkumyy
Tracks

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

polaris 700 kirjoitti:Sillä lampulla tarkoitin sitö AWD tekstiä siinä kytkimen vieressä sen taustavalona on punainen, joka palaa jos automatiikka on käytössä...täällä on ollut joskus juttua niistä valoista, että haulla varmaan löytyy jotain juttua. onkos sun polle kuinka uus? meillä on 05 700 efi, jolla nyt ajettu joku 200
Tuota hienoa merkkivaloa ei taida -04 mallissa ollakaan?
Tai sitten on näkö heikentynyt etten sitä nää tai on minun merkkivalosta lamppu palanut.

Yritin etsiä pitkän tovin tuota valoa tuosta kytkimen tekstistä mutta turhaan???
Koheltaja
Koheltaja (r)

Jospa siitä on lamppu pimahtanut? Kyllä -04 magnumissa AWD tekstiin tulee punertava valo kun nelikko kytkeytyy päälle ja sen huomaa päivänvalossakin.
polaris 700
Noppeli

Viesti Kirjoittaja polaris 700 »

Tässä 700 (vm. 05) en ole sitä edes katsonut mutta magnumissa se kyllä näkyi tosin aika heikkona.
Panu
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

polaris 700 kirjoitti:Tässä 700 (vm. 05) en ole sitä edes katsonut mutta magnumissa se kyllä näkyi tosin aika heikkona.
Ei taida tässä mallissa tulla, kun on tuossa mittaristossa se logo ;)
Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
polaris 700
Noppeli

Viesti Kirjoittaja polaris 700 »

joo o voi olla. Mites muuten olet panu tykännyt tuosta pollesta? Itse olen kyllä tykännyt. Talvella ei tarvitse enää pelata ryypyn kanssa niinkuin magnumilla ja nuo säilytys lokerot edessä ja takana ovat todella hyvät.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

ATC on hyvin jyvällä. Itse menin päättelylinjalla kun en ole aiheeseen päässyt fyysisesti tutustumaan.

Jos ne vapaalaakerit oli aiemmin etunavoissa, olikos niiden sähköinen lukitseminen mahdollista kun peruttaessa tarvitsi vetoa ?

Kyllä se pollen vetosysteemi tuntuu ihan hyvältä.

Omassani, siis Arctic Cat 500 mallissa on 3X4 veto tai sitten juuttipuu 4x4, joka laitetaan erillisellä, mutta helppokäyttöisellä vivulla päälle. Toimii myös peruutettaessa ilman "override" nappulan painamista, joka löytyy myös AC:stä.

ATC, Onko sulla kokemusta tuon vapaalaakerin kestosta ajansaatossa.

Itse olen harrastanut pienen ikäni isoja radio-ohjattavia polttiksia joissa on sekä sähkö että Pull-starttia ilmennyt. Kaikki toimii samanlaisella vapaalaakerilla, mutta niille öljy on ollut myrkkyä pääsääntöisesti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Panu
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

polaris 700 kirjoitti:joo o voi olla. Mites muuten olet panu tykännyt tuosta pollesta? Itse olen kyllä tykännyt. Talvella ei tarvitse enää pelata ryypyn kanssa niinkuin magnumilla ja nuo säilytys lokerot edessä ja takana ovat todella hyvät.
Eipä suurempia valittamisia ole ja laite on kaikin puolin ihan kiva peli.. Säilytys lokeroille ISO+.

Ja jottei paljon aiheesta lipsuta, niin sanottakoon vielä, että AWD toimii loistavasti ja pahoistakin paikoista on päästy ongelmitta läpi ;)
Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
Koheltaja
Koheltaja (r)

Roosa999 kirjoitti:Itse olen harrastanut pienen ikäni isoja radio-ohjattavia polttiksia joissa on sekä sähkö että Pull-starttia ilmennyt. Kaikki toimii samanlaisella vapaalaakerilla, mutta niille öljy on ollut myrkkyä pääsääntöisesti.
Kappas vain, millä värkeillä pärräät? Itse en ole neljään vuoteen enään ajellut mutta mekatsu yrittää kovasti ylipuhua että laitettaisiin FG taas radalle...
Vastaa Viestiin