Eipäs kuin Polariksen alkuperäinen napaöljyPOLLE kirjoitti:Sinne käy vaan ja ainoastaan automaattivaihteisto öljy![]()

Jelppaanpa hieman,etuperä on kuin katissa takana.Vapaakytkimet toimii sähkömagneettisesti ja lukittuvat rullalaakereilla.Mitään takapyörien sutimista ennenkuin etuveto kytkeytyy ei tapahdu,sillä kytkeytyminen ja irtoaminen tapahtuu ennenkuin takarengas on pyörähtänyt puoli kierrosta.Kyll se siit...Roosa999 kirjoitti:Mnää perskeles kaivan vielä jostain sen toimintaperiaatteen oikein kunnon kuvien kanssa. Pollessa ei ole Diffiä, vaan vapaakytkimet kummallakin akselilla ja joo etuperässä. Diffi voi olla joko Kuula, Torsen tai perinteinen 4 kehäinen. Tämä on hieman toisenlainen juttu. Ihmettelen edelleen miten se akseli saadaan yhdeksi puuksi sen lautaspyörän kanssa....
Mietitään.... Kaivellaan...
Mekanismi toimii sähkömagneettisesti joten en kyllä käyttäisi kuin Pollen omaa öljyä etenkin kun tilavuus on niin pieni ja öljypurkki edullinen.POLLE kirjoitti:Joo se olis varmasti paras vaihtoehto mutta toimi se automaatti öljylläkin.
Hiano tsydeemi eikö.Mikroprosessori ohjaa koko juttua,tuo epeli asustaa mittarin sisällä ja sille ei kannata tarjoilla mitään kosteita juttuja,saattaa sammahtaa iäksi ja siitä seuraa itku ja hammasten kiristys.Niin ja takavetoinen mönkkä.Sen peruutuksen taika on turvallisuudessa,nimittäin neliveto kytkeytyy pois pakilla.mutta saa sen päälle overdrive napista ja se onkin sitten tönkkönä päällä.Onhan hianoo tekniikkaa,tietokoneohjattu neliveto!!!Tommosen kun sais...ainii mullahan onkin jo Polle.Roosa999 kirjoitti:Itse yritin ymmärtää räjäytyskuvasta jotain ja siellä on jokin neulalaakereilla toteutettu vapaakytkin, joka on lukittavissa sähköisesti.
Nyt on niin että etupyörät ovat tässä tapauksesa kyllä pienemmät, jotta saavuttavat akselille korkeamman kierrosluvun ja ilman kuormaa ja akseleiden reilua kierroseroa pyörivät vapaasti. Kun mennään kaarteeseen, pyörii ulompi etupyörä korkeammalla kierrosnopeudella kuin sisempi ja on näin ollen vapaa vedosta. Tämä mahdollistaa kevyen kaarreajon.
Kun on tilanne päällä ja tarvitaan kaikkien pyörien vetoa menee etuakseli mukaan heti kun takaakselin kierrosnopeus nousee suhteessa eturenkaan kierrosnopeuteen ja voila' meillä on todellinen neliveto.
Ainoastaan pakilla ajettaessa tämä ei toimi ja se on toteutettu Pollessa vielä jollain erillisellä ratkaisulla, jota en nyt saa kyllä päähäni. Oletettavasti vapaakytkimen saa jotenkin sähköisesti lukittua, jolloin vapaa kytkintoimintaa ei ole, eikä tasaustoimintaa yleensä, mutta ei ne niin suuri juttu ole peruutettaessa.
Lisää siis asiasta soppaan sattumia...
Tässä voisi sanoa kuten eräässä edesmenneessä Lauantai illan visailussa: Tiedetään, tiedetään, tiedetään...Roosa999 kirjoitti:Pollessa ei ole Diffiä, vaan vapaakytkimet kummallakin akselilla ja joo etuperässä. Diffi voi olla joko Kuula, Torsen tai perinteinen 4 kehäinen.
Tuota hienoa merkkivaloa ei taida -04 mallissa ollakaan?polaris 700 kirjoitti:Sillä lampulla tarkoitin sitö AWD tekstiä siinä kytkimen vieressä sen taustavalona on punainen, joka palaa jos automatiikka on käytössä...täällä on ollut joskus juttua niistä valoista, että haulla varmaan löytyy jotain juttua. onkos sun polle kuinka uus? meillä on 05 700 efi, jolla nyt ajettu joku 200
Eipä suurempia valittamisia ole ja laite on kaikin puolin ihan kiva peli.. Säilytys lokeroille ISO+.polaris 700 kirjoitti:joo o voi olla. Mites muuten olet panu tykännyt tuosta pollesta? Itse olen kyllä tykännyt. Talvella ei tarvitse enää pelata ryypyn kanssa niinkuin magnumilla ja nuo säilytys lokerot edessä ja takana ovat todella hyvät.
Kappas vain, millä värkeillä pärräät? Itse en ole neljään vuoteen enään ajellut mutta mekatsu yrittää kovasti ylipuhua että laitettaisiin FG taas radalle...Roosa999 kirjoitti:Itse olen harrastanut pienen ikäni isoja radio-ohjattavia polttiksia joissa on sekä sähkö että Pull-starttia ilmennyt. Kaikki toimii samanlaisella vapaalaakerilla, mutta niille öljy on ollut myrkkyä pääsääntöisesti.