Repeilytti tuossa eräs päivän kun olin ajelemassa. Ajelin eräällä mettätiellä missä oli jokunen kelkan jälki. No siinähän oli tietenkin loikan poikasta vähän väliä, sitte eräs loikka meni sen verran sivuun että vasen etu rengas osui penkkaan ja imaisi koko mönkijän sinne. No eipä tämä vielä mitään mutta kun tultiin vauhilla penkkaan ilman pohjapanssaria niin menipäs perä melkein eelle yläpuolelta. Imaisi oikeen kunnola perän ilmaan. Huvitti vain jos perä menee eelle yläkautta, onneksi ei mennyt kokonaan ympäri, jäikin vielä nokalleen melkeempä.
Mökkitiellä pieni kääntöpaikka, liikaa kaasua ja peilijään jälkeen äkkipysähdys.
Lensin päältä pois ja Polaris kellahti katolleen. Siihen se jäi mittariston ja ohjaustangon varaan. Pieni ihme, mitään ei mennyt rikki, vinssin käyttökytkimen tukivarsi vähän väänty
Kypärä, olkatoppaus ja ja kyynerpääsuoja otti tällit vastaan, pienet kivut olkapäästä hoitaa Burana.
2 kaatoa takana, muistaakseni.. eka meni aika löysästi sorkin reunalta, omaa tyhmyyttäni ajoin pitkällä vaihteella liian hitaasti, ja sorkin reunalla se hyyty, josta kippas kerran ympäri ja kyljellee, naarmuja mönkijään, mulle ei mitää käyny ku ehdin alta pois.
toisella kerralla melkein yhtä tyhmä juttu, kiikuttelin noin metrin korkealla olevan hiekka kasan päällä, ja kippasin itte mönkijän siirtämällä painopistettä liiaksi alastuloon, ihan ihmeellisessä kulmassakin vielä. seurauksena menin kerran canan mukana ympäri ja sitten se laskeutui jaloilleen ja lensin kyydistä pois, taas naarmuja mönkijää, mutta astinlauta teki jauhelihaa mun pohkeesta, pitkää oli kipeenä..
sit on ollu kaikkia läheltäpiti tilanteita, mistä oikeastaan on aina sen verran säikkynyt et nykyjää yritän ottaa mahdollisimman iisisti, ei siel metässäkään OIKEASTI ole kiire minnee! tosin on mestoja missä tarvitaa voimaa ja vauhtia, mutta tilanteen mukaan..
Eilen se sitten tapahtui Hollolassa. Sain 22 tuntia ajetun Pollen katolleen.
Pieni sorakuoppa, jyrkkä 3m nousu tasaiselle. Oikea eturengas osui todennäköisesti kiveeen ja maan vetovoima hoiti loput. Mies maassa selällään mönkijä vieressä.
Fyysiset kivut 0, henkiset 110.
Nyt vain odotellaan vahinkotarkastuksen tuomiota...
Eilen totesin ,että hondankin saa kaatumaan mönkimis vauhdilla ja tänään varmistin asian kaatamalla uudestaan. Pienillä muovi vaurioilla selvittiin. Kaatumiset johtui kuskin laiskuudesta ,kun ei sen vertaa painopistettä viittiny ajoissa siirtää ,että ois pystyssä pysyny.
Edellinen polle oli kaatumatautinen, luulin että oli koneessa vika . Mutta näyttihän jammukin nostavan pyörät taivasta kohti, elikkä pitäisiköhän katsoa peiliin ja tehdä jotain päätelmiä sen suhteen . Rengossa kalliot kiillottuivat melko liukkaiksi ja pääsi tuo jammu selättämään itsensä kalliolta alas. Siitä selvittiin etutarakan ja ohjaustangon vääntymisellä onneksi.
aunetti kirjoitti:Edellinen polle oli kaatumatautinen, luulin että oli koneessa vika . Mutta näyttihän jammukin nostavan pyörät taivasta kohti, elikkä pitäisiköhän katsoa peiliin ja tehdä jotain päätelmiä sen suhteen . Rengossa kalliot kiillottuivat melko liukkaiksi ja pääsi tuo jammu selättämään itsensä kalliolta alas. Siitä selvittiin etutarakan ja ohjaustangon vääntymisellä onneksi.
Luulen että on geeniperimällä jotain tekemistä asian kanssa ku ite kaadoin pollen torstaina ja veljenpoika pyöräytti katolleen sunnuntaina. Ite en saanu mitään hajalle mut sunnuntain kaadossa meni jarrukahvan runko. mitähän maksaa uusi?
Taas muksahti honda katolleen. Ajoin polulla jossa oli lunta ihan reippaasti ja lumen alla sisäkaarteessa kanto. Semmosta juoksuvauhtia menin ja se riitti tällä kertaa, kun eturengas kannon ylitti. Paksu lumi myös pelasti tilanteen eikä lisävaurioita syntynyt.
Liityn kerhoon, parikymppiä vauhtia, käännös sudittaen näytöstyyliin takavedolla mutta olikin neliveto päällä ja puskien painopiste yli, onneksi ehdin alta pois, puolittain vahingossakin kone työnsi edeltään. Visiiri palasiksi, takaritsi mutkalle ja sen muovit poikki, naarmuja tietty mutta niitä on ennestäänkin. Nolo, hiton nolo ja kalliit muovit.
Kyljelleen menot ei ole kaatoja. Kyljellään käydään mettässä jatkuvasti...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Noh.. äsken yritin kaataa yhden puun mönkijälläni..Mutta mönkijä lähti ns ''kiipeämään'' puuta pitkin ylös ja alkoi kallistua taakse päin. Jumalauta että mä säikähin. Jos se olis kaatunu, niin olisin varmasti jäänyt alle, koska olin selälläni maassa. Mutta se jäikin tarakan varaan pystyyn..En enään ikinä yritä tehdä vastaavaa toiste.