3 PSI ja 95E

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
jummii
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Touko 2005 15:42

3 PSI ja 95E

Viesti Kirjoittaja jummii »

Polaris predator 90 cc ohjekirjassa rengaspaineiksi suositellaan 3PSI.
Rengaspainemittarini ei ala etes noin alhaisista lukemista...
Arvioin ilmamäärän ja renkaat ovat kyllä todella tyhjän oloset.


Ohjekirja määrää 95E bensiiniksi.
Voinko käyttää 98E bensiiniä?
Helpottaisi kun 98E käy ruohonleikkuukoneeseen ja moottorisahaankin.

Kiitos.

Ps. Koillismaalla on lunta niin, että 2veto ei pääse pellolla.
Suomeen mahtuu monenlaista keliä
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Voit käyttää 95-koneessa 98 bensaa, muttei ole suositeltavaa käyttää sitä toisinpäin. Niitä pieniä rengaspainemittareita saa huoltoasemilta, jotka alkaa varsin alhaalta. Pumpaa rengas vaikka siihen määrää, mikä tuntuu "sopivalta". Renkaan pitää olla varsin löysä, ei saa kuitenkaan vanteella pyöriä.
amis
Tracks
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Elo 2004 23:14
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja amis »

Joo, rengas voi näyttää tyhjältä, vaikka siellä olisi oikeat paineet. On meinaan matalapainerenkaat noi mönkijän renkaat...
I'm sure that we can handle this situation maturely, just like the responsible adults that we are. Isn't that right, Mr... Poopy Pants?
Avatar
scott
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 05 Touko 2005 17:32
Paikkakunta: Nokia

re

Viesti Kirjoittaja scott »

Käytä ihmeessä 98E bensaa, syttyy paremmin ja karstoittaa vähemmän.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

98E bensan puristuksen sietokyky on parempi kuin 95E:n joten periaatteessa 95E on herkemmin syttymään mutta tällä ei oikeastaan ole merkitystä tehon kannalta. Kaikissa peleissä ei huomaa mitään eroa näiden kahden bensan välillä, varsinkaan silloin kun moottori on matalaviritteinen.

Sitten jos aletaan oikein virittämään niin sitten siihen 98E:n sekaan lirautetaan hiukan tolueenia niin johan saadaan taas puristuksia, tai ahtopaineita lisättyä... Itseasiassa FIA-bensa jota MM-rallipelit käyttää haisee enemmänkin tolueenille ja liuottimille kuin "sellin bensalle".

Suurin vaikutus tehoon on energiasisältö joka vaihtelee eri bensavalmistajien kesken, aivan sama juttu on karstoittumisen suhteen. Väitän että jos otetaan Nesteen 95E tai 98E niin karstoittumisen suhteen niissä ei ole mitään eroja silloin kun niitä käytetään näille polttoaineille sopivassa moottorissa.

Suurempi ero karstoittumisen suhteen tulee silloin kun verrataan kotimaista laatubensaa hiukan edullisempaan tuontibensaan joita muutamat kylmäasemaketjut myy, sama juttu on bensan energiasisällön suhteen. Selkeä ero tuli huomattua silloin kun ajoin 1/5LS autoilla kisaa, poikkeuksetta käytin Nesteen 95E:tä mutta kerran oli omat bensat loppu je testiä piti vielä ajaa niin lainasin kaverilta bensaa. Kamun bensa oli ostettu eräältä kylmältä asemalta ja 2-T öljy oli samaa mitä itse käytin ja samassa suhteessa. Moottorin sai säätää kokonaan uudestaan eikä peli ottanut enään yhtä iloisesti runtuja kuin aiemmin, samaa kertoi kello sillä kierrosajat tipahti pari sekunnin kymmenystä.

Voi sitä 98E bensaa kokeilla mutta jos siitä ei ole mitään etua suorituskyvyn kannalta niin itse ainakin käyttäisin siinä vaiheessa 95E:tä koska se on edullisempaa.

Taisi mennä hiukan aiheen ohi mutta ei kai se haittaa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
scott
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 05 Touko 2005 17:32
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja scott »

Koheltaja kirjoitti:98E bensan puristuksen sietokyky on parempi kuin 95E:n joten periaatteessa 95E on herkemmin syttymään mutta tällä ei oikeastaan ole merkitystä tehon kannalta. Kaikissa peleissä ei huomaa mitään eroa näiden kahden bensan välillä, varsinkaan silloin kun moottori on matalaviritteinen.

Sitten jos aletaan oikein virittämään niin sitten siihen 98E:n sekaan lirautetaan hiukan tolueenia niin johan saadaan taas puristuksia, tai ahtopaineita lisättyä... Itseasiassa FIA-bensa jota MM-rallipelit käyttää haisee enemmänkin tolueenille ja liuottimille kuin "sellin bensalle".

Suurin vaikutus tehoon on energiasisältö joka vaihtelee eri bensavalmistajien kesken, aivan sama juttu on karstoittumisen suhteen. Väitän että jos otetaan Nesteen 95E tai 98E niin karstoittumisen suhteen niissä ei ole mitään eroja silloin kun niitä käytetään näille polttoaineille sopivassa moottorissa.

Suurempi ero karstoittumisen suhteen tulee silloin kun verrataan kotimaista laatubensaa hiukan edullisempaan tuontibensaan joita muutamat kylmäasemaketjut myy, sama juttu on bensan energiasisällön suhteen. Selkeä ero tuli huomattua silloin kun ajoin 1/5LS autoilla kisaa, poikkeuksetta käytin Nesteen 95E:tä mutta kerran oli omat bensat loppu je testiä piti vielä ajaa niin lainasin kaverilta bensaa. Kamun bensa oli ostettu eräältä kylmältä asemalta ja 2-T öljy oli samaa mitä itse käytin ja samassa suhteessa. Moottorin sai säätää kokonaan uudestaan eikä peli ottanut enään yhtä iloisesti runtuja kuin aiemmin, samaa kertoi kello sillä kierrosajat tipahti pari sekunnin kymmenystä.

Voi sitä 98E bensaa kokeilla mutta jos siitä ei ole mitään etua suorituskyvyn kannalta niin itse ainakin käyttäisin siinä vaiheessa 95E:tä koska se on edullisempaa.

Taisi mennä hiukan aiheen ohi mutta ei kai se haittaa :wink:
Mukava kuulla oikeen asiantuntijan suusta. Isoveljellä on Jeep CJ7 v6 -84. Kun sinne heittää tankkiin 95e, niin sammuttaessa on hiukan jälkikäyntiä. 98e bensalla jälkikäynti katoaa kokonaan. Osaatko sanoa mistä moinen?
pantterieka
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)

Viesti Kirjoittaja pantterieka »

Jummii kirjoitti > Ohjekirja määrää 95E bensiiniksi.
Voinko käyttää 98E bensiiniä?


Tosta tuli mieleen tutun pienkonekorjaajan oma kokemus bensan laadusta. > Pojalla oli kevytmoottoripyörä ja sytytystulppia joutui uusimaan melko tiuhaan kun tankkiin laittoi 95-oktaanista, mutta kun bensan vaihtoi 98-oktaaniseen alkoi tulpat kestämään.

Bensan vaihdon ansiota, tai sitten ei ???
Hanski Haminasta
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Bensiinin itsesyttymisen perusta on puristuksen kesto. Jos puristuksen kesto on heikompi kuin koneen puristussuhdeluku ilmoittaa, tapahtuu Bensiinin räjähdyksenomainen palotapahtuma, joka aiheuttaa koneessa kilkattavalta, metalliselta kuulostavan äänen, ja jatkaa jonkiin aikaa koneen "käyntiä" Lisäksi palotilassa olevat epäpuhtaudet, kuten karsta, aiheuttaa nakutusta ja jälkikäyntiä.



Ohessa linkki Nesteen Bensiinioppaaseen. Oikein hyvä aviisi kahlata läpi. Löytyy nakutuskin

www.neste.fi/binary.asp?page=3379&
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

scott kirjoitti:Mukava kuulla oikeen asiantuntijan suusta. Isoveljellä on Jeep CJ7 v6 -84. Kun sinne heittää tankkiin 95e, niin sammuttaessa on hiukan jälkikäyntiä. 98e bensalla jälkikäynti katoaa kokonaan. Osaatko sanoa mistä moinen?
No enpä tosta asiantuntijan suusta oikein tiedä, näitä asioita on joskus joutunut "opiskelemaan" kun aikoinaan olin mekatsuna rallipuolella niin N ryhmän peleissä kuin WRC värkeissä.

Roosa kertoikin jo syytä tolle jälkikäynnille, toinen vaihtoehto jälkikäynnin poistamiseen on tulppien lämpöarvon muuttaminen hiukan viileämmäksi sekä sytkän säätäminen hiukan myöhäisemmälle. Joskus nämä auttaa tai sitten ei, jos ei niin sitten 98E:tä tankkiin.

Tulppien kestosta sen verran että jos tulpat menee mykäksi niin ensin kannattaa tsekata koneen säädöt kohdalleen , jos vika jatkuu niin sitten tulppamerkin vaihto ja jos sekään ei vielä auta niin sitten kokeillaan eri lämpöarvoa tulpassa, mielummin astetta viileämpää.

Esimerkiksi 23cc 1/5LS autoissa huippuunsa viritettyä konetta aletaan kierrättämään 19000 huippukierroksilla niin ensimmäinen ongelma tulee siinä että sääntöjen mukaan ei saa käyttää kuin 95E bensaa jonka kanssa tulee niin lämpö kuin nakutusongelma silloin kun jatkuvasti konetta huudatetaan kovilla kierroksilla. Sytkää ei voi myöhäisemmälle laittaa koska silloin alavääntö pienenee merkittävästi ja se ei ole hyvä, ainoa vaihtoehto on laittaa todella kylmä tulppa. Jos joutuu nakutusilmiön ehkäisemiseksi muuttamaan tulpan lämpöarvoa todella viileäksi niin silloin riskiksi tulee koneen kylmänä käyntiin lähteminen tai sen puuttuminen.

Nyt alkaa mennä OT:ksi sen verran että mä heivaan tässä vaiheessa tämän jutustelun tähän ennen kuin tosissaan innostun kirjoittamaan kyseisistä aiheista...
Kylätason mönkijäkuski
nipsu
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Kesä 2005 00:22

Viesti Kirjoittaja nipsu »

mielenkiintoista, kerro lisää!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Enkä kerro yhtään mitään ennen kuin ostatte mun Pollen pois :twisted: :wink: :D
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin