keskustelua peräkärryistä ja niiden lisävarusteista
- maxim
- 6WD
- Viestit: 930
- Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
- Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
- Paikkakunta: korvessa kulkevi.....
Itse tein joku 4 vuotta sitten peräkärrin käyttäen juuri Muulin 1400 mallina jonka totesin ihan hyvänä kärrinä aikani sitä lainailtuani.
Sen verran muutin muulista,että tein jatkettavan aisan,niin voi kuljetella vähän pitempääkin tavaraa.
Pyörännavat on muna mallin kadetista iskarit hiacesta ja lehtijouset Robinhoodista.
Olisi vaan silloin pitänyt käyttää sinkittävänä vaikka kuin hiekkapuhalsi ja maalas sinkkimaalit ja pohjamaalit ja pintaan 2 komponettimaali,niin alkaa jo kiven iskemistä olla ruosteessa.Laitan kärrin kuvan tonne kuvia osioon.
Sen verran muutin muulista,että tein jatkettavan aisan,niin voi kuljetella vähän pitempääkin tavaraa.
Pyörännavat on muna mallin kadetista iskarit hiacesta ja lehtijouset Robinhoodista.
Olisi vaan silloin pitänyt käyttää sinkittävänä vaikka kuin hiekkapuhalsi ja maalas sinkkimaalit ja pohjamaalit ja pintaan 2 komponettimaali,niin alkaa jo kiven iskemistä olla ruosteessa.Laitan kärrin kuvan tonne kuvia osioon.
-
- 6WD
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Kesä 2004 09:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Tälläisellä kuljetetaan meillä mönkijää ja kelkkaa, hyvin sopii sisälle korkeuden ja leveyden puolesta, kärry on kippaava ja takalaita aukeaa pohjan tasalle ja se kestää siinä ajaa vaikka kelkalla tai mönkijällä yli.
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... uva692.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... uva651.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... kuva59.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... uva692.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... uva651.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... kuva59.jpg
- Muumi Pappa
- 3WD
- Viestit: 78
- Liittynyt: 18 Elo 2004 19:24
- Paikkakunta: Satakunta
Tässä muutama muu vaihtoehto:
http://www.lewo.fi/
http://www.peravaunutaloviitala.fi/index2.html
http://www.majavatuote.fi/
http://www.karppa.fi/index.html (taitaa olla sama valmistaja Majavan kanssa, siis Majava taitaa tehdä näitä)
VPK:llamme on 6x6 Polariksen kuljetuskärrynä Viitalan jarrullinen alumiinikärry 150x300 lasikuitukuomulla (sisäkorkeus n. 125 cm koko alalla), kokonaispaino 1400 kg, perälauta on vahvistettu ajosillaksi, vaikkei sitä tarvikkaan, kun kärryssä on myös kippi.
Tarjouksia pyydettiin suurimmilta valmistajilta ja ne vaihteli 2800 - 3350 €.
http://www.lewo.fi/
http://www.peravaunutaloviitala.fi/index2.html
http://www.majavatuote.fi/
http://www.karppa.fi/index.html (taitaa olla sama valmistaja Majavan kanssa, siis Majava taitaa tehdä näitä)
VPK:llamme on 6x6 Polariksen kuljetuskärrynä Viitalan jarrullinen alumiinikärry 150x300 lasikuitukuomulla (sisäkorkeus n. 125 cm koko alalla), kokonaispaino 1400 kg, perälauta on vahvistettu ajosillaksi, vaikkei sitä tarvikkaan, kun kärryssä on myös kippi.
Tarjouksia pyydettiin suurimmilta valmistajilta ja ne vaihteli 2800 - 3350 €.
Menestykseen on kaksi sääntöä:
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
1) Älä koskaan paljasta kaikkea.
2) ...
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 27 Maalis 2005 11:14
- Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa; Polaris 700 EFI -05
Mulla on Majavan kippaava kelkkakärry 5032 LJ. Lavan koko 150*326 ja kuomun korkeus 135 cm, joten isokin kelkka / mönkijä mahtuu mukavasti lavalle ja tilaa jää vielä kaikenlaiselle muullekin tavaralle.
Kippi on näppärä apu. Kelkan kun ajaa varovasti kipattuun kärryyn niin ei tarvitse mitään ajosiltoja eikä muita apuvermeitä.
Ainut moitittava asia ainakin tässä kuomukärryssä on kuomun saranointi itse kärryyn. Tuo kuomu kun on tässä tapuksessa iso ja samalla melkoinen purje avattauna. Kuomun koko tuo siihen myös painoa. Sen vuoksi kuomua kiinnipitävät pultit kärryn laidoissa tahtoo vähän elää. Ei silti kärry on ollut minulla vuodesta 2000 tai 2001 ja olen kyllä tyytyväinen siihen. Tilaa ei ole koskaan ollut liikaa vieläkään. Ja kärryä jaksaa liikuttaa vielä käsinkin.
Kippi on näppärä apu. Kelkan kun ajaa varovasti kipattuun kärryyn niin ei tarvitse mitään ajosiltoja eikä muita apuvermeitä.
Ainut moitittava asia ainakin tässä kuomukärryssä on kuomun saranointi itse kärryyn. Tuo kuomu kun on tässä tapuksessa iso ja samalla melkoinen purje avattauna. Kuomun koko tuo siihen myös painoa. Sen vuoksi kuomua kiinnipitävät pultit kärryn laidoissa tahtoo vähän elää. Ei silti kärry on ollut minulla vuodesta 2000 tai 2001 ja olen kyllä tyytyväinen siihen. Tilaa ei ole koskaan ollut liikaa vieläkään. Ja kärryä jaksaa liikuttaa vielä käsinkin.
***Tempore mutantur et nos mutantur in illis***
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Ostin pari kuukautta sitten Muulin 800T eli 304x140cm telikärryn kipillä ja nyt voin muutaman sadan kilometrin vetokokemuksella sanoa että hyvä on! Muulin ostin siksi koska isän Muuli 600 on kestäny reilut 20 vuotta ajanhammasta ja kovaa käyttöä kiitettävästi.
Telikärryt on aina parempia ja miellyttävämpiä vetää kuin 1-akseliset. Tosin telikärry on raskaampi käännellä käsin ja maksaa enemmän mutta en vaihtais teliä 1-akseliseen vaikka maksettais. Kuomua en itse mönkkärin vedossa tarvitse mutta olishan se muuttokuormia viedessä tosi hyvä. Kuomun saa ostettua myöhemmingin jos tarvetta ilmenee ja ainakin Muuliin saa useampia eri korkeuksia ett mahtuu myös mönkkärit kyytiin.
Telikärryt on aina parempia ja miellyttävämpiä vetää kuin 1-akseliset. Tosin telikärry on raskaampi käännellä käsin ja maksaa enemmän mutta en vaihtais teliä 1-akseliseen vaikka maksettais. Kuomua en itse mönkkärin vedossa tarvitse mutta olishan se muuttokuormia viedessä tosi hyvä. Kuomun saa ostettua myöhemmingin jos tarvetta ilmenee ja ainakin Muuliin saa useampia eri korkeuksia ett mahtuu myös mönkkärit kyytiin.
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 11 Kesä 2004 19:10
- Mönkijä:: DH
- Paikkakunta: Nurmijärvi/Kauhajoki
- Viesti:
Kärryt tuli hankittua, mutta ei kumpaakaan edellä mainituista... vaan Respo.Taisto kirjoitti: Eli vähän leveempää kärryä olen ajatellut. Jotain 1500X3000mm. Kapeemmat rojuthan saa pakuun sisälle. Ja nimenomaan yksiakselinen,lehtijousilla, kipillä ja ajosiltatakalaidalla.
Vaihtoehtoja on enää kaksi: Farmi ja Starset, kummankin hinta 1300€. Kertokaa kokemuksia ja vaihtoehtoja.....
- 1500x3280, laidat 400mm
- 1-akselinen jarruton
- Lehtijouset
- Kippi
- V-aisa
- Ajosilta takalaita
- Kipissä kaasujousi
- Nokkapyörä
Kaikin puolin kelpo kärry. Tukevakin, koska samalla rungolla kärryä saa myös telinä ja jarrullisena.
P.S Voisin vaihtaa vastaavaan telikärryyn jos joku maksaa 1000€ väliä

-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
- Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)
Methocel kirjoitti > Telikärryt on aina parempia ja miellyttävämpiä vetää kuin 1-akseliset.
Makuasioista ei kannata alkaa kiistelemään, mutta uskallan olla vedettävyydestä kyllä eri mieltä. Vuosien mittaan on tullut vedettyä monenlaisia peräkärryjä (1-akselisia ja telikärryjä > lyhyitä ja pitkiä, sekä muutamaa jatkoaisallista) ja ainakin omien kokemusteni mukaan päädyin 1-akseliseen kärryyn. > SE ON HYVÄ.
Peräkärryn hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota kunnon jousitukseen.
P.S Minulla ei kyllä ole pahemmin kokemuksia kärryn vetämisessä esim metsässä tai suolla > omat kokemukseni kärrynvedosta on kertyneet autolla > erilaisilla tiepinnoilla vedosta.
Makuasioista ei kannata alkaa kiistelemään, mutta uskallan olla vedettävyydestä kyllä eri mieltä. Vuosien mittaan on tullut vedettyä monenlaisia peräkärryjä (1-akselisia ja telikärryjä > lyhyitä ja pitkiä, sekä muutamaa jatkoaisallista) ja ainakin omien kokemusteni mukaan päädyin 1-akseliseen kärryyn. > SE ON HYVÄ.
Peräkärryn hankinnassa kannattaa kiinnittää huomiota kunnon jousitukseen.
P.S Minulla ei kyllä ole pahemmin kokemuksia kärryn vetämisessä esim metsässä tai suolla > omat kokemukseni kärrynvedosta on kertyneet autolla > erilaisilla tiepinnoilla vedosta.
Hanski Haminasta
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Taisipa 800T hinta olla 1540e, joku voi sanoa että kallista mutta elämä ja mönkiminen ON!
Makuasiosta ei tosiaan kannata rueta kiistelemään mutta omasta mielestäni autolla maantiellä vedettäessä 1-akselisen ja telin ero miellyttävyydessä on selvä. Telikärryn hyvät ominaisuudet saa toki kadotettua jos lastaa kuorman väärin eli tulee liikaa aisapainoa jolloin siitä tulee 1-akselisen tuntuinen kuopissa.
Jousituksen toteutus on tosiaan tärkeä asia kärryn valinnassa! Kunnon peräkärryssä on lehtijouset(tai parabelijouset) ja iskunvaimentimet.
Makuasiosta ei tosiaan kannata rueta kiistelemään mutta omasta mielestäni autolla maantiellä vedettäessä 1-akselisen ja telin ero miellyttävyydessä on selvä. Telikärryn hyvät ominaisuudet saa toki kadotettua jos lastaa kuorman väärin eli tulee liikaa aisapainoa jolloin siitä tulee 1-akselisen tuntuinen kuopissa.
Jousituksen toteutus on tosiaan tärkeä asia kärryn valinnassa! Kunnon peräkärryssä on lehtijouset(tai parabelijouset) ja iskunvaimentimet.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Itse olen hieman tuohon kumiakseliin kallellaan.
Kumiakslit saattaa olla keljumpia kuormalle, mutta täysin huolettomia. Samaten kestävät paremmin ylikuormaa jos joskus sellaista joutuu tekemään. Itselläni on ikivanha, mutta kunnoosa oleva Kärppä kahdella kumiakselilla. On kiva kun pysyy suorassa ilman autoa/mönkijää.
Ajossa on kyllä vähän lehtijousipeliä nytkyttävämpi vetää,mutta kun vetoauto painaa 2100 kg niin ei ei tunnu missään.
Kumiakslit saattaa olla keljumpia kuormalle, mutta täysin huolettomia. Samaten kestävät paremmin ylikuormaa jos joskus sellaista joutuu tekemään. Itselläni on ikivanha, mutta kunnoosa oleva Kärppä kahdella kumiakselilla. On kiva kun pysyy suorassa ilman autoa/mönkijää.
Ajossa on kyllä vähän lehtijousipeliä nytkyttävämpi vetää,mutta kun vetoauto painaa 2100 kg niin ei ei tunnu missään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
En malta olla kertomatta siitä kun appiukko kertoi taannoin omasta vanhasta 1-akselisesta kumijousi kärrystään. Oli kuulema uutena ihan hyvä mitä nyt vähän tyhjänä pompotti mutta ei kestäny kumijouset kuin neljä vuotta käyttöö jonka jälkeen kumit oli sököt ja tilalle piti vaihtaa lehtijouset ja iskarit. Tosin appiukko kertoi että aika isoja kuormia tuli joskus kumijousilla vedettyä...
- Zuikki
- Tracks
- Viestit: 950
- Liittynyt: 24 Elo 2005 17:34
- Mönkijä:: Herra Polaris
- Paikkakunta: Savonmaa Mönkijä:Ranger XP 1000 t1b +SM 1000 t3b+Polaris 110 efi+VahvaJussi400 4WD
- Viesti:
Itse ostin yksiakselisen kippaava Muulin 850 lavankoko 135x300 ja siihen kuomun, mutta korkeus ei riittänyt silloin 600 sportmanille joten kauppaan takaisin ja lisälaidat kainaloon. Nyt rupes korkeus riittämään pollelle. Nyt oli siis kaikki hyvin
Tänä keväänä iski sit kauhea vaihto kuume uuteen 800 efiin ja eikun kauppaan. Uusi 800 olikin hiukan leveämpi kuin 600nen joten nyt täytyy ajaa tosi tarkasti Polle kyytiin mut kyllä just ja just mahtuu. Kuomu on ollut hyvä niin siirtäessä mönkijää paikasta toiseen se ei paskaannu.
