3 PSI ja 95E
3 PSI ja 95E
Polaris predator 90 cc ohjekirjassa rengaspaineiksi suositellaan 3PSI.
Rengaspainemittarini ei ala etes noin alhaisista lukemista...
Arvioin ilmamäärän ja renkaat ovat kyllä todella tyhjän oloset.
Ohjekirja määrää 95E bensiiniksi.
Voinko käyttää 98E bensiiniä?
Helpottaisi kun 98E käy ruohonleikkuukoneeseen ja moottorisahaankin.
Kiitos.
Ps. Koillismaalla on lunta niin, että 2veto ei pääse pellolla.
Suomeen mahtuu monenlaista keliä
Rengaspainemittarini ei ala etes noin alhaisista lukemista...
Arvioin ilmamäärän ja renkaat ovat kyllä todella tyhjän oloset.
Ohjekirja määrää 95E bensiiniksi.
Voinko käyttää 98E bensiiniä?
Helpottaisi kun 98E käy ruohonleikkuukoneeseen ja moottorisahaankin.
Kiitos.
Ps. Koillismaalla on lunta niin, että 2veto ei pääse pellolla.
Suomeen mahtuu monenlaista keliä
98E bensan puristuksen sietokyky on parempi kuin 95E:n joten periaatteessa 95E on herkemmin syttymään mutta tällä ei oikeastaan ole merkitystä tehon kannalta. Kaikissa peleissä ei huomaa mitään eroa näiden kahden bensan välillä, varsinkaan silloin kun moottori on matalaviritteinen.
Sitten jos aletaan oikein virittämään niin sitten siihen 98E:n sekaan lirautetaan hiukan tolueenia niin johan saadaan taas puristuksia, tai ahtopaineita lisättyä... Itseasiassa FIA-bensa jota MM-rallipelit käyttää haisee enemmänkin tolueenille ja liuottimille kuin "sellin bensalle".
Suurin vaikutus tehoon on energiasisältö joka vaihtelee eri bensavalmistajien kesken, aivan sama juttu on karstoittumisen suhteen. Väitän että jos otetaan Nesteen 95E tai 98E niin karstoittumisen suhteen niissä ei ole mitään eroja silloin kun niitä käytetään näille polttoaineille sopivassa moottorissa.
Suurempi ero karstoittumisen suhteen tulee silloin kun verrataan kotimaista laatubensaa hiukan edullisempaan tuontibensaan joita muutamat kylmäasemaketjut myy, sama juttu on bensan energiasisällön suhteen. Selkeä ero tuli huomattua silloin kun ajoin 1/5LS autoilla kisaa, poikkeuksetta käytin Nesteen 95E:tä mutta kerran oli omat bensat loppu je testiä piti vielä ajaa niin lainasin kaverilta bensaa. Kamun bensa oli ostettu eräältä kylmältä asemalta ja 2-T öljy oli samaa mitä itse käytin ja samassa suhteessa. Moottorin sai säätää kokonaan uudestaan eikä peli ottanut enään yhtä iloisesti runtuja kuin aiemmin, samaa kertoi kello sillä kierrosajat tipahti pari sekunnin kymmenystä.
Voi sitä 98E bensaa kokeilla mutta jos siitä ei ole mitään etua suorituskyvyn kannalta niin itse ainakin käyttäisin siinä vaiheessa 95E:tä koska se on edullisempaa.
Taisi mennä hiukan aiheen ohi mutta ei kai se haittaa
Sitten jos aletaan oikein virittämään niin sitten siihen 98E:n sekaan lirautetaan hiukan tolueenia niin johan saadaan taas puristuksia, tai ahtopaineita lisättyä... Itseasiassa FIA-bensa jota MM-rallipelit käyttää haisee enemmänkin tolueenille ja liuottimille kuin "sellin bensalle".
Suurin vaikutus tehoon on energiasisältö joka vaihtelee eri bensavalmistajien kesken, aivan sama juttu on karstoittumisen suhteen. Väitän että jos otetaan Nesteen 95E tai 98E niin karstoittumisen suhteen niissä ei ole mitään eroja silloin kun niitä käytetään näille polttoaineille sopivassa moottorissa.
Suurempi ero karstoittumisen suhteen tulee silloin kun verrataan kotimaista laatubensaa hiukan edullisempaan tuontibensaan joita muutamat kylmäasemaketjut myy, sama juttu on bensan energiasisällön suhteen. Selkeä ero tuli huomattua silloin kun ajoin 1/5LS autoilla kisaa, poikkeuksetta käytin Nesteen 95E:tä mutta kerran oli omat bensat loppu je testiä piti vielä ajaa niin lainasin kaverilta bensaa. Kamun bensa oli ostettu eräältä kylmältä asemalta ja 2-T öljy oli samaa mitä itse käytin ja samassa suhteessa. Moottorin sai säätää kokonaan uudestaan eikä peli ottanut enään yhtä iloisesti runtuja kuin aiemmin, samaa kertoi kello sillä kierrosajat tipahti pari sekunnin kymmenystä.
Voi sitä 98E bensaa kokeilla mutta jos siitä ei ole mitään etua suorituskyvyn kannalta niin itse ainakin käyttäisin siinä vaiheessa 95E:tä koska se on edullisempaa.
Taisi mennä hiukan aiheen ohi mutta ei kai se haittaa

Kylätason mönkijäkuski
Mukava kuulla oikeen asiantuntijan suusta. Isoveljellä on Jeep CJ7 v6 -84. Kun sinne heittää tankkiin 95e, niin sammuttaessa on hiukan jälkikäyntiä. 98e bensalla jälkikäynti katoaa kokonaan. Osaatko sanoa mistä moinen?Koheltaja kirjoitti:98E bensan puristuksen sietokyky on parempi kuin 95E:n joten periaatteessa 95E on herkemmin syttymään mutta tällä ei oikeastaan ole merkitystä tehon kannalta. Kaikissa peleissä ei huomaa mitään eroa näiden kahden bensan välillä, varsinkaan silloin kun moottori on matalaviritteinen.
Sitten jos aletaan oikein virittämään niin sitten siihen 98E:n sekaan lirautetaan hiukan tolueenia niin johan saadaan taas puristuksia, tai ahtopaineita lisättyä... Itseasiassa FIA-bensa jota MM-rallipelit käyttää haisee enemmänkin tolueenille ja liuottimille kuin "sellin bensalle".
Suurin vaikutus tehoon on energiasisältö joka vaihtelee eri bensavalmistajien kesken, aivan sama juttu on karstoittumisen suhteen. Väitän että jos otetaan Nesteen 95E tai 98E niin karstoittumisen suhteen niissä ei ole mitään eroja silloin kun niitä käytetään näille polttoaineille sopivassa moottorissa.
Suurempi ero karstoittumisen suhteen tulee silloin kun verrataan kotimaista laatubensaa hiukan edullisempaan tuontibensaan joita muutamat kylmäasemaketjut myy, sama juttu on bensan energiasisällön suhteen. Selkeä ero tuli huomattua silloin kun ajoin 1/5LS autoilla kisaa, poikkeuksetta käytin Nesteen 95E:tä mutta kerran oli omat bensat loppu je testiä piti vielä ajaa niin lainasin kaverilta bensaa. Kamun bensa oli ostettu eräältä kylmältä asemalta ja 2-T öljy oli samaa mitä itse käytin ja samassa suhteessa. Moottorin sai säätää kokonaan uudestaan eikä peli ottanut enään yhtä iloisesti runtuja kuin aiemmin, samaa kertoi kello sillä kierrosajat tipahti pari sekunnin kymmenystä.
Voi sitä 98E bensaa kokeilla mutta jos siitä ei ole mitään etua suorituskyvyn kannalta niin itse ainakin käyttäisin siinä vaiheessa 95E:tä koska se on edullisempaa.
Taisi mennä hiukan aiheen ohi mutta ei kai se haittaa
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
- Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)
Jummii kirjoitti > Ohjekirja määrää 95E bensiiniksi.
Voinko käyttää 98E bensiiniä?
Tosta tuli mieleen tutun pienkonekorjaajan oma kokemus bensan laadusta. > Pojalla oli kevytmoottoripyörä ja sytytystulppia joutui uusimaan melko tiuhaan kun tankkiin laittoi 95-oktaanista, mutta kun bensan vaihtoi 98-oktaaniseen alkoi tulpat kestämään.
Bensan vaihdon ansiota, tai sitten ei ???
Voinko käyttää 98E bensiiniä?
Tosta tuli mieleen tutun pienkonekorjaajan oma kokemus bensan laadusta. > Pojalla oli kevytmoottoripyörä ja sytytystulppia joutui uusimaan melko tiuhaan kun tankkiin laittoi 95-oktaanista, mutta kun bensan vaihtoi 98-oktaaniseen alkoi tulpat kestämään.
Bensan vaihdon ansiota, tai sitten ei ???
Hanski Haminasta
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Bensiinin itsesyttymisen perusta on puristuksen kesto. Jos puristuksen kesto on heikompi kuin koneen puristussuhdeluku ilmoittaa, tapahtuu Bensiinin räjähdyksenomainen palotapahtuma, joka aiheuttaa koneessa kilkattavalta, metalliselta kuulostavan äänen, ja jatkaa jonkiin aikaa koneen "käyntiä" Lisäksi palotilassa olevat epäpuhtaudet, kuten karsta, aiheuttaa nakutusta ja jälkikäyntiä.
Ohessa linkki Nesteen Bensiinioppaaseen. Oikein hyvä aviisi kahlata läpi. Löytyy nakutuskin
www.neste.fi/binary.asp?page=3379&
Ohessa linkki Nesteen Bensiinioppaaseen. Oikein hyvä aviisi kahlata läpi. Löytyy nakutuskin
www.neste.fi/binary.asp?page=3379&
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
No enpä tosta asiantuntijan suusta oikein tiedä, näitä asioita on joskus joutunut "opiskelemaan" kun aikoinaan olin mekatsuna rallipuolella niin N ryhmän peleissä kuin WRC värkeissä.scott kirjoitti:Mukava kuulla oikeen asiantuntijan suusta. Isoveljellä on Jeep CJ7 v6 -84. Kun sinne heittää tankkiin 95e, niin sammuttaessa on hiukan jälkikäyntiä. 98e bensalla jälkikäynti katoaa kokonaan. Osaatko sanoa mistä moinen?
Roosa kertoikin jo syytä tolle jälkikäynnille, toinen vaihtoehto jälkikäynnin poistamiseen on tulppien lämpöarvon muuttaminen hiukan viileämmäksi sekä sytkän säätäminen hiukan myöhäisemmälle. Joskus nämä auttaa tai sitten ei, jos ei niin sitten 98E:tä tankkiin.
Tulppien kestosta sen verran että jos tulpat menee mykäksi niin ensin kannattaa tsekata koneen säädöt kohdalleen , jos vika jatkuu niin sitten tulppamerkin vaihto ja jos sekään ei vielä auta niin sitten kokeillaan eri lämpöarvoa tulpassa, mielummin astetta viileämpää.
Esimerkiksi 23cc 1/5LS autoissa huippuunsa viritettyä konetta aletaan kierrättämään 19000 huippukierroksilla niin ensimmäinen ongelma tulee siinä että sääntöjen mukaan ei saa käyttää kuin 95E bensaa jonka kanssa tulee niin lämpö kuin nakutusongelma silloin kun jatkuvasti konetta huudatetaan kovilla kierroksilla. Sytkää ei voi myöhäisemmälle laittaa koska silloin alavääntö pienenee merkittävästi ja se ei ole hyvä, ainoa vaihtoehto on laittaa todella kylmä tulppa. Jos joutuu nakutusilmiön ehkäisemiseksi muuttamaan tulpan lämpöarvoa todella viileäksi niin silloin riskiksi tulee koneen kylmänä käyntiin lähteminen tai sen puuttuminen.
Nyt alkaa mennä OT:ksi sen verran että mä heivaan tässä vaiheessa tämän jutustelun tähän ennen kuin tosissaan innostun kirjoittamaan kyseisistä aiheista...
Kylätason mönkijäkuski