comanche 4x4

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härän nopeus

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Bull68 kirjoitti:Olen saanut Comsun kulkemaan mittarin mukaan 78 km/h ja vaimo sanoi auton mittarin (ajoi autolla edelläni) näyttäneen 80 km/h. Auton mittari näyttää kahdeksassakympissä 2 kilometriä liikaa, joten onpa tarkka tuo kömpijän mittari!

En ole vielä ehtinyt viedä renkaita tasapainotettavaksi, mutta kysyin jo paikallisesta Vianorista asiaa ja sanoivat sen maksavan n. 40-50 euroa. Pitänee tuo kokeilla vielä. Olin huomaavinani tuon vispauksen hieman vähenevän kun pienensin painetta renkaista 1 bar -> 0,75 bar. Millä paineella muut ajelevat asfaltilla?

Turvallisia juhannusajeluja kaikille!! Muistakaa että kömpijä ja kossu ovat huono yhdistelmä, vaikka se sopivassa nousukännissä siltä tuntuisikin.
Jep, menee samoja kuin itselläni meni. Vaihdoin sitten variaattoriin 11 gramman rullat (alkuperäiset on 14 g), jolloin huiput nousivat 85 km/ h (mittarinopeutta).
Itselläni oli asfalttikaudella paineet 0.8 bar kaikissa renkaissa. Mutta koska ajan suurimman osan ajosta metsässä ja sorateillä, pudotin paineet edestä 0.5 bar ja takaa 0.3 bar. Siten pito on parempi, eikä alusta tunnu aivan niin kovalta, vaikka kova se on jokatapauksessa.

Tuo vispaus vähenee mullakin ja melkeimpä katoaa 0.3 barin etupaineilla mutta ajettavuus muuten kärsii sillä härkä jäykä-akselisena (takana) vetelee tienkaltevuuksien mukaan sitä pahemmin, mitä vähemmän on paineita renkaissa.
Siis kompromissin tekoa kaikki. :D

Minustakin se mittari on tarkka, kun sitä vertaa auton mittariin. Näyttää sen minkä autonmittarikin vähennettynä auton mittarivirheellä. :D

Hyvää juhannusta! :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Härän nopeus

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Repetti kirjoitti:
Bull68 kirjoitti:Olen saanut Comsun kulkemaan mittarin mukaan 78 km/h ja vaimo sanoi auton mittarin (ajoi autolla edelläni) näyttäneen 80 km/h. Auton mittari näyttää kahdeksassakympissä 2 kilometriä liikaa, joten onpa tarkka tuo kömpijän mittari!

En ole vielä ehtinyt viedä renkaita tasapainotettavaksi, mutta kysyin jo paikallisesta Vianorista asiaa ja sanoivat sen maksavan n. 40-50 euroa. Pitänee tuo kokeilla vielä. Olin huomaavinani tuon vispauksen hieman vähenevän kun pienensin painetta renkaista 1 bar -> 0,75 bar. Millä paineella muut ajelevat asfaltilla?

Turvallisia juhannusajeluja kaikille!! Muistakaa että kömpijä ja kossu ovat huono yhdistelmä, vaikka se sopivassa nousukännissä siltä tuntuisikin.
Jep, menee samoja kuin itselläni meni. Vaihdoin sitten variaattoriin 11 gramman rullat (alkuperäiset on 14 g), jolloin huiput nousivat 85 km/ h (mittarinopeutta).
Itselläni oli asfalttikaudella paineet 0.8 bar kaikissa renkaissa. Mutta koska ajan suurimman osan ajosta metsässä ja sorateillä, pudotin paineet edestä 0.5 bar ja takaa 0.3 bar. Siten pito on parempi, eikä alusta tunnu aivan niin kovalta, vaikka kova se on jokatapauksessa.

Tuo vispaus vähenee mullakin ja melkeimpä katoaa 0.3 barin etupaineilla mutta ajettavuus muuten kärsii sillä härkä jäykä-akselisena (takana) vetelee tienkaltevuuksien mukaan sitä pahemmin, mitä vähemmän on paineita renkaissa.
Siis kompromissin tekoa kaikki. :D

Minustakin se mittari on tarkka, kun sitä vertaa auton mittariin. Näyttää sen minkä autonmittarikin vähennettynä auton mittarivirheellä. :D

Hyvää juhannusta! :D
Paraniko kiihtyvyys vääntö ja huippunopeus kun laitoit vain noi kevyemmät rullat Comache bulliis?
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

"Paraniko kiihtyvyys vääntö ja huippunopeus kun laitoit vain noi kevyemmät rullat Comache bulliis?"

Kyllä parani! :D
Lähtee kuin hauki rannasta! :D (pienellä perällä)
Samoin myös maastoajo pikkuperällä parani huomattavasti, pysyy välitys pienemmällä, eikä silti ryntäile älyttömästi.

Ehdottomasti paras viritys, mitä olen härkään tehnyt. :D
Ja koska jaksaa vääntää paremmin, tuli myös huippuja lisää.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Repetti kirjoitti:"Paraniko kiihtyvyys vääntö ja huippunopeus kun laitoit vain noi kevyemmät rullat Comache bulliis?"

Kyllä parani! :D
Lähtee kuin hauki rannasta! :D (pienellä perällä)
Samoin myös maastoajo pikkuperällä parani huomattavasti, pysyy välitys pienemmällä, eikä silti ryntäile älyttömästi.

Ehdottomasti paras viritys, mitä olen härkään tehnyt. :D
Ja koska jaksaa vääntää paremmin, tuli myös huippuja lisää.
Pitää sitten itsekkin tilata noi malossin rullat, koska eihän tässä ole mitään järkeä ajaa painavemmilla rullilla jos vehje vääntää ja kulkee sen takia huonommin.

Milläs tavalla te avasitten ton varin, tarviiko siihen mitään erikoistyökalua että saisi järkevästi sen varin jumitettua ilman paikkojen tuhoamista?
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

No se rullien vaihto:
Tilaa ensin rulat esim Moposportista, 8 kpl - 32 e/ srj + posti. Halk. 20 mm, pituus 12 mm ja paino siis 11 g/ kpl.
Irroita sivumuovi.
Irroita varin kotelon ruuvit, itse koteloa ei tarvitse poistaa kokonaan.
Irroita pulttipyssyllä se etumaisen variaattorin keskiruuvi ja vedä variaattori kokonaisuudessaan ulos.
Irroita ne pikkuruuvit (3 tai 4 kpl), jotka pitävät variaattoria paketissa.
Avaa variaattori. Vaihda rullat, JA MUISTA PANNA VASELIINIA REILUSTI niihin rullien uriin, muuten rolina on ajaessa ihan sietämätön. :D
Kiinnitä variaattori, äläkä anna sen liukua yhtään auki, kiinnitys pulttipyssyllä.
Ja sitten koppa paikoilleen, sivumuovi paikoilleen ja hanaa. :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Repetti kirjoitti:No se rullien vaihto:
Tilaa ensin rulat esim Moposportista, 8 kpl - 32 e/ srj + posti. Halk. 20 mm, pituus 12 mm ja paino siis 11 g/ kpl.
Irroita sivumuovi.
Irroita varin kotelon ruuvit, itse koteloa ei tarvitse poistaa kokonaan.
Irroita pulttipyssyllä se etumaisen variaattorin keskiruuvi ja vedä variaattori kokonaisuudessaan ulos.
Irroita ne pikkuruuvit (3 tai 4 kpl), jotka pitävät variaattoria paketissa.
Avaa variaattori. Vaihda rullat, JA MUISTA PANNA VASELIINIA REILUSTI niihin rullien uriin, muuten rolina on ajaessa ihan sietämätön. :D
Kiinnitä variaattori, äläkä anna sen liukua yhtään auki, kiinnitys pulttipyssyllä.
Ja sitten koppa paikoilleen, sivumuovi paikoilleen ja hanaa. :D
Kiitti hyvistä tiedoista, aukeeko toi varin keskiruuvi ihan normaalisti vastapäivään ja saako toi sen verran ison nykäyksen toi pulttipyssy aikaan että sen takia ei tarvitse varia jumittaa? Mikäs tossa voi varissa liukuu auki ja mitä ongelmia siitä voi seurata, vähän tyhmiä kysymyksiä koska en ole koskaan variaattoreita purkanut?
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

"Kiitti hyvistä tiedoista, aukeeko toi varin keskiruuvi ihan normaalisti vastapäivään ja saako toi sen verran ison nykäyksen toi pulttipyssy aikaan että sen takia ei tarvitse varia jumittaa? Mikäs tossa voi varissa liukuu auki ja mitä ongelmia siitä voi seurata, vähän tyhmiä kysymyksiä koska en ole koskaan variaattoreita purkanut?"

Varin keskiruuvissa on normaali kierre, mutterin koko muistaakseni 17 mm.
Ei tarvitse "hirttää" millään kiinni, aukeaa pulttipyssyllä, kun hieman aikaa "täryttää". Kädellä voi pitää varia kiinni.
Ja kun olet vaihtanut rullat ja lisännyt vaseliinia, painat varin ohuimpaan asentoonsa ja kiinnität ne pikkuruuvit.
Vari voi liukua auki (paksummaksi) sillä senhän on voitavakin liikkua auki kierroksilla, jolloin hihna nousee varin levyjen välissä ylemmäs ja välitys suurenee.
Mutta jos lasket sen aukeamaan ennen kiinnitystä, sinun on vaikeaa, etten sanoisi mahdotonta, saada hihnaa sinne lautasten väliin. Myös rulla/ rullat voivat "kääntyä poikittain", jolloin vari muuttuu tönköksi.

Itse tein tämän virheen rullia vaihtaessani (laskin sen varin aukeamaan). Ja varia pyöritellessäni rulla kääntyi poikittain.
Mutta kun lisäsin vaseliinia myöhemmin, kaikki kävi kuin tanssi. Kun tiesi, mitä varoa! :D
Hyvin se menee ! :D

Pidät vaan varasi, kun lähdet kaasuttelemaan pienellä perällä, ettei koko vehjes keikkaa nurin. Vähennä ajoissa kaasua! :D :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Repetti kirjoitti:"Kiitti hyvistä tiedoista, aukeeko toi varin keskiruuvi ihan normaalisti vastapäivään ja saako toi sen verran ison nykäyksen toi pulttipyssy aikaan että sen takia ei tarvitse varia jumittaa? Mikäs tossa voi varissa liukuu auki ja mitä ongelmia siitä voi seurata, vähän tyhmiä kysymyksiä koska en ole koskaan variaattoreita purkanut?"

Varin keskiruuvissa on normaali kierre, mutterin koko muistaakseni 17 mm.
Ei tarvitse "hirttää" millään kiinni, aukeaa pulttipyssyllä, kun hieman aikaa "täryttää". Kädellä voi pitää varia kiinni.
Ja kun olet vaihtanut rullat ja lisännyt vaseliinia, painat varin ohuimpaan asentoonsa ja kiinnität ne pikkuruuvit.
Vari voi liukua auki (paksummaksi) sillä senhän on voitavakin liikkua auki kierroksilla, jolloin hihna nousee varin levyjen välissä ylemmäs ja välitys suurenee.
Mutta jos lasket sen aukeamaan ennen kiinnitystä, sinun on vaikeaa, etten sanoisi mahdotonta, saada hihnaa sinne lautasten väliin. Myös rulla/ rullat voivat "kääntyä poikittain", jolloin vari muuttuu tönköksi.

Itse tein tämän virheen rullia vaihtaessani (laskin sen varin aukeamaan). Ja varia pyöritellessäni rulla kääntyi poikittain.
Mutta kun lisäsin vaseliinia myöhemmin, kaikki kävi kuin tanssi. Kun tiesi, mitä varoa! :D
Hyvin se menee ! :D

Pidät vaan varasi, kun lähdet kaasuttelemaan pienellä perällä, ettei koko vehjes keikkaa nurin. Vähennä ajoissa kaasua! :D :D
Ok :)
Avatar
sku
3WD
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2007 06:13

Viesti Kirjoittaja sku »

ja tuolla on kuvienkera asennus ohje http://www.malossi.com/Archivio_Files/M ... 311323.pdf

ps. eipäs nuo keveemmät painot kummempia auta verrattuna virivariin
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Janishell »

sku kirjoitti:ja tuolla on kuvienkera asennus ohje http://www.malossi.com/Archivio_Files/M ... 311323.pdf

ps. eipäs nuo keveemmät painot kummempia auta verrattuna virivariin
Juttujen perusteella auttaisi aika kummasti. En tiedä paljonko kulku vielä paranis kunnon variaattori osilla.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

sku kirjoitti:ja tuolla on kuvienkera asennus ohje http://www.malossi.com/Archivio_Files/M ... 311323.pdf

ps. eipäs nuo keveemmät painot kummempia auta verrattuna virivariin
Virivariin?
Ensinnäkään Comsuun ei taida olla valmiita vivareja, jos Linhain vehkeet ei käy. Ja ne vivariaattorin "lisäosathan" ovat kevyemmät rullat (kuten edellä on puhuttu) - jäykempi jousi takavariin, että se pitäisi välitystä pienemmällä pitempään. Sekä joissakin tapauksissa etuvariin erimallinen rullakuppi sekä joitakin prikkoja etuvarin lautasten väliin ja/ tai taaimmaisen lautasen taakse. Riippuen siitä, halutaanko vääntöä vai vauhtia lisää. Ja näillä prikoilla kohdistetaan se lautasten ura samaan linjaan takavariaattorin kanssa, niin ettei hihna kulu toispuoleisesti. Kuten myös säädetään etuvarin lautasten minimiväli eli välitykset.
Hintaa taitaa vain kertyä n. 200 euroa.
Rullien vaihdon lisäksi voisi tietysti kokeilla jäykempää jousta taakse mutta se onkin jo vaikeampi vaihtaa.
Ja niitä prikkoja saa itsekin tekemällä/ ostamalla, jos viitsii ja jaksaa kokeilla optimaalisen välityksen etsimistä. :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Avatar
sku
3WD
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2007 06:13

Viesti Kirjoittaja sku »

virivarissa mallia malossi tulee keveemmät rullat,jäykempijousi,lyhyempi liukuholkki,isompi rullakuppi ja siinä nousee remmikorkeemmalle ja rullat menee kauemmaks toisistaa.

et jokainen päätelköön siitä :wink:
Avatar
sku
3WD
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2007 06:13

Viesti Kirjoittaja sku »

virivari malossi 126€
virivari polini 115€
+ postikulut saksasta
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Enpä kyllä ymmärrä, miten kevyemmät rullat nostaa huippunopeutta. Eiköhän tuo variaattori ole täysin "auki" kovassa vauhdissa" vakiorullillakin. Kiihtyvyys paranee, mutta haittana kierroksien kasvaminen maantieajossa varsinkin alle 60km/h nopeuksissa. Itselläni on juuri nuo 11gr rullat. Nopeutta mittariin 80-82 km/h kummillakin rullilla ja siten paukkaa rajoitin. Muita virityksiä ei ole tehty, joten vielä katulaillinen peli.
Eipä muuten ole tarvinnut rassailla Comanchea moneen kuukauteen, mikähän lie? Pitää varmaan vaihtaa uuden etuperän öljyt, niin selviää auttoiko laahainpinnan kiilloitus ja Polariksen liukupala.
Onko kukaan vaihdellut etujousia pehmeämpiin? Itselläni on Magnumin jouset, mutta vielä pitäisi pehmeämmät löytää. Isoimmissa Polariksissa olisi ainakin ohuempi jousilanka ja keulakin yllättävän pehmeä. Niissä lienee kaasuiskaritkin vakiona. Kuka kokeilee niitä "punaisia" jousia Comsuun?
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Janishell »

sku kirjoitti:virivari malossi 126€
virivari polini 115€
+ postikulut saksasta
Onko noi virivarit Comancheen sopivia ja olisko heittää linkkiä mistä noi varit vois ostaa?
Vastaa Viestiin