jarrujen ilmaus

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
nicodemus
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Touko 2007 22:51

jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja nicodemus »

eli jarrujen ilmaaminen fudessani tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta...

vaihdoin vasemman etujarruletkun jonka jälkeen jarrut tietysti piti ilmata, mutta kun ei vaan tule ilmat pois. koitin myös ruutalla työntää ilmausnipasta nestettä eli ns. vääräänsuuntaan mutta ei vaikutusta.

olen jokuset jarrut ilmannut mutta ei ole ennen näin käynyt.

löytyykö teiltä vinkkejä, 5h jälkeen alkaa itseltä huumori ja hermot loppumaan..
Ensmo
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Elo 2007 09:44

Viesti Kirjoittaja Ensmo »

omassa vekottimessa osu jarruputki pakoputkeen ja sit putkeen suli reikä, joten oli sama ongelma.

me pistettiin paineella neste kiertämään, mutta eiks sen pitäis toimii sillee, et täyttää ekana säiliön -> pumppaa jarrua ja jättää pohjaan -> samalla ku poljinta pidetään pohjassa niin avataan ilmausruuvi jarrusta niin et ilmat tulee ulos ja sitten ruuvi kiinni -> samaa toistetaan niin kauan kunnes ei tuu enää muutaku nestettä ulos. kaiken pitäis mennä hyvin, kunhan muistaa vaan katsoa että säiliössä on kokoajan nestettä ettei pumppaa ilmaa jarruihin.

jos olen väärässä niin korjatkaa miten homma menee
Bashan TL 200cc
nicodemus
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Touko 2007 22:51

Viesti Kirjoittaja nicodemus »

juu just noin se ilmaus menee, mutta kun sieltä ei vaan ilmat tule pois...

ennen jarruletkun vaihtoa jarrut toimi loistavasti ja nyt ei ollenkaan, joten en jaksa uskoa muuhun vikaan kun siihen että järjestelmässä on ilmaa.

tarvii varmaan antaa vkl valohoitoo ja maanantaina yrittää uudemman kerran.

:shock:
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Olisikohan siellä tieliikenne mallin 2-piiri jarrut. Eli käsi ja jalkavipu vaikuttaa kaikkiin jarruihin?

Sen yleensä huomaa siitä kun on T-kappaleita ympäriinsä, jarruletku järjestelmässä.

Mika
Ensmo
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Elo 2007 09:44

Viesti Kirjoittaja Ensmo »

MikaR kirjoitti:Olisikohan siellä tieliikenne mallin 2-piiri jarrut. Eli käsi ja jalkavipu vaikuttaa kaikkiin jarruihin?

Sen yleensä huomaa siitä kun on T-kappaleita ympäriinsä, jarruletku järjestelmässä.

Mika
jalkavipu ottaa molempiin etu sekä taka jarruihin ja sit käsikahva voidaan luokitella ainoastaan seisontajarruks.
Bashan TL 200cc
Ensmo
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Elo 2007 09:44

Viesti Kirjoittaja Ensmo »

nicodemus kirjoitti:juu just noin se ilmaus menee, mutta kun sieltä ei vaan ilmat tule pois...

ennen jarruletkun vaihtoa jarrut toimi loistavasti ja nyt ei ollenkaan, joten en jaksa uskoa muuhun vikaan kun siihen että järjestelmässä on ilmaa.

tarvii varmaan antaa vkl valohoitoo ja maanantaina yrittää uudemman kerran.

:shock:
joo tosiaan sen taki jouduttiinki käyttää kompuraa et saatiin neste liikkeelle ja tietysti pieniä apuvälineitä käyttäen
Bashan TL 200cc
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Kokeile irroittaa se jarruletku jarrusatulasta ja nosta letkun pää ylemmäs kuin jarrunestesäiliö. Sitten ilmaat sen pitämällä sormea letkun päässä, ettei ime ilmaa takaisinpäin. Syy miksi ei muuten ilmaannu, on siinä, että pääjarrusylinteri on pieni, ja ilmaa letkussa paljon, ja ilma kun on kevyempää kuin neste, niin se ilma siellä letkussa ei kulkeudu alaspäin, vaan jarrusylinterin olemattomuudesta johtuen, liikkuu ilmakuplana letkussa edes takaisin.
santtu^
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Kesä 2008 19:03
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu^ »

mitä jos painaa jarru letkuja alas päin niin että se tekee lenkin alas eikä ylös ja koittaa ilmata
jkniemi
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Heinä 2008 10:51
Paikkakunta: Oulun lähistö

Viesti Kirjoittaja jkniemi »

santtu^ kirjoitti:mitä jos painaa jarru letkuja alas päin niin että se tekee lenkin alas eikä ylös ja koittaa ilmata
Tuurillaan voi toimia, mikäli se ilima jää sinne letkun alimman kohdan työsylinterin eli satulan puolelle. Jos se sattuu taas jäämään puolestaan pääsylinterin puolelle niin tahtoo se vaan nousta takasinpäin. Lopputulos taas on jotain ei niin hyvää.

Tuo letkunpää ylös taitaa olla se helpoin vaihtoehto. Tietenkin voisi rakennella jotain pumppu-juttua mutta helpompi tuo edellä mainittu juttu on.
It is just a fleshwound...
-Comanche Cross 200 TL-
200tq
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:15
Paikkakunta: heinävesi

Viesti Kirjoittaja 200tq »

Minä sain omasta crossista ilmat pois takasatulasta,kun pumppasin männän niin pitkälle ulos ettei ihan pudonnut pois,sitten jarruletku irti ja laskin niin kauan,ettei ilmaa tullut ja kiinni satulaan,ilmausruuvi auki,ja valutusta ja sit mäntä niin sisään ku vaan sai.
Vähän joka paikassa roiskui,mut on hyvä takajarrukin...
Nälkä lähtee syömällä,eukko juomalla
TontoRacer
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Syys 2007 11:58
Mönkijä:: xmr650 2014
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja TontoRacer »

Hitto että sai tapella etujarrujen kanssa kun ei ilmaantuneet millään, tänään sitten käytin satulat kokonaan irti (letkut jätin paikoilleen) huomasin siinä että vasen ja oikea satula täysin identtisiä ja siinäpä olikin syy miksi ei ilmaantunut. katsokaas molemmissa ilmausnippa samassa paikassa niin toisella puolella nippa onkin sitte jarruletkun alapuolella ja jarruletkun yläpuolelle jäi semmonen "tila" ilmakuplalle eikä se sieltä lähtenyt millään tavalla liikkumaan. Satulat irti ja letkunliitin ylempiin kohtaan niin johan alkoi kuplat liikkua ja jarrut toimia..meinasi jo usko loppua välillä. :D tulikohan tarpeeksi epäselvästi :lol: kuvia myöh. asian selventämiseksi :P
Mutaa naamaan..
nicodemus
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Touko 2007 22:51

Viesti Kirjoittaja nicodemus »

minä en oo saanu vieläkään ilmattuun, huomasin kans ton et nippa on toisella puolella alapuolella mut ei auta mikään, kumpaakaan etujarrua en pitämään ole saanu.

otin molemmat jarrusatulat irti ja t-kappaleen ja nostin letkujen kiinniollessa ylös jarrunestesäiliön yläpuolelle, mut ei mikään ei auttanu.

ja nyt meni hermot..ehkä huomenna käyn hakee motonetistä paineilmakäyttöisen jarrujen ilmaus laitteen, en vain jaksa uskoo et sekään auttaa.

että voi välillä välittää tuo kampe.
Uno_mas
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 23 Heinä 2007 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Nestekahvan kun asensin niin ilmasin "väärään"suuntaan. Tippakannulla ilmausruuvista kahvaanpäin. Ei ainakaan tuolla konstilla ilmaa järjestelmään jäänyt.
mönkijätön
TontoRacer
3WD
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Syys 2007 11:58
Mönkijä:: xmr650 2014
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja TontoRacer »

Kyllä minäkin kokeilin molempiin suuntiin aluksi mutta ei niin ei... Kun olisi heti huomannu ilmakuplalle otollisen "piilon" niin olisi ilmauskin onnistunut! silloin vasta kun päästin satulat riippumaan letkuistaan sain ilmattua ne!
Mutaa naamaan..
nicodemus
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Touko 2007 22:51

Viesti Kirjoittaja nicodemus »

nyt laitoin eteen nestekahvan, toimii..!!
Vastaa Viestiin