Talvikäyttö
Talvikäyttö
Minkälaisia kokemuksia on mönkijästä tieliikenteessä talvisin? Moni autoilija saa varmasti ainakin hyvät naurut mutta noin muuten? Minkälaista ajovarustusta tarvii? Ja miten tuo yleensä käyttäytyy, renkaiden luulis ainakin lumella pitävän ihan hyvin? Miten käyttäytyy autojen tekemissä urissa?
Ja miten on käynnistymisen laita, onko ollut paljonkin ongelmia?
Ja miten on käynnistymisen laita, onko ollut paljonkin ongelmia?
- blue Honda Trx
- Tracks
- Viestit: 3208
- Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
- Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
- Paikkakunta: Östra Nyland
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Talvella ajettaessa käytetään samoja rytkyjä mitä moottorikelkkaillessa. Kaiken ytimenä on veden- ja tuulenpitävyys. Hyvä liikkuvuus vaatteissa, varsinkin kun istut. Ei saa kiristää mistään istuma-asennossa.
Hanskoina olen kevyillä pakkasilla käyttänyt neoprenihanskoja ja kovemmilla kunnon laskettelutumppuja ei siis sormikkaita. Hyvälaatuiset, nahkaiset talvikäyttöön soveltuvat työhanskat ovat minulle kaikkein sattuvimmat.
Jos kukkarossa varaa niin Goretexia pintaan ja fleece kertoja alle. Ilmava alusasu on hyvä, ei siis sellainen kordarimalli jota hiihtäjät hikoillessaan käyttää. Itse olen käyttänyt alusasuna ruotsalaisten värkkäämää, erittäin ilmavaa ja paksua alusasua. On todella lämmin kaikenlaiseen pakkaspuuhaan jossa ei liikuta ihan läpihikeen asti.
Kypärähuppuna käytän Scott:n Neopreenihuppua, jossa koko naama on peitetty silmämunia lukuunottamatta. Itse tykkään käyttää avokypärää joko mallia metsuri tai vastaavaa kuin umpikypärä, mutta leukaosa puuttuu kokonaan.
Saappaat ovat Haglöfssin Gore-tex vaelluskengät vuorella ja korkealla varrella. Tukevat, lämpimät ja umpivesitiiviit. Saappaina toimii myös vuorelliset, tukevat kumisaappaat, mutta nilkkatuki on kehnohko. Toki Gummiset ovat varsin edulliset honkkaarista hankittuna.
Tuossa nyt muutamia ohjeita.
Käsien kohdalla auttaa kahvanlämmittimet. Se on sellainen mukavuusvaruste, mutta erinomaisen hyvä.
Hanskoina olen kevyillä pakkasilla käyttänyt neoprenihanskoja ja kovemmilla kunnon laskettelutumppuja ei siis sormikkaita. Hyvälaatuiset, nahkaiset talvikäyttöön soveltuvat työhanskat ovat minulle kaikkein sattuvimmat.
Jos kukkarossa varaa niin Goretexia pintaan ja fleece kertoja alle. Ilmava alusasu on hyvä, ei siis sellainen kordarimalli jota hiihtäjät hikoillessaan käyttää. Itse olen käyttänyt alusasuna ruotsalaisten värkkäämää, erittäin ilmavaa ja paksua alusasua. On todella lämmin kaikenlaiseen pakkaspuuhaan jossa ei liikuta ihan läpihikeen asti.
Kypärähuppuna käytän Scott:n Neopreenihuppua, jossa koko naama on peitetty silmämunia lukuunottamatta. Itse tykkään käyttää avokypärää joko mallia metsuri tai vastaavaa kuin umpikypärä, mutta leukaosa puuttuu kokonaan.
Saappaat ovat Haglöfssin Gore-tex vaelluskengät vuorella ja korkealla varrella. Tukevat, lämpimät ja umpivesitiiviit. Saappaina toimii myös vuorelliset, tukevat kumisaappaat, mutta nilkkatuki on kehnohko. Toki Gummiset ovat varsin edulliset honkkaarista hankittuna.
Tuossa nyt muutamia ohjeita.
Käsien kohdalla auttaa kahvanlämmittimet. Se on sellainen mukavuusvaruste, mutta erinomaisen hyvä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
sanotaan ny näin että kyllä talvisin pärjää jopa liikenteen seas, ei ongelmaa edes ihmisten pälyilyssä.. kyllä ne koneet kulkee kun junat
(ittestä kiinni). ja tuossa edellä ne varustukset lueteltiin kyllä niin hyvin
ettei tarvi lisätä mitään, päinvastoin todeta kintaista että tosissaan lämpimimmät on kintaat, ei sormikkaat(vaikka myyjät muuta väittää)
(ittestä kiinni). ja tuossa edellä ne varustukset lueteltiin kyllä niin hyvin
ettei tarvi lisätä mitään, päinvastoin todeta kintaista että tosissaan lämpimimmät on kintaat, ei sormikkaat(vaikka myyjät muuta väittää)

Mulla oli rally 15o ja talvella käynnistyvyys todella heikkoa. Pollen kanssa ei ole ollu ongelmia kun on joskus ollu yön ulkona. Parhaat kengät on talvella minusta snow cross kengät mp asulta ja yllättävän halvat tais olla 59 eukkaa, pysyy jalat kuivana ja ei kastu kun on kumi kärjet. Onko neopreeni huppu kovin kuuma?? Mulla ollu mikrokuitu huppu alla ja puuvillainen päällä ja kaulassalämmike vielä katselin sitä järeämpää mallia mutta meinasin kuumaksi onko kokemusta 

Polle ja 50cc pikku turhake,Jaguar,Hiace TBO
-
- 3WD
- Viestit: 80
- Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
- Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)
Veikkaisin, että crossimönkijä on kyllä aika hauska peli ajaa talvella.
Kun näissähän ei ole mitään (siis crossimönkkäreissä yleensä) perää, joten joko kummatkin takarenkaat pyörivät tai sitten ei.. talvella varmaan tiettyyn rajaan asti hauskaa, koko ajan sladissa, kesällä taas huonompi ainakin asfalttikäytössä, syö renkaita iloisesti
Kun näissähän ei ole mitään (siis crossimönkkäreissä yleensä) perää, joten joko kummatkin takarenkaat pyörivät tai sitten ei.. talvella varmaan tiettyyn rajaan asti hauskaa, koko ajan sladissa, kesällä taas huonompi ainakin asfalttikäytössä, syö renkaita iloisesti

Ajelin viime talven KXR:llä ja noin 4 läheltäpiti tilanetta ja ajoin vähän.Siis täks talveks kuvioo kiitos.Tosin meno oli vähän järjetöntä välillä,autojen seassa perä irti heilumista.JNE JNE.Ja tuo 999 opastus oli asiaa sillä itse oon ajellu kelkalla jo posliinipallista lähtien,eli järki opettaa.Täällä on välillä kylmä,ainakin viima.
TEEHOO1 kirjoitti:Ajelin viime talven KXR:llä ja noin 4 läheltäpiti tilanetta ja ajoin vähän.Siis täks talveks kuvioo kiitos.Tosin meno oli vähän järjetöntä välillä,autojen seassa perä irti heilumista.JNE JNE.Ja tuo 999 opastus oli asiaa sillä itse oon ajellu kelkalla jo posliinipallista lähtien,eli järki opettaa.Täällä on välillä kylmä,ainakin viima.
Neljä "läheltäpiti" tilannettahan on vähän

Mitenköhän crossimönkkäri (vastaava kuin KXR) käyttäytyy nopeissa kurveissa talvella? tarkoitan siis esimerkiksi pk-seudun kehäliikennettä, 60-80km/h kurveja. Lähteekö päättömästi sladiin vai kulkeeko asiallisesti?
[pienestä pitäen neljällä pyörällä] 

Ajoit vissiin ihan tavallisilla nappulakumeilla???razor21 kirjoitti:koko viime talvi kxr.llä, eikä yhtään läheltäpiti tilannetta, siis muiden tiellä liikkujien kanssa.Muistaakseni![]()
yllättävän hyvä pito tampaantuneella lumella...helppo hallita kovissakin vauhdeissa mutkissa, ku muistaa/uskaltaa pitää vedon päällä...
Huvittaisi tietää, että tarvitseeko mönkkäri, siis tieliikennekäyttöön lähinnä kaupunki/taajama-alueille edes nastoja alle vai riittääkö matalat paineet ja nappulat riittävään pitoon.
[pienestä pitäen neljällä pyörällä] 

kyllä ne härpättimet tiellä pysyy. edelleen: ittestä kiinni.. järkeä! korostan sanaa:järkeä!c17000 kirjoitti:Ajoit vissiin ihan tavallisilla nappulakumeilla???razor21 kirjoitti:koko viime talvi kxr.llä, eikä yhtään läheltäpiti tilannetta, siis muiden tiellä liikkujien kanssa.Muistaakseni![]()
yllättävän hyvä pito tampaantuneella lumella...helppo hallita kovissakin vauhdeissa mutkissa, ku muistaa/uskaltaa pitää vedon päällä...
Huvittaisi tietää, että tarvitseeko mönkkäri, siis tieliikennekäyttöön lähinnä kaupunki/taajama-alueille edes nastoja alle vai riittääkö matalat paineet ja nappulat riittävään pitoon.