Uusi Comanche 250 tilattu, mitä pitäis tietää?

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Viesti Kirjoittaja retale76 »

no ei se 200 ihan 10000 kierrä :)

täällä on kaks eri versioo tuosta 250 ja kyllä kiertävät ja kulkevat vakiona jo ihan saman kuin nää 200 ilman turhia rajottimia.

yksi 200 kingroadkin löytyy ja se ei kyllä kule kuin jotain nippa napa 70km/h, mutta siinä onkin vakiona aivan järkyttävän tiheet välitykset. eli kiihtyy kuin elukka, mutta kule mihinkään
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

retale76 kirjoitti:
yksi 200 kingroadkin löytyy ja se ei kyllä kule kuin jotain nippa napa 70km/h, mutta siinä onkin vakiona aivan järkyttävän tiheet välitykset. eli kiihtyy kuin elukka, mutta kule mihinkään
Vaikuttaa ihan samoilta oireilta. 1.2. ja 3. ovat hyviä maastovaihteita ja 4. on selkeä maantievaihde. Muut ovat mukavan tiheästi porrastettuja, mutta hyppäys 3.-4. on aika suuri.

Mihinkään matka-ajoon en ole vehjettä ajatellut, vaan taajamassa tulee pyörittyä ja kevyesti maastossa. Nykyiset välitykset (17 piikkinen edessä) ovat aika passelit siihen. Satasta ei tällä tee mielikään ajaa. Siihen ja kovempiin vauhteihin mutkatiefiilistelyyn löytyy pihasta vempeleitä muutenkin.

Teollisuustarvikkeita myyvistä liikkeistä löytyy ketjupyöräaihioita ihan mille ketjulle tahansa ja kaikkia kuviteltavissa olevia kokoja. Keskireikä pitää vain sorvata mieleiseksi ja porata kiinnitysreiät. Eivät ole edes kalliita.

http://www.mfg.fi/main.site?action=site ... view&id=30
Kinroad XT250ATV-C
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Tänään askartelin flektin termostaatin toimintaan. Laitoin väliin ihan tavallisen 30A sulkevan releen, ettei tarvitse arpoa kestäälö termostaatti flektin virran. Flektihän on kiinni vain kahdella ruuvilla, vaikka kiinnityskorvia on neljä. Ylempään tyhjään korvaan laitoin releen kiinni ja siitä on vain muutaman sentin matka termarille. Kokonaisuutena paketista tuli aika kompakti akti. Flekti lähtee pyörimään vasta melko hiljaisessa vauhdissa. Tiellä köröttelyssä ajoviima riittää jäähdyttämään.

Lämpömittari pitää vielä viritellä, kunhan saan aikaiseksi hommata. Anturihan on näissä valmiina jo tehtaan jäljiltä termostaattikotelossa.

Tankki näissä on kirotun pieni ja varatankkia eikä hanaa ole, saatikka mittaria tai merkkivaloa. Tänään ajelulla alkoi jo nikottelemaan, mutta onneksi 100m päässä mittarilta. Tankkiin meni hiukan vajaa 5L. Ei kyllä olisi pahitteeksi, vaikka olisi vähän isompikin tankki.

Todettakoon loppuun vielä, että kiinanpoikien mönkkäri on alkanut toimia kokolailla moitteettomasti pienten alkuvaikeuksien jälkeen. Täähän alkaa vaikuttaa melkein laatupeliltä :shock: .

Laitetaan vielä koneen historiasta maininta. Kaikenlaista legendaa liikkuu siitä, että koneet näissä kiinan ihmeissä on milloin Hondan ja milloin minkäkin tekemiä tai 1:1 kopioita. Tämä 167MM on sama kuin mm. Shineray STIXE:ssä. Valmistajasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta epäilen, että tämä on Kinroadin itse tekemä. Samaa moottoria tekee moni muukin kiinalainen moottorivalmistaja. Ja koneeseen on alunperin otettu vaikutteita Honda CG125 moottoripyörästä, jota tehdään Brasiliassa edelleen. Markkinoille se on tullut 1976. Suora kopio se ei ole, mutta rakennetta kopioitu aika pitkälle.
Kinroad XT250ATV-C
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Sattumoisin oli hyllyssä hyvin vähäisellä käytöllä aikoinaan Louisilta tilattu vanha moottoripyörän perälaukku tilavuudeltaan 37L, eli jokseenkin keskikokoinen. Laukun kiinnituspohjalevyyn on tehty patentti, jolla sen saa kiinni Triumph Speed Triplen satulaan matkustajan paikalle. Tarve/käyttö ollut erittäin satunnaista. Kokeilin ihan piruuttaan miten passaisi mönkkäriin ja sehän kävi ihan heittämällä. Takakaareen piti porata 2kpl M6 reikiä ja siitä kiinni. Nyt voi käydä kaupallakin vaivattomasti ja kypärän saa lukkojen taakse asioilla ollessa.

Pari huonoa kännykkäkameran kuvaa:

http://koti.mbnet.fi/b12/kuvat/atv/
Kinroad XT250ATV-C
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 17:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja knot62 »

Jahas mitäs mittarin tilalle kun joku kännipelle repi sen juurineen irti. Laittakaas mittarinne kunnolla kiinni ettei tuollaiset ääliöt pääse omianne tuhoamaan. Tosin jo uutena se oli sellanen et osasin kyllä tuota jotenkin odottaa...
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Rullakaasu ois asenneltu ja ProGripin pehmeät kahvakumit. Muuttui ajotuntuma noin 120% paremmaksi niiden kovien ja liukkaiden vakiotuppien jälkeen. Kahva on vissiin tarkoitettu vähän isommille kaasuttimille, sillä mönkkärin 30mm aukeaa reilusti alle 1/4 kierroksella. Ihan ok ajella kylläkin.
Kinroad XT250ATV-C
[Juuso]
juniori käyttäjä (§)
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2008 13:45

Viesti Kirjoittaja [Juuso] »

Sisään ajot kanttii tehä kunnolla!
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

[Juuso] kirjoitti:Sisään ajot kanttii tehä kunnolla!
Eli hanaa riittävästi ja vaihtaa öljyt usein.
Kinroad XT250ATV-C
[Juuso]
juniori käyttäjä (§)
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2008 13:45

Viesti Kirjoittaja [Juuso] »

juu Ohjeissa lukee varmaan et noin 2/3 kaasulla sisään ajo ja öljyjä pitäis vaihtaa :D

Juuso, mistä tiedät? Onko sinulla kenties kokemusta comanchesta? Pelkkä mutu tiedon kertominen ei palvele ketään ja voi aiheuttaa korkeintaan väärinkäsityksiä. Joten faktaa, ei fiktiota. Kiitos.

Terveisin Mode
tommen84
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2008 06:25

Viesti Kirjoittaja tommen84 »

ei kukaan näihin takaratasta vaihtanu? itellä on nyt katupyörät ja 17hamp. eturatas ja silti liian löysät välit. 60-70km/h vauhdissa kone huutaa aika lailla. laskin että toi vakio takaratas olis 45 hampainen. muuten kyllä pelittänyt loistavasti ja paremmin vaan kun tullut kilometrejä.
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Ajettu on nyt ehkä 10 tuntia ja tarkastin venttiilien välykset. Aika naftit oli kummassakin ja välystä vain muutama satikka. Laitoin imu 0,1 ja pako 0,15, kun ei kukaan tunnu tietävän paljonko pitäisi olla.

Venttiilikopan saa pois purkamatta sen kummemmin. Otin oikealta puolan irti ja bensatankin pultit. Bensatankin takareunaa nostamalla pääsee käsiksi venttiilikopan takimmaisiin ruuveihin. Oikealta mahtuu hyvin säätämään. Kopassa on asiallinen kumitiiviste, joten vuotoja ei luulisi ilmenevän.

tallilla oli joutavana Triumph Speed Triplen alkuperäiset peilit, joten nakkasin ne kiinni mönkkäriin. Ovat vähän isommat kuin alkuperäiset ja yleisesti jämäkämpää tekoa. Näkyvyys parani huomattavasti.
Kinroad XT250ATV-C
matamoto
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Syys 2008 02:13

Kinroad xt250atv-c etupyörien kulmat ja muita hyviä neuvoja

Viesti Kirjoittaja matamoto »

Olen noin viikon ajan ollut ns. tieliikenne Kinroadin onnellinen omistaja. Käyttöönottotarkastus/uudelleen kasaus vei tuon saman 10 tuntia kuin muillakin ja nyt sillä uskaltaa jo ajaa.... tosin huomenna polven kanssa magneettikuvaan kun jo kaadoin koko värkin ja lumpio katosi sivulle....

Eli pääkysymykseni on: onko muillakin reilua yliohjautuvuutta ja huteruutta? Asfaltilla maksiminopeus on 30-40km/h (gps:stä katsoen) ja sitten on pompotus jo sitä luokkaa, että kohta karkaa käsistä (en tiedä onko vika renkaissa vai peräti kiero taka-akseli, pitänee mittailla). Joku kertoi madaltaneensa, miten se tehdään? Samoin kuka osaisi sanoa, mihin arvoihin etupään kulmat kannattaa säätää? Entäs etuiskareiden jäykistys? Niissä on alapinnassa venttiilit, joihin käy auton renkaiden täyttösuutin; ilmaa vaan sisään????

Toinen asia, johon maahantuojalta ei löytynyt tietoa on nopeusmittarin anturi ja mittariston toiminta yleensä: Kone tuli Transpointilla nopusmittarin anturin johto perässä roikkuen ja en ole löytänyt saman väristä/mallista liitintä (punainen/sininen/musta, 3 napainen naaras) mistään, saman mallinen (punainen/mustavalkea/vihreä, 3 napainen uros) olisi tankin edessä, mutta kun johtoa puuttuu 60cm välistä ja värit ei täsmää, en uskalla kytkeä. Osaako kukaan neuvoa/katsoa omastaan?

Kiekkamittari toimii myös oudosti: Pienillä kierroksilla (0-4000) pelaa ok, mutta sitten yhtäkkiä resetoi mittarin ja tulee nopeusnäyttöön 00 11 22 33 44 55 66 77 88 99 ja kiekat käy myös nollassa. Apuja kellään tähän?

Ei kannattaisi katsastuskonttorille tuommoiseltaan tarjota... miten käynee 3 vuoden päästä kun vuosikatsastus on edessä.
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Re: Kinroad xt250atv-c etupyörien kulmat ja muita hyviä neuv

Viesti Kirjoittaja B12 »

matamoto kirjoitti: Eli pääkysymykseni on: onko muillakin reilua yliohjautuvuutta ja huteruutta?
On.

Mönkijä on suht kapea, korkea, ja ohjaus on todella ärhäkkä välitykseltään verrattuna esim autoon. Pehmeä jousitus maastokäyttöön vaikuttaa myös. Kun tangosta kääntää, peli lähtee mutkaan, ulkokurvin etupyörän jousitus painuu kasaan, sisäkurvin takapyörä nousee ylös ja peli haukkaa kuin lumilauta leikkaavaan käännökseen.

(Kiinalainen) Mönkijä on täysin erilainen peli ajaa kuin mikään muu. Siinä ei auta yhtään, vaikka olisi kuinka kokenut autoilija, veneilijä, moottoripyöräilijä tai -kelkkailija. Ajotekniikka on täysin omanlaisensa. Melkoiset tuntemukset oli itselläkin alussa, että mikä helevetin härveli tuli ostettua. Nyt alkaa olla jo ihan mukavaa. Erittäin rauhalliset ohjausliikkeet kovemmassa vauhdissa ovat kaiken a ja o. Painoa kannattaa siirtää reilusti sisäkurvin puolelle roikkumalla. Hiljaisessa vauhdissa voi sitten jo leikkiäkin.

Moottori-lehdessä 9-2008 on selostettu aika seikkaperäisesti näiden kiinalaisten crossien ajo-ominaisuudet mm. vaarallinen yliohjaavuus ja kaatumisvaara. Itse ainakin kehotan varovaiseen ajoon maantiellä.
Viimeksi muokannut B12, 18 Loka 2008 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kinroad XT250ATV-C
matamoto
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Syys 2008 02:13

Ajo-ominaisuuksista

Viesti Kirjoittaja matamoto »

Kiitti kommentista B12!

Mulla on ollut 4 vuotta 110 Rally (ModularBoxin Loncin -malleja). Se on matalampi, lyhytjousisempi, pienipyöräisempi ja totta kai tehottomampi, mistä johtuen ajettavuus tuntuu huomattavasti XT250ATV-C Kinroadia paremmalta. Mietin vain josko Kinroadia saisi tuunattua matalammalle ja jäykempialustaiseksi.

Onko kokemuksia siitä miten esim. Kinroadin ajettavuus poikkeaa 250 kuution Yamaha YFM250R:stä? Dimensiot näyttää paperilla lähes samoilta...

Kellään tietoa mittariin liittyvistä kysymyksistä, joita oli edellisessä postauksessani?
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Etupään geometriasta, tarkemmin ottaen casterkulman puuttumisesta kehno ajettavuus johtuu.
Vastaa Viestiin