comanche 4x4
Peräpään korkeampi maavara on erillisjousitetussa mallissa parempi.kokki kirjoitti:Onkoha tosta uudesta mallista tieota, että milloin se ehtii Suomeen asti?
Onkoha erillisjousitettu paljonkin parempi metässä? Yritin kahlata haulla ja ilmeisesti jäykkäperäinen on parempi vetäessä tukkikuormaa tms, mutta jos urheileee maastossa niin sitten erillisjousitettu ilmeisesti ois parempi.
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Loppujenlopuksi metsässä perän maavaralla on aika vähän merkitystä. Jäykkä perä hyppii kyllä kivien ja kantojen yli ongelmitta. Isompi ero on sitten ku ajetaan syvissä ajourissa, perä alkaa jarruttaa menoa liikaa.Janishell kirjoitti:Peräpään korkeampi maavara on erillisjousitetussa mallissa parempi.kokki kirjoitti:Onkoha tosta uudesta mallista tieota, että milloin se ehtii Suomeen asti?
Onkoha erillisjousitettu paljonkin parempi metässä? Yritin kahlata haulla ja ilmeisesti jäykkäperäinen on parempi vetäessä tukkikuormaa tms, mutta jos urheileee maastossa niin sitten erillisjousitettu ilmeisesti ois parempi.
Ja tietysti erillisjousitettu on mukavampi ajaa epätasaisessa maastossa kun takapääkin joustaa eikä käännä koko konetta vinoon aina kun takarengas menee vaikka kiven yli.
Je, eilen pitkästä aikaa tuli mönkijäl ajettua, takatuuppari ja metäs niin oltii kyllä kiinni aika useasti Mutta toisaalta näitä 4x4 nykyistä mallia sais ehkä nyt syksyllä kohtuulliseen hintaan että laittaa mietityttää, että mitenhä tuon kanssa tkeisi.
Mites onko näissä vermeissä valmiina jonkunlainen pohjapanssari? Jos ei niin onkos miten vaikea homma laittaa näihin joku omavalmiste?
Mites onko näissä vermeissä valmiina jonkunlainen pohjapanssari? Jos ei niin onkos miten vaikea homma laittaa näihin joku omavalmiste?
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
No eipä voi kehua, pohjapanssarilla. Keskellä on pari n. 3 mm: n muoviläpyskää, jotka eivät yllä astintasojen alle, eivätkä eteen, sen paremmin kuin taaksekaan.kokki kirjoitti:Je, eilen pitkästä aikaa tuli mönkijäl ajettua, takatuuppari ja metäs niin oltii kyllä kiinni aika useasti Mutta toisaalta näitä 4x4 nykyistä mallia sais ehkä nyt syksyllä kohtuulliseen hintaan että laittaa mietityttää, että mitenhä tuon kanssa tkeisi.
Mites onko näissä vermeissä valmiina jonkunlainen pohjapanssari? Jos ei niin onkos miten vaikea homma laittaa näihin joku omavalmiste?
Mulla kesrkesi mennä pari astintasoa metsässä, ennenkuin sain tarpeekseni, kävin paikallisesta Kumipörssisätä 8 mm PE muovia (1x2 m) ja rautakaupasta itseporautuvia ruuveja.
Mönkijä pystyyn ja panssaria muokkaamaan. Kuviosahalla ja kuumailmapuhaltimella.
Meni kaikkinensa noin kaksi tuktia ja hyvä tuli, vaikka itse sanonkin.
Mitään ei ole hajonnut sen jälkeen alta eikä astintasoista. Ja meno parani muutenkin. Se aivankuin "mukeltaa" kivien ja kantojen yli panssarin varassa.
Levy maksoi 80 euroa. Välttämätön kapistus metsäajossa, sanon minä.

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
No enpä ole ottanut kuvaa. Ja nythän se on mönkkärin alla, pitäisi nostaa kone pystyyn ja sitten kuvata.kokki kirjoitti:Onkos kuvaa pohjapanssarista?
Alkaa keulassa vinssin alapuolelta, yltää leveyssuunnassa astintasojen ulkoreunaan molemmin puolin (levikepalat) ja on loppuu takana ennen takaperää. Siellä on sitten erillinen panssari, joka on etupäästään etupanssarin alla. Näin panssarilla on pieni liikevara.
Mönkkäri on nyt 130 km: n päässä, joten kuvan saanti on vaikeaa. Mutta panssarin tekeminen ei sitä ole.

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
No panenpa kuitenkin tuon yleiskuvan, josa näkyy pohjapanssaria hieman keulasta ja astintasojen alta. Kuten myös etulokarin sisäpuolelta.

Lähdössä raivaamaan ojalinjaa, bensakanisteri moottorisahaa varten. Liikuttiin pehmeällä mutta tuotiin sieltä täysi kuorma tuoretta leppä- ja koivurankaa. Ja kaikki kesti ehjänä!

Lähdössä raivaamaan ojalinjaa, bensakanisteri moottorisahaa varten. Liikuttiin pehmeällä mutta tuotiin sieltä täysi kuorma tuoretta leppä- ja koivurankaa. Ja kaikki kesti ehjänä!

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Kylläpä näkyy tuolta Tehopekalta löytyvän. Ainakin maastomallina.kokki kirjoitti:Onkoha tosta uudesta mallista tieota, että milloin se ehtii Suomeen asti?
Onkoha erillisjousitettu paljonkin parempi metässä? Yritin kahlata haulla ja ilmeisesti jäykkäperäinen on parempi vetäessä tukkikuormaa tms, mutta jos urheileee maastossa niin sitten erillisjousitettu ilmeisesti ois parempi.

http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=14/83
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Nythö se tuli sit soppaan yks lusikka lisää taas, perhana, ei auta kuin miettiä, että mitähä tän asian kans tekee, mitähä tuolle tieliikenneversiolle tuleekaan hintaa, yyh. Toisaalta ny vois saada tingittyä versio ykköstä kohtuulliseen hintaan. Maavara näyttäis olevan melkein 9 senttiä vähempi kuin ekassa versiossa, kuulostaa aika paljolta?
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
No jäykkä taka-akseli on parempi jos vedät kuormia. Eikä se kyllä menoa haittaa pohjapanssarilla varustettuna, ylittää hyvin kaikki esteet.kokki kirjoitti:Nythö se tuli sit soppaan yks lusikka lisää taas, perhana, ei auta kuin miettiä, että mitähä tän asian kans tekee, mitähä tuolle tieliikenneversiolle tuleekaan hintaa, yyh. Toisaalta ny vois saada tingittyä versio ykköstä kohtuulliseen hintaan. Maavara näyttäis olevan melkein 9 senttiä vähempi kuin ekassa versiossa, kuulostaa aika paljolta?
Jos taas muuten vaan ajelet maastossa, on retkuperä parempi joustonsa ja suuren maavaransa puolesta. Retkuperässä kärryn aisapaino taas pudottaa maavaraa ja takarenkaiden pito on muutenkin huonompi.
Mutta osta multa 620 km ajettu tl-versio (kuvassa).
Malli 2008, mukaan saat pohjapanssarin, kahdet renkaat (alla olevat tasapainotettu), kaksi kaasaria eri suuttimilla, kahdet varin rullat (14 g ja 11g), kaksi toimivaa etuperää ja kaksi änkkäriä (vakio ja vapaastihengittävä) sekä kaksi ilmansuodatinta (vakio ja vapaavirtaussuodatin).
Lisäksi ohjauskulmat säädetty ja kaikki vastaantulleet pulttien ja mutterien kiristykset (iskarien yläpäät ja vetokuula kierreliimalla) sekä sähköliittimien suojaukset tehty. Ja mönkkäri on ehjä ja kaikilta osin toimiva!
Ja kaikki samaan pakettihintaan.
Itse hankkisin työajoon suurempikoneisen maastomönkijän. Tulee 99 % työajoa.

Jos kiinnostaa, ota yhteyttä yv: nä.

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Repetti kirjoitti:No se rullien vaihto:
Tilaa ensin rulat esim Moposportista, 8 kpl - 32 e/ srj + posti. Halk. 20 mm, pituus 12 mm ja paino siis 11 g/ kpl.
Irroita sivumuovi.
Irroita varin kotelon ruuvit, itse koteloa ei tarvitse poistaa kokonaan.
Irroita pulttipyssyllä se etumaisen variaattorin keskiruuvi ja vedä variaattori kokonaisuudessaan ulos.
Irroita ne pikkuruuvit (3 tai 4 kpl), jotka pitävät variaattoria paketissa.
Avaa variaattori. Vaihda rullat, JA MUISTA PANNA VASELIINIA REILUSTI niihin rullien uriin, muuten rolina on ajaessa ihan sietämätön.![]()
Kiinnitä variaattori, äläkä anna sen liukua yhtään auki, kiinnitys pulttipyssyllä.
Ja sitten koppa paikoilleen, sivumuovi paikoilleen ja hanaa.
Onko tietoa mistä muualta voisi tilata rullat.. moposportilla loppu.. kukahan lie ostanut loput hehh

Ja se koko taisi siis olla 20x12 11gr? ..varmistelen nyt vielä..
Muutoin on kyllä bull hyvä menemään.. laitoin pollen ensiasennusrenkaat 26" pollen peltivanteilla alle ja maavarkin kasvoi mukavasti -> aavistuksen saisi tosiaan olla rullat kevyemmät ja arvelinkin Repetin kokemuksista päätellen että tilaanpa jostain 11 grammaiset tuonne.
Ainiin.. nuo takarenkaat ottavat joustoissa hieman kiinni takapönttöön kun tulivat senverran sisemmäs kuin alkuperäiset 25" aluvanteet.. mutta jotenkin maastossa todennut että enpä taida levittääkään ulospäin jatkossa kun tuntuu että meikän "trial"-tyyppisessä möngerryksessä on ollut hyötyä enemmän siitä että takarenkaat tulevat "vähemmän oikaisten" mukana.

..joo ja se pohjapanssari on suunnitteilla kanssa.. täytyy etsiä että mistä seinäjoelta saisi moista levyä hankittua..