Säännöistä kysymys

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

Säännöistä kysymys

Viesti Kirjoittaja mrnice »

Eli säännöissä lukee että laitteen pitää olla neljä pyöräinen ja tanko ohjattava.

Joten kysymys kuuluu, jos kolmipyöräiseen asentaa etuhaarukan väliin kaksi kapeaa pyörää, niin noiden sääntöjen mukaan sen pitäisi mahtua kategoriaan neljä rengasta, vai löytyykö tarkempaa sääntöä missä mainitaan tarkemmin renkaiden sijainti tai etuakselin vaatimuksia, vai pääseekö kolmipyöräisellä ATC:llä mukaan suoraan mihinkään karkeloihin ?
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

Säännöistä kysymys

Viesti Kirjoittaja mrnice »

Ei voinut olla liian vaikea kysymys =) jos oli niin semmoisen henkilön tietoja kaipaisin, joka noita sääntöjä on ollut laatimassa !
Mezcal
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Maalis 2007 20:43

Viesti Kirjoittaja Mezcal »

Mitä tarkoitat kapealla renkaalla? Renkaan minimi levys on 5 tuumaa.
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

kukkuu

Viesti Kirjoittaja mrnice »

eli tossa kolmipyöräisessä on leveä etupää, siihen mahtuu 2 kpl 5 tuumaisia kumeja vierekkäin, eli silloinhan laite on nelipyöräinen, ja pitäisi mahtua sääntöjen määräämään vaatimukseen 4 pyörää ja tanko ohjaus, mikäli kolmipyöräisellä ei kisoihin muuten mukaan mahdu, koska säännöt eivät ilmeisesti määrää etu-akselin rakennetta millään tavalla ?
Mezcal
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 16 Maalis 2007 20:43

Viesti Kirjoittaja Mezcal »

Mitä lajia ajattelit ajaa?
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

Säännöistä kysymys

Viesti Kirjoittaja mrnice »

Pääasiassa kysyn ihan yleisesti, mutta lähinnä jäärata sekä speedway kiinnostaa, ja mikäli laite mahtuu sääntöjen puitteissa mukaan, niin noita innokkaita kevyitä kuskeja löytyy kyllä kisaan kun kisaan !

elikäs asian ytimeen miten on saako ajaa vai eikö saa ???
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

säännöistä

Viesti Kirjoittaja mrnice »

Huhuu kysynkö asiaa väärällä foorumilla, vai mistä johtuu hiljaisuus ?
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

Voi olla että kysymys vaikuttaa asiaan.
Jos laji on tarkoitettu nelipyöräisille niin silloin se ei tarkoita kolmipyöräisiä. Vaikka laittaisit paripyörät ympäriinsä niin se ei tee siitä kuusi pyöräistä silti.
Veikkaan että porukka pitäny kysymystäsi lähinnä vitsinä ;-) siksi ei kukaan ole ottanut kantaa.
Sen verran historiasta ja miksi ei kolmipyöräisiä.
Alunperinhän noi oli kolmipyöräisiä mutta suuressa ameriikanmaassa sattu niin paljon onnettomuuksia että ne suurinpiirtein kiellettiin. Siksi tuli nelipyöräiset ja kolmipyöräisiä eivät sen takia juuri suosi. Ei säännöoissä eikä kisoissa. Eli kysymys on turvallisuus syistä. Eikä siitä kannata sen enempää spekuleerata. Se spekulointi on tehty jo -80 luvulla :-)
Tokihan noihin vanhuksiin on myyty muutos sarjoja (en tiedä tekeekö kukaan enään sellaisia), eturunkoja jolla se muuttuu nelipyöräseksi. Mutta onko siinnä sitten ideaa??
Juu juu tiedän että nyt ovat ajaneet jenkeissä omia 'nostalgia' kisoja kolmipyöräisillä.
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

säännöistä

Viesti Kirjoittaja mrnice »

Ei kysymys vitsi ollut :( tiedän kyllä että laitteiden myynti kiellettiin jenkeissä muistaakseni heti 90-luvun alussa, ilmeisesti ei karkeloihin mukaan pääse, ellei jotain epävirallisia ajoja ole, syy miksi asiaa kysyn ja tiedustelen lienee niinkin yksinkertainen että jäin koukkuun jo 80-luvun alussa kyseisiin handycap koneisiin, ja jo tuolloin totesin henk koht mieltymykseni olevan kolmipyöräisten kannalla, syynä lähinnä se että sitä on mukavampi viedä kun 4-pyöräistä, mutta asiasta kukkaruukkuun, täytyy unohtaa kisat ja ajella omaksi iloksi harmi että kyseisistä laitteista ei olla täällä härmässä yhtä kiinnostuneita kun tuolla rapakon takana :(
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ehdotan, että kyseisillä laitteilla vedetään "historic" kisaan, jos radalla satuu olemaan tilaa.
En usko, että kisaajat katsovat hyvällä moista n kolme ja puoli renkaista laitetta hyvällä. En myöskään usko kyseisen laitteen kykenevän tämän päivän laitteiden vauhtiin, joten sekin on jo turvallisuusriski muiden joukossa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

säännöistä

Viesti Kirjoittaja mrnice »

niin se varmaan on että moinen laite jos ei muuta niin aiheuttaisi iloisia ilmeitä ? tosta kilpailu kyvystä voidaan olla montaa mieltä, kyllä sillä 450cc luokassa pärjäisi nopeuden puolesta, ottaen huomioon että tehoissa ei paljon eroa tän päivän 450cc nelariin, ja laite on n, 35 kg kevyempi jos jotain kiinnostaa niin youtubessa on kohtuu hyviä kyykytys videoita :D haulla atc 250r löytyy jo jotain väitteeni tueksi :shock:
Avatar
Jippanen
Tracks
Viestit: 1034
Liittynyt: 18 Joulu 2005 16:29
Mönkijä:: 2 rengasta
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Jippanen »

Huipputeho voi olla samaa luokkaa mutta sitten kun aletaan vertaileen niitä muita ominaisuuksia niin ei o paljo vanhalla 3 pyöräsellä sanomista..
Ex:
Rally 150cc
Trapper 200mx
Goes 50s
mrnice
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2008 20:15

kukkuu

Viesti Kirjoittaja mrnice »

Ei ollut tarkoitus kinastella vaan korjata :D

ominaisuuksista en osaa vertailla, mutta käytännön tosiasia on teho ja kuinka siitä mutkasta lähdetään ja kuka kerkeää ekana seuraavaan mutkaan, siihen ei vaikuta sähköstartti peruutusvaihde lämmitetyt kahvat eikä erillisjousitus, vaan ainoastaan ne moottorin vedot, se on tosiasia mistä on turha kinata :(
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: kukkuu

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

mrnice kirjoitti:Ei ollut tarkoitus kinastella vaan korjata :D

ominaisuuksista en osaa vertailla, mutta käytännön tosiasia on teho ja kuinka siitä mutkasta lähdetään ja kuka kerkeää ekana seuraavaan mutkaan, siihen ei vaikuta sähköstartti peruutusvaihde lämmitetyt kahvat eikä erillisjousitus, vaan ainoastaan ne moottorin vedot, se on tosiasia mistä on turha kinata :(


mitä sillä teholla tekee jos sitä ei osaa/uskalla hyödyntää?paljon näkee crossiradoilla mönkkäri/kakspyörästen kuskeja joiden vauhtiin kelpaisi 10 vuotta vanhempikin peli.menee nääs hukkaan jos ei osata hyödyntää :twisted: 8) :wink:
Vastaa Viestiin