Led-valot Honda 500:een
Led-valot Honda 500:een
Soon moro. Ollaan kaverin kans etsitty vaan ei löydetty Hondan 500:een (-08) ledvaloja sekä ajo- että työsellaisia. Onko kukaan asentanut ja jos on niin millaisia ja miten ja riittääkö valoteho? Ja miksikö etsitään??? Siksi että laturin tuotto on olemattoman pieni kun teet esim. lumitöitä pimeässä. Laturi ei yksinkertaisesti tuota tarpeeksi jotta se jaksaisi ruokkia vakio halogeenejä, työvaloa sekä vinssiä. Kiitoksia etukäteen vinkeistä.
ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Led-valot Honda 500:een
Ajovaloksi HiD-kaasupurkausvalo, niin rupeaa näkemään ja kulutus vain 35 w.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Led-valot Honda 500:een
Itse en ole leluihini LED-valoja asennellut, vaikka veneeseen niitä olen kovastikin tuumaillut.
Purkausvalot ovat kiistatta halogeeneja tehokaammat (valovirta/teho), mikä on rajoitetun latausvirran ansiosta kiistaton etu.
Mikä HID-valoista usein unohtuu, on niiden valon spektri. Nykyiset purkausvalot ovat sinertäväsävyisiä, mikä on pusikossa etu. Ihmissilmä nimittäin näkee noita aallonpituuksia hämärämmässä eli HID valot ovat "musta tuntuu"-tehokkaampia kuin miltä objektiivisesti laboratoriossa mitattuna näyttävät, jos tätä korjausta ei huomioida.
HID-valot ovat kuitenkin monimutkaisia ja varsin kalliita.
LED-valoilla energiatehokkuus (valovirta/teho) on kuitenkin vielä kertaluokkaa parempi ja maailmalla laboratorioissa ollaan päästy vielä moninverroin parempiinkin tuloksiin. LED-valot ovat kuitenkin kärsineet huomattavasti siitä, että niiden perusolemusta ei olla ymmärretty.
LED-valoja tehdään eri värilämpötiloilla eli käytännössä spektreillä. Kylmä värilämpötila eli "lämminsävyinen" valo on kellertävämpi ja halvempi valmistaa. Sen subjektiivinen teho on kuitenkin em. ihmissilmän ominaisuuden johdosta korkean värilämpötilan eli "kylmäsävyisen" ledin ominaisuuksia heikompi. Ledillä ja ledillä onkin aivan valtava ero. Parhaat peittoavat vastaavat purkausvalot selvästi, heikoimmat ovat suorastaan surkeita, kun esim. halogeeni on halogeeni eikä erot ole niiden välillä järin suuria.
Ledin suurin ero muihin on hyvin pistemäinen valolähde. Siksi ledien perusominaisuus on kiinteä linssi ja hyvin tarkka suuntaus. Tämä parantaa monissa tapauksissa ledien "hyötysuhdetta", koska valo suuntautuu sinne missä sitä tarvitaan eikä valo lennä taivaan tuuliin. Tästä seuraa kuitenkin, että yleisvalaistuksessa ledit eivät yleensä ole vielä kilpailukykyisiä. Mönkijässä, jossa pitäisi nähdä laajoja alueita kerralla ajolinjojen valinnassa, tämä voi olla merkittävä ongelma, joka tosin voidaan kiertää lisäämällä ledien lukumäärää katveiden poistamiseksi. Ominaisuutta voidaan myös hyödyntää esim. lähi-/kaukovalotoiminnassa. Tämä kuitenkin vaikeuttaa ledien valintaa entisestään.
Pistemäisestä valonlähteestä johtuen pieni mutakakku tuon pisteen päällä pimentää koko tuikun. Mutakakku saa olla melkoisen iso, jos sillä aiotaan peittää koko konventionaalinen umpio. Jos ledejä on kokonainen patteri, ongelmaa ei ole. Vastaavasti jäähdytys voi olla ongelma erityisesti, jos mutakakku on ledin päällä.
Ledien pitkäikäisyys ja kestävyys on kiistaton etu, vaikka leditkin himmenevät vuosien myötä. Niin tekevät muutkin valot. Ledit ovat lisäksi pieniä, kevyitä ja suhteellisen edullisia. Ne on kuitenkin ymmärrettävä oikein.
Tulevaisuus lienee yleisemminkin ledien.
Purkausvalot ovat kiistatta halogeeneja tehokaammat (valovirta/teho), mikä on rajoitetun latausvirran ansiosta kiistaton etu.
Mikä HID-valoista usein unohtuu, on niiden valon spektri. Nykyiset purkausvalot ovat sinertäväsävyisiä, mikä on pusikossa etu. Ihmissilmä nimittäin näkee noita aallonpituuksia hämärämmässä eli HID valot ovat "musta tuntuu"-tehokkaampia kuin miltä objektiivisesti laboratoriossa mitattuna näyttävät, jos tätä korjausta ei huomioida.
HID-valot ovat kuitenkin monimutkaisia ja varsin kalliita.
LED-valoilla energiatehokkuus (valovirta/teho) on kuitenkin vielä kertaluokkaa parempi ja maailmalla laboratorioissa ollaan päästy vielä moninverroin parempiinkin tuloksiin. LED-valot ovat kuitenkin kärsineet huomattavasti siitä, että niiden perusolemusta ei olla ymmärretty.
LED-valoja tehdään eri värilämpötiloilla eli käytännössä spektreillä. Kylmä värilämpötila eli "lämminsävyinen" valo on kellertävämpi ja halvempi valmistaa. Sen subjektiivinen teho on kuitenkin em. ihmissilmän ominaisuuden johdosta korkean värilämpötilan eli "kylmäsävyisen" ledin ominaisuuksia heikompi. Ledillä ja ledillä onkin aivan valtava ero. Parhaat peittoavat vastaavat purkausvalot selvästi, heikoimmat ovat suorastaan surkeita, kun esim. halogeeni on halogeeni eikä erot ole niiden välillä järin suuria.
Ledin suurin ero muihin on hyvin pistemäinen valolähde. Siksi ledien perusominaisuus on kiinteä linssi ja hyvin tarkka suuntaus. Tämä parantaa monissa tapauksissa ledien "hyötysuhdetta", koska valo suuntautuu sinne missä sitä tarvitaan eikä valo lennä taivaan tuuliin. Tästä seuraa kuitenkin, että yleisvalaistuksessa ledit eivät yleensä ole vielä kilpailukykyisiä. Mönkijässä, jossa pitäisi nähdä laajoja alueita kerralla ajolinjojen valinnassa, tämä voi olla merkittävä ongelma, joka tosin voidaan kiertää lisäämällä ledien lukumäärää katveiden poistamiseksi. Ominaisuutta voidaan myös hyödyntää esim. lähi-/kaukovalotoiminnassa. Tämä kuitenkin vaikeuttaa ledien valintaa entisestään.
Pistemäisestä valonlähteestä johtuen pieni mutakakku tuon pisteen päällä pimentää koko tuikun. Mutakakku saa olla melkoisen iso, jos sillä aiotaan peittää koko konventionaalinen umpio. Jos ledejä on kokonainen patteri, ongelmaa ei ole. Vastaavasti jäähdytys voi olla ongelma erityisesti, jos mutakakku on ledin päällä.
Ledien pitkäikäisyys ja kestävyys on kiistaton etu, vaikka leditkin himmenevät vuosien myötä. Niin tekevät muutkin valot. Ledit ovat lisäksi pieniä, kevyitä ja suhteellisen edullisia. Ne on kuitenkin ymmärrettävä oikein.
Tulevaisuus lienee yleisemminkin ledien.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Led-valot Honda 500:een
HiD valot ovat toki sinertäviä, mutta kaupallisissa toteutuksissa on valotehokin toistaiseksi LED:ä suurempi. Mutta toistaiseksi myös LED:t ovat sinertäviä, sillä ainakin LED-Lenserin, Surefire:n, Wiseled:n ja LEDWAVE:n tehokkaimmat versiot sinertävät selvästi. Seoul ja CREE ainakin ovat itse lähteinä hieman sineträviä.
LED-valot tulevat takuuvarmasti peittomanaan konventionaaliset valonlähteet, mutta kuten on todettu, menee siihen vielä aikaa.
Väitteistä huolimatta ei Laboratorio-olosuhteissakaan on pystytty purkausvaloa suurempaan valotehoon, sillä purkausvaloja on todella montaa eri kokoa ja teholuokkaa.
Toki jos asetetaan fyysinen koko yhdeksi mittariksi, niin sitten LED on valonlähteenä voittamaton.
LED-valot tulevat takuuvarmasti peittomanaan konventionaaliset valonlähteet, mutta kuten on todettu, menee siihen vielä aikaa.
Väitteistä huolimatta ei Laboratorio-olosuhteissakaan on pystytty purkausvaloa suurempaan valotehoon, sillä purkausvaloja on todella montaa eri kokoa ja teholuokkaa.
Toki jos asetetaan fyysinen koko yhdeksi mittariksi, niin sitten LED on valonlähteenä voittamaton.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Led-valot Honda 500:een
Ledlamppujen valmistajat käyttävät juuri mainitsemastani syystä noita sinertävävaloisia ledejä eli korkean värilämpötilan ledejä.
Ihmissilmä on ihmeellinen; sinertävä valo näyttää hämärässä paremmin.
Kun valoja laitetaan esim. jäähallin kattoon, voidaan käyttää esim. suurpainenatriumvaloja, jotka ovat kellertäviä sävyltään.
Juttu on siinä, että esim. suurpainenatriumtuikku antaa enemmän valovirtaa/watti, mutta spektri on kehno. Jos valon intensiteetti on kuitenkin suuri (kuten esim. jäähalleissa on) ihmissilmän sinertävää suosivasta hämäränäöstä ei ole vastaavaa hyötyä. Silloin raaka valoteho pääsee oikeuksiinsa.
Suurpainenatriumia voidaankin käyttää, jos voidaan hyödyntää insinööritoiminnan ensimmäistä aksioomaa; "ei niin suurta ongelmaa olekaan, jota ei raaka voima ratkaise". Siitä muuten seuraa toinen aksiooma eli "kaikki ongelmat johtuvat tehon puuttueesta".
Kaikissa tuntemissani leluissa tehoa on aina liian vähän, joten kannattaa pitäytyä sinertävässä valossa. Tämä itse asiassa parantaa purkausvalojen käytännön "tehoa" merkittävästi.
Purkauslampuista en tiedä, mutta halogeeni on n. 10 % tavallista hehkulappua parempi energiatehokkuudessa. Ledit tuottavat saman valovirran nykyisin n. 15 % halogeenin tehosta. Kun labrojen ovet avataan, numero romahtanee pariin prosenttiin, jolloin valaistus ei enää kuluta juuri mitään. Miltä kuulostaisi 1 W (yhden watin) tehoinen led-valo, joka teholtaan vastaa 55 W halogeenivaloa? Niitä kun laittaa kymmenen riviin, niin johan tyhmenpikin arvaa mihin on ajamassa yöllä eikä valojen unohtaminen päälle syö akkua kuin nimeksi.
M.O.T.
Ihmissilmä on ihmeellinen; sinertävä valo näyttää hämärässä paremmin.
Kun valoja laitetaan esim. jäähallin kattoon, voidaan käyttää esim. suurpainenatriumvaloja, jotka ovat kellertäviä sävyltään.
Juttu on siinä, että esim. suurpainenatriumtuikku antaa enemmän valovirtaa/watti, mutta spektri on kehno. Jos valon intensiteetti on kuitenkin suuri (kuten esim. jäähalleissa on) ihmissilmän sinertävää suosivasta hämäränäöstä ei ole vastaavaa hyötyä. Silloin raaka valoteho pääsee oikeuksiinsa.
Suurpainenatriumia voidaankin käyttää, jos voidaan hyödyntää insinööritoiminnan ensimmäistä aksioomaa; "ei niin suurta ongelmaa olekaan, jota ei raaka voima ratkaise". Siitä muuten seuraa toinen aksiooma eli "kaikki ongelmat johtuvat tehon puuttueesta".
Kaikissa tuntemissani leluissa tehoa on aina liian vähän, joten kannattaa pitäytyä sinertävässä valossa. Tämä itse asiassa parantaa purkausvalojen käytännön "tehoa" merkittävästi.
Purkauslampuista en tiedä, mutta halogeeni on n. 10 % tavallista hehkulappua parempi energiatehokkuudessa. Ledit tuottavat saman valovirran nykyisin n. 15 % halogeenin tehosta. Kun labrojen ovet avataan, numero romahtanee pariin prosenttiin, jolloin valaistus ei enää kuluta juuri mitään. Miltä kuulostaisi 1 W (yhden watin) tehoinen led-valo, joka teholtaan vastaa 55 W halogeenivaloa? Niitä kun laittaa kymmenen riviin, niin johan tyhmenpikin arvaa mihin on ajamassa yöllä eikä valojen unohtaminen päälle syö akkua kuin nimeksi.
M.O.T.
Re: Led-valot Honda 500:een
Niinhän siinä sitten kävi ettei tarpeeksi tehokkaita ledejä löytynyt mistään. Mutta huoli pois. Xenonit eessä (työvaloumpiossa) ja takana (omaan umpioonsa) ja näkyvyys on turvattu viimeisen päälle




ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!