Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
-
- 2WD
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
- Paikkakunta: Alavieska
Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Hei,
Olen ostamassa mönkijän ja Honda 500 FE on tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana mielessä. Minulla ei ole kokemusta Hondan vaihteistosta, joten ajattelin kysyä siitä näin ensimmäisessä viestissä foorumille.
Minkälainen nappivaihteisto on lumitöissä, jossa ajetaan eteen ja taakse useasti?
Lisäksi mönkijällä ajetaan puita omakotitarpeisiin sekä harrastetaan kaveriporukassa. Uskoisin, että tämä olisi muilta osin sopiva peli, mutta tosiaan tuo vaihteisto mietityttää. Sinänsä nappivaihteiden olettaisi olevan helppot käyttää, koska kädet saa olla koko ajan ohjaustangossa.
Varmaan tämäkin on pitkälti makukysymys, joten toivoisin vastauksia niiltä jotka vastaavanlaista homma mönkijällä tekee.
--
Sami
Olen ostamassa mönkijän ja Honda 500 FE on tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana mielessä. Minulla ei ole kokemusta Hondan vaihteistosta, joten ajattelin kysyä siitä näin ensimmäisessä viestissä foorumille.
Minkälainen nappivaihteisto on lumitöissä, jossa ajetaan eteen ja taakse useasti?
Lisäksi mönkijällä ajetaan puita omakotitarpeisiin sekä harrastetaan kaveriporukassa. Uskoisin, että tämä olisi muilta osin sopiva peli, mutta tosiaan tuo vaihteisto mietityttää. Sinänsä nappivaihteiden olettaisi olevan helppot käyttää, koska kädet saa olla koko ajan ohjaustangossa.
Varmaan tämäkin on pitkälti makukysymys, joten toivoisin vastauksia niiltä jotka vastaavanlaista homma mönkijällä tekee.
--
Sami
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Kätevämpi Polariksen suunnanvaihto oli kuin Hondan napit lumitöissä. Muissa hommissa asia toisinpäin, mutta jotenki se pakin saaminen varsinkin kinttaat kädessä on vaikeaa ja siinä menee 1-2 sekkaa enemmän aikaa kuin pollella(ja tämä 1-2 sekkaa syö miestä vaikkei uskois!)
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Kyllä tuohon nappivaihteistoon tottuu ja äkkiä sitä oppii käyttämään.
Tosin kintaat kädessä se on aika hankalaa, mutta sormikkailla on nopea..
Tosin kintaat kädessä se on aika hankalaa, mutta sormikkailla on nopea..
* * Polaris XP 850 * *
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
kokemattomalle aluksi hidas ja hankalan tuntuinen,mutta äkkiä siihen oppii nopeampi ja helpompi mun mielestä kun nämä "kepilliset vehkeet".ja sithän sen pakki lukon saa esim. nippusiteellä ohitettua niin ei tarvi sitäkään painaa mutta itse olen pärjännyt noin lostavasti.
-
- 2WD
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
- Paikkakunta: Alavieska
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Kiitokset tiedoista. Pitääpäs käydä perjantaina koeajamassa niin näkee itsekkin sen käytännössä. Arctic Catista 700 H1 ja Yamahan 450 malleista on lyhkäset kokemukset ja ne periaatteessa toimi ihan hyvin, mutta jollain tapaa tämä Honda kiinnostaa enemmän. En tiiä sitten mikä sen aiheuttaa. No perjantaina olen itsekkin viisaampi.
--
sami
--
sami
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Makuasioita juu.. omakohtaista kokemusta ei oo noista 500 (tai 420)Fe vaihteista, mutta mutta...
Niin tossahan oli siis jonkinlainen turvasysteemi pakin kytkemiselle; pitää sen vaihteen vaihtonappin lisäksi painaa jarrua ja sitä nappia... KAippa siihenkin sitten tottuu, ja ohittaa juu sitten, jos ei sovi omaan käteen...
Kintaat kädessä tuo tosiaan saattaa olla kohtalaisen hankala käyttöinen...
Onneksi Rinconilla ei tällaista ongelmaa ole, vaan suunnanvaihto tapahtuu samankaltaisesta kepistä, kuin variaattorivehkeissäkin...

Niin tossahan oli siis jonkinlainen turvasysteemi pakin kytkemiselle; pitää sen vaihteen vaihtonappin lisäksi painaa jarrua ja sitä nappia... KAippa siihenkin sitten tottuu, ja ohittaa juu sitten, jos ei sovi omaan käteen...
Kintaat kädessä tuo tosiaan saattaa olla kohtalaisen hankala käyttöinen...
Onneksi Rinconilla ei tällaista ongelmaa ole, vaan suunnanvaihto tapahtuu samankaltaisesta kepistä, kuin variaattorivehkeissäkin...


Ei mönkijää
http://kuvablogi.com/blog/19107/
http://kuvablogi.com/blog/19107/
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Jos riittää malttia, niin sen pakkilukko vaan jumiin, nipparilla yms, niin alkaa suunnanvaihto maistumaan
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
ja jos budjetissa on varaa ylöspäin niin tzekkaappa tuo 500 fa malli
löytyy napit ja automaatti 


Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Tosin vain n.350km ja 100h kokemuksella puheena olevista vaihteistoista ja viimeiseksi just Foremanista FE:sta lumi- ja metsätöissä voin sanoa että arvostelijoiden hehkutus tuon pakin kytkentäongelmasta on pahasti yliampuvaa. Jos osaat laittaa nippusiteen, ja sinähän osaat, sen varmistusvaijerin juureen niin homma pelaa ilman mitään ongelmia. Jos jotain negatiivista haluaa löytää Foremanin nappivaihteista, se on mielestäni se että kun ajat isommalla vaihteella kun ykkönen ja sinun pitää laittaa pakki seuraavaksi päälle, joudut käymään läpi kaikki pienemmät vaihteet ja vapaan ennenkuin voit kytkeä pakin päälle. Ja tuohonkaan "ongelmaan" tai sen hitauteen et törmää kuin silloin kun teet töitä jossa joudut usein vaihtamaan ajosuuntaa= lumityöt. Uudessa, vähän ajetussa koneessa vaihdelaatikko on vielä hioutumaton ja vaihteiden päällemeno saatta vaatia harjoittelua mutta muutaman kymmenen tunnin ajon jälkeen sekin ongelma katoaa. Tuon viimesen kerroin vain sen vuoksi että jos käyt koeajamassa uutta Foreman FE:tä.
Samaisen vaihteiston yksi monista hyvistä puolista on myös se että sinun ei tarvitse missään vaiheessa löysätä kättä irti ohjaustangosta. Näin se menee ajoit sitten avokäsin, hanskat tai kinttaat kädessä.
Samaisen vaihteiston yksi monista hyvistä puolista on myös se että sinun ei tarvitse missään vaiheessa löysätä kättä irti ohjaustangosta. Näin se menee ajoit sitten avokäsin, hanskat tai kinttaat kädessä.
ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
-
- 2WD
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
- Paikkakunta: Alavieska
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Heps,
Vielä sen verran kun en ole vielä päässyt koeajoa suorittamaan. Onko Foremanin vaihteistossa täys automaattia, eli ei tarvitse eteenpäin ajettaessa käsin naputella vaihteita vaan kone hoitaa sen itse? Ja jos on niin toimiiko sama myös alaspäin, eli jos hidastaa vauhtia niin se tiputtaa pykäliä alaspäin?
Edit: kirjoitus virheitä korjailtu. Sormet kirjottaa esi asiaa kun mieli ajattelee
--
Sami
Vielä sen verran kun en ole vielä päässyt koeajoa suorittamaan. Onko Foremanin vaihteistossa täys automaattia, eli ei tarvitse eteenpäin ajettaessa käsin naputella vaihteita vaan kone hoitaa sen itse? Ja jos on niin toimiiko sama myös alaspäin, eli jos hidastaa vauhtia niin se tiputtaa pykäliä alaspäin?
Edit: kirjoitus virheitä korjailtu. Sormet kirjottaa esi asiaa kun mieli ajattelee

--
Sami
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Kyllä minä oletuksena lähdin arvostelemaan siitä, miten laite on tarkoitettu käytettävän, ilman mitään nippusidepatentteja(vaikka hyvä keino oliski).lumi- ja metsätöissä voin sanoa että arvostelijoiden hehkutus tuon pakin kytkentäongelmasta on pahasti yliampuvaa.
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
FA on automaattisamnyrhi kirjoitti:Heps,
Vielä sen verran kun en ole vielä päässyt koeajoa suorittamaan. Onko Foremanin vaihteistossa täys automaattia, eli ei tarvitse eteenpäin ajettaessa käsin naputella vaihteita vaan kone hoitaa sen itse? Ja jos on niin toimiiko sama myös alaspäin, eli jos hidastaa vauhtia niin se tiputtaa pykäliä alaspäin?
Edit: kirjoitus virheitä korjailtu. Sormet kirjottaa esi asiaa kun mieli ajattelee
--
Sami
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
samnyrhi kirjoitti:Heps,
Vielä sen verran kun en ole vielä päässyt koeajoa suorittamaan. Onko Foremanin vaihteistossa täys automaattia, eli ei tarvitse eteenpäin ajettaessa käsin naputella vaihteita vaan kone hoitaa sen itse? Ja jos on niin toimiiko sama myös alaspäin, eli jos hidastaa vauhtia niin se tiputtaa pykäliä alaspäin?
Edit: kirjoitus virheitä korjailtu. Sormet kirjottaa esi asiaa kun mieli ajattelee
--
Sami
400/420 fa ja 500 fa ovat automaatteja kuskin niin halutessa


EDIT:ja lisätään sen verran että 500 fa mallista löytyy myös hidasalue toisin kuin fe:stä

Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
Foreman FE:n vaihteisto on sähköohjattu, mekaaninen laatikko. Siinä ei ole automatiikkaa. FA:n osalta kertokoon varmaa tietoa hän joka sen taitaa mutta oletan sen olevan hydrauli/automaatti/käsiohjaussekoitus. Vaikeasti sanottu mutta kirvoittanee jonkun kertomaan tarkemminsamnyrhi kirjoitti:Heps,
Vielä sen verran kun en ole vielä päässyt koeajoa suorittamaan. Onko Foremanin vaihteistossa täys automaattia, eli ei tarvitse eteenpäin ajettaessa käsin naputella vaihteita vaan kone hoitaa sen itse? Ja jos on niin toimiiko sama myös alaspäin, eli jos hidastaa vauhtia niin se tiputtaa pykäliä alaspäin?
Edit: kirjoitus virheitä korjailtu. Sormet kirjottaa esi asiaa kun mieli ajattelee
--
Sami


EDIT: Do dii. Kingipä sen jo kertoikin mutta jääköön nyt tämäkin tänne...
ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Hondan (500FE) vaihteiston käyttö lumitöissä
http://dirtbike.off-road.com/dirtbike/a ... ?id=265779
tuolla lontoon murteella valaisevaa tietoa
ja tässä http://www.atvtv.com/atv06-L-Rubicon.html koeajo samasta aiheesta 


