comanchen ketjujen kiristys

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
mönkkäri55
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Touko 2007 16:01

comanchen ketjujen kiristys

Viesti Kirjoittaja mönkkäri55 »

eli voisko joku selittää miten comanche 200cc crossin ketjujen kiritys tapahtuu? jossain on voinut olla siitä jo puhetta mutta en löytänyt kyllä mitään siitä asiasta :?
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

http://www.bashan-atv.com/cpg1410/displ ... m=2&pos=38 Laitat pultin rissan läpi kuvassa näkyviin reikään ja säädät kireyden renkaista pyörittämällä. lukitus tietysti ensin auki.
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
jalu78
3WD
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Huhti 2007 19:46
Paikkakunta: Qsamo

Viesti Kirjoittaja jalu78 »

perä ilmaan, taka-akselin kaks pulttia auki näkyy ku katot tata-akselia perästä päin. takahammasrattaan läpi sopiva pultti läpi navassa näkyvään paikkaan ja sit pyörität renkaasta ni taka-akseli liikkuu eteen-taakse ja ketjut kiristyy. tutki ja testaa niin minäkin tein :wink:
edit: vähä myöhästyin
Tzorbas
4WD
Viestit: 232
Liittynyt: 04 Kesä 2005 12:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tzorbas »

Nyt pitäisi ainakin simahtaa kun tupla vastaus samalla minuutilla :wink:
http://bashan-atv.com/ Hawai/Fude/Comanche/BomberCat sivusto.
mönkkäri55
3WD
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Touko 2007 16:01

Viesti Kirjoittaja mönkkäri55 »

kiitti hyvistä vinkeistä


huomenna ketjut kiristyy :D :D :D
fizzl
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:40

Viesti Kirjoittaja fizzl »

Kiitos tästä aiheesta! Eilen kyykin tunnin kikottimen perää ihmetellen enkä keksinyt millään mistä ketjut kiristyy. Meinasin jo ruveta lyhentämään ketjuja :D
Viestin luettuanikin piti kokeilla ennenkuin uskoin. Perin merkillinen kiristysmekanismi.
Onko tämä yleinen kiristystapa kiinteäkaselisilla vehkeillä? Ensimmäinen nelipyöräinen menossa niin ihmeteltävää löytyy :)
profiili
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Syys 2008 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja profiili »

Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
MaKat
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 20 Elo 2007 23:38
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800xt + 400xt

Viesti Kirjoittaja MaKat »

Kokeileppa ettei vaan olisi takahaarukan puslat väljiintyneet. Itsellä teki samoin vaikka kiristi, niin silti ketju hyppi
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

profiili kirjoitti:Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
Miten keksit pyörivään liikkeeseen ääripään? Koska viisarikello tulee ääripäähän? Toivottavasti ei pian, piti vielä mennä mönkimään.
profiili
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 13 Syys 2008 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja profiili »

X-Race kirjoitti:
profiili kirjoitti:Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
Miten keksit pyörivään liikkeeseen ääripään? Koska viisarikello tulee ääripäähän? Toivottavasti ei pian, piti vielä mennä mönkimään.
Ei mulla ainakaan pyöri ympäri asti se, ilmeisesti pitäis pyöriä?
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Viesti Kirjoittaja retale76 »

X-Race kirjoitti:
profiili kirjoitti:Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
Miten keksit pyörivään liikkeeseen ääripään? Koska viisarikello tulee ääripäähän? Toivottavasti ei pian, piti vielä mennä mönkimään.
heh :) eikun paranee. itsekkin meinasin samaa kysyä, mutta onneks kerkesit. no pitäs lähtee itsekkin pieni reissu tossa mönkimään ni toivottavasti ois vieterissä vielä punetta, jottei tarviis alkaa kesken kelailemaan :)
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
T-Fibby
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2009 16:33
Mönkijä:: Comanche 200cc TL '08
Paikkakunta: Lahti

Re: comanchen ketjujen kiristys

Viesti Kirjoittaja T-Fibby »

Kiristelin ketjut, en tosin käyttänyt mitään pultteja vaan löysytin mutterit, tunkkasin perseen ilmaan ja samantien se perä pyörähtikin niin että ketjut kiristyi sopivasti. Sitten pultit kiinni ja pieni testilenkki jossa pari terävää kiihdytystä ja ketjut löystyi uudelleen, kusinko ton kiristyksen vai mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
Comanche 200 TL '08
pat-1
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Marras 2006 02:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: comanchen ketjujen kiristys

Viesti Kirjoittaja pat-1 »

T-Fibby kirjoitti:mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
"Perämurikan" kiinnityspulttien momentit tai alunperin vituiks pistetty takaswingin kiinnityskohta... :lol:
Honda Foreman 500ES
Dinli 901/450
T-Fibby
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2009 16:33
Mönkijä:: Comanche 200cc TL '08
Paikkakunta: Lahti

Re: comanchen ketjujen kiristys

Viesti Kirjoittaja T-Fibby »

pat-1 kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
"Perämurikan" kiinnityspulttien momentit tai alunperin vituiks pistetty takaswingin kiinnityskohta... :lol:
Pultit tuli kyllä vedettyä kokolailla, tiukkaan, voihan tuota vielä tietysti varuulta uudemman kerran kokeilla kiristellä..

Eli voisitko vääntää rautalangasta ? :mrgreen: Ei menny nyt ihan jakeluun mitä meinasit tolla swingin kiinnityskohdalla..
Comanche 200 TL '08
pat-1
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Marras 2006 02:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: comanchen ketjujen kiristys

Viesti Kirjoittaja pat-1 »

T-Fibby kirjoitti:
pat-1 kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
Eli voisitko vääntää rautalangasta ? :mrgreen: Ei menny nyt ihan jakeluun mitä meinasit tolla swingin kiinnityskohdalla..
Mönkijän päälle istuessa etu- ja takarattaan etäisyys toisistaan lyhenee, eli ketjuista tulee liika pitkät. Automaattisen ohjurin/ kiristimen irroitettuaan sen huomaa hyvin :)
Honda Foreman 500ES
Dinli 901/450
Vastaa Viestiin